svinjakt med belysning?

Diskutera jakten på Älg, Björn, Varg och Lo mm.

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: svinjakt med belysning?

Inläggav duvan » 15 dec 2008, 13:11

Det går väl inte att misstolka "Fast belysning" :x . Lagstiftaren definierar inte om den fasta belysningen är av svag LED variant eller strålkastare. Så det är väl upp till varje jägare vad som är praktiskt genomförbart
Användarvisningsbild
duvan

Inläggav makke » 19 dec 2008, 09:18

Jag kan inte förstå logiken i alla disskusioner om utfodring m.m. En rätt skött utfodring görs för att dra bort grisarna från fälten där dom gör skada. Det ideala är naturligtvis en stark stam och lite skador. Vilket kan ordnas med rätt utfodring visst grisarna blir fler om man utfodrar dom men det ger också möjlighet till att skjuta fler. Alla dessa dissusioner om för stora stammar ger tyvär utrymme för en del såkallade jägare att bete sig hur svinigt som helst.
Ett par åtgärder som jag tror kunde få lite mer ordning på jakt och skötsel av grisstammen
1 Ingen åteljakt under växtsäsongen det räcker väll att få jaga från sept-mars
2 Öka skyddsjakten i växande gröda på årsgris
3 Total fredningen av stora grisar(över 60kg) från 1 feb -30 juli
Med en jakttid på gris från den 1 aug till 31 jan och endast skyddsjakt på årsgris resten av året tror jag det hade blivit lite mer ordning i gris skogen. Ev tillåta åteljakt på årsgris i feb-mars men från apr-aug ska grisar inte skjutas i skogen utan på fälten där dom gör skada.
Dock tycker jag att vi är på rätt väg större delen av jägare kåren och även lantbrukare har förståt problemen och vi börjar få en bra förvaltning på många håll. Vi har kommit långt på dom 10 år vi haft gris här kommer vi lika långt till nästa 10 år har vi nog en bra fungerande förvaltning och en bra grisstamm.
Användarvisningsbild
makke

Inläggav henke67 » 19 dec 2008, 09:27

makke
Vi lever i ett tämligen avlångt land. Och det gäller även om vi bara talar om grisarnas utbredningsområde idag.
Det finns nog många som lever lite längre norrut än dig som inte riktigt håller med om att grisarna ställer till med så mycket skada på åkrarna i April...
I övrigt så gillar jag intentionerna bakom ditt förslag!
Läser någon dessa signaturer?
henke67

Inläggav makke » 19 dec 2008, 09:44

Nej kanske inte men jakten i skogen ska sluta i god tid innan grisarna börjar besöka dom nysådda åkrarna. Varför kan inte vissa förstå att grisen är ett mycket lättstyrt djur med hjälp av jakt och utfodring kan vi enkelt bestämma var dom äter och gör skada.
Användarvisningsbild
makke

Inläggav henke67 » 19 dec 2008, 10:28

Varför kan inte vissa förstå att grisen är ett mycket lättstyrt djur med hjälp av jakt och utfodring kan vi enkelt bestämma var dom äter och gör skada

Bra fråga! Tyvärr utan svar. Och det är ju faktiskt på sätt och vis samma historia med älgen.
Där är det inte bönder utan de stora skogsbolagen som hörs mest. Och när hörde du senast talas om ett stort skogsbolag som vinterutfodrade älgar för att hålla dem borta från mer känsliga planteringar... På sin höjd slår de sig för bröstet för att de sparat lite sly i ett område där avverkningarna ändå hade varit svåra att få lönsamhet i...

Tyvärr är det nog så att det är svårt att få jägare att hålla igång foderplatser när det inte är jaktsäsong. (Där verkar det som vi är bättre när det gäller rådjur) Därför kan det vara så att om en bonde vill hålla grisarna borta från en viss åker (eller älgarna från en plantering) så kan ett jaktförbud på andra ställen än åkern/planteringen ge precis motsatt effekt.
Om nu inte bonden/skogsbolaget själva tar det ansvaret. (att hålla igång foderplatsen)
Håller med om hur det borde vara. Men ser det inte som självklart att man får den effekten man söker.
Jag tror därför att det är viktigare att sprida info och förnuft än att skriva regler.
Kanske betydligt svårare. Men som sagt ,viktigare, mycket viktigare!

