Olivon kikarsikte

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Olivon kikarsikte

Inläggav agronom » 19 aug 2009, 22:01

Jag sökte helt sonika på forumet på Olivon som är ett kikarsiktefabrikat. Det jag läste var om jag får säga ganska otäckt under "Hört i vapenaffären". Det är nämligen så att jag är på väg att köpa en ny bössa i kal 22-250 till mina rävar och jag har hört samma resonemang som beskrivs i den tråden.

Jag frågade mannen i vapenaffären vad bössan kostar utan kikarsikte. Jag får svaret "12 000 med Olivon kikarsikte". Men utan då frågar jag, " 12 000 då också". Jag fortsatte och jag sa att jag ville kolla vad han hade hemma för Zeiss- eller Leupold-kikare. Då menar han på att Leupold är för dyrt och Zeiss är samma som Olivon. OK tänkte jag efter en stunds tjat. Han får väl sätta på Olivon kikaren 2,5-10*50 så testar jag bössan i alla fall. Det har jag gjort ikväll. Jag börjar med att skjuta ett par skott för att få en uppfattning om vad jag ligger på tavlan samt för att känna lite på bössan. Ingen träff i tavlan trots grovriktad i butik och som vanligt bättre att göra det själv genom att titta genom loppet.

Jag sköt c:a 50 skott ikväll. Men det gick inget bra alls. Siktet var inte skottfast eller så vinglar väl jag. Dessutom kunde skärpan aldrig bli så bra att den passade mina ögon, detta har min Zeisskikare aldrig haft några problem med.

Eftersom jag inte ville ha kikaren från början tycker jag det är konstigt att en sådan sätts på bössan. Det är visserligen så att den bara är på lån än så länge. Någon som upplevt samma, med lite efterforskning kan ni säkert komma fram till var någonstans i Sverige problemet ligger.

Jag tänkte höra med er vad för kikare ni kan tipsa om. Jag kommer bara jaga räv och rådjur med bössan. Max skotthåll omkring 200 m.
Jag sedan innan en Leupold 3-9*50 som jag skjuter grymt bra med (obelyst vilket jag klarar mig bra med). Tack på förhand!!!!
agronom

Re: Olivon kikarsikte

Inläggav 455_webley » 19 aug 2009, 22:15

agronom skrev:Jag fortsatte och jag sa att jag ville kolla vad han hade hemma för Zeiss- eller Leupold-kikare. Då menar han på att Leupold är för dyrt och Zeiss är samma som Olivon.

Tillåt mig att gissa; du har handlat av någon i Uppsala?

agronom skrev:Det är visserligen så att den bara är på lån än så länge.

Lämna tillbaka den illa kvickt! :shock:
För kung och böveln!
Användarvisningsbild
455_webley

Inläggav manlicher » 19 aug 2009, 22:25

Jag fortsatte och jag sa att jag ville kolla vad han hade hemma för Zeiss- eller Leupold-kikare. Då menar han på att Leupold är för dyrt och Zeiss är samma som Olivon.

Vilken idiot :evil: Ha pukot till att ersätta amunitionen du använd då han lurat på dig en dasspapersrulle med två plastbitar.
Merkel sl2 Ziess 2-8*42
Tikka T3 sporter Night Force nxs 5,5-22*56.
Thompson center G2 Contender 204 Ruger Leupold 3-9x33
Winshester 1500.
Tikka t3 22-250 Zeiss HD 5-25x50.
Tikka T3 270win swarre 4-16*50.
Användarvisningsbild
manlicher

Inläggav Fritz Kraut » 19 aug 2009, 22:51

Lämna tillbaka bössan. Du kan inte veta om de dåliga resultaten beror på kikare, bössa eller ammunition. Gå sedan till en handlare som visar respekt för dig som kund.

Att säga att Olivon är samma som Zeiss är ren lögn. Olivon tillverkas i Kina och säljs av en kanadensisk firma. http://olivonmanufacturing.com/?page_id=18

För egen del gör jag aldrig affär med en handlare som ljuger mig rakt i ansiktet.

