Jaktbil Landcruiser HDJ 80

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Jaktbil Landcruiser HDJ 80

Inläggav Myran1 » 16 mar 2010, 12:13

Navaran börjar jag bli less på och funderar nu på en landcruiser HDJ 80. Behöver hjälp och stöd för att på en sida på axeln sitter en med vingar och säger att det vore nog smartare med en caddyliknande bil med tanke på bränsleekonomin. Men TRÅKIGT.
4,2liters diselmotorn vad kan den dra i liter/mil?
Hur långt rullar en sådan?
Finns bättre jaktbil?
Vilken då?

Lars
Myran1

Re: Jaktbil Landcruiser HDJ 80

Inläggav nature » 16 mar 2010, 12:18

HDJ80 är en av de hårigaste bilar som tillverkats.

Den drar över litern/mil men går knappast sönder, så rent ekonomiskt kan du säkert räkna hem den om du behåller den i 10-15 år. Vilket du kan, de är sällsynt hållbara om du bara håller rosten borta. Jag har sett bilar som sålts för rätt höga priser som haft 40-60.000 mil på mätaren och det verkade inte påverka andrahandsvärdet alltför mycket. HDJ80 är snordyra som begagnade...

Dock skall de servas, som de flesta riktiga bilar. Det innebär byte av oljor i differentialer, axlar och växellådor. Byte av luftfilter, bränslefilter och allt annat. Smörjning av rörliga leder i stagändar osv osv.

"Jaktbil" är svårdefinierat men behöver du en riktig terrängbil med kapacitet utöver det vanliga och hållbar över tid finns det nog ingen bättre bil än just HDJ80 med 4,2-liters turbodieseln. Rätt rymlig dessutom.
nature

Inläggav Greener » 16 mar 2010, 12:44

Själv letar jag bl.a efter en mod 45. Skulle nog vilja påstå att den rejält slår en mod 80.

M.v.h
Greener
Användarvisningsbild
Greener

Inläggav Myran1 » 16 mar 2010, 12:52

Jo det är klart att terrängbil behöver man sällan men snöiga och dårliga skogsvägar kör jag lite oftare på.
Sen så bor jag ju så avsides så bara av den anledningen är 4wd att föredra.
Navaran går också över litern om än inte mycket.
Hdj 80 har jag som fått på hjärnan nu :)
Var köper man en sån?
Tyskland eller?

Lars
Myran1

Inläggav nature » 16 mar 2010, 12:59

Greener skrev:Själv letar jag bl.a efter en mod 45. Skulle nog vilja påstå att den rejält slår en mod 80.

M.v.h
Greener

I helvete den gör. Den är mindre, äldre och enklare - att se som en Land Rover-kopia. Mycket robust, absolut men inte en bil i samma klass. En kamrat har en av de senaste, från 1983-84 någon gång.
nature

Inläggav nature » 16 mar 2010, 13:02

Myran1 skrev:Jo det är klart att terrängbil behöver man sällan men snöiga och dårliga skogsvägar kör jag lite oftare på.
Sen så bor jag ju så avsides så bara av den anledningen är 4wd att föredra.
Navaran går också över litern om än inte mycket.
Hdj 80 har jag som fått på hjärnan nu :)
Var köper man en sån?
Tyskland eller?

Lars

Sannolikt bäst att försöka importera med tanke på det lilla utbudet. Dock är jag till 99,978636% säker på att du klarar dig alldeles utmärkt med en LC 90 med den modernare dieselmotorn från 2000 eller så. Jag har haft en 97-a och det var utan tvivel den bästa bil jag haft i detta sammanhang sett.

Kör du såhär:

http://www.metacafe.com/watch/343928/vi ... e_puentes/

Då behöver du en HDJ80, annars egentligen inte.

