Moderatorer: Fritz Kraut, taxen
Pebe skrev:Varför släppa en grisren hund om du ska skjuta gris?
Peter
riwael skrev:Pebe skrev:Varför släppa en grisren hund om du ska skjuta gris?
Peter
Vi har en i jaktlaget som har en hund som endast jagar gris. Ursäkta otydligheten...
hoghunter skrev:riwael skrev:Pebe skrev:Varför släppa en grisren hund om du ska skjuta gris?
Peter
Vi har en i jaktlaget som har en hund som endast jagar gris. Ursäkta otydligheten...
Det är 1:aug som gäller,då ska/får hunden endast jaga gris...
[/quote]Och grävling, dessutom är det ok att använda ficklampa när/om man jagar gris med hund när det är mörkt,
om jag har fattat reglerna rätt
japp, ficklampa får användas vid avlivning.. om man nu väljer att jaga på natten..

Jag tror att Tikka har fel här. (Eller så har jag tvärfel.) Du får ju använda lampa om du jagar grävling med ställande hund. Men å andra sidan har jag aldrig bössa då, bara revolver.Lampa på bössan får bara användas vid eftersök på gris, eller rättare sagt allt vilt.
TikkaPower skrev:Lampa på bössan får bara användas vid eftersök på gris, eller rättare sagt allt vilt.

TikkaPower skrev:Saxat från jägarförbundets hemsida:
Ja, så är det, alltså vid jakt på gris med ställande hund får man alltså använda lampa.
je_hunter skrev:TikkaPower skrev:Saxat från jägarförbundets hemsida:
Ja, så är det, alltså vid jakt på gris med ställande hund får man alltså använda lampa.
Det verkar så, det kanske bara är så att man inte hört talas om någon som kör den taktiken.... men visst är det märkligt att om du har en tyst hund bredvid dig (säg i ett vetefält) får du inte skjuta men står hunden vid grisen o skäller får du skjuta i skenet av ficklampandet finns kanske någon tanke med det,,, förslag någon?

Lite på rethumör nu då jag inte fått skjuta räv ikväll när grannen gjort detTikkaPower skrev:Den enda förändringen jag vet som har med belysning att göra är att man får sätta upp åtelbelysning vid åtel. I den text jag hämtade stod det att man får använda sig av befintligt fast monterat lyse typ gatlyse eller dyligt. Jag tror inte att man får använda lampa på bössan vid skyddsjakt i tex. ett vetefält.
En annan sak som jag tycker skulle vara tillåtet vid skyddjakt men jag förstår varför det inte är det. Häromdagen blev jag tvingad att skjuta en liten gris med en levandevikt på 12 kg för att få flocken att lämna fältet en liten tid. Jag jagar gris med 9,3X62. Jag hade lika gärna kunnat skjuta denna lilla grisen med en hagelbössa, hade skotthåll på 20-25 meter och grisen stod stilla. Antagligen så är det inte tillåtet för att helt plötsligt så var det inte en gris på 12 kg man siktade på utan en på 32 kg som kanske tål lite mer. I mörker kan det vara svårt att avgöra storleken, jag säger bara att resultatet hade varit detsamma som nu när jag sköt med kula.

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst