Münster-tråden

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Münster-tråden

Inläggav Markus123 » 23 jan 2019, 14:47

Vad tror ni om teorin att jag har "gått sönder" hunden? Kan det vara en idé att satsa på gubbe på stubbe? Jag har bara tänkt att jag ju vill att hon ska jobba "framför" mig när jag går. Har jagat några grr med andra stående hundar vorsthe osv. Och då gått i det tempot att hunden aldrig hamnar bakom när den kommer tillbaka vid sök. Detta tänk är det jag har haft med mig vid injagning. Men kanske borde försöka jaga in henne mer som en tax eller drever?
Markus123

Inläggav Markus123 » 23 jan 2019, 14:48

Vad tror ni om teorin att jag har "gått sönder" hunden? Kan det vara en idé att satsa på gubbe på stubbe? Jag har bara tänkt att jag ju vill att hon ska jobba "framför" mig när jag går. Har jagat några grr med andra stående hundar vorsteh osv. Och då gått i det tempot att hunden aldrig hamnar bakom när den kommer tillbaka vid sök. Detta tänk är det jag har haft med mig vid injagning. Men kanske borde försöka jaga in henne mer som en tax eller drever?
Markus123

Inläggav trumpetarn » 24 jan 2019, 09:40

En münster skall föras i såten. Hunden skall jobba med hundföraren och skall söka kontakt med jämna mellanrum. Jag hade sett till att hunden fått mycket viltkontakt. Ta den till grishägn, marker med mycket vilt, visa fällda byten, ta dig an dödssök, spårträna, etc. Sedan gäller det att uppmuntra jättemycket när hunden tar sig än spår, ruggar fällt vilt, etc. Bygg upp självsäkerhet, trygghet och glädje. Få münster ogillar att jaga. Förstår dem bara att det är roligt, kan ge utdelning och att husse/matte vill att hunden skall jaga brukar det lösa sig.
trumpetarn

Inläggav tjulen92 » 09 feb 2019, 13:36

Hej alla Münsters!

Ska skaffa ny hund. Står i valet och kvalet mellan tax och KLM. Som det (eventuella) valet av tax antyder så är det främst en drivande hund jag är ute efter, kommer huvudsakligen jaga på marker runt 100 hektar, men ibland större. Rå, hare, räv.

Hur är mentaliteten hos münsterländers generellt? Har vuxit upp med vorsteh, tax, labrador, tollare, som alla varit bra familjehundar. Har egentligen inte mycket erfarenhet av münsterländers alls. Är de liknande spaniels? Typ engelska? Upplever dem som lite "stirriga" och neurotiska. Gäller det även för KLM?

Och tror ni det finns en överhängande risk att man får en KLM som är mer fågel- än pälsintresserad? Har ingenting emot fågeljakt alls iofs, skulle gärna åka upp till fjällen för ripa, men har inte tid att jaga in en hund på både fågel och pälsvilt.

Vad tror ni? :)
tjulen92

Inläggav Macca » 09 feb 2019, 23:11

En tax och en münster jagar ju på rätt olika sätt så om jag vore du skulle jag fundera på vilken jakt du tycker om/mest bedriver.

Taxen är ju en utpräglad långsam långdrivare som du med fördel kan jaga med själv då djuren ofta buktar bra eller bättre utan passkyttar som lägger vind in i såten. Münstern å sin sida är en allroundhund som både ska kunna driva med skall och stå för fågel och apportera. Som kortdrivare/stöthund passar den bäst i viltrika marker med passkyttar eftersom djuren ju sällan buktar för en så snabb hund.

Jag jagar allround (med varierande framgång) med min münster och tycker personligen att det är lite synd att en ras med så pass unika egenskaper i många fall "bara" används som klövviltshund och att det även avlas på hundar som aldrig stått för fågel. Samtidigt ska sägas att det är jobbigt och tidskrävande att få till en perfekt allroundhund som står för fågel, apporterar, driver med skall (och fixar eftersök). Ofta blir någon del lidande beroende på tid och träningstillfällen på t ex fågel. Lyckas man har man dock en hund som man kan jaga med från duv och ripjakten i augusti, genom hela drevjaktsäsongen och fram till kråkjakten i april.

En bra münster skiljer sig rätt mycket från en spaniel som har mycket "will to please" i sig. Münstern är betydligt mer krävande och kan testa gränserna som unghund, tänk vorsteh. Får man ordning på detta finns dock alla förutsättningar att få en kanonhund.
Macca

Inläggav Joacim A » 26 maj 2019, 22:08

Att kombinera tax och munsterjakt är riktigt kul. Snabba drev med munstern och helt plötsligt så kommer taxen in med sitt.
"Gråsidingens Vinca"
”Brännåstorpets Claudette”
Användarvisningsbild
Joacim A

Inläggav Magnus w » 18 jul 2019, 19:29

Hej.letar munstervalp efter fågellinjer.kollar här om det finns
någon intressant parning.