Mer info: http://www.toyota4x4klubben.se/forum/vi ... 576cc06e7c
nature

Inläggav Internationelle Mats » 16 mar 2010, 13:17

När det gäller kostnaden måste ju skatten tas med i beräkningen också. Är den PB-reggad så handlar det om 6-8 kkr mer än en bensinare i samma storlek, vilket ju innebär att du kör en Range Rover räseråtta på samma kostnad om det inte blir mer än 1000-1500 mil per år. Skillnaden i komfort, väghållning och prestanda är monumentalisk, att du därtill får en nyare RR än en Toyota för samma pengar och att den spöar japanaren oavsett underlag är en annan sak att överväga.

Det övergår mitt förstånd hur LC kan vara så hypad: de begär sexsiffriga belopp för snart tjugo år gamla bilar med tjogtals tusen mil under bältet. Den är oduglig på väg, till och med en amerikansk Jeep erbjuder större vägkontakt, den är wobblig och bullrig och man sitter som ett komplett arsel om man är längre än 1,75...

I mitt tycke skulle en Nissan Patrol också kunna övervägas: den har inte heller nån utrustning eller komfort, du sitter lika illa, den är lika livsfarlig på asfalt, den är också bullrig, törstig och slö, den är lika överprisad för gaaaaamlaaaa bilar och den har i likhet med Toyota ett enda hållbart köpargument: den brukar hålla för det mesta så länge man inte kör offroad hela tiden.

Land Cruiser/Landcruiser är inte bil, det är religion - och det får du betala för. Sans kommer inte in i debatten...

-- Mats
Det är den internationella homosexuella judisk-negroida kommunistiska sammansvärjningen, förstås... Vilka annars?
Användarvisningsbild
Internationelle Mats

Inläggav nature » 16 mar 2010, 13:24

Tja, hur många har du haft Mats? ;) (har inte ett dugg med saken att göra, jag vet. Ville bara retas...)

Jag säger att de är värda merkostnaden, andrahandsvärde och efterfrågan brukar ofta (inte alltid) avspegla bruksvärdet. Då det i detta fall inte handlar om "kreti&pleti"-s efterfrågan utan om om de som har behoven säger det än mer om produkten.

En RangeRover är inte särskilt hållbar, den är extremt dyr i drift och ruinerar sina ägare trots korta körsträckor. Därmed inte sagt att du eller någon annan inte skulle välja en sådan, men som bruksbil eller ens seriöst alternativ till familjebil/jaktbil är den inte ens med på topp-10.
nature

Inläggav Internationelle Mats » 16 mar 2010, 13:33

nature skrev:En RangeRover är inte särskilt hållbar, den är extremt dyr i drift och ruinerar sina ägare trots korta körsträckor.

Sant, men det gäller Audi också och fan och hans moster verkar gilla dem. ;)

Vill man ha både-och finns ju Pajero. Ett jäkla vettigt val.

-- Mats
Det är den internationella homosexuella judisk-negroida kommunistiska sammansvärjningen, förstås... Vilka annars?
Användarvisningsbild
Internationelle Mats

Inläggav Kari Lindström » 16 mar 2010, 13:42

...till och med en amerikansk Jeep erbjuder större vägkontakt, den är wobblig och bullrig och man sitter som ett komplett arsel om man är längre än 1,75...

Nu kanske du menar Cherokee... men storebrorsan Grand Cherokee av senaste modellserien är varken vobblig eller bullrig längre. Upptill 1,90, sitter man bekvämt... speciellt om man är litet bredare i bak, ty säten är gjorda för "storväxta". Sedan har man också sportbilsprestanda med rätt spis :wink:

Sant, men det gäller Audi också och fan och hans moster verkar gilla dem.

Jag håller inte med... är uppe i 14000 mil nu och inte haft andra kostnader än ordinarie service. Troligen blir det en till om inte en Passat CC.
/Kari
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inläggav Ulrik » 16 mar 2010, 13:49

Om det inte är allt för mycket landsvägsåkning så borde väl en Hilux vara ett billigare alternativ som fungerar minst lika bra eller bättre på sidan av vägen. Två kvigor på flaket och rätt uppför berget inga problem.
Ulrik
Moderator

Inläggav Myran1 » 16 mar 2010, 14:11

Ingen pickup jag har en navara och den funkar dåligt med hundar och grejjer, suv vill jag ha.
Men stämmer det att det är dålig komfort i LCn? Jag trodde man satt fint i den.
Någon som vet nåt om Terracan?

