licens tid stockholm?

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Re: licens tid stockholm?

Inläggav Marlin1894 » 03 jul 2018, 10:04

Ja man blir besviken varje gång.
Det verkar inte bli någon bättring heller.

Il Cattivo skrev:
Marlin1894 skrev:Licens för Jakt kom igår inlämnad 15/2
Saknar fortfarande licenser för målskytte inlämnade i April.
Det verkar som om det bara är en person som hanterar Ipsc licenser nu för tiden, Enligt ryktet är han på semester.

Hur kan det skilja så mycket? Senaste licensansökan jag gjorde lämnade jag in 12/3 och fick licensen 4/5. Lämnade alltså in en månad efter dig och fick licensen över en månad innan. Tar dom inte allt i turordning?
Användarvisningsbild
Marlin1894

Inläggav Wallan » 06 jul 2018, 15:12

Inköpstillstånd i posten idag. Hagel. Ansökan gjord via vapenhandlare och licensen betald 15:e juni. Exakt tre veckor med andra ord. Uppland/Gävleborg verkar leverera bra!
"I am an optimist. It does not seem too much use being anything else" - Winston Churchill
Användarvisningsbild
Wallan

Inläggav Iann » 07 jul 2018, 21:36

Förnyelse av pistollicens (Målskytte/IPSC).

Betald 8 maj, godkänd 29 juni. Använde onlinetjänsten för licensansökan.
Iann

Inläggav JägarRogge » 09 jul 2018, 21:33

Väntar fortfarande på jaktlicens betald i mitten på mars. De blir helt klart svårt för oss jägare men det är väl det dom vill...
En kråka i näsan är bättre än en skata i sängen ^^
Användarvisningsbild
JägarRogge

Inläggav Svedo » 11 jul 2018, 19:49

Fick bifogat idag

Hej, ärendet har kompletterats.
Allmän information om kötiden för handläggning, som räknas från det datum som ansökan inkom = 16/4.
Kötiden är just nu cirka 14 veckor räknat från det datumet.
Vi håller på med ärenden som inkom fjärde veckan i mars 2018.

Med vänlig hälsning
Vapengruppen Stockholm

Svedo
Svedo

Inläggav Iann » 11 jul 2018, 20:08

Knepigt att jag fick min godkänd som skickades in i början på Maj? Förr har jag upplevt (då jag följer denna tråd) att ansökningar har godkänts i turordning oavsett ändamål, nu verkar det variera lite.
Iann

Inläggav Kärrtroll » 12 jul 2018, 17:10

Kärrtroll skrev:Då har jag påbörjat "Operation Uppsalaflytt för snabbare licenshantering". Jag har precis betalat farbror blå och nu är det bara att vänta å se om Gävleborgspolisen är så snabb som det sägs :)

Jag uppdaterar i denna tråd med. Skrev mig hos en arbetskompis i Uppsala 11/6 och beställde en Tikka T3x samt ljuddämpare samma dag. Betalade 21/6 och fick licenserna idag. 3 veckors väntetid från och med inbetalningen med andra ord. Klart värt strulet med adressbyte för att slippa vänta i 14-16 veckor på bössan :)
Även en blind höna kan....hacka hål i en gummibåt....
Användarvisningsbild
Kärrtroll

Inläggav greyling » 13 jul 2018, 23:48

Kärrtroll skrev:
Kärrtroll skrev:Då har jag påbörjat "Operation Uppsalaflytt för snabbare licenshantering". Jag har precis betalat farbror blå och nu är det bara att vänta å se om Gävleborgspolisen är så snabb som det sägs :)

Jag uppdaterar i denna tråd med. Skrev mig hos en arbetskompis i Uppsala 11/6 och beställde en Tikka T3x samt ljuddämpare samma dag. Betalade 21/6 och fick licenserna idag. 3 veckors väntetid från och med inbetalningen med andra ord. Klart värt strulet med adressbyte för att slippa vänta i 14-16 veckor på bössan :)

Det är även grattis till Uppsala kommun som drar in extra skattekronor. Kanske det där som kan få tryck på de slöa bylingarna i bland annat Stockholm!

Bra jobbat och bra att du delar med dig
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Vilse » 15 jul 2018, 06:44

Kärrtroll skrev:

Fan ta mig skandalöst :evil:
Om nu hufudstadens län är så jävvla chokade med jobb, kan de inte fördela ut ansökningarna lite över landet?
Eller är de rädda för att bli av med jobbet om de frågar efter hjälp och någon kan påvisa viss inkompetens?

Blir ju lätt sugen att avsluta mitt ärende i stockholm och flytta till Uppsala för en stund om man kan kapa 13veckor!!!!!!! :shock: av tiden, Kärrtroll bodde du kvar i uppsala under hela tiden tills du fått licensen eller flyttade du hem direkt efter att ansökan var gjord?
Vilse

Inläggav Kärrtroll » 15 jul 2018, 11:10

Vilse skrev:
Fan ta mig skandalöst :evil:
Om nu hufudstadens län är så jävvla chokade med jobb, kan de inte fördela ut ansökningarna lite över landet?
Eller är de rädda för att bli av med jobbet om de frågar efter hjälp och någon kan påvisa viss inkompetens?

