Ni som har 17HMR.

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Re: Ni som har 17HMR.

Inläggav Velcro Fly » 13 feb 2019, 19:08

Bra råd ovan ;)
Man får laborera/mäta till det för sin bössa.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav Vettern » 13 feb 2019, 19:41

Glöm inte att den är vindkänslig nåt så in i. Flack men lätt.
RIP Gunnar Alkhomäki - The finnish silent death
Användarvisningsbild
Vettern

Inläggav malx » 13 feb 2019, 22:23

Vettern skrev:Glöm inte att den är vindkänslig nåt så in i. Flack men lätt.

Nu är den ju mindre vindkänslig än både 22lr och 22WMR men helt rätt, lätt att glömma bort då den går så rakt i övrigt och skjutavstånden kan ju lätt öka mot de andra två nämnda kalibrarna,
Framförallt tycker jag att det gör den lite svår att skjuta in då det sällan är så vindstilla att det inte påverkar lillkulan på 100m.
malx

Inläggav Hägge » 13 feb 2019, 22:59

Det är inga problem att göra en polynomanpassning i Excel. Bara rita ett punktdiagram, infoga trendlinje som kan anpassas (vilken grad). Genom att visa ekvationen så fås även uttrycket.

Skickat från min G8341 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Hägge

Inläggav CaneHenrik » 13 feb 2019, 23:49

Hägge skrev:Det är inga problem att göra en polynomanpassning i Excel. Bara rita ett punktdiagram, infoga trendlinje som kan anpassas (vilken grad). Genom att visa ekvationen så fås även uttrycket.

Skickat från min G8341 via Tapatalk

Hade det på känn, tack för tipset!
CaneHenrik

Inläggav Vettern » 13 feb 2019, 23:58

malx skrev:
Vettern skrev:Glöm inte att den är vindkänslig nåt så in i. Flack men lätt.

Nu är den ju mindre vindkänslig än både 22lr och 22WMR men helt rätt, lätt att glömma bort då den går så rakt i övrigt och skjutavstånden kan ju lätt öka mot de andra två nämnda kalibrarna,
Framförallt tycker jag att det gör den lite svår att skjuta in då det sällan är så vindstilla att det inte påverkar lillkulan på 100m.

Fast det där stämmer tyvärr inte med vindkänsligheten. Jag trodde också det, någon slags vandringssägen, men praktiska prov och kalkylator visar annat. Bara slå upp i valfri ballistikgrej.

4 m/s och en jämförelse mellan Norma 2 22 LR och Hornady XTP 20 grain:
22LR/HMR
50 meter 3 cm/2,5 cm
75 meter 7 cm/6 cm
100 meter 12 cm/11 cm
125 meter 18 cm/18 cm
150 meter 25 cm/27 cm
175 meter 34 cm/38 cm

På längre håll är alltså HMR tom sämre än 22LR Subsonic.
Användarvisningsbild
Vettern

Inläggav malx » 14 feb 2019, 01:29

Vettern skrev:Fast det där stämmer tyvärr inte med vindkänsligheten. Jag trodde också det, någon slags vandringssägen, men praktiska prov och kalkylator visar annat. Bara slå upp i valfri ballistikgrej.

Fast nu är jag först och främst jägare och bedömer saker jaktligt praktiskt istället för teoretiskt. Med tanke på hur känsliga alla dessa kalibrar är så skjuter man knappast etiskt mot små levande mål över 125m när det blåser. Och under 125m stämmer det om man håller sig till jaktlagliga 22lr-patroner och har för mig att skillnaden är än större om man väljer hypersonic.

