släpper hund trots hundförbud!

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

släpper hund trots hundförbud!

Inläggav sammy88 » 23 jan 2010, 17:19

Pratade precis med en snubbe i ena jaktlaget jag är med men tackat nej nu dom senaste jakterna för tröttnat på hur jakten går till. Får då reda på att dom trots hundförbud släpper hund som jagar x antal minuter efter rådjur.

Hur skulle ni gjort i en sån situation?

Jag blir så jävla förbannad så jag lägger på luren för jag vet att jag kommer säga saker som jag kommer att ångra längre fram.
:evil:
Men hur skulle ni agerat?
Man lär sig medans man lever!!
Medlem i WachtelKlubben!
sammy88

Re: släpper hund trots hundförbud!

Inläggav WestCoast » 24 jan 2010, 14:08

ta upp frågan med jaktledaren/ordförande i jaktklubben och påtala saken
Användarvisningsbild
WestCoast

Inläggav nottja » 25 jan 2010, 19:35

Finns alltid idioter tydligen... :(
nottja

Inläggav börje » 25 jan 2010, 20:20

Det finns ju alltid en orsak till hundförbud, alltså bör det åtföljas.
Börje
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Vähäsalon Penni, Körttilakian Ella och Karpaasin Marta
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Tompa Jan » 25 jan 2010, 20:21

börje skrev:Det finns ju alltid en orsak till hundförbud, alltså bör det åtföljas.
Börje

Ibland undrar man vilken orsak det skulle vara? Men åtföljas ska det givetvis.
Användarvisningsbild
Tompa Jan

Inläggav Hammis » 25 jan 2010, 20:26

Är du helt säker på att det är hundförbud och inte rekommenderat hundförbud då? Vissa län har ju som sagt bara rekommenderat hundförbud.
Medlem i Blaser Klubben
Användarvisningsbild
Hammis

Inläggav WestCoast » 25 jan 2010, 20:34

Hammis skrev:Är du helt säker på att det är hundförbud och inte rekommenderat hundförbud då? Vissa län har ju som sagt bara rekommenderat hundförbud.

http://www.lansstyrelsen.se/ostergotland/amnen/Jakt/hundforbud_vid_jakt.htm..förbjudet således. jag tycker att om man skall följa jägaretiken och även ett gott samvete som jägare skall man inte utsätta djuren för den skada som kan drabba rådjuret när de springer och åker igenom skaren.
Användarvisningsbild
WestCoast

Inläggav Wizzman » 25 jan 2010, 20:59

Hur jag hade gjort hade nog berott lite på situationen. Är det en rådjurshund man släppt? Isåfall är det ju helt förkastligt.

Eller är det en älghund/stövare som ska vara rådjursren men vid något enstaka tillfälle, om den inte hittar nåt annat att jaga, kan förfölja ett rådjur som den kommer på, en liten bit (typ 1-2 minuter), och att man då försöker kalla in & koppla den? Då hade jag inte tagit speciellt illa vid mig.
Browning Bar Longtrac 9.3x62 Burris Fullfield 2 3-9x40, Aimpoint 7000L
Sako Finnbear AV 6.5x55 Trijicon 2.5-10x56
Beretta 686 Silver Pigeon
Beretta A303
Winchester 94 30-30W
Wizzman

Inläggav sammy88 » 25 jan 2010, 21:05

det är hundförbud som gäller i östergötland och det är en terrier dom har släppt som brukar driva rå allt från 20 minuter till 1 timme.
Deras komentar var att det var för mycke snö så hunden håller inte i så länge så hunden blir inte skaddad.

Men då fråga jag lite fint om hundförbudet var för att hunden inte skulle skaddas eller att djuren inte ska få det ännu tuffare en dom redan har?.... de fick ajg aldrig något svar på!

men jag fattar inte att man ens tänker tanken när de är 30-40 cm i skogen värre på önppna ytor då sjunker man ner till midjan ibland.
Säger som systersonen "Det fattar väll minsta lilla barn!" :wink:
Man lär sig medans man lever!!
Medlem i WachtelKlubben!
sammy88

Inläggav WestCoast » 25 jan 2010, 21:20

sammy88 skrev:det är hundförbud som gäller i östergötland och det är en terrier dom har släppt som brukar driva rå allt från 20 minuter till 1 timme.
Deras komentar var att det var för mycke snö så hunden håller inte i så länge så hunden blir inte skaddad.

Men då fråga jag lite fint om hundförbudet var för att hunden inte skulle skaddas eller att djuren inte ska få det ännu tuffare en dom redan har?.... de fick ajg aldrig något svar på!

men jag fattar inte att man ens tänker tanken när de är 30-40 cm i skogen värre på önppna ytor då sjunker man ner till midjan ibland.

hundförbudet är för att hunden driver men fart och stressar rådjuren/dovviltet som springer och åker ner genom skaren, så förbudet har inte med hunden att göra direkt utan indirekt.
Användarvisningsbild
WestCoast

Inläggav majvor » 25 jan 2010, 21:32

WestCoast skrev: hundförbudet är för att hunden driver men fart och stressar rådjuren/dovviltet som springer och åker ner genom skaren, så förbudet har inte med hunden att göra direkt utan indirekt.

Var det verkligen någon som trodde att det var för att hunden inte skulle skada sig? rofl =)
majvor

Inläggav WestCoast » 25 jan 2010, 21:40

WestCoast skrev:
sammy88 skrev:det är hundförbud som gäller i östergötland och det är en terrier dom har släppt som brukar driva rå allt från 20 minuter till 1 timme.

hundförbudet är för att hunden driver men fart och stressar rådjuren/dovviltet som springer och åker ner genom skaren, så förbudet har inte med hunden att göra direkt utan indirekt.
Användarvisningsbild
WestCoast

Inläggav TikkaPower » 25 jan 2010, 21:52

Det är väldigt tråkigt när folk inte kan visa det vilda hänsyn när det behövs.

Det ena grannlaget till mig, vet ej vad de har för hund, men för ca 14 dagar sedan så lyssnade vi på deras drev i ett antal timmar, flera gånger var det inne på vår mark och vände. Vi spårade dagen efter och kom fram till att det var rådjur som hade jagats. Det tråkiga med detta är att det var blod i rådjursspåren, inte mycket och inte i varje spår, men ändå.

Vi sa väl ungefär att de måste ju märka det på hundens tassar och inte jaga mer (det råder inte hundförbud här) men en vecka senare var det igång igen, jag blir så trött.
TikkaPower

Åtelkamerabilder
-------------
Sako P94S .22
Sako Finnwolf .308
Tikka M590 RH Interjakt .308
Tikka T3 Varmint 6,5*55
Browning Bar Light 9,3*62
Browning Fusion
Baikal 327 STE
Användarvisningsbild
TikkaPower

Inläggav havsornen » 25 jan 2010, 22:31

Rådjuren har det helt klart tufft nu. Har några stycken runt huset som gärna håller sig där jag har skottat. I terrängen sjunker de ner ordentligt och tar sig fram långsamt. (småland)

Att då ändå släppa hund är helt förkastligt enligt mig. Ett samtal med jaktledaren vore nog på sin plats.
Flanellbuk och dreverägare!
Användarvisningsbild
havsornen

Återgå till Småviltsjakt