WachtelKlubben!

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

WachtelKlubben!

Inläggav swehunt » 08 nov 2008, 02:26

Eftersom klubbarna här på forumet blir allt fler borde väl vi som är ägare till Wachtelhundar starta en också?

Här kan vi disskutera om våra egna hundar och hur de fungerar o.s.v.

/Micke
Senast redigerad av swehunt 04 apr 2012, 22:07, redigerad totalt 1 gång.
swehunt

Re: WachtelKlubben!

Inläggav herman » 08 nov 2008, 11:05

Måste bara säga..Jag sköt min Prästbolets Flisa för lite drygt en månad sedan :cry: :cry: :cry: Hon hann bli 8år funkade nu kanon men en separation satte stopp på detta........
"HERMAN"
Användarvisningsbild
herman

Inläggav sammy88 » 08 nov 2008, 12:15

Här måste man ju vara med! Har Truddes Nitro, färg: brunskimmel
Han är bara 6 månader så jag har bara släppt ett par gånger så han ska få mer skogsvana men man märker framsteg varjegång man är ute så de ä roligt som satan :P
Man lär sig medans man lever!!
Medlem i WachtelKlubben!
sammy88

Inläggav Ravn » 08 nov 2008, 15:04

Jeg eier Igelmyrans Atilla, og er fornøyd med hennes prestasjoner i skogen. Hun er to år gammel og er allerede en utmerket jakthund og ettersøkshund. Hun jager alt med pels (her har vi ikke villsvin, men jeg hadde gjerne tatt en tur til Sverige for å prøve :D ) og har drevtider i det øvre sjiktet, sikker tilbakegang etter drev og finner på mange "hyss" innomhus. Altså aldri kjedelig :roll:
Ravn

Inläggav stefan1 » 08 nov 2008, 21:48

Då måste man ju hänga med har själv 2st 1som jagar och och en som inte jagar (hon lider av sjukdom) den som jagar heter Ehrenhofers Dagmar (Molly).
Hoppas att det gick bra för dig idag Micke.
stefan1

Inläggav jonas80 » 08 nov 2008, 21:55

jag har en vild liten en också , Schakalens lilla labolina. brunskimmel. Blir snart 6 månader...

Mvh Jonas
jonas80

Inläggav spaktel ägare » 08 nov 2008, 22:20

Jag med! Oryx S42776/2008 Snart 6 mån. Har inget fint kennelnamn på min men pappa har det, Jägmästarens guro.
Sauer 202 8x57 sb 2,5x10x56 trijicon 1x4x42
T3 308 2,5x10x56 trijicon vison vmac8
anschutz 22lr
miroku 8000 sport
akaar atlay 12/76 + slug
Reck 22lr S&W M63 lr 22
Wachtel(med extra lång drev tid)
Användarvisningsbild
spaktel ägare

Inläggav swehunt » 09 nov 2008, 13:28

Härligt att se att fler har riktiga hundar :wink: Berätta gärna lite om era hundar.

stefan1 skrev:Då måste man ju hänga med har själv 2st 1som jagar och och en som inte jagar (hon lider av sjukdom) den som jagar heter Ehrenhofers Dagmar (Molly).

Jarå det gick bra idag, idag hade lillan drev på älg och rådjur. Hur gick det för dig?
Micke
swehunt

Inläggav Wachtel » 09 nov 2008, 13:40

Oddianas Buster heter min wachtel. 8 år i höst men går fortfarande bra, hoppas på ett par år till med honom i skogen.

Dreven har blivit längre och längre med åren, 40-45 minuter är numera inget ovanligt. Skulle helst sett att han stannat vid 20-30. Men han är väldigt spårnoga och långsam på dreven så det buktar bra.
Användarvisningsbild
Wachtel

Inläggav Trapper » 09 nov 2008, 14:00

Wachtel skrev:Dreven har blivit längre och längre med åren, 40-45 minuter är numera inget ovanligt. Skulle helst sett att han stannat vid 20-30. Men han är väldigt spårnoga och långsam på dreven så det buktar bra.

Wachtel, var i Sverige jagar du och på hur stora marker?

Mvh Trapper
May I be half the man my dog thinks I am.
Trapper

Inläggav skogstokig » 09 nov 2008, 14:27

S28772/2008 Horsbys Dante, Brunskimmel, 8 mån
Medlem i N.T.K - NioTreKlubben

Medlem av Pumphagelskyttarnas Brödraskap!
skogstokig

Inläggav Henric Öholm » 09 nov 2008, 16:08

Har en Wachtelhane som är 1,5 år och är registrerad som Svante, men jag kallar honom Strix.

Gick jaktprov med han i september och det blev underkänt. :(

Han hänger i ca 1-2 minuter och sen kommer han tillbaka, så han är nog mer av en stöthund än kortdrivare.
Lite trång i söket men det blir sakta bättre.
:-)
Henric Öholm

Inläggav K-G G » 09 nov 2008, 20:25

Jag har Henke kallas för "Ticko", Jägmästaren Hera "Maja" och lille Ottis.