MVH // Henrik
Läser någon dessa signaturer?
henke67

Inläggav BoK » 19 dec 2008, 17:01

Makke har rätt att vi kan styra grisarna genom vårt foder, men det gäller bara de år när grisarna har mindre av det naturliga fodret. Grisarna skiter högaktningsfullt i vad vi lägger ut, om det så är sötsaker av alla de slag, väljer de hellre det naturliga. Så foderplatser eller åtlar stoppar inga grisar under den tiden det finns ollon eller annat som de föredrar hellre än det bröd eller vad vi nu lägger ut till dem.
Bild
Användarvisningsbild
BoK

Ort: Mästocka. Mellan Halmstad-Laholm i ostlig riktning.

Inläggav makke » 19 dec 2008, 17:21

Kanske inte om dom äter ollon men hålla dom borta från grödor är ganska enkelt. Skjut på fälten fodra i skogen. Men om grisarna äter ollon i skogen är knappast något problem.
Användarvisningsbild
makke

Inläggav BoK » 19 dec 2008, 18:12

makke skrev:Kanske inte om dom äter ollon men hålla dom borta från grödor är ganska enkelt. Skjut på fälten fodra i skogen. Men om grisarna äter ollon i skogen är knappast något problem.

Nja, inte riktigt vad jag menade. Räknas inte grödor, kvickrötter och animalisk föda också som deras naturliga foder, med reservation då för grödor.... Alltså sådant grisarna vill åt i deras normala näringssök.
Det är detta jag menar vi har svårt att stoppa vissa tider med det foder vi lägger ut. Självklart är det bättre att vi har foderplatser för att i största möjliga mån hindra grisarna att besöka viktiga grödor, men vi skall veta att det inte hjälper alltid.
Bild
Användarvisningsbild
BoK

Inläggav BoK » 07 jan 2009, 17:25

Fast monterad belysning gäller och inget annat. Lampor behöver inte automatiskt vara tända under den mörka tiden.

Svar idag från regeringsanvarig på jaktfrågor.

Eftersökslampor blir inte tillåtet, om de nu inte är FAST monterade och då gäller det inte på vapnet.
Bild
Användarvisningsbild
BoK

Inläggav lsjonsson » 08 jan 2009, 22:37

/Stefan
Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga.
/Arthur C. Clarke
Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Eng. setter
VVS=Våga Vägra Syntetkolv
Användarvisningsbild
lsjonsson

Ort: Utvandrat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten, Sweden.

Inläggav BoK » 12 jan 2009, 00:40

Nu när vi vet vad som gäller, hur tänker ni göra som kommer att använda lampor? Själv har jag funderingar på att lämna ett par åtlar utan belysning och de övriga kommer jag att använda 12v spänning och en 20 watts lampa. Ingen lampa på kojan utan den kommer att placeras högt och strax innan åteln. Ljus som kommer uppifrån ser grisarna inte lika lätt. Två saker talar emot lampa på kojan, nämligen att det krävs en starkare lampa som kan skrämma grisarna, samt vid dimma så ser man inte vad som rör sig på åteln. Samma sak som helljuset bländar i dimma vid bilkörning.
För att få spridning på ljuset kommer jag att bygga in lampan i en större reflektor som ger ett vitt och naturligt ljus. Kanske blir det tal om några dimrar också, men de är riktigt dyra i 12v utförande. Allt styrs inifrån kojan, bortsett riktningen av ljuset som inte får ändras under jakten (fast belysning).
Bild
Användarvisningsbild
BoK

