Åtelkameratråden

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Åtelkameratråden

Inläggav Hedengren » 12 jun 2018, 13:10

Notera dock att det fortfarande skall skyltas om att kameraövervakning pågår. Även vem som övervakar..
Tikka M65 - 6,5x55
Savage Mark II -22.lr
Husqvarna 1400 - 12
Hedengren

Inläggav Keffe1 » 12 jun 2018, 16:06

Keffe1 skrev:SIM-kortet på min scoutgard har gått sönder och fastnat inne i kameran. Någon idé om hur man kan få ut det?
Efter lite avancerad kamerakirurgi lyckades jag öppna kameran, skruva loss kortet och komma åt SIM-läsaren som sitter på baksidan. Fick sedan ut den bit av det gamla SIM-kortet som satt kvar där. Nytt kort anskaffat och tycks fungera som det ska.
Keffe1

Inläggav Keffe1 » 15 jun 2018, 07:36

REA på åtelkameror på banggood såg jag. FWIW.
Keffe1

Inläggav Kärrtroll » 28 jun 2018, 18:03

Tänkte testa att montera en åtelkamera på vid jaktlagets nya åtel, nu när reglerna har lättats något. Jag kan välja mellan 12, 8 och 5 megapixel och funderar på om det sparar batteri att välja 8 mp istället för 12? Eller är det bara för att spara utrymme på minneskortet som man väljer en lägre upplösning?
Även en blind höna kan....hacka hål i en gummibåt....
Användarvisningsbild
Kärrtroll

Inläggav capercock » 28 jun 2018, 18:09

Kärrtroll skrev:Tänkte testa att montera en åtelkamera på vid jaktlagets nya åtel, nu när reglerna har lättats något. Jag kan välja mellan 12, 8 och 5 megapixel och funderar på om det sparar batteri att välja 8 mp istället för 12? Eller är det bara för att spara utrymme på minneskortet som man väljer en lägre upplösning?

Det påverkar bara utrymmet på minneskortet.
Användarvisningsbild
capercock

Inläggav Kärrtroll » 28 jun 2018, 18:33

capercock skrev:
Kärrtroll skrev:Tänkte testa att montera en åtelkamera på vid jaktlagets nya åtel, nu när reglerna har lättats något. Jag kan välja mellan 12, 8 och 5 megapixel och funderar på om det sparar batteri att välja 8 mp istället för 12? Eller är det bara för att spara utrymme på minneskortet som man väljer en lägre upplösning?

Tack för snabbt svar :)
Även en blind höna kan....hacka hål i en gummibåt....
Användarvisningsbild
Kärrtroll

Inläggav ringen » 15 jul 2018, 12:00

Någon som använder den här på någon åtel som kan ge en recension? Är lite trött på min uovision som bara skickar bilder ibland.

https://www.kjell.com/se/sortiment/hem- ... ing-p97664
ringen

Inläggav älg » 15 jul 2018, 14:06

capercock skrev:

Om det är en kamera som skickar bilder så krävs det mer ström att skicka större bilder, men det är möjligt att den skillnaden är försumbar. Det är också tråkigt att få grumliga lågupplösta bilder, vilket är ett bra skäl till att välja högre upplösning.
Jag har skaffat en avatar. Nu ska jag bara fixa en signatur!
Användarvisningsbild
älg

Inläggav mackan78 » 23 jul 2018, 00:23

ringen skrev:Någon som använder den här på någon åtel som kan ge en recension? Är lite trött på min uovision som bara skickar bilder ibland.

https://www.kjell.com/se/sortiment/hem- ... ing-p97664

Jävligt intressant iaf! Lite skeptisk till batteritiden dock :|
Användarvisningsbild
mackan78

Inläggav ringen » 23 jul 2018, 11:33

Ja men jag är imponerad av netgear arlo wifi kameror så man funderar ju om dom här är lika bra.
ringen

Inläggav Alpländare » 29 jul 2018, 12:15

Någon som har erfarenhet av dom här. Söker en som inte skickar bilder.
https://www.blocket.se/uppsala/Atelkame ... ?ca=17&w=3
https://www.blocket.se/blekinge/Atelkam ... ?ca=17&w=3
Användarvisningsbild
Alpländare

Inläggav Hammis » 29 jul 2018, 14:10

Någon som vet vad de kan vara för fel på min uovision? 4-5 år gammal kamera har funkat felfritt tills i våras när jag tog ner den en stund. Nu när jag skulle starta den så är den låst på setup läget. Den startar alltså endast om man tar ur och sätter i batterier och då är den låst i setup läget går varken att stänga av eller få den till on så den börjar ta bilder.
Medlem i Blaser Klubben
Användarvisningsbild
Hammis