Fritz
The .348 was built in an age before elk, moose and bear morphed into bullet proof armour plated skin. For those who don't read gun magazines, the 348 is the cat's *** for North american big game hunting at practical ranges that big game is hunted.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav hk » 20 aug 2009, 14:43

håller med ovanstående, lämna tillbaka och gå till en hederlig handlare

hur skjuter du i normala fall?
du bör ju veta ungefär vad du själv presterar , bedöm då det du skjuter mot det du har skjutit

nu är inte jag så märkesinriktad men att jämföra kina med zeiss utan skrupler är inte ok
swedishriflery på eländiga faceboook
Kill moa before it is to late
jag litar på Internationelle Mats :-)
Användarvisningsbild
hk

Inläggav agronom » 20 aug 2009, 14:59

Jag skjuter i inskjutningsbänk med en 6,5 på 80 m lätt inom en 5-krona. Har nämligen ett antal jag skjutit ett par smällar i. Det som var mest anmärknigsvärt var att allt flöt ihop i kikaren. Jag så två bävrar (som jag hade som måltavla på skoj), inte roligt och mina ögon mådde skit efter skyttet. Ska lämna tillbaka bössan, be om en annan kikare, samt om ett nytt paket skott.
agronom

Inläggav Fritz Kraut » 20 aug 2009, 15:51

agronom skrev:Jag skjuter i inskjutningsbänk med en 6,5 på 80 m lätt inom en 5-krona. Har nämligen ett antal jag skjutit ett par smällar i. Det som var mest anmärknigsvärt var att allt flöt ihop i kikaren. Jag så två bävrar (som jag hade som måltavla på skoj), inte roligt och mina ögon mådde skit efter skyttet. Ska lämna tillbaka bössan, be om en annan kikare, samt om ett nytt paket skott.

Lämna tillbaka rubbet och byt handlare!

F.
The .348 was built in an age before elk, moose and bear morphed into bullet proof armour plated skin. For those who don't read gun magazines, the 348 is the cat's *** for North american big game hunting at practical ranges that big game is hunted.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav nixoncc » 20 aug 2009, 16:13

Jag håller med tidigare talare, lämna tillbaka och gå till en annan handlare.
Om de bara är intresserade av att kräma och och inte lyssnar till kunders behov eller ännu värre far med osanningar så skall man inte ge dem några pengar.
Tala gärna om vilken handlare det är så att fler kan undvika denne.
Användarvisningsbild
nixoncc

Inläggav djkj » 20 aug 2009, 18:48

Jag tittade faktiskt i en Olivon här om veckan, det var en bekant som hade varit på besök i en butik i 018 området
och kom ut där ifrån med en Remington och en Olivon monterad. Det var en 2,5-10x50 eller något liknande.
"Den kikaren ska du ha om du ska sitta på gris-vak" hade det låtit. :roll:
Jag tänkte att vad spännande att få titta i en Olivon och se om dom är så pissiga som man har hört.
Svaret är att den var mycket pissigare äv vad jag kunde tro. det var som att titta genom en bit vattenlednigsrör
utan att överdriva eller vara lustig på nåt vis, det var ett fruktansvärt tunnelseende och på alla förstoringar,
dock var den hyffsat klar.
djkj

Inläggav agronom » 20 aug 2009, 22:22

Efter jobbet idag åkte jag dit igen. Nu var det andra bullar och jag fick betjäning av den personen jag har störst förtroende för och allt gick enligt min uppfattning proffsigt till.

Nu glömmer jag det här en stund och så testar vi igen, nu med nya Zeiss 3-12*56 med 4.ans riktmedel. Känns grymt bra för ögat med banan blir ett måste innan jobbet imorgon. Jag återkommer hur det gick för jag är grymt sugen på bössan nämligen.

Har någon erfarenhet av patronen Remington UMC Jacketed hollow Point, 45 gr. i kal 22-250 på räv eller liknande? (V0 på 1219 m/s)?
agronom

Inläggav agronom » 21 aug 2009, 18:35

Nu har jag testat bössan.

Otrolig optik från Zeiss. Bössan en Rem 700 VTR gav träffbilder jag är mycket nöjd med, några inom en tia faktiskt. Nu är det bara att söka
licens och sen ut och locka räv. :lol:
agronom

Inläggav Raggarö » 22 aug 2009, 09:05

agronom,
Gratuerar till att du hittat rätt till slut, nu blev det en omväg via ett Olivon och en ask ammo :evil:
Tur att du tog dig ur fällan.......

Kan inte hjälpa att tro att den som i grunden tjänat på detta är handlaren:

Hade han sålt Olivonkikaren hade han vunnit.
Nu sålde han ett Zeiss, han har inte gjort förlust på det heller.
Om vi hänger honom på forumet skiter han i, han är billig och butiken ligger strategiskt till (om jag gissat rätt på handlare :wink:)

Raggarö
he aha taki Ingahiri mahue ke Witana
Raggarö

Återgå till Kikarsikten / Optik