Inläggav kardan » 12 jan 2009, 10:33

http://62.95.69.3/SFSDOC/08/081412.PDF
"14 §2 Fast belysning vid väg eller byggnad som satts upp i annat syfte än
att underlätta jakten får användas vid jakt efter vildkanin, rödräv, mårdhund,
grävling, mink, mård, tvättbjörn eller vildsvin. Vid jakt efter dessa djur får
vidare ficklampa eller annan liknande lampa användas
1. när djuret ska avlivas i samband med jakt med ställande hund,"

Här har vi en tolkningsproblematik som säkert kan missbrukas, att man kan använda eftersökslampa monterad på bössan vid jakt med ställande hund på grävling är väl en sak men på gris något helt annat
Vad säger panelen??
kardan

Inläggav BoK » 12 jan 2009, 17:02

kardan skrev:http://62.95.69.3/SFSDOC/08/081412.PDF

Här har vi en tolkningsproblematik som säkert kan missbrukas, att man kan använda eftersökslampa monterad på bössan vid jakt med ställande hund på grävling är väl en sak men på gris något helt annat
Vad säger panelen??

Fast belysning gäller! Du får inte ändra på ljuskäglan under själva jakten (och då försvann alla eftersökslampor).
Bild
Användarvisningsbild
BoK

Inläggav makke » 12 jan 2009, 17:11

Kanske har jag fel men har för mig att lampa får användas på grisjakt med ställande hund.
Användarvisningsbild
makke

Inläggav kardan » 12 jan 2009, 17:53

"Kanske har jag fel men har för mig att lampa får användas på grisjakt med ställande hund."

Tolkningsfråga som sagt :?:

Åteljakt är inga tvivel men jakt med ställande hund kan man tolka som att det är tillåtet med "ficklampa eller liknande" och en eftersökslampa kan tolkas som liknande.

kardan

Inläggav BoK » 12 jan 2009, 18:31

makke skrev:Kanske har jag fel men har för mig att lampa får användas på grisjakt med ställande hund.

Det tror jag också. Jag menade belysningen vid åteljakt efter vildsvin.
Bild
Användarvisningsbild
BoK

Inläggav Hogterrier » 12 jan 2009, 18:41

kardan skrev:"Kanske har jag fel men har för mig att lampa får användas på grisjakt med ställande hund."

Tolkningsfråga som sagt :?:

Åteljakt är inga tvivel men jakt med ställande hund kan man tolka som att det är tillåtet med "ficklampa eller liknande" och en eftersökslampa kan tolkas som liknande.

Tolkningsfråga?? De står ju att det får användas.. Om det är okej o skjuta en grävling med hjälp av en ficklampa lr liknande, varför skulle det inte vara okej o skjuta en gris vid jakt med ställande hund då anser du?
Användarvisningsbild
Hogterrier

Inläggav kardan » 12 jan 2009, 18:48

BoK skrev:
makke skrev:Kanske har jag fel men har för mig att lampa får användas på grisjakt med ställande hund.

Det tror jag också. Jag menade belysningen vid åteljakt efter vildsvin.

Skall formulera mig lite annorlunda
Är det OK att jaga med efersökslampa monterat på bössan om man jagar med ställande hund på natten ??
Enligt texten i nedanstående så kan man tolka det så och vad tycker ni i så fall om detta?
kardan

Inläggav Hogterrier » 12 jan 2009, 19:11

Att de kan underlätta skyttet att ha den på bössan ist för att hålla den i näven.. :wink:
Användarvisningsbild
Hogterrier

Inläggav kardan » 12 jan 2009, 19:15

Hogterrier skrev:Att de kan underlätta skyttet att ha den på bössan ist för att hålla den i näven.. :wink:

Om det är okej o skjuta en grävling med hjälp av en ficklampa lr liknande, varför skulle det inte vara okej o skjuta en gris vid jakt med ställande hund då anser du?

Det är ju en viss skillnad eftersom grävling går i gryt och bara kan jagas effektivt på natten medans grisen går bra att jaga på dagen med hund, skulle kännas lite fel om det skulle jagas med hundar efter gris på natten med eftersökslampor monterade på bössorna eller??
kardan

FöregåendeNästa

Återgå till Högviltsjakt