Allt om Jämthundar

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Allt om Jämthundar

Inläggav Knorken » 29 sep 2019, 14:55

Började vattentraska med jämten för 3v sedan, blir varken sämre eller bättre..
Knäpper/knakar fortfarande rejält i knäet när han belastar det,.
Sätter han ner foten rakt (normal vinkel) så blir benet väldigt ostabilt och han blir völdigt halt, annars när han går utan större problem så vinklar han tassen utåt..
Mao så äre ingen skillnad jämfört med 2v efter första operationen, är nu inne på v10...

Nu väntas en ny operation för att kolla menisken eller ev annat fel..
Trött blir man... :|
Blaser R93 8x57js Kahles Helia 5 1-5x24 Stalon Victor
Husqvarna 146 9,3x57 Vortex crossfire II 1-4x24i
Husqvarna M96 6,5x55
Suhl 12/70
Användarvisningsbild
Knorken

Inläggav börje » 29 sep 2019, 21:54

Tråkigt såntdär. Ellas knä opererades näör hon var 5år, det blev som tur bra, kunde släppa efter en månad.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Jämtlasse » 29 sep 2019, 21:57

Fan va surt, vad säger veterinären då? Hur ser prognosen ut?
/Lars.
Jämtlasse

Inläggav Knorken » 29 sep 2019, 23:07

Jämtlasse skrev:Fan va surt, vad säger veterinären då? Hur ser prognosen ut?

Det blev en miss där hos vet/rehabsköterskan...
Den ena påpekade att vattentrask inte bör göraa förrän 7-8v efter op, endast promenad 2x20-25min..
Efter dessa veckor så märkte jag att det inte blev bättre, hörde av mej igen och fick då frågan hur vattentrasket hade gått(?), och menade att vattentrask bör göras redan 10 dagar efter op..

Eftersom knäppet/knakander kom till så misstänkte de meniskskada, men att jag ska prova vatten i 3v för att se om de ger resultat, vilket det inte gör, ringde då och påpekade detta och fick svaret att fortsätta vattenträna 1månad till eftersom det inte blev sämre...

Jag har en stor känsla av att knäet måste opereras igen, och att vattentrasket i nulöget känns överflödigt + att pengarna bara forsar iväg i onödan (600kr för 7min trask) 2ggr i veckan.

Det som stört mej är att jag inte fått något schema eller npgon större hjälp ang rehab.
På senaste återbesöket så frågade de hur han travar, grejen va bara att jag inte fått något direktiv om att jag ska träna han på trav, de enda man hört är 2x20min promenad..

Och den stora frågan för mej är ju: Kan detta problem ha undvikits om vattentrasket påbörjats direlt som den ena sa?

Ska jag ut med flera tusenlappar till på en operation som kan ha undvikits om allt sagts rätt från början?
Husqvarna M96 6,5x55
Suhl 12/70
Användarvisningsbild
Knorken

Inläggav DonaToni » 07 okt 2019, 14:38

Är det någon som vet av intressanta parningar framöver?

Mvh
Tony
/Tony
Användarvisningsbild
DonaToni

Inläggav börje » 07 okt 2019, 17:26

DonaToni skrev:Är det någon som vet av intressanta parningar framöver?

Mvh
Tony

http://www.shhj.info/keskustelu/viewtop ... 33&t=33672
Tom är svenskspråkig, lämna bort nollan i telefonnumret och lägg +358 före ifall du ringer. Jag har dömt Axa på prov, hon är rikrigt duktig.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav DonaToni » 07 okt 2019, 18:24

börje skrev:

Mvh
Tony

http://www.shhj.info/keskustelu/viewtop ... 33&t=33672
Tom är svenskspråkig, lämna bort nollan i telefonnumret och lägg +358 före ifall du ringer. Jag har dömt Axa på prov, hon är rikrigt duktig.

