Hej
Greifelter,
åtta år innan Din Drilling passerade genom faciliteten i Suhl fanns två Nowotny i Suhl. En firma under namnet
Nowotny, innehavare en Anton Nowotny med adress Prag (förmodligen endast en postbox i Suhl) samt en J. Nowotny med samma adress som
Waffenfabrik August Menz https://unblinkingeye.com/Guns/Menz/menz.html och där huserade också en Büchsenmacher Waldemar Böttcher.
Vid tiden för Din Drillings provanstaltsbesök fanns fortfarande både Waffenfabrik August Menz och Waldemar Böttcher på samma plats i Suhl men ingen J. Nowotny. Jag håller inte nödvändigtvis med om årtalet i samband med gatunamnet på en annons i länken. Jag kan ha fel och är för lat för att ta reda på om jag har det.
Menz Gewehrlauffabrik verkar ha varit ett kort äventyr då den för tiden för Din Drillings prov inte längre verkar ha funnits kvar, men vem vet, kanske pysslade firman med sådant även då. Firman har i alla fall gjort kulpipor vid något tillfälle under dess existens.Tre stycken Gewehrlauffabriken fanns vid tiden för Din Drillings tillkomst: Louis Kelber, Wilhelm Kelber samt Max Stoll. Drillingen kan blivit tillverkad ett bra stycke tid innan prov men om så är fallet vet vi inte. Är den tillverkad men inte provad före 1928 finns också en herr Gewehrlauffabrik-Direktör C/K Schlegelmilch samt någon till sådan fabrikör som just nu försvunnit ur huvudet.
Drar jag några växlar på det ovan och Din Drilling? Inte mer än att det funnits en J. Nowotny i Suhl (nej, inte den J.) och att det funnits en firma Waffenfabrik på samma adress. Lite kul är det dock att spekulera ibland.
Nu väntar vi alla på fler bilder på Wendels Drilling samt rapport från pininhakan (tack för krafttacket) men det kanske mest spännande att se fram emot är nog de utlovade bilderna på Gurra. Spänningen är olidlig.
Också: jag har vid ett tillfälle i tråden spekulerat i att ett vapen som med säkerhet tillverkats efter dateringsstämplar infördes vid provanstalten i Suhl kanske saknar just dateringsstämpel. Nu har jag kollat. Det fanns en dateringsstämpel.
EDIT: stavfel på ett användarnamn.
älgmule/Peter
"Die Erfindung erstreckt sich auf solche Laufverbindungen für doppelläufige Gewehre, bei denen die beiden Läufe durch schwalbensschwanzförmige Federn und Nuten unter anwendung von Weichlötung vereinigt werden." D.R.P. 272215 23 Mai 1913