Mvh K-G
Wachtelhundar och Foxterriers
K-G G

Inläggav Sako_Morgan » 09 nov 2008, 22:00

Gör härmed inträde i klubben med: Harsätras Efaxe (Faxe) Brunskimmel Född Januari -07. Går från klarhet till klarhet, en riktig tuffing, jagar allt, med stor "kärlek" till vildsvin, tar gärna en match med grimbart också om tillfälle ges.. 8). Drevtider ca 10min sällan mer, vildsvin håller han dock på med längre verkar det som framförallt om dom stannar och bjuder upp till dans.. :wink:
Otroligt glad för denhär hunden, han är ung men framtiden ser väldigt ljus ut änsålänge iaf. Godkänd Ukl, utställd med mycket gott resultat, ettor, CK mm. Kommer startas på vildsvinsprov i Januari om det går, hunden måste ju vara 24månader och det blir han inte förrän den 14:e Jan, annars blir det till hösten -09. Även 3-4 utställningar är planerade under -09.
Wachtel...
Sako_Morgan

Inläggav peter t » 10 nov 2008, 10:10

sammy88 skrev:Här måste man ju vara med! Har Truddes Nitro, färg: brunskimmel
Han är bara 6 månader så jag har bara släppt ett par gånger så han ska få mer skogsvana men man märker framsteg varjegång man är ute så de ä roligt som satan :P

Hej
Kan medela dig att Mamma Olaga jagar som ett spett igen efter den otäcka sprättning av galten. jag sköt en galt 80 kg på ståndskall för hon och Nalle (pappa till nitro) sen drev hon gris en gris ipass 25 min men dom skjöt bpm.
ha de
peter Truedsson
peter t

Inläggav stewi » 10 nov 2008, 10:48

Carl-Hermans Lea http://www.wittemyr.se/lea, 16 månaders tik, skimmel.
Hon har precis löpt så det har inte blivit så mycket jakt, älgjakten han vi dock med och då var husse stolt.
stewi

Inläggav stefan1 » 10 nov 2008, 18:45

swehunt skrev:Härligt att se att fler har riktiga hundar :wink: Berätta gärna lite om era hundar.

stefan1 skrev:Då måste man ju hänga med har själv 2st 1som jagar och och en som inte jagar (hon lider av sjukdom) den som jagar heter Ehrenhofers Dagmar (Molly).

Jarå det gick bra idag, idag hade lillan drev på älg och rådjur. Hur gick det för dig?
Micke

Fick skjuta ett nytt rådjur för henne, skulle vilja testa henne lite mer på grisen nu, så det är väl bara att ge sig ut och leta.
Stefan
stefan1

Inläggav swehunt » 10 nov 2008, 18:53

stefan1 skrev:
swehunt skrev:Härligt att se att fler har riktiga hundar :wink: Berätta gärna lite om era hundar.

Micke

Fick skjuta ett nytt rådjur för henne, skulle vilja testa henne lite mer på grisen nu, så det är väl bara att ge sig ut och leta.
Stefan

En del har flyt, Grattis Stefan! Vi får se till att dra ur tummen ur arslet o fixa våran syskonjakt snart!
swehunt

Inläggav 1BJ » 10 nov 2008, 19:41

Hej !

Här måste man vara med !!! Jag har precis övertagit Ehrenhofers Diva. Hon är ca 1,5 år och brun. Har bara haft henne i 8 dagar. I fredags släppte jag henne för första gången. 1:a och 2:a såten gav inget. Hon var borta i 20-25 minuter. 3:e såten gav ett drev på ca 25 minuter på ett rådjur.

Jag fick aldrig möjligheten att skjuta men det viktiga med dagen var att hon och jag fungerade ihop. När hon kom tillbaka efter varje släpp i samma spår som hon gav sig iväg var jag riktigt lycklig :D Till helgen ska jag släppa henne på en mark där det finns mycket gris. Har beställt en GPS-pejl som kommer i morgon. Vill inte släppa henne på grismarkerna utan GPS.

Jag har jagat en del med Wachtel men aldrig ägt någon själv. Är livrädd för att göra fel. Nu är hunden delvis injagad, men ändå...

Men maken till trevlig familjehund får man leta efter !!! Hur köldtåliga är era Wachtlar? Kan man jaga i 15 minus exempelvis?

:P
1BJ

Inläggav swehunt » 10 nov 2008, 20:18

1BJ skrev:Hej !

Här måste man vara med !!! Jag har precis övertagit Ehrenhofers Diva. Hon är ca 1,5 år och brun. Har bara haft henne i 8 dagar. I fredags släppte jag henne för första gången. 1:a och 2:a såten gav inget. Hon var borta i 20-25 minuter. 3:e såten gav ett drev på ca 25 minuter på ett rådjur.

Jag fick aldrig möjligheten att skjuta men det viktiga med dagen var att hon och jag fungerade ihop. När hon kom tillbaka efter varje släpp i samma spår som hon gav sig iväg var jag riktigt lycklig :D Till helgen ska jag släppa henne på en mark där det finns mycket gris. Har beställt en GPS-pejl som kommer i morgon. Vill inte släppa henne på grismarkerna utan GPS.

Jag har jagat en del med Wachtel men aldrig ägt någon själv. Är livrädd för att göra fel. Nu är hunden delvis injagad, men ändå...

Men maken till trevlig familjehund får man leta efter !!! Hur köldtåliga är era Wachtlar? Kan man jaga i 15 minus exempelvis?

:P

Kul med ännu ett syskon! :) Du har PM.
Micke
swehunt

Nästa

Återgå till Hundar