Varifrån kommer era wachtlar?

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Varifrån kommer era wachtlar?

Inläggav Trapper » 22 jan 2008, 12:55

Eftersom Kvarnvik gjorde en så bra uppställning för svartråttorna, har jag kopierat den rakt av. Tack Kvarnvik :D

Jag är lite nyfiken på vilka kennlar som har fött upp era hundar och hur de beter sig. Diskussioner om vad som är bra eller dåligt med rasen hänvisas till de trådar som redan existerar, så att ingen låter bli att skriva om sin hund, pga påhopp från oliktänkande. Jag har inget emot själva diskussionen, den har också ett stort värde, men vill hålla denna tråden så ren som möjligt för att lätt kunna jämföra olika hundar/kennlar.

1. Vilken kennel / vilka föräldrar?
2. Hur jagar de?
3. Hur fungerar de inomhus?
4. Hur ofta jagar ni med dem?
5. Vad jagar ni med dem?
6. Gärna en bild på er hund.

Jag har själv ingen wachtel (än), men hoppas på det här sättet kunna få tips om vilka kennlar/uppfödare som har vad jag söker efter.

Mvh Trapper
Senast redigerad av Trapper 24 jan 2008, 00:40, redigerad totalt 2 gånger.
May I be half the man my dog thinks I am.
Trapper

Re: Varifrån kommer era wachtlar?

Inläggav Micke_gbg » 22 jan 2008, 14:28

Hej.

Min wachtel kommer från Lilla bornös i munkedal, pappan heter mirko vom meisenwinkel och är tysklandsimport, mamman heter carl-hermans nina.
Hon har ett bra sök för en wachtel, upptagen kommer ofta utom hörhåll för att gå tillbaka mot mig, hon driver rådjur i ca 15 min i hyfsat tempo.
jag jagar det mesta med henne dock ej gris tycker hon är lite ung än så länge.Hon har fått en liten förkärlek till räv på senaste tiden.
Hemma är hon den största kelgrisen man kan tänka sig. :D
Vi jagar ca 2 gånger i veckan.
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Micke_gbg

Inläggav ruger1 » 22 jan 2008, 15:09

Kärrmarkens Flinta (skimmeln) går under namnet Zorba hemma hos mig! Jagar allt! Ganska länge :lol: Ärlig i skallet och envis. Är otroligt social och trevlig framförallt så är han fullständigt otroligt tålmodig mot barn (har en dotter som är lika gammal som hunden så han har fått utstå en del-men har aldrig ens markerat obehag utan han går bara undan om det blir för mycket)
Det har skjutits i pricip allt vilt för honom. Har bra näsa och har ett antal lyckade e-sök bakom sig.
Negativt? Ja! Med den typ av jakt jag har tillgång till nu så skulle det inte sitta fel med kortare drevtider framförallt på dov som han har en tendes att driva för länge/långt.
Han är hård i munnen vad gäller apporteringen - det är väl egentigen mitt fel :oops: han har bra anlag vad gäller bärandet med är bytesmedveten och vill inte gärna släppa ifrån sig fåglarna - utan tar då det säkra före det osäkra och håller hårt i "sitt" byte. Till våren skall det arbetas bort.

Den röde är: Kärrmarkens Ernst (ville) bror och kusin till min hund - ägs av en jaktkamrat. Otroligt trevlig samt duglig jakthund! Godkänd på vildsvinsprov i höstas, (vi missade :evil: ) men Ville grjeade det hela med bravur :wink: Ärlig i löpan bra näsa.

Båda hundarna jagar samligt vilt och det är skjutet mycket gris för dem i höst, det som är roligt att se är hur lika de arbetar samtidigt som det finns stora skillnader. Ville har betyligt bättre skärpa på grisstånden jämfört med min Zorba. Medans min kan driva gris 30-40 minuter. Dvs han gillar löpor bättre en elaka grisar som ståndar :lol:

Mvh Jonas
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Eftersök i Stockholm! Öst laika och Wachtel finns tillgänglig för eftersök. Om du behöver en gris/älg ställande hund till jakt så finns vi tillgängliga - ring Jonas 070-7923565
Användarvisningsbild
ruger1

Inläggav Trapper » 24 jan 2008, 00:45

Är det någon som har en "vom Bellenberg"-hund, så får ni gärna berätta om den. Har ni bara jagat med någon annans eller på annat sätt vet om en, så skicka gärna ett PM.

Mvh Trapper
May I be half the man my dog thinks I am.
Trapper

Inläggav Bluetick » 24 jan 2008, 22:44

Har en Wachtel tik från Knestorps Kennel = Roger Mårtensson,,, långa drev/stånd tider med ett lungt och medotiskt arbetsätt med mycke skärpa på allt vilt!!
Jobbar som en RIKTIG wachtel ska göra!

har även beställt en Wachtel från Mickael Anjou från Vimmerby så den tror jag väldigt mycket på, får väl se vad de blir av denna hund!
Gråhundar
Wachtlar
Foxterrier
Jämthund
Wachtel/Gråhund
Blutick Coonhound

Browning Bar evolve 30-06
Bluetick

Återgå till Hundar