Norsk Kråkfälla.... Tjöt!

Diskutera jakten på våra fåglar.

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Norsk Kråkfälla.... Tjöt!

Inläggav tom 95 » 11 apr 2010, 13:46

http://www.svenskjakt.se/blogg/Default. ... h=&cid=113
jag har en trolle-ljungby som ja har fångat några skator i men ingen kråka änsålänge. för att fånga kråka måste man nog ha en levande lockkråka i mitten annars brukar dom inte låta sig luras :x
tom 95

Inläggav Günter » 11 apr 2010, 13:50

Trolle-ljungby är väldigt effektiv för att ta revirkråkor/skator. Det svåra är att få tag på första kråkan som ska fungera som lockfågel. Skator däremot är relativt enkla att fånga i mindre fällor även utan lockfågel.
Günter

Inläggav Jakt/Strävhårstax » 12 apr 2010, 07:53

Det låter fint! tanken var ju att ha en liten smidig fälla till skatorna också :)
Jakt/Strävhårstax

Inläggav Jakt/Strävhårstax » 07 jul 2010, 18:33

Första fångsten idag!! :wink:

Slängde igår ut lite hushållsavfall i fällan, hade inga större förhoppningar på fångst pga att det är mitt i sommaren med mtk att äta och tyckte inte själv att "betet" såg särskillt intressant ut. Menmen, det var iaf värt ett försök!

När jag idag skulle gå ner och checka fällan och slänga i lite nytt agn så hörde jag att det flaxade som fasen inne i fällan och blev en aning förvånad när det satt 6 kråkor i den! :) 4 ungkråkor och 2 äldre...

Fått det bevisat för mig själv nu iaf att fällan funkar och hoppas fler testar på!!
Jakt/Strävhårstax

Inläggav coldman » 03 apr 2011, 22:29

TikkaPower skrev:
Telgetok skrev:
TikkaPower skrev:Ok, tack, jag ska kolla på Granngården som det gamla Lantmännen heter i stan. De nät jag har hittat och tittat på har jag kommit upp i pris på mellan 1000-1500 kr.

Bra att du hittar billigt nät, för du kommer inte fånga nåt ändå....
Köp massor av trapammo istället....

Det är ju alltid bra med råd.

Vet inte om jag har skrivit om den fälla som farsan har haft en gång i tiden. Den är inte godkänd idag, och förmodligen upprostad. I vilket fall som helst, en kub på 1x1x1 meter, indelad i fyra lika stora burar i buren. Varje bur har en fjäderbelastad lucka (taket för varje avdelning) som gillras i öppet läge med en sittpinne. När skatan sätter sig på pinnen så ramlar pinnen och skatan ner i buren och luckan stängs. Jag har vid ett flertal tillfällen tagit full pott i den fällan för många år sedan och visat mig där dagtid, gillrat om och fångat efter nån timme igen.

Så min fråga är då, varför skulle inte kråkfällan funka? Jag har aldrig använt en kråkfälla, men jag har hört historier om folk (obekräftade) om att de tog 20 fåglar vid varje laddning...

Verkar som han haft:
L54 Skatfälla M/Gotland och den är med på naturvardsverket lista över godkända fällor.
coldman

Inläggav Loski » 28 jul 2011, 10:20

coldman skrev:Däremot har jag ett problem, jag har inte någon ritning på vilka mått man ska ha mellan stegpinnarna? jag har ändrat flertalet gånger och kråkorna går inte ner när jag lägger på den, däremot är det välbesökt i fällan när stegen ej är monterad. Har ni någon ide på detta?

Jo, låt stegen ALLTID vara monterad. Bygg fällan så att ena sidotaket vid stegen går att ta bort när du enbart åtlar. Då vänjer dom sig med stegen.
Användarvisningsbild
Loski

Inläggav stektlok » 24 jun 2018, 13:56

Nu bumpar vi upp tråden igen :)

https://svenskjakt.se/viltvard/bygg-en-norsk-krakfalla/

Om den funkar eller inte får vi se :) jag bygger i vilket fall. Det är projektet mot slutresultatet som är roligast oftast för mig :)
stektlok

Inläggav JoakimB » 02 jul 2018, 18:29

Ett tips är att bygga in en "kattlucka" som bara går att öppna inåt, då kan man få grävling och räv också.
JoakimB

Inläggav Geten » 17 sep 2018, 10:25

Vad har ni för nät till era norska kråkfällor? Storlek på maskor och tråd?
Geten

Föregående

Återgå till Fågeljakt