Magnus
Magnus w

Inläggav PerN » 19 jul 2019, 19:00

Rogstabergets kennel
Han är dålig på att uppdatera hemsidan men såg på deras facebooksida att det har haft en parning och väntar valpar sept v37 leverans nov v45.
Bild på min münster från Rgostaberget.
Tjäd180829.jpg

FörVadDetÄRVärt/
PerN
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"slåss med troll, befria prinsessor, döda varulvar, det är att leva" (Strindberg, Till Damaskus)
Användarvisningsbild
PerN
Moderator

Inläggav Magnus w » 19 jul 2019, 21:10

PerN skrev:

Rogstabergets kennel
Han är dålig på att uppdatera hemsidan men såg på deras facebooksida att det har haft en parning och väntar valpar sept v37 leverans nov v45.
Tjäd180829.jpg

FörVadDetÄRVärt/
PerN

Hej.pratade med avelsrådet idag och hon rekommenderade Rogstabergets.tog ett snack med uppfödaren och bokade en han valp.ska åka och titta på tiken när det passar.

Magnus
Magnus w

Inläggav PerN » 19 jul 2019, 21:40

Hej.pratade med avelsrådet idag och hon rekommenderade Rogstabergets.tog ett snack med uppfödaren och bokade en han valp.ska åka och titta på tiken när det passar.

Kul :D
PerN
"slåss med troll, befria prinsessor, döda varulvar, det är att leva" (Strindberg, Till Damaskus)
Användarvisningsbild
PerN
Moderator

Inläggav Stroem » 23 jul 2019, 03:59

Magnus w skrev:
PerN skrev:

Rogstabergets kennel
Tjäd180829.jpg

FörVadDetÄRVärt/
PerN

Magnus

Då bär det av upp till Pite då!
Miroku 7000 cal.12
Sauer & Sohn cal .12
Sako Forester 308w, Stalon Victor, Swarovski Z3 3-10*42
Sako 22 Hornet, Swarovski Z3 3-9*36
Anschütz 1415-1416 22lr, Leupold Vari-XII 2-7*33
Strävhårig Vorsteh, Vildmarkens HE Sigurd
Användarvisningsbild
Stroem

Inläggav Magnus w » 23 jul 2019, 12:37

Nix.det bär av neråt.bor bara en dryg timme bort.så det är granngårds.
Magnus w

Inläggav PerN » 10 sep 2019, 15:03

Bara så nöjd i dag med min kl. münsterländer Bilbo.
Dagen började med att jag gick med Bilbo och försökte stöta ut någon älg på skyttarna inom en ganska liten såt medan den ordinarie hundföraren gick en annan med sin hund. Tyvärr lyckades Bilbo och jag inte putta någon älg på någon av passarna. Däremot lyckades den ordinarie älghunden få igång ett ekipage där kalven sköts. Tyvärr återfanns den inte där skytten trodde att den fallit.
Så när vi återsamlades fick Bilbo och jag i uppdrag att försöka spåra upp den försvunna kalven då det verkade om den ordinarie älghund bara ville följa efter efter kon. Passkyttar ställs ut runt området där jag går in.
Jag lyckas trockla på en enormt uppspelt hund spårselen på skottplatsen dit skytten visat oss. Bilbo sticker direkt iväg, i den (nästan) riktningen som skytten visat oss, med mig över hygget och ner i slyn. Efter knappt 300m stöter vi upp kalven som brakar iväg genom riset. Bilbo blir nu heltänd och vilt skällande/flängande ska försöka hinna ikapp kalven med mig som släpankare som fastnar mellan trädstammar och rötter. Så småningom rasar i alla fall kalven ihop och vi hinner i kapp den och jag kan sätta ett skott bakom örat, när jag väl bundit fast Bilbo.
Tror aldrig jag blivit så glad för en kalv under älgjakten tidigare, det var så roligt att han visste precis vad som gällde och kunde genomföra det med ett bra slut.
När de andra i jaktlaget kom och släpade iväg kalven ner till vägen så försökte Bilbo hinna i kapp och hjälpa till genom att bita och dra i älgen.
Så nu har jaktlaget tvingats erkänna att min fluff vovs som alltid är mer faktiskt är en resurs för laget :mrgreen:
Bilbokalv190910.jpg

FörVadDetÄRVärt/
PerN
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PerN
Moderator

Inläggav cutekid » 04 okt 2019, 07:57

Halloj!

Ska låna hem en kleiner på prov några veckor, en hane på 4 år, då han får för lite jakt och går på viltfattiga marker. Det är skjutet rå och gris för honom samt att han ställer gris och grävling. Tänkte lägga mkt tid på kontakt och inkallning de första dagarna och även se hur han går ihop med min jaktgoldentik på 6 år. Här nere på mina marker kryllar det av rå så jag tänker att det lär visa sig hur han jagar och om han skallar ordentligt. Det blir lite som att jaga in en hund på nytt kan jag tänka mig. Jag är ganska aktiv och rör mig i såtarna och försöker ha kontakt med hunden. Har ni några tips ni kan ge mig?

Med vänlig hälsning,
Carl
Användarvisningsbild
cutekid

Inläggav Popplpoo » 10 okt 2019, 10:32

Hej!

Spännande! Du kommer inte ångra dig.
Jag skulle först och främst ha kollat med ägaren att det är ok att släppa på klöv, och om du vill att han skall driva dem att det är ok att han utan kommande förföljer.
Är han stabil i uppflog på fågel (om det är det han är van vid idag) kan klövviltsjakten kanske påverka beteendet med fågel.
Annars låter det som en bra plan att jobba med kontakten er emellan först.
Användarvisningsbild
Popplpoo

Föregående

Återgå till Hundar