Våra förkrigsdrillingar - med bilder

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Re: Våra förkrigsdrillingar - med bilder

Inläggav potatiskastare » 07 aug 2018, 23:33

Det enda som är säkert är att den är omprovad. Det innebär att den varit med om en operation som krävt omprov. T.ex ombrotschning, men det finns fler operationer som kräver omprov.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Fritz Kraut » 08 aug 2018, 07:21

potatiskastare skrev:Min gissning 8x58R Sauer, i så fall.

Eller 8x57 R 360, en patron som inte var helt ovanlig. Med jämna mellanrum dyker det upp BBF eller drillingar kamrade för patronen - vi har haft folk här som frågat om den eller haft vapen för den. Måtten är sådana ett det är fullt möjligt att förlänga kammaren till 8x72R utan problem.

F
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav potatiskastare » 08 aug 2018, 07:49

Njä, pga bröstet är 8x57-360 0,5mm grövre vid starten av bröstet än 8x72 på motsvarande position. Om de följt samma ritningar som nu utgör CIP-norm.
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav 201E » 08 aug 2018, 08:34

Til orientering,så går en .323 kule lett i hylsene.Slugging viser .324.Ikke uvanlig med "overbore" i gamle riflepiper...Men originalkaliberet?? Det blir bare ren gjettning om ikke der finnes stempler som bekrefter det.Stempel for kruttlading gir oss en indikasjon på hylsens mål.Hvem som har laget drillingen vet vi,og ca når den er bygd.En forholdsvis ukjent børsemaker,en sjelden fin drilling.
201E

Inläggav potatiskastare » 08 aug 2018, 09:03

Har du gjort en avgjutning av patronläget? Det blir inte exakt men en avgjutning med vanlig paraffin brukar räcka för att säkerställa vad det egentligen är för läge, och om det har "vettiga" mått.
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav 201E » 08 aug 2018, 10:51

Det er ikke min drilling. Den tilhører en samling. En 8x72 går rett i kammeret. Pipen måler .324. Overbore i gamle piper er vi vant med
201E

Inläggav älgmule » 08 aug 2018, 13:40

Hej

Wilhelm Brennekes patron 8x72R introducerades 1898. Den skyddades då av D.R.G.M. 96541. Mer korrekt skyddades formen på hylsan. Patronen/hylsan var skyddad fram till och med 1904. Enligt uppgift på IAA-forumet gick den under namnet “360/72/8,1B” då det begavs sig. Jag gissar att B står för Brenneke. Här en bild:
CC1.jpg

Angående den svaga laddningen på den mycket vackra Schäfer-Drillingen: det fanns ingen standard för tiden 1912. Om Drillingen nu är uppbrotschad - och det vet ingen - och den därefter är omprovad fanns det väl inget som hindrade att man provade den efter den "bruksladdningen" som redan fanns angiven. Det vill säga, man kokade ihop en provladdning att passa till den redan angivna bruksladdningen eftersom det var det önskemålet herr X som lämnade den för prov i Suhl hade och därefter provade man tingesten. Den som har tid över får väl då begynna med att leta efter en patron med 2,3g Gewehr Blättchen Pulver som eventuellt kan ha varit den första. Jag tror dock mycket på att den är en 8x72 R från begynnelsen och att 2,3g G.B.P. var det önskemålet som herr X hade för laddning 1912 eller däromkring. Att Drillingkulpipan skjuter .323 projektiler gör mig inte skvatt mindre intresserad av den.

Jag vet varken vad för omprov Drillingen skulle kunna ha genomgått, ej heller vet jag vem herr X skulle kunna varit.

älgmule/Peter
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"Die Erfindung erstreckt sich auf solche Laufverbindungen für doppelläufige Gewehre, bei denen die beiden Läufe durch schwalbensschwanzförmige Federn und Nuten unter anwendung von Weichlötung vereinigt werden." D.R.P. 272215 23 Mai 1913
Användarvisningsbild
älgmule

Inläggav potatiskastare » 08 aug 2018, 19:40

323 pipan är intressant. Herr X kan mycket väl ha beställs lite vad som, det är riktigt. Det som kan tala mot din teori är att 8x72R redan från början var en nitropatron och enligt uppgift inte laddades med svartkrut. Den mkt lika 8x70 sauer kunde däremot får laddad med 3 gram svartkrut har jag sett.

