Vapenlicens på omyndig

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Vapenlicens på omyndig

Inläggav Viktor K » 20 aug 2008, 11:44

Hej!

Nu när jag köpt ny bössa, så fundera jag lite på licensen. Jag skjuter och tävlar mycket i sporting, därför skulle de mest praktiska vara om bössan stod på mig. Hittils nu har bössan stått på morsan, men eftersom ingen av mina föräldrar oftast är med när jag tävlar så skulle det underlätta om jag stog som ägare. Bössan kommer endast användas till målskytte. Ringde till Uddevalla polisen och fråga vad som behövs, och det var utlåtande från styrelsen på klubben, tävlingsreesultat, målsmans intyg, mm. Om jag nu betämmer mig för att fixa allt detta, hur stor e chansen att jag verkligen får licensen? Hon som jag pratat med sa att det var mycket ovanligt, stämmer det?

Är det någon som ahr nån praktisk erfarenhet av detta? Som kan ge något tips? Första uppdraget blir att samla styrelsen å dom ska ge beslut och godtyckande om att jag skjuter aktivt,tillräckligt bra och är i behov av egen licens. Det ska nog gå. Sen ska dom skicka in det(jag får inte bifoga det :? ) Å jag lämnar in licensen och allt det andra. Känns som ett omöjlöigt uppdrag lr?

*SUCK*
Breaking clay makes my day...
Användarvisningsbild
Viktor K

Re: Vapenlicens på omyndig

Inläggav maglun » 20 aug 2008, 13:52

Inte skall det vara omöjligt, uppfyller du de krav som myndigheten ställer upp så är det ju bara att köra på.
//Magnus
Homines quod volunt credunt

Cykling är inte bara ett sätt att leva, det är ett sätt att se på livet.

1984 var inte menat att vara en instruktionsbok!
Användarvisningsbild
maglun

Inläggav stubben » 20 aug 2008, 14:00

Jag fick då mina licenser i år vi 17års ålder! Går en gymnasie utbildning med jakt på schemat så det var inga problem hos farbror blå! :)
Merkel 141E 9,3x74r
Tikka M70-12/5,6x50r
Husqvarna 9,3x62
Sako 85 Hunter 338WM
CZ 452 American 22lr
stubben

Inläggav Viktor K » 20 aug 2008, 14:12

När jag ringde verkade de så jävla krånligt, men ja ska pröva! Får se till att samla styrelsen :wink:
Användarvisningsbild
Viktor K

Inläggav stubben » 20 aug 2008, 14:13

gör det! brukar inte vara något problem!
Merkel 141E 9,3x74r
Tikka M70-12/5,6x50r
Husqvarna 9,3x62
Sako 85 Hunter 338WM
CZ 452 American 22lr
stubben

Inläggav Jakob.s » 20 aug 2008, 15:15

stubben skrev:Jag fick då mina licenser i år vi 17års ålder! Går en gymnasie utbildning med jakt på schemat så det var inga problem hos farbror blå! :)

Det är en helt annan sak, då är det skolan som har dispens för elever på den inriktningen.

// Jakob.S
Jakob.s

Inläggav mikebike » 20 aug 2008, 15:45

Så här står det i FAP:en:
"1 § Enligt 2 kap. 3 § första stycket 4 vapenförordningen kan den som är
under 18 år i vissa fall få innehavstillstånd för vissa målskjutningsvapen.
Sökanden skall då visa att han eller hon har ett för sin ålder påfallande och
varaktigt intresse för målskjutning, stor skjutskicklighet och goda
utvecklingsmöjligheter i skyttekarriären om eget tillstånd att inneha
skjutvapen meddelas. Att så är fallet skall styrkas genom ett intyg (s.k.
skytteborgen) från styrelsen för den sammanslutning sökanden tillhör och
grundas på en av styrelsen gjord noggrann prövning av sökanden.
Av intyget skall framgå vilka styrelseledamöter som har deltagit i beslutet
och om avvikande mening förekommit. Intyget kan ha formen av ett
protokollsutdrag."
Airgunners have more fun
Användarvisningsbild
mikebike

Inläggav merkeldrilling » 20 aug 2008, 22:21

Du behöver följande: Föreningsintyg på att du varit medlem i klubben minst 6 månader, att klubben är ansluten till förbund som skjuter den typ av målskytte du tänker utöva samt ett intyg från hela styrelsen som intygar att du är duktig skytt och omdömesgill person samt intyg från dina föräldrar att de godkänner att du får egen licens för målskytte. Då får du målskyttelicens när du fyllt 15 år. Jaktlicens kan du få det år du fyller 17 även om du inte har jakt på något skolschema. Du måste givetvis ha jägarexamen och sedan bör du ha 5-6 personer utöver dina föräldrar som intygar att "du har mycket stor personlig lämplighet och mognad för att inneha vapentillstånd" så skall det lösa sig. Om sedan polisen i olika delar av vårt land har olika inställnigar till detta vet jag inte men så har jag gjort och det har funkat.
Drever och Tysk Jaktterrier
Användarvisningsbild
merkeldrilling

