IPSC tråd

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Re: IPSC tråd

Inläggav smarT araB » 09 jun 2019, 16:51

Tänkte byta A-vapen, snöat in på shadow 2.
kommer fortsätta nationellt men med focus på ipsc.
Skall kvala in i production.

Får man byta ut bakre sikte till ett ställbart i både höjd och sida?
Och behöver man ett?
Byter man rekylfjäder, tryckesdelar?
Är det någon som upplever bekymmer att manövrera slidestop:en med stark hand?
Isf får man fila ned säkringen eller är det att använda den minsta orginaldelen?
Finns olika modeller av denna, finns någon anledning att välja bort den vanliga?
smarT araB

Inläggav Whistler » 09 jun 2019, 17:19

Du får inte ändra något i Production förutom att byta till andra fabriksdelar, samt byta trycke.

Vill du testa hur systemet känns ett tag så har jag en Jericho 941F till salu för symbolisk summa. Den är en kopia av Shadow med lite tyngre stomme och enklare detaljer, använder Tanfoglios stock-trycke.
När får vi en forumavdelning för kulgjutning?
Användarvisningsbild
Whistler

Inläggav smarT araB » 09 jun 2019, 22:19

Tack för svar, ska tänka på erbjudandet.
Annat justerbart sikte finns vad jag förstår som orginaldel alltså fortfarande ok i production?
Något som annars talar emot detta val av vapen?
smarT araB

Inläggav MrStrix » 09 jun 2019, 22:25

Shadows fungerar utmärkt för IPSC, har du provskjutit?

Skickat från min S61 via Tapatalk
MrStrix

Inläggav smarT araB » 09 jun 2019, 23:56

Shadow har jag endast skjutit fem skott på en steel challenge.
Har vägt in desto fler men det blir ju inte mycket till praktisk hantering i en vapenkontroll.
Kompisens Cz75b har jag gått nått fältvarv med om det är nån rättvis jämförelse
smarT araB

Inläggav MrStrix » 10 jun 2019, 08:12

smarT araB skrev:Shadow har jag endast skjutit fem skott på en steel challenge.
Har vägt in desto fler men det blir ju inte mycket till praktisk hantering i en vapenkontroll.
Kompisens Cz75b har jag gått nått fältvarv med om det är nån rättvis jämförelse
Dåså, löp och köp.

Skickat från min S61 via Tapatalk
MrStrix

Inläggav Mikke » 10 jun 2019, 10:06

smarT araB skrev:Får man byta ut bakre sikte till ett ställbart i både höjd och sida?
Och behöver man ett?

Enligt mig nej, jag skjuter Shadow (1:an) med fasta riktmedel. Ställde in det (bytte korn till helsvart stål och filade det till rätt höjd, mitt i på 50 y) när jag köpte den för drygt 10 år sedan, har inte saknat ställbara sikten en enda gång.
/Mikke
Mikke

Inläggav smarT araB » 10 jun 2019, 12:21

Mikke skrev:
smarT araB skrev:Får man byta ut bakre sikte till ett ställbart i både höjd och sida?
Och behöver man ett?

Enligt mig nej, jag skjuter Shadow (1:an) med fasta riktmedel. Ställde in det (bytte korn till helsvart stål och filade det till rätt höjd, mitt i på 50 y) när jag köpte den för drygt 10 år sedan, har inte saknat ställbara sikten en enda gång.

Tack för input.
Kan mycket väl vara så att man klarar sig med det ställbara i höjd, behöver vapnet även till bana och då skjuter jag med uppslag.
smarT araB

Inläggav MatsN » 18 jun 2019, 06:46

Sköt inget ifjol pga tappat sug. Ny div till I år, production optics. Riktigt kul div. Sen extra kul när det går bra på dom tävlingar som är skjutna hittills Bild

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
MatsN

Inläggav NuBreed » 02 sep 2019, 22:56

smarT araB skrev:Tänkte byta A-vapen, snöat in på shadow 2.
kommer fortsätta nationellt men med focus på ipsc.
Skall kvala in i production.

Får man byta ut bakre sikte till ett ställbart i både höjd och sida?
Och behöver man ett?
Byter man rekylfjäder, tryckesdelar?
Är det någon som upplever bekymmer att manövrera slidestop:en med stark hand?
Isf får man fila ned säkringen eller är det att använda den minsta orginaldelen?
Finns olika modeller av denna, finns någon anledning att välja bort den vanliga?

Tycker du ska prova att skjuta Shadow 2 som den är utan att byta massa delar. Det är tillåtet att byta siktet och den är fortfarande IPSC production legal så länge du inte gör några förändringar på själva vapnet. Tycker själv inte det är nödvändigt däremot.

Rekylfjädern kan du enkelt byta till en 11lbs fjäder så länge du inte avser att skjuta hårt laddad ammo. Då blir den lite snällare att racka. Trycket är väldigt bra som det är, självklart går det att få bättre men frågan är om det är nödvändigt, jag tycker det är tillräckligt bra för både IPSC och nationellt, trycke är generellt en vanesak tycker jag.

Slidestop är inga som helst problem att manövrera.

Greppanelerna däremot kan med fördel bytas mot tex. ett par Lokgrips , klart bättre grepp än orginal och fortfarande IPSC production legal.

Hoppas du blev lite klokare
Vegetarian, an old indian word for bad hunter.
Användarvisningsbild
NuBreed
Driftstekniker

Inläggav Davvi » 10 nov 2019, 23:34

Skjutit en hel del efter kursen och det har verkligen varit en nytändning för mitt skytte, fasen vad kul det är! Lagt mer fokus på att få erfarenhet än prylar men har nu efter mycket velande kring val av puffra och klass lämnat in ansökan för en växelsats så min gold match går in i standard. Lite trist att oftast få tävla mot sig själv i Open :wink:
Davvi

Inläggav Karre » 11 nov 2019, 09:27

Kan vi inte enas om att vi låter pistolerna vila lite mer och så fokuserar vi på gevär?
lone_wolf skrev:När man ser 6.5CM bredvid 6.5X55SE så går tankarna till någon form av coitus interruptus.
Användarvisningsbild
Karre

Inläggav Whistler » 11 nov 2019, 10:03

Karre skrev:Kan vi inte enas om att vi låter pistolerna vila lite mer och så fokuserar vi på gevär?

Finns ingen anledning att låta pistolerna vila. Sätt upp en tävling så kommer folk och skjuter gevär också. :wink:
När får vi en forumavdelning för kulgjutning?
Användarvisningsbild
Whistler

Inläggav Davvi » 11 nov 2019, 10:57

Karre skrev:Kan vi inte enas om att vi låter pistolerna vila lite mer och så fokuserar vi på gevär?

Ja för det är ju förbril aktivitet i tråden från gevärskyttarna så man knappt hinner med att läsa allt :mrgreen:
Davvi

Föregående

Återgå till Pistolskytte