Jag sökte helt sonika på forumet på Olivon som är ett kikarsiktefabrikat. Det jag läste var om jag får säga ganska otäckt under "Hört i vapenaffären". Det är nämligen så att jag är på väg att köpa en ny bössa i kal 22-250 till mina rävar och jag har hört samma resonemang som beskrivs i den tråden.
Jag frågade mannen i vapenaffären vad bössan kostar utan kikarsikte. Jag får svaret "12 000 med Olivon kikarsikte". Men utan då frågar jag, " 12 000 då också". Jag fortsatte och jag sa att jag ville kolla vad han hade hemma för Zeiss- eller Leupold-kikare. Då menar han på att Leupold är för dyrt och Zeiss är samma som Olivon. OK tänkte jag efter en stunds tjat. Han får väl sätta på Olivon kikaren 2,5-10*50 så testar jag bössan i alla fall. Det har jag gjort ikväll. Jag börjar med att skjuta ett par skott för att få en uppfattning om vad jag ligger på tavlan samt för att känna lite på bössan. Ingen träff i tavlan trots grovriktad i butik och som vanligt bättre att göra det själv genom att titta genom loppet.
Jag sköt c:a 50 skott ikväll. Men det gick inget bra alls. Siktet var inte skottfast eller så vinglar väl jag. Dessutom kunde skärpan aldrig bli så bra att den passade mina ögon, detta har min Zeisskikare aldrig haft några problem med.
Eftersom jag inte ville ha kikaren från början tycker jag det är konstigt att en sådan sätts på bössan. Det är visserligen så att den bara är på lån än så länge. Någon som upplevt samma, med lite efterforskning kan ni säkert komma fram till var någonstans i Sverige problemet ligger.
Jag tänkte höra med er vad för kikare ni kan tipsa om. Jag kommer bara jaga räv och rådjur med bössan. Max skotthåll omkring 200 m.
Jag sedan innan en Leupold 3-9*50 som jag skjuter grymt bra med (obelyst vilket jag klarar mig bra med). Tack på förhand!!!!