Lars
Myran1

Inläggav Greener » 16 mar 2010, 15:26

nature skrev:
Greener skrev:Själv letar jag bl.a efter en mod 45. Skulle nog vilja påstå att den rejält slår en mod 80.

M.v.h
Greener

I helvete den gör. Den är mindre, äldre och enklare - att se som en Land Rover-kopia. Mycket robust, absolut men inte en bil i samma klass. En kamrat har en av de senaste, från 1983-84 någon gång.

Jaså :shock: . Kan ju iof erkänna att jag inte har testat en mod 80 så noga. Lite för mycket lyxbil för min smak :wink: . Vet bara att några bekanta brukade använda en mod 45 som älgdragare. Har bara lite svårt att tänka mig att en mod80 skulle göra det jobbet bättre (och tåla så mycket stryk), men jag har ju som sagt inte testat själv.

M.v.h
Greener
Användarvisningsbild
Greener

Inläggav Greener » 16 mar 2010, 15:29

Ulrik skrev:Om det inte är allt för mycket landsvägsåkning så borde väl en Hilux vara ett billigare alternativ som fungerar minst lika bra eller bättre på sidan av vägen. Två kvigor på flaket och rätt uppför berget inga problem.

Vi hade en Taro på ett gammalt jobb jag hade (lantmäteriverket). Att den skulle ha bra terrängegenskaper är struntprat. Fick skotta en dj..... massa snö för att vi skulle kunna ta oss fram.

M.v.h
Greener
Användarvisningsbild
Greener

Inläggav Internationelle Mats » 16 mar 2010, 17:39

Kari Lindström skrev:
...till och med en amerikansk Jeep erbjuder större vägkontakt, den är wobblig och bullrig och man sitter som ett komplett arsel om man är längre än 1,75...

Nu kanske du menar Cherokee... men storebrorsan Grand Cherokee av senaste modellserien är varken vobblig eller bullrig längre. Upptill 1,90, sitter man bekvämt... speciellt om man är litet bredare i bak, ty säten är gjorda för "storväxta". Sedan har man också sportbilsprestanda med rätt spis :wink:

Nu menade jag Land Cruiser HDJ80. :wink: I en GC (i alla fall fram) sitter man bra - Toyotan har ungefär samma sittkomfort som en 70-tals Corolla om man är normalsvensk. Trots inredningsgnirk och liknande så är GC, oavsett årsmodell, betydligt tystare än japanesen.

Bilar som enligt mig är bättre val än HDJ80:

1) Range Rover, den oomkullknulleliga komfort- och terrängkungen med bra prestanda men tveksam kvalitet (iaf RR Classic och P38A). Classic har groteskt stort utbud på billiga reservdelar om man köper från nån av de väldigt serviceinriktade brittiska firmorna. P38A har nästan lika mycket till nästan lika låga priser, till L322 börjar det komma mer och mer... Som exempel kan sägas att bromskivor + belägg runtom kan inhandlas för runt tusenlappen med frakten inräknat från t.ex. Buckley Brothers eller Paddock. Till min Volvo 740 kostar billigaste alternativet 2604:- på Mekonomen - om jag snålar med monteringssatsen, vilken britterna skickar med...

2) Mitsubishi Pajero 2, vilken likt RR kombinerar adekvat väguppförande med terrängkapacitet. Kvalitetsmässigt eoner bättre än Solihulls stolthet. Dyra reservdelar, i likhet med Toyota, men en hel del kan handlas från aftermarketleverantörer till något bättre pris.

3) Land Rover Discovery, från generation 2. Nästan lika komfortabel som storebror, nästan samma terrängegenskaper, nästan lika lyxig om man hittar en med fullkletad utrustningslista. Eftersom den baserades på RR Classic så kan den i likhet med denna hållas rullande för småpengar jämfört med de flesta andra.