Tack för tipset Börje! Vad skulle du säga är hennes styrkor? Jag har lite svårt att tyda finska. Den enda finska jag kan står på element.
/Tony
Användarvisningsbild
DonaToni

Inläggav börje » 07 okt 2019, 18:54

Styrkorna ligger i att hon inte har några svaghetef. Hon har varit med i zonkvalet till FM 2017, dit kvalar bara dom bästa in.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav JockeJ » 08 okt 2019, 19:01

Tiken våran, på snart två år, blev plötsligt jävligt hängig och såg allmänt deprimerad ut efter septemberjakten tog slut.

När hon även började matvägra så blev det ett besök till veterinären och man konstaterade att något inte stod rätt till.

Blev förflyttad till djursjukhuset i Östersund och där kom käftsmällen: hon lider av något som heter Imha.

Vad som triggat igång sjukdomen vet man inte, men vad jag förstår så bryter kroppen ned de röda blodkropparna.

Hon har varit på snöret att avlivas var och varannan dag nu i 7dagar men så plötsligt började hennes värden återhämta sig åtminstone pyttelite..

Nu har hon precis fått komma hem och skall medicineras och ompysslas av oss i hemmet, men återbesök och koller hos lokala veterinären några gånger/vecka nu i början.

Det jävligaste har varit att ena morgonen har hon haft så låga värden att veterinärerna på djursjukhuset sagt: ”är det inte bättre imorgonbitti så är det kört” för att nästa morgon säga ”nu har faktiskt värdena stigit lite granna så vi avvaktar och ser”.

Missförstå mig inte, jag beskyller såklart i dem för att vara veliga och otydliga, men att varannan dag vara inställd på att hon ska få ”gå vidare” till att man plötsligt får en gnutta hopp tar rejält på en.

Detta kan tydligen växa bort, men nu är det kortison och andra gosaker som gäller några veckor/månader framöver

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
JockeJ

Inläggav Knorken » 08 okt 2019, 19:54

JockeJ skrev:Tiken våran, på snart två år, blev plötsligt jävligt hängig och såg allmänt deprimerad ut efter septemberjakten tog slut.

När hon även började matvägra så blev det ett besök till veterinären och man konstaterade att något inte stod rätt till.

Blev förflyttad till djursjukhuset i Östersund och där kom käftsmällen: hon lider av något som heter Imha.

Vad som triggat igång sjukdomen vet man inte, men vad jag förstår så bryter kroppen ned de röda blodkropparna.

Hon har varit på snöret att avlivas var och varannan dag nu i 7dagar men så plötsligt började hennes värden återhämta sig åtminstone pyttelite..

Nu har hon precis fått komma hem och skall medicineras och ompysslas av oss i hemmet, men återbesök och koller hos lokala veterinären några gånger/vecka nu i början.

Det jävligaste har varit att ena morgonen har hon haft så låga värden att veterinärerna på djursjukhuset sagt: ”är det inte bättre imorgonbitti så är det kört” för att nästa morgon säga ”nu har faktiskt värdena stigit lite granna så vi avvaktar och ser”.

Missförstå mig inte, jag beskyller såklart i dem för att vara veliga och otydliga, men att varannan dag vara inställd på att hon ska få ”gå vidare” till att man plötsligt får en gnutta hopp tar rejält på en.

Detta kan tydligen växa bort, men nu är det kortison och andra gosaker som gäller några veckor/månader framöver

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Exakt dedär råkade en kompis gråhundstik ut för i vintras, de tog ett jäkla tag med både upp och nergångar, och de ställde in sig flera ggr på att låta henne somna in..
Hon fick medicineras i 5-6mån men blev sig själv efter 2-3mån.
Idag är hon helt återställd, så ge inte upp hoppet.
Husqvarna M96 6,5x55
Suhl 12/70
Användarvisningsbild
Knorken

Inläggav alesandro » 09 okt 2019, 09:45

Mvh
Tony

http://www.shhj.info/keskustelu/viewtop ... =9&t=33835
Användarvisningsbild
alesandro

Föregående

Återgå till Hundar