Inläggav P-O.E » 29 jul 2018, 19:12

Spånar på en ny/en till åtelkamera. Kom o tänka på en sak, hur länge dröjer det innan 3G nätet släcks ner? Kommer det att släckas ner? Tappar man inte hela poängen med en kamera som går på 3G nätet isf? Det vore onekligen rätt värdelöst. Finns det någon kamera som sänder på 4G eller t.o.m 5G nät?
Köper jag en ny MMS-kamera för 3-4 tusen måste den ju fungera i iaf 5 år, det är vad mina andra kameror hittills klarat av.
Användarvisningsbild
P-O.E

Inläggav P-O.E » 29 jul 2018, 19:15

P-O.E skrev:Spånar på en ny/en till åtelkamera. Kom o tänka på en sak, hur länge dröjer det innan 3G nätet släcks ner? Kommer det att släckas ner? Tappar man inte hela poängen med en kamera som går på 3G nätet isf? Det vore onekligen rätt värdelöst. Finns det någon kamera som sänder på 4G eller t.o.m 5G nät?
Köper jag en ny MMS-kamera för 3-4 tusen måste den ju fungera i iaf 5 år, det är vad mina andra kameror hittills klarat av.

Svarar på min egen fråga med en länk:

https://www.mobilabonnemang.se/artiklar ... n%C3%A4tet

jag blir dock inte helt klok på vad det innebär...
Användarvisningsbild
P-O.E

Inläggav PeterC » 29 jul 2018, 21:51

Är det vanligt med 3g-kameror? Mina tre är iaf 2g, har fattat det som att dessa är vanligast, nu kör jag inte mms utan mail på mina men det kvittar ju ur näthänseende.
/Peter

-----> Formerly known as sako <-----
Användarvisningsbild
PeterC

Inläggav P-O.E » 01 aug 2018, 14:04

Jodå, 4G verkar finnas http://www.uovision.com/um785-4g-cloud.html
undrar när de finns att köpa i Sverige bara.. Ser att det framöver kommer gå att styra kameran via app, känns som den logiska utvecklingen.
Användarvisningsbild
P-O.E

Inläggav Mr X » 01 aug 2018, 14:16

PeterC skrev:Är det vanligt med 3g-kameror? Mina tre är iaf 2g, har fattat det som att dessa är vanligast, nu kör jag inte mms utan mail på mina men det kvittar ju ur näthänseende.
Den jag skaffade i vintras har 3g:
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=204485

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Mr X

Inläggav DonaToni » 07 aug 2018, 09:09

Tja!
Jag har köpt en ScoutGuard från Hylte, den som skickar med gprs.
Jag fick den omformaterad då jag inte ville ha Hylte-SIM.

Men det är nåt som strular.
Jag har ett halebop kontantkort med ”surfpengar” på men inte ”ringapengar”. Kortet är registrerat då det går att ringa till och det är inte PIN-låst.
Kameran kan ta bilder både ”manuellt” och ”genast”. Men när jag ska skicka det till min mejl (gmail som Hylte rekommenderade) så står det ”parameter fel”.
Inställningar för gprs är inställt enligt följande:
Server:smtprelay1.telia.com
Port:25
APN:online.telia.se

Allt verkar vara rätt inställt men det är något det stupar i. Någon som vet vad det kan vara?
/Tony
Användarvisningsbild
DonaToni

Inläggav PeterC » 07 aug 2018, 09:38

DonaToni skrev:Tja!

Jag har ett halebop kontantkort med ”surfpengar” på men inte ”ringapengar”. Kortet är registrerat då det går att ringa till och det är inte PIN-låst.
Kameran kan ta bilder både ”manuellt” och ”genast”. Men när jag ska skicka det till min mejl (gmail som Hylte rekommenderade) så står det ”parameter fel”.

Allt verkar vara rätt inställt men det är något det stupar i. Någon som vet vad det kan vara?
Jag har ett Halebop-kort i en av mina kameror och fick sätta APN till halebop.telia.se för att det skulle fungera.
/Peter

-----> Formerly known as sako <-----
Användarvisningsbild
PeterC

Inläggav DonaToni » 07 aug 2018, 10:25

PeterC skrev:
DonaToni skrev:Tja!

Jag har ett Halebop-kort i en av mina kameror och fick sätta APN till halebop.telia.se för att det skulle fungera.

Det har jag provat med men det funkar inte. Vad har du ställt in på server och port på? Har pratat med en på Hylte men han hade väl ingen riktig lösning.
/Tony
Användarvisningsbild
DonaToni

FöregåendeNästa

Återgå till Jaktutrustning och tillbehör