Kolv till Browning bar

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Kolv till Browning bar

Inläggav johst » 09 okt 2009, 18:46

Någon som vet var jag kan hitta kolvar till min Browning bar. Jag skulle vilja ge geväret en mer "sniper-look"?
Användarvisningsbild
johst

Re: Kolv till Browning bar

Inläggav Traktormannen » 09 okt 2009, 21:36

En fnar stock hade suttit fint.. Vet dock inte om den är bolt on..

Och den är förmodligen omöjlig att få tag på.
Spånade på en fnar för ca 2 år sedan och pratade med någon på gyttorp som trodde att det inte skulle vara omöjligt att ta hem en, men det skulle bli snordyrt..

Prova att beställa en bell&carlsson i glasfiber så kan du modda den som du vill ha den...
Användarvisningsbild
Traktormannen

Inläggav davve » 10 okt 2009, 06:48

Ett tips, Kolla ebay!
Jag köpte en grovfräst därifrån för ett år sedan som jag hållet på att modda.
Kostnad ca 800kr

Mvh David
Allt som smäller är kul!
davve

Inläggav Håkan » 10 okt 2009, 09:35

Något du då bör tänka på är att Monte Carlo är helt uteselutet, och att rak klasssiskt är otillräckligt.
Du behöver absolut en ställbar bakkappa så att du får en bra rekylupptagning i liggande skytte.
Med en rakkolv så får du en dålig rekylupptagning, med en monte stock så får du en usel rekylupptagning och en fruktansvärt hög och värdelös liggandeställning.
En ställbar bakkappa för att få upp bakkappan på axeln och en bit över piplinjen är alltså modellen.

Det är även klart viktigt med greppet,
Ett rakt grepp som ger en 90 gradig korrekt pekfinger är också bra.

Dessa tips är alltså tillägnade om du avser att faktiskt skjuta lite precision på längre håll.
Är det inte det som är avsikten utan du bara vill ha en fräck look, så kan du ju köpa vad som helst, skaffa en flaska med kammofärg och lite kammo nät så har du en perfekt sniperbössa med hög "kioskfaktor"

Håkan
Användarvisningsbild
Håkan

Inläggav johst » 13 okt 2009, 14:48

Jag skulle vilja köpa något i den här stilen:
http://www.choatestocks.com/UltimateSniper.html

Håkan vad tror du om den här kolven? kommer det att vara skönt att skjuta med denna typen av kolv? eller kan du inte lägga upp en länk till den typ av kolv jag ska leta efter?

Är det svårt att modifiera så att denna stocken så att den kommer att passa? Hur gör jag det?
Användarvisningsbild
johst

Inläggav Håkan » 13 okt 2009, 15:20

De är ju inte direkt kända för sin "best quality"
Om vi pratar konventionella kolvar så har du kolvar som McMillan A5, Accuracy International (hemskt grepp för min hand) Sako TRG.
Du kanske istället skulle börja att skjuta lite skytte och umgås med folk som sysslar med långhåll, det hade sannolikt gett dig en annan bild på vad du vill ha.
Just nu tittar du på utseende och glömmer funktionen.

Personligen anser jag att bakkappan måste upp över piplinjen för att man skall få en vettig liggställning.
På ultimate snipern har du en lågbakkappa.

Håkan
Användarvisningsbild
Håkan

Inläggav exabit » 13 okt 2009, 15:21

På Ultimate Sniper kan man höja bakkappan rätt mycket. Inte för att det gör den till den ultimata stocken, men det är alltså fullt möjligt att höja bakkappan iaf.
/ Rikard

Ruger 10/22 Takedown
Tikka T3 Lite SS 223 1:8"
Tikka T3 Varmint 308 McMillan A-TH, Vortex PST 6-24x50 SFP
Sako 75 SS 9,3x66, Varipoint 2,5-10x50 ASV
Remington 11-87
Användarvisningsbild
exabit

Inläggav förvirrad » 13 okt 2009, 19:42

Helt OT, men får efter avslutade affärer en kolv till övers, som passar en BAR Light, så får du gärna slänga iväg ett PM. Skamfilad, ful och misshandlad spelar igen roll så länge som den är hel och helst originalkolven i trä.
Användarvisningsbild
förvirrad

Inläggav johst » 19 okt 2009, 11:06

Nu har jag sök som "fan" på nätet men har inte hittat någon stock som ska passa till Browning.
Någon som vet om det finns någon tumhålskolv som det går att ändra fästet så att den kommer att passa på en Browning bar light stalker?

Alternativt var jag kan köpa en "Grund-stock" för att kunna modifiera den till min bössa?
Användarvisningsbild
johst

Inläggav johst » 04 dec 2009, 16:26

Nu tror jag att jag har hittat en kolv som kommer att pass på en Browning Bar. Är det någon som känner till FNH?
http://www.fnhusa.com/le/products/firearms/model.asp?fid=FNF049&gid=FNG022&mid=FNM0137

Tror ni det går att bygga om en Browning bar till en FNAR då det ser ut att vara samma låda?

FNAR bygger på Browning bar lådan. Någon som vet om det finns en svensk/europeisk agent?
Användarvisningsbild
johst

Inläggav Hedberg » 27 aug 2012, 11:24

Väcker en gammal tråd!

Är det någon som fått tag på nån trevlig stock? Enda jag hittat är Bell & Carlson stockarna, dom ser inte ut att vara värda pengarna tycker jag.
Remington 700 LTR .308 med Jagd dämpare, ovanpå en Bushnell Elite 6500 2.5-16x50 belyst
Användarvisningsbild
Hedberg

Återgå till Vapensmide