Om pipsetet är rört borde det finnas en omprovningsstämpel där med.
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav älgmule » 08 aug 2018, 22:18

Hej

För 18 inlägg sedan i tråden uppgav jag det Du nu uppger om 8x72R Brenneke. Den ende som blandar in svartkrut är Du.

Berätta gärna mer om min teori.

Jag har idag fått meddelande om att en 8x58Sauer inte går i patronläget.

8x70 Sauer gick att få både röksvag och och med svartkrut - om den nu gick att få alls. Meningarna går isär. Själv vet jag inte.

Trots värmen har jag börjat gräva en skyttegrav för snart kommer det att börja vina Sauer-S och Heym-H och potatisar och Gud vet allt i tråden. Bäst att ligga lågt!

älgmule/Peter
"Die Erfindung erstreckt sich auf solche Laufverbindungen für doppelläufige Gewehre, bei denen die beiden Läufe durch schwalbensschwanzförmige Federn und Nuten unter anwendung von Weichlötung vereinigt werden." D.R.P. 272215 23 Mai 1913
Användarvisningsbild
älgmule

Inläggav potatiskastare » 08 aug 2018, 23:20

Helt rätt. Förvirrat av mig. GBP är inte svartkrut... Då känns den stämplade laddningen mer rätt.

Sauer har en rad noteringar om 8x70 i 1907 års katalog ,men jag kan inte se att den alls finns med i 1923 års katalog så om den fanns mer än på pappret var det kortlivat. En annan notering från den katalogen är att handrillingarna vad jag kan se inte gick att få annat än för svartkrut och omantlade kulor, medan hammerless gick att beställa för röksvagt krut mot en viktökning på 250-500gr samt ett pristillägg.

Intressant att 8x58 Sauer inte går i. Jag inser att jag läst slarvigt i CIPen för jag har alltid haft för mig att 8x58 går att borra upp till 8x72 men si det går inte.

När görs patronläget på en drillingpipa?
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav JonasZ » 12 aug 2018, 19:28

Hej!
En fråga som kom upp nu när jag ska ladda lite ammunition till drillingen. Är system-roux sämre sett ur hållfasthetssynpunkt en "vanliga" toplever system.
//Jonas
Användarvisningsbild
JonasZ

Inläggav potatiskastare » 12 aug 2018, 23:32

JonasZ skrev:Hej!
En fråga som kom upp nu när jag ska ladda lite ammunition till drillingen. Är system-roux sämre sett ur hållfasthetssynpunkt en "vanliga" toplever system.
//Jonas

Nja, eller njä kanske. Generellt blir inte ett roux-lås svagare än ett topleverlås om själva låsningen är samma. Normalt brukar det innebära dubbla sk Purdey-reglar. Har den även dockhuvud och det är välgjort är det en förstärkning. Problemet skulle jag säga är att de ofta är gjorda i en tid då stålkvaliteten kunde vara klart mer svajig än idag. Dessutom är de flesta drillingar med toplever försedda med Greeners kryssbult som är väldigt starkt och bra.
Ser jag rätt på bilderna är din drilling inte av den allra slankaste modellen, men samtidigt var det väl 8x58R? Det är ingen patron avsedd för heta laddningar.
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav JonasZ » 13 aug 2018, 06:44

Tack för ett utvecklat svar. Ja, den har dockhuvud.
Nej, 8x58r är vad jag kunde se satt till max 2200 bar.
Detta var en fundering rent allmänt eftersom det systemet försvann senare.
Användarvisningsbild
JonasZ

Inläggav potatiskastare » 13 aug 2018, 08:00

Jag tror det huvudsakligen försvann för att det var svårt att kombinera under-lever med en kryssbult. Jag har inte sett många drillingar utan kryssbult sedan den slog igenom. Både Roux och Clef Serpent tycker jag är smidiga att hantera på många sätt, och utan top-lever finns det bättre plats för t.ex kulomkopplaren, diopter mm.
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav potatiskastare » 13 aug 2018, 08:01

potatiskastare skrev:
När görs patronläget på en drillingpipa?

Hade någon ett svar på detta? Kulpipan tänker jag på som förtydligande.
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Föregående

Återgå till Allmänt om vapen