Jakt på Nötskrika!

Diskutera jakten på våra fåglar.

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Jakt på Nötskrika!

Inläggav Frank69 » 19 okt 2018, 05:57

Har för nån vecka sedan ändrat ändamål på min 22:a från målskytte till jakt.
Och igår fälldes första nötskrikan.
Siktet är ett Leupold competition 35x
Fågeln hann knappt landa på ca 40mavstånd så small det. :)
Ammo:
https://skytteprecision.se/ammunition-p ... 525st-ask/

032ab.jpg
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Frank69

Inläggav UngJägarn » 21 okt 2018, 17:22

Nr 21 skjuten idag. Ser fortfarande dom där jäkla fåglarna precis över allt haha. Men rolig jakt är det :)

Skickat från min H8324 via Tapatalk
Användarvisningsbild
UngJägarn

Inläggav Puttete » 25 okt 2018, 16:17

Idag är en bra dag...
Efter en sommar av ändlöst skjutande och svårförklarliga avvikelser i precisionen så börjar nu ärtbössan fungera som det var tänkt. Idag (hittills) sköt jag fyra nötskrikor, personbästa... Normalt skjuter jag mellan noll och tre om dagen.

Jag får väl skylla mej själv vad gäller strulet med bössan, 10/22 Takedown är väl inte känd för sin precision direkt. Jag gillade ändå idén med TD.
Vid köpet tänkte jag att det ändå borde duga till mitt skytte, nötskrikor på 30-50 meter. Hade jag vid köpet vetat att framstocken är gjord av sockervadd så hade jag nog resonerat annorlunda. Det faktum att pipan är gjord av mjukost hade också varit fint att veta i förväg... Det makalöst usla trycket visste jag om och det har jag åtgärdat, SCR har fina grejer. Går och lurar på en Magpul Backpacker stock, den kan i alla fall inte vara mjukare än originalet.

Nåväl, när man nu lärt sig hur allt funkar/inte funkar så verkar den skjuta acceptabelt och skrikorna får det jobbigare...

// P
Puttete

Inläggav locorod » 26 okt 2018, 19:17

Idag gjorde jag slag i saken. Stekte bröstbitarna på skrika nr 100. Ojoj...vad jag ångrar de som jag kastat till räven, skickat till skolan för desikering eller gett bort till polaren för apporteringsträning. Vår ju hur gott som helst!
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav lasse-a » 26 okt 2018, 19:25

Frank69 skrev:Har för nån vecka sedan ändrat ändamål på min 22:a från målskytte till jakt.
Och igår fälldes första nötskrikan.
Siktet är ett Leupold competition 35x
Fågeln hann knappt landa på ca 40mavstånd så small det. :)

40m med 35x fast förstoring?! Ser man mer än en vingpenna då? :)
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav malx » 26 okt 2018, 20:10

locorod skrev:Idag gjorde jag slag i saken. Stekte bröstbitarna på skrika nr 100. Ojoj...vad jag ångrar de som jag kastat till räven, skickat till skolan för desikering eller gett bort till polaren för apporteringsträning. Vår ju hur gott som helst!

De är riktigt trevliga att steka bröstbitarna på och skiva på macka, de är små men å andra sidan lätta att ta ur! Man får bara undvika att skjuta dem med fel ammunition...
malx

Inläggav locorod » 26 okt 2018, 21:12

malx skrev:
locorod skrev:Idag gjorde jag slag i saken. Stekte bröstbitarna på skrika nr 100. Ojoj...vad jag ångrar de som jag kastat till räven, skickat till skolan för desikering eller gett bort till polaren för apporteringsträning. Vår ju hur gott som helst!

De är riktigt trevliga att steka bröstbitarna på och skiva på macka, de är små men å andra sidan lätta att ta ur! Man får bara undvika att skjuta dem med fel ammunition...

Eller skjuter man i hals och huvud. Men det är ju inte alltid så lätt. Man har oftast dåligt med tid.
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav Håkan j » 28 okt 2018, 09:56

Ja dom sitter ju sällan stilla några längre stunder dom små rackarna!!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Håkan j

Inläggav carter » 02 nov 2018, 13:07

En timme vid åtlen nu på morgonen, ibland är det roligt att lufta lillbössan :wink:
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
1640 30-06
CZ 455 Varmint .22Lr + 17Hmr
Beretta AL 390
Classic hagelbock
carter

Inläggav Frank69 » 05 nov 2018, 06:18

lasse-a skrev:40m med 35x fast förstoring?! Ser man mer än en vingpenna då? :)

He, he. :D
Det är helt klart inget optimalt sikte för de avstånden vid jakt.
Men nästan hela Nötskrikan fick plats i siktet. :wink:
Användarvisningsbild
Frank69

Inläggav Brakbrakaren » 23 dec 2018, 23:46

Carter när du skjuter flera på åteln, har du apportör, hämtar själv eller kan dom ligga kvar utan att dom andra bryr sig? Det sista känns dock inte rimligt...

Rolig jakt som jag saknar. Kul att kunna smyga och plocka någon då och då. Bor sämre till just nu.
Brakbrakaren

Inläggav Styrbjörn » 26 dec 2018, 15:02

Sköt precis en skrika som vek ihop och föll som en sten. Men när jag kom fram till trädet den satt i hittade jag inte åt den. Efter kanske 5min eftersök ser jag att den hänger på en gren. Tack o lov var den död

Skickat från min G8441 via Tapatalk
Styrbjörn

Inläggav carter » 28 dec 2018, 22:27

Brakbrakaren skrev:Carter när du skjuter flera på åteln, har du apportör, hämtar själv eller kan dom ligga kvar utan att dom andra bryr sig? Det sista känns dock inte rimligt...

Rolig jakt som jag saknar. Kul att kunna smyga och plocka någon då och då. Bor sämre till just nu.

Jag hämtar dem så fort dem har åkt i backen, ofta så är det bara en framme på åtalen åt gången och då är det ingen som blir skrämd när du sticker fram o plockar bort dem.
1640 30-06
CZ 455 Varmint .22Lr + 17Hmr
Beretta AL 390
Classic hagelbock
carter

Inläggav Ljungen » 08 jan 2019, 12:16

Brakbrakaren skrev:Carter när du skjuter flera på åteln, har du apportör, hämtar själv eller kan dom ligga kvar utan att dom andra bryr sig? Det sista känns dock inte rimligt...

Som mest har jag skjutit 4 nötskrikor utan att gå fram och hämta. Dom andra satt kvar och skränade ända tills fjärde skottet.
Andra gånger vill dom inte alls komma fram om det ligger en skjuten på backen.
Ljungen

Inläggav bultis » 08 jan 2019, 20:58

Lockat förr mycket med kråkpipa i skogarna och då kommer de(nötskrikorna) fram nyfikna som de är. Har även blivit 2 st mårdar på det sättet. Prova!
Användarvisningsbild
bultis

Föregående

Återgå till Fågeljakt