Robsofts Duvjägargille

Diskutera jakten på våra fåglar.

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Robsofts Duvjägargille

Inläggav jagarndamp » 03 aug 2018, 16:42

Har 3-4 ställen med närhet till en å, ett av dem bara 10m från. Alla under deras naturliga flyglinjer och åkrar där de brukar slå. Ändå noll även om duvor finns i massor.

JAG BOR I FINLAND
Användarvisningsbild
jagarndamp

Inläggav Canta » 03 aug 2018, 18:11

Finns en sak som duvor blir vettskrämda av dvs DUVHÖKEN. Är den där och härjar i gryningen då gäller ingen logik. Är därför man ska krydda/åtla långt ut från träd o skog där duvhöken kan lura. Man ser rätt sällan duhöken men den finns där. Man ser mest dunmolnen på marken, tyvärr.

Att duvor flaxar omkring i trakten betyder inget mer än att ungfåglarna är igång att leta föda. Gäller som sagt att reka noga nån em. Ser man dom svärma då kan man krydda dvs förlänga där genom ärtor.

Fick till ett sånt ställe förra året av slump. Tror sädesvagnen fick nåt krångel med lucka eller nåt. Iaf. så spreds en lång tarm vete över en viss åker o duvor var där i massor o länge. Blev många duvbröst i frysen till vinterns behag :mrgreen:
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav Fritz Kraut » 07 aug 2018, 07:35

Hur tycker ni att bulvanerna ska ställas för att ge bäst resultat?

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav Canta » 07 aug 2018, 08:34

Brukar vara svårt att få duvor att fälla om dom inte vill dvs åkern i fråga suger/suger inte. Hittar man nånt ställe då dom slår/svärmar då kan man krydda med bulvaner. Är ju så att efter första skottet vill man ju att nya ska hitta platsen.

Brukar inte vara noga med att placera vettarna men man ser ju rätt snabbt den gällande inflygningsriktningen. Klart man ska placera bulvaner mot vind o parvis är också bra. Tricket är att få högflygande duvor att nappa på 'konfekten' dvs ta sig ner för en koll. Med detta vill duvor gärna börja med att spana av läget från nåt träd eller dunge. Duvvettar är mest till för att få fåglarna att känna sig trygga/bli intresserade. Tycker man ska placera bulvanerna rätt långt ut på åkern. Man skjuter sällan över bulvanerna. Skiljer sig mycket från sjöfågeljakt o gåsjakt med detta.

I England brukar gamekeepern lassa ut en massa duvskal mitt på dagen. Han har då sett var duvorna slår/slog på morgonen. Mitt på dan inget speciellt sträck men seneftermiddag annat läge vid nåt högt träd intill.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav Lagomski » 07 aug 2018, 09:01

Den gången jag hade som absolut bäst duvjakt var det strålande solsken, runt lunchtid, U-formation med 12 bulvanskal mot vinden. Då satt jag och tjejen med ryggen mot stora buskar, och duvorna kom bakifrån, dvs omöjligt att synas. Helvete vad det haglade duvor...

Största problemet jag haft med duvjakt är camoflaget faktiskt, trots att jag alltid kör lövcamo, handskar och mask.

Tycker nog det är rätt viktigt att bulvanerna ligger bra (man har ju justerat bulvanerna och fått helt annat resultat några gånger), men jag tycker fasen att duvorna upptäcker en ganska bra, och de upptäcker även camonät som inte passar in med omgivningen osv, det handlar inte bara om att vara gömd. Inte lika extremt som vid svartfågel såklart, men... Det är iaf min erfarenhet, även om man läser online att det inte är så supernoga...

Har tyvärr ingen bra duvåker i år. Hade jag haft det hade jag byggt några gömslen på olika ställen som fått stå hela sommaren!
Lagomski

Inläggav älg » 07 aug 2018, 10:47

jagarndamp skrev:Hur fan får man duvorna att hitta foderplatserna?

JAG BOR I FINLAND

Jag åtlade mitt på en slagen vall där det har varit en del ströduvor i luften. Strödde ut ärtor och havrekross och lade dessutom en tydligt synlig hög mitt i. Vet inte om det är det bästa, men sist jag var där så låg det lite dun bland ärtorna, så de verkar ha hittat dit, även om jag inte har sett dem just där. Jag åtlade också på en vändplan inne i skogen, men dit vetefan om de har hittat. Tänkte att det kunde locka med ärtor i skogen eftersom det är så lite bär. Vi får väl se. Jag har tyvärr lite för långt till marken för att kunna ha daglig koll.
Jag har skaffat en avatar. Nu ska jag bara fixa en signatur!
Användarvisningsbild
älg

Inläggav Canta » 07 aug 2018, 14:19

Har redan spanat in kommande duvkörning. Flygs aktivt längs en bäckravin med halvhöga träd ute på jordbruksslätt. Lär nog inte behöva åtla där men mest lista ut vilken plats som gäller vid viss vind. Kommer att sätta ut bulvaner tids nog på åkerstubb som känns rätt. Ännu löjligt många dagar kvar (15 aug) i de här trakterna. Ser bara ungfågel i klungor som sträcker. Platsen har varit bra så länge man minns o förra året sköts 80 någonting.
Är nog så att vissa platser funkar år efter år. Är väl lämplig biotop.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav finnjägarn » 10 aug 2018, 02:22

nu väntar man att det ska bli ljust. blir kombinerad duv och gåsjakt :D . satt över hundra gäss där igår och väldigt mycket duvor också. så det ska bli spännande :mrgreen:
Jakt är inte något jag gör
Det är en del av den jag är.
Min livstil
finnjägarn

Inläggav jagarndamp » 10 aug 2018, 10:45

Lycka till, själv jobbar jag...

