Hallå alla glada blaserägare! Jag har hört gospeln och det är dags att gå med i denna exklusiva klubb

Men givetvis så har det uppstått lite frågor och funderingar och varför stå och diskutera med någon säljare när jag kan gå hit till källan!
Mitt scenario är följande:
Jag har bestämt mig för en R8 professional i 9,3x62 toppat med ett rödpunktsikte samt ljuddämpare, denna uppsättning kommer främst vara för gris och möjligen björn i framtiden. Jag kommer på sikt köpa till en 6,5x55 pipa för rådjursjakt och lite annat och låta gamla kombin gå i pension. Har också planer på att komplettera uppställningen med ett kikarsikte för att kunna byta mellan det och rödpunkt vid behov. Då står jag inför följande frågor:
* Vilken ljuddämpare skulle ni rekommendera till 9,3 uppställningen? Har aldrig själv ägt vapen med ljuddämpare tidigare men har provskjutit och trivdes bra med det. Stalon Whisper lovordas av många och verkar vara det uppenbara valet men det kanske finns en annan uppfattning/rekommendation här?
* Vilket rödpunktssikte rekommenderas? Finns ju en myriad att välja mellan och har varit och provsiktat etc men blir inte klokare på den här fronten.
* Är det något viktigt att tänka på vid val av rödpunkt/kikarsikte för att smidigt kunna byta mellan dessa och pipa? Har läst runt här i forumet och fått en blandad uppfattning. Verkar fungera för vissa att byta pipa och sikte fritt utan någon större förlust på precision och vissa verkar haft svårigheter, finns det något bra recept för att lyckas med detta eller är det bara att prova och ta det som det kommer?
Det är väl det jag står inför just nu. Stor sannolikhet att dessa frågor/funderingar har ställts om och om igen både här och på annat håll så ber om lite överseende ifall det uppstår irritation kring det.
Så! Vad tycks gott folk?