Inläggav Viktor K » 20 aug 2008, 22:30

hm, ja allt det där är jag. jag har varit medlem i över 2 år, min klubb är nimrod som har en mycket fin sportingbana. Jag anses vara duktig, har varit uppe i klass A, skjuter förnärvande i klass B. Det jag funderat på är om det är något speciellt papper (blankett) som styrelsen/skjutinstruktörer mm ska skriva intyget på? Om inte, hur bör detta intyg lämpligen utformas?
Användarvisningsbild
Viktor K

Inläggav merkeldrilling » 20 aug 2008, 22:55

Föreningsintyget finns på polisens hemsida under "vapen" som jag inte har helt fel för mig.
Bara att ladda hem och skriva ut.
Användarvisningsbild
merkeldrilling

Inläggav Viktor K » 21 aug 2008, 16:16

Skrev ut ett föreningsintyg från polisen, tack för tippset! Börjar se ljuset i slutet av tunneln.

Detta intyg ska styrelsen godkänna på klubben, och sedan ska dom skicka in det till polisen, jag får inte bifoga det? Varför? Spelar det jättestor roll? Jag ska även bifoga tävlingsresultat, vapenlicensen(självklart :roll: ) Och som du nämde merkeldrilling, kanske intyg från diverse skjutinstruktörer (kan även få från banchefen) Ska detta intyg skrivas på nån speciell blankett? Eller räcker det med ett handskrivet där det står att X intygar att X är lämplig för att ha vapenlicens Datum X?

Tack för hjälpen, uppskattas verkligen!
Användarvisningsbild
Viktor K

Inläggav merkeldrilling » 22 aug 2008, 09:08

Ta en kopia på intyget från styrelsen och bifoga det tillsammans med licensansökan så vet du att det är skickat och kommer fram samtidigt som övriga papper och till samma handläggare. Övriga intyg går bra med handskrivet eller skriv ut ett intyg som de personer du vill skall intyga bara behöver skriva under.
Användarvisningsbild
merkeldrilling

Inläggav merkeldrilling » 22 aug 2008, 09:18

Glömde att förtydliga en sak. Föreningsityget är ett intyg som skall skickas med men du behöver ett intyg från ett styrelsemöte också där hela styrelsen godkänner och skriver på att de tycker du är en lämplig och omdömesgill person son kan få egen målskyttelicens. Det är när du fyllt 17 och vill ha jaktlicens som du behöver intyg från ett antal utomstående. Hänger du med?
Användarvisningsbild
merkeldrilling

Inläggav loko3 » 22 aug 2008, 11:20

Klart du ska ha bössan på dig själv pöjk. Tycker absolut du ska försöka söka licens själv. Ska nog inte vara några problem så länge du varit skötsam och skjuter aktivt.
Användarvisningsbild
loko3

Inläggav Viktor K » 22 aug 2008, 22:41

okej, så här ser det ut nu:

vapenlicens- helt vanlig licens skriven på mig

Målsmansintyg- Som ger mig godkännade från mina föräldrar att äga och bruka eget vapen

Föreningsintyg- Som intygar att jag varit medlem i mer än 6 månader och anses lämplig att inneha vapen

Styrelse protokoll- Detta får ju hela styrelsen skriva under på och jag får inte vara närvarande. Skickas in till polisen av styrelsen. Intygar att jag är lämplig att äga vapen. Detta ska jag prata med styrelsen om nu på Onsdag.

Tävlingsresultat- Bifogar även några tävlingsresultat, 3 st som visat att jag är aktiv inom grenen som vapnet i fråga ska användas till.

Något mer? Kanske intyg från diverse intyg från skjutinstruktörer, mm som intygar min lämplighet?

Tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
Viktor K

Inläggav mikebike » 22 aug 2008, 22:51

Läste du mitt klipp ur FAP:en?
Det räcker inte att visa att du är aktiv.
Eftersom du är underårig så krävs det mer....
"Sökanden skall då visa att han eller hon har ett för sin ålder påfallande och
varaktigt intresse för målskjutning, stor skjutskicklighet och goda
utvecklingsmöjligheter i skyttekarriären "
Airgunners have more fun
Användarvisningsbild
mikebike

Inläggav Viktor K » 22 aug 2008, 23:35

det där fick jag läst för mig när jag ringde till polisen. Men, mikebike, säg gärna hur jag visar detta då.
Användarvisningsbild
Viktor K

Inläggav loko3 » 23 aug 2008, 08:14

Bör räcka med tävlingsresultat + styrelsens intygande. Herregud, det är ju inte ett gunship du söker licens på.
Användarvisningsbild
loko3

Inläggav sauerkraut » 23 aug 2008, 11:48

jag hade licens på tre vapen när jag var 15år sök bara peter
Användarvisningsbild
sauerkraut

Inläggav Viktor K » 24 aug 2008, 09:30

sauerkraut skrev:jag hade licens på tre vapen när jag var 15år sök bara peter

tror tyvärr inte det är så lätt numera :roll: Iaf låter det inte så, men jag ska åtekomma om ja lyckas få licensen...
Användarvisningsbild
Viktor K

Nästa

Återgå till Allmänt om vapen