4) Jeep Grand Cherokee, the american way... Ofta välutrustade (givet att grejerna fortfarande funkar), bra åkkomfort även om den inte har samma vägkänsla som de ovan uppräknade. Lider av samma brist på kvalitet som tidigare RR, men har betydligt enklare uppbyggnad än de modernare britterna så kostnaden är lägre än dem iaf. God tillgång på aftermarketgrejer.

5) Land Cruiser V8. Visst, i likhet med sina föregångare har den varken bromsar eller väghållning, men den har bättre sittkomfort, bättre utrustningsnivå och en beroendeframkallande motor... Snuskigt dyr i inköp dock, för samma pengar kan man hitta en RR L322 som äter japaner till frukost och erbjuder BMW-kvalitet.

Men sen kan man ju inte komma ifrån att vill man ha just en Toyota så ska man ha just en Toyota. Och då ska man inte blanda in logik.

-- Mats
Användarvisningsbild
Internationelle Mats

Inläggav Internationelle Mats » 16 mar 2010, 18:32

nature skrev:...ruinerar sina ägare...

Erbjuder en länk där du kan se vad delar kostar till Land Rover och Range Rover. Inte den billigaste Feltemavarianten utan en välrenommerad och grymt serviceinriktad firma som förstått att ta betalt för det - ungefär som Mekonomen eller Autoparts:

http://www.landroverspares.co.uk/category.html?id=159

Vad finns det till Toyotan? Och inget trams om att den "inte går sönder", jag har skruvat dem mer än jag vill och utöver vanlig service reparerat såväl axlar som växellådor och motorer och generatorer och bytt kylare och remmar och fjädrar och stötdämpare och...

Sen jämförde jag vanliga servicedelar på en HDJ80 mot Disco/RR Classic hos Mekonomen, för skojs skull:

luftfilter 407 (232)
oljefilter 186 (169)
Bromsbelägg runtom 2217 (860)
Skivor fram 2646 (1564)
V-pump 1194 (758)

Summa Toyota 6650:-, LR 3583:-

Men det är inte mycket du hittar i aftermarkethandeln, grejerna nedan får man handla dyrt hos Toyota trots att de är vanliga bytesprylar:

generator
startmotor
bromstrummor
bromsok
huvudcylinder
styrled
spindelled
framhjulslager
fjädrar
kylare

Billigt med japs? Hmm...

-- Mats
Användarvisningsbild
Internationelle Mats

Inläggav Greener » 16 mar 2010, 18:55

Hörrru Mats, jag tycker nog inte att det är riktigt rätt att använda mekonomens priser att jämföra med. De håller ju priser som ofta t.o.m är dyrare än orginal.

M.v.h
Greener
Användarvisningsbild
Greener

Inläggav Internationelle Mats » 16 mar 2010, 19:18

Greener skrev:Hörrru Mats, jag tycker nog inte att det är riktigt rätt att använda mekonomens priser att jämföra med.

Nu har jag jämfört Mekonomen mot Mekonomen. Och sen: eftersom de omsätter miljardbelopp varje år bara i grossistled så torde en del handla där också. :wink:

-- Mats
Användarvisningsbild
Internationelle Mats

Inläggav nature » 16 mar 2010, 19:22

Att förutsätta att en HDJ80 skulle behöva reservdelar ens i närheten av en Range Rover vid samma sorts användning tyder på ett mycket utvecklat sinne för humor, men har dessvärre inte med verkligheten att göra.
nature

Inläggav Internationelle Mats » 16 mar 2010, 19:25

Internationelle Mats skrev:...de begär sexsiffriga belopp för snart tjugo år gamla bilar med tjogtals tusen mil under bältet...

Hehe... Årsmodell 2004 för 87 papp eller 1994 för 115 papp?!?

http://www.blocket.se/malmo/Toyota_Land ... m?ca=2&w=3

http://www.blocket.se/kalmar/Landrover_ ... m?ca=2&w=3

-- Mats, som börjar känna sig uppe i varv...
Användarvisningsbild
Internationelle Mats

Nästa

Återgå till Jaktutrustning och tillbehör