Bänkskyttehistoria

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Bänkskyttehistoria

Inläggav Patrik Strandquist » 01 jun 2009, 15:24

Tänkte höra om vi inte kunde samla ihop lite bänkskyttehistoria här.
Tex, var när hur började det. Hur kom det till Sverige och vem var det
som drog igång det här?

Vilket material använde man i början och hur utvecklade det sig.

Tacksam för all info
Användarvisningsbild
Patrik Strandquist

Re: Bänkskyttehistoria

Inläggav Blackpowder » 01 jun 2009, 19:41

Så länge det har funnits vapen har man tävlat i att skjuta så tätt som möjligt, i alla dess former...
I mitten på 1800-talet så var det i Amerika en stor sport att skjuta så tätt som möjligt på 200yards, vapnen utveckaldes till rena skjutmaskiner som vägde upp åt 50kg.
Dessa vapen var naturligtvis mynningsladdade, ofta var grupperna i storleksordningen 2" på 200 yards.
Kalibern oftast mellan .45" - .50" blykulorna vägde 500 - 900gn, krutladdningarna låg mellan 100 - 150gn
Kulorna var ofta av Composite typ, vilket innebär att kulan är sammanpressad av två olika blylegeringar, en hård nos och en mjuk bas.

Bild
Warner

Bild
Mynningen på en annan Warner, pipan har ett fast frontstöd i mässing, Falskmynning som monterades vid laddning, och togs bort när man sköt.

Bild
H.V Perry "Underhammare"

När de patronladdade bössorna kom gick man ner till klenare kalibrar.
1901 sköt C.W Rowland en rekordgrupp med en bössa i kaliber 32-40, laddad med blykula, 10skottsgruppen på 200yards mätte 0.722"
MVH/ Johan Karlsson
www.johankarlsson.webs.com
"Att inte beskriva sitt ämne i ämnesraden är som att skjuta utan att sikta..."
Användarvisningsbild
Blackpowder

Inläggav Patrik Strandquist » 02 jun 2009, 15:16

Tack för info, kul med gammal historia.
Användarvisningsbild
Patrik Strandquist

Inläggav Bo Petersson » 02 jun 2009, 22:59

Trevlig tråd även för de som varit med ett tag. Om de tog chansen att lämna lite bidrag till historieskrivandet så har vi snabbt ett embryo till en riktig historieskrivning. Jag skulle gärna se att vi kunde börja med att lista de nordiska mästerskap som skjutits och vilka som placerade sig på pallen.
EM- och VM- historien, i vart fall med svenskt deltagande, är mera greppbar men den förtjänar också att berättas.
Den moderna svenska bänkskyttehistorien har som jag ser det tre startpunkter. Torsten Åström och Co deltagande i tävlingar på Åland och i Finland. Träffbildstävlingen som arragerades av bl.a. Jakt och Vapen där flera av det svenska bänkskyttes pionjärer träffades samt den första riktiga bänkskyttetävlingen som arrangerades på Brattvall 1989 med Torsten som primus motor. I den ordningen, tror jag det var.
Kom igen! Nu fyller vi på eller hur?
Bo Petersson

Inläggav Krister.B. » 06 jun 2009, 11:14

Runt 1979-80 så var det ett reportage i tidningen Bohuslänningen om en bänkskytt som hette Hans Jansson.
Han hade fått tillstånd och byggt en egen skjutbana hemma på gården strax utanför Trollhättan (Väne Åsaka?).
Där sköt han med en bössa på 8 kg utrustad med ett Sako lås och en Shilen pipa kamrad i .338WM. Det påstods att han hade satt ett världsrekord.

MvH
Användarvisningsbild
Krister.B.

Inläggav Bo Petersson » 06 jun 2009, 16:21

Någon som har mer om Hans Jansson. Kanske någon av herrarna Lorentz Karlsson, Donald Andersson eller Per Herrman som också härjade i trakterna vet något?
Bo Petersson

Inläggav MickeE » 06 jun 2009, 18:41

Jag har en tidning liggande någonstans ifrån början/mitten av 80-talet med en artikel om en kille ifrån trakten av Trollhättan som sköt på femkronor på 500 meter. Det kanske är han. Om minnet stämmer så var det med någon .338-kaliber... Ska se om jag kan gräva fram tidningen.
Användarvisningsbild
MickeE

Inläggav MickeE » 06 jun 2009, 19:10

Tidningen hittad!!

Det var en bilaga till Expressen ifrån augusti 1988 och det var faktiskt Hans Jansson den handlade om. Han borde vara strax över 60 år nu. Har ingen scanner i närheten, men tog ett kort med digitalkameran.
Bilden finns här
http://picasaweb.google.com/mikael.edlu ... 6755369666

Strax ovanför bilden till höger finns tre små knappar. Den längst till höger zoomar in i bilden och då går det även att läsa texten.

/Micke
Användarvisningsbild
MickeE

Inläggav Bullen » 06 jun 2009, 19:28

Ser att det var ett Sako specialbygge.
Intressant och ganska likt en TRG 42?
Nästan så man blir stolt :wink:

Kul med historia.
Användarvisningsbild
Bullen

Inläggav husse » 20 jan 2020, 01:12

OJ. av någon obegriplig anledning hittade jag denna tråden. Trotts att jag själv är från Väne Åsaka har jag ingen aning om vem Hans Janson är. Men kan Lorentz Karlsson vara en snickare som har varit med i Vargöns pistolklubb Donald Andersson en Elektriker från Hjärtum som också har varit med i Vargöns pistolklubbb och Per Herman möjligen vara individen som lärde mig att gå för 40 år sedan som också var med i Vargöns pistolklubb.

Årets trådlyft och mitt första inlägg här på robsoft.
husse

Inläggav Stefan.K » 20 jan 2020, 10:09

Tror du har rätt om Lorentz, Donald och Per! Jag har träffat alla tre många gånger, Lorentz och Per är det nu dock rätt många år sen jag stötte i hop med. Donald var här uppe på tävlingen i Brattvall för några år sen.
Stefan K

Den beska smaken av dålig kvalitet sitter i bra mycket längre än det låga prisets sötma!
Användarvisningsbild
Stefan.K
Moderator

Återgå till Bänkskytte