Sen är det ioförsig frågan hur etiskt det är att skjuta längre mot levande mål med 17hmr ens när man bedömmer det vindstilla och man har kanonkoll på droppet, man tappar väldigt snabbt energin vilket minskar marginalerna ganska rejält och just för att de är så känsliga så är det lätt med "okända" faktorer.
malx

Inläggav Jonas.G » 14 feb 2019, 07:33

Fast du är jägare och ser till det praktiska så förändrar ju inte det vad siffrorna säger :mrgreen:
/ Jonas
Jonas.G

Inläggav malx » 14 feb 2019, 10:30

Jonas.G skrev:Fast du är jägare och ser till det praktiska så förändrar ju inte det vad siffrorna säger :mrgreen:

Självklart inte men ska man generalisera så bör man väl göra det på lämpligt användningsområde? Skulle du normalt säga att 22lr slår hårdare än 17HMR också? (Över 250m gör många 22lr-patroner det).
malx

Inläggav Velcro Fly » 14 feb 2019, 10:35

Vem jagar med sin 22LR till 250m blir den stora frågan ?

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav Vettern » 14 feb 2019, 11:16

malx skrev:
Vettern skrev:Fast det där stämmer tyvärr inte med vindkänsligheten. Jag trodde också det, någon slags vandringssägen, men praktiska prov och kalkylator visar annat. Bara slå upp i valfri ballistikgrej.

Fast nu är jag först och främst jägare och bedömer saker jaktligt praktiskt istället för teoretiskt. Med tanke på hur känsliga alla dessa kalibrar är så skjuter man knappast etiskt mot små levande mål över 125m när det blåser. Och under 125m stämmer det om man håller sig till jaktlagliga 22lr-patroner och har för mig att skillnaden är än större om man väljer hypersonic.

:lol: Ovanstående citat är en keeper!
Teori och praktik har, även för praktiska jägare, en tendens att hänga ihop. Och i praktiken har en HMR exakt samma vindavdrift som en 22LR på alla jaktligt rimliga avstånd. Så ditt uttalande om att den är mindre vindkänslig än 22LR och 22WMR stämmer inte, vare sig i praktik eller teori.

En mer intressant diskussion är ju att HMR har en hel del både praktiska och teoretiska nackdelar mot 22LR (ljud, precision, tillgänglighet, kulornas konstruktion) och egentligen bara en fördel; att den skjuter flackare. Den sistnämnda gör dock att jag ändå använder den, iaf tillsvidare. Hur resonerar ni andra, vad fick er att börja/fortsätta använda HMR?
Användarvisningsbild
Vettern

Inläggav Velcro Fly » 14 feb 2019, 12:16

En 17 HMR är riktigt bra för det den blev framtagen till : Skytte på mindre skadjur upptill 200 yards. Tex jakt på Präriehundar och jordekorrar. Nu har vi ju varken eller här i Sosselandet men för det nämnda , och som sagt vilket var just det kalibern blev framtagen till , är den (iaf enl Jänkarna) överlägsen både 22 WMR och speciellt 22 LR.
Här ?? Passar utmärkt för jakt på skadedjur här med. Menar då Kräkfåglar, Kaniner och dyl.

Ska jag ut o skjuta Kråkor på lite längre (+ 125m) håll så hade valet mellan 22LR/17HMR , och speciellt pissekulan 22WMR, varit enkel - och ÄR enkel. 17HMR alla gånger. :wink:
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav malx » 14 feb 2019, 12:56

Vettern skrev:
malx skrev:

:lol: Ovanstående citat är en keeper!
Teori och praktik har, även för praktiska jägare, en tendens att hänga ihop. Och i praktiken har en HMR exakt samma vindavdrift som en 22LR på alla jaktligt rimliga avstånd. Så ditt uttalande om att den är mindre vindkänslig än 22LR och 22WMR stämmer inte, vare sig i praktik eller teori.

En mer intressant diskussion är ju att HMR har en hel del både praktiska och teoretiska nackdelar mot 22LR (ljud, precision, tillgänglighet, kulornas konstruktion) och egentligen bara en fördel; att den skjuter flackare. Den sistnämnda gör dock att jag ändå använder den, iaf tillsvidare. Hur resonerar ni andra, vad fick er att börja/fortsätta använda HMR?

Glad jag kan glädja någon, du missade dock ordet "jaktlagliga". Tar du en av hypersonicpatronerna som de flesta butiker rekommenderar till jägare så blir skillnaden lätt en skadeskjutning på t.ex. 50m uppe på ett blåsigt kalfjäll.

Men som jag sa, även 17HMR är vindkänslig och man kommer inte undan att man måste ta hänsyn till det. Har inte heller 17HMR p.g.a. mindre vindavdrift. Mer att jag brukat få höra att den skulle vara MER känslig än både 22WMR och 22LR p.g.a. den lätta kulan, vilket jag inte anser stämma speciellt bra.

Jag har 17HMR för att i min bössa så skjuter den flackare och med något högre precision. (Det sistnämnda är dock en något orättvis jämförelse för jag har inte jämfört med några 22lr-patroner i samma prisklass)
malx

Inläggav Roz-104 » 14 feb 2019, 13:52

Vad betalar ni för er ammo?
Kostar mellan 5 och 6 kr skottet ju, beroende på vilken ammo.
Svindyrt ju :/
//Småfåglarnas beskyddare

Bild
Användarvisningsbild
Roz-104

Inläggav Ogster2 » 14 feb 2019, 15:47

Ca 190kr asken är väl standard, lite billigare vid bulkköp.
Användarvisningsbild
Ogster2

Inläggav Velcro Fly » 14 feb 2019, 15:48

Ogster2 skrev:Ca 190kr asken är väl standard, lite billigare vid bulkköp.

+1

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav Roz-104 » 14 feb 2019, 15:51

Ogster2 skrev:Ca 190kr asken är väl standard, lite billigare vid bulkköp.

Ask med 50 skott?
Jag blir ju grundlurad ser jag, var köper ni dom till dessa priser ?
//Småfåglarnas beskyddare

Bild
Användarvisningsbild
Roz-104

Ni som har 17HMR.

Inläggav Velcro Fly » 14 feb 2019, 16:22

På många ställen. Kolla tex :
https://fritidvildmark.se/product.html/ ... ory_id=203

Med det sagd så är det fortvarande ett ockerpris.
Skulle gått på 1.50-2kr/st så hade det varit mer i linje med vad den presterar.
Man laddar ju bra 223 ammo för under 4kr/st ...

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav malx » 14 feb 2019, 17:11

Hornady är oftast billigare, enaskspriserna på CCI brukar ligga en bra bit över 200:- och i många butiker närma sig eller gå över 300:-.
Men de år jag ägt 17HMR har priserna verkligen åkt jojo, typ säkrare att investera pengar i trisslotter. Till viss del på att tillgången var usel ett tag och till viss del p.g.a. ändringar i valuterna.
(Sett singelaskar i butik av CCI FMJ från 190:- till 350:- de senaste 3 åren)

Köpte till slut ett storpack från Vapex tillsammans med en vän men ser att priserna gått upp där också. Tur man har så man klarar sig åtminstonde 5 år framåt.
malx

Inläggav JET » 16 feb 2019, 15:35

malx skrev:Fast nu är jag först och främst jägare och bedömer saker jaktligt praktiskt istället för teoretiskt. Med tanke på hur känsliga alla dessa kalibrar är så skjuter man knappast etiskt mot små levande mål över 125m när det blåser. Och under 125m stämmer det om man håller sig till jaktlagliga 22lr-patroner och har för mig att skillnaden är än större om man väljer hypersonic.

Ni menar väl Supersonic, dvs överljudshastighet?
En 17gr 4.5mm kula i hypersonic hastighet, dvs mellan mach 5 och mach 10 (typ 1600-3200m/s) borde däremot va både flackskjutande och vind-okänslig så det duger. Hojta till när den blir tillgänglig på marknaden :-D
JET

FöregåendeNästa

Återgå till Kalibrar