JAG BOR I FINLAND
Användarvisningsbild
jagarndamp

Inläggav Jr_Moberg » 10 aug 2018, 12:18

Hur ser det ut på era duvmarker?
Har den tidiga skörden påverkat duvornas rörelser? På marken jag jagar (Mälardalen) ser jag färre duvor än normalt vid denna tidpunkt.
Ska bli intressant att se hur det går den 16e.

/Anders
Jr_Moberg

Inläggav Lagomski » 10 aug 2018, 12:22

Förra året hade vi brutalt mkt duva på samma ställe pga en stor ärtåker. Nästan inga ärtor i år, men jag ser bara duvor om 2-5st i flock på väldigt utspridda ställen... Verkar som de inte riktigt klumpat ihop sig ännu? Min kompis på annan mark har samma uppfattning. Dock häromdagen såg jag några hundra duvor på ett slaget fält uppåt Tierp.
Allt i Uppland
Lagomski

Inläggav finnjägarn » 10 aug 2018, 16:17

Ikväll blir det duvjakt jagade endast gås imorse
Min livstil
finnjägarn

Inläggav finnjägarn » 10 aug 2018, 17:38

så börjar det hällregna då man ska åka ut :x
Min livstil
finnjägarn

Inläggav finnjägarn » 11 aug 2018, 19:55

Sköt 2 ikväll men skulle blivit fler men jag måste åka hem redan efter 20 min då blev regeringen arg :evil:
Min livstil
finnjägarn

Inläggav nissesbror » 13 aug 2018, 13:02

Jasså ni ämnar retas med mig...
Bild
Men på torsdag (eller lördag för mig) då jävlar!!
R93 Lyx .22 Wmr std/6,5x55 std (15mm)/30-06 oktagon/340 Wby oktagon
Hausken JD224
Z8i 2,3-18x56, Z6i 5-30x50, Z6i 1-6x24, Zeiss 6-24x72, Zeiss HT 3-12*56
krieghoff trumpf 12/7x57 Z6i 1-6x24
beretta 686
Användarvisningsbild
nissesbror

Inläggav Canta » 13 aug 2018, 15:33

Ja, konstig duvkänsla i år. Normalt ska dom vara igång på aktivt sätt nu men fler på gårdsplan än på åkrarna. Kan tänkas att torkans effekter på blåbären spelat in. I år mest blåbär a la russin o få fåglar i skogen. Ungduvor vill gärna mixa maten, dels spill på tröskade fält o dels blåbär i skogen. Känns som om det inte blir nåt med duvor i år. Tror dom har dragit sen en tid till t.ex. England. Iofs kan väl sträck norrfrån komma igång men har väl varit torrt där också o några frostnätter så är allt över.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav nissesbror » 13 aug 2018, 16:42

Jooo...

Detta är ju ett par som kommit för att dricka i dammen ganska regelbundet...
R93 Lyx .22 Wmr std/6,5x55 std (15mm)/30-06 oktagon/340 Wby oktagon
Hausken JD224
Z8i 2,3-18x56, Z6i 5-30x50, Z6i 1-6x24, Zeiss 6-24x72, Zeiss HT 3-12*56
krieghoff trumpf 12/7x57 Z6i 1-6x24
beretta 686
Användarvisningsbild
nissesbror

Inläggav ohlner » 16 aug 2018, 14:21

Hittat tillbaka hit efter flera års frånvaro. Var ute på premiärdagen, men kammade noll då. Däremot var jag ut en sväng i tisdags. Fick med mig 10 fåglar hem. En kul anekdot var att jag hade en flock duvor på inflygning men de blev skrämda av ett gäng gäss som flög rakt över gömslet på 10 meters höjd. Hade för klena hagel för att våga panga på gässen dock.
Vi hamnade inte överst i näringskedjan för att bli vegetarianer.
Husqvarna 1640, 30-06
Lincoln cal12
Brno kombi 12/5,6x52R
Robsofts 30-06 sällskap.
Robsofts Duvjägargille

Fotboll är den fånigaste sporten i universum!
Användarvisningsbild
ohlner

Inläggav finnjägarn » 17 aug 2018, 13:10

Jag tror nog gässen dör med vad somhelst på så nära håll. Här om dagen sökte jag efter en skadskjuten gås som började springa undan. Jag avslutade lidandet på 10 m med en lerduvs patron. På normal gåsjakt har jag dock 40grams 4or
Min livstil
finnjägarn

Inläggav Jr_Moberg » 17 aug 2018, 13:27

Mycket lite duva igår. Mälardalen utanför Enköping.
Inga flockar av ringduva, bara några gårdsduvor/klippduvor som flög i grupper av 3-4 st.
Provade en ny ärtåker som nyligen skördats men det slog inga duvor där (provade mellan KL 13-15)
Veten är skördad sedan länge. Nu skördas korn. Det är inte sig likt.

Notera gärna era intrycka av årets duvsituationen med denna sommars torka.

/Anders
Jr_Moberg

FöregåendeNästa

Återgå till Fågeljakt