Blir ju lätt sugen att avsluta mitt ärende i stockholm och flytta till Uppsala för en stund om man kan kapa 13veckor!!!!!!! :shock: av tiden, Kärrtroll bodde du kvar i uppsala under hela tiden tills du fått licensen eller flyttade du hem direkt efter att ansökan var gjord?

Jag var skriven i Uppsala tills jag fick licensen. Eftersom kollegan hann gå på semester och for utomlands i några veckor så fick jag även eftersända posten hem till mig själv och det kostade ju en liten slant extra men det var det värt.

Kan ju även vara värt att nämna att när jag började fundera på det här med "flytt för licens" så hade jag läst i nån tråd här på forat att det bara tog 1 vecka från betalning till licens i Uppsala. När jag sedan kollade på polisens hemsida så anger dom 4 veckors väntetid. Så man bör nog räkna med att det kan upp till 4 veckor nu när det är semestertider.
Även en blind höna kan....hacka hål i en gummibåt....
Användarvisningsbild
Kärrtroll

Inläggav Ijahman » 17 jul 2018, 09:33

"Allmän information om kötiden för handläggning, som räknas från det datum som ansökan inkom = 25/6.
Kötiden är just nu cirka 14-16 veckor räknat från det datumet.
Vi håller på med ärenden som inkom andra veckan i mars 2018.

Med vänlig hälsning
Vapengruppen Stockholm"
Beretta 686 Onyx Sporting. 12
Sauer 202. 9,3x62 + Zeiss 3-12x56
Sako Finnbear Lyx. 6,5x55 + Meopta Meostar 3-12x56
Akkar Karatay Pump. 12
FX Typhoon 5,5
Användarvisningsbild
Ijahman

Inläggav JägarRogge » 19 jul 2018, 09:40

Ringde idag. Dom sa att det är ungefär 18 veckor nu. Idioterna har ju inte uppdaterat sidan sen typ jul. står fortfarande 10-12 veckor där. Fick som svar att vi jobbar med licenser från någonstans i mars....

Vilka stollar alltså
En kråka i näsan är bättre än en skata i sängen ^^
Användarvisningsbild
JägarRogge

Inläggav pjkw » 20 jul 2018, 16:00

JägarRogge skrev:Ringde idag. Dom sa att det är ungefär 18 veckor nu. Idioterna har ju inte uppdaterat sidan sen typ jul. står fortfarande 10-12 veckor där. Fick som svar att vi jobbar med licenser från någonstans i mars....

Vilka stollar alltså

Nu har dom iallafall uppdaterat, 12-20 veckor står det, 3 veckor i Västra Götaland.. Skevt
pjkw

Inläggav Mr.ust » 26 jul 2018, 10:10

Pratade i telefon med en handläggare idag.
Upp till 20 VECKORS väntetid. :roll:

Vågade inte gnälla men för i h-e......
Mr.ust

Inläggav Marlin1894 » 26 jul 2018, 15:10

Mellan 14-20 för ansökningar inskickade i april fick jag besked om i dag.
Användarvisningsbild
Marlin1894

Inläggav Raoul Duke » 28 jul 2018, 07:06

Jag ringde i förrgår för efter 6 månader undrade jag vad som hänt med mitt vapenpass som jag ansökte om i januari. Visar sig att det var klart i februari, men någonstans hade jag missat ett brev och man får ingen påminnelse. Och inget email får man, och inget annat sätt att kolla. Men eftersom jag går förbi Bergsgatan varje morgon till jobbet sa han kom förbi så kommer jag ner med ditt vapenpass.

Handläggaren var mycket trevlig, ty han var en av två av dem som faktiskt jagade själva och alltså faktiskt kunde något om vapen. Men för er som tror att det sker något magiskt på sommaren med era ansökningar, nope. Enbart 2 av 17 handläggare jobbar, resten har semester, och just denna handläggare har dessutom ensam hand om att ta tillbaka licenser när folk begår brott och det är 242 st sådana ärenden just nu så det finns 1 person kvar som jobbar med att godkänna era licenser. Så alla handläggningstider går upp 4 v på sommaren. Han sa dessutom att det var mycket trevligare att jobba med vapenlicenser än med narkotikaungdomar. Folk med vapen är skötsamma trevliga medborgare, de svarar på brev och telefonsamtal för de vet att annars får de inga vapen, de har anställningar så de har råd med vapen.
Användarvisningsbild
Raoul Duke

Inläggav Jeta » 28 jul 2018, 09:43

Ansökan på ljuddämpare Inlämnad 15/5. Licensen ankom igår 27/7. Lite över 10 veckor. Hade förväntat mig att få den i slutet på Augusti, så blev lite överraskad när den kom så ”tidigt”.
Jeta

Inläggav Spökbad » 30 jul 2018, 17:17

ÄNTLIGEN fick jag min licens på målskyttevapen, AR-15.

Polisen tog emot ansökan den 26/3 om jag inte missminner mig, och idag den 30/7 låg den på brevlådan. 126 snabba dagar senare!
:!: För den som är nyfiken så är den inte tidsbegränsad, och även fast jag var tvungen att ange "antal skott" så står det inget om det på licensen!
Glädjens dag
Användarvisningsbild
Spökbad

Inläggav joco » 31 jul 2018, 08:21

Ansökan hagel halvautomat, 4:e vapnet, ansökte online. Registrerad 15/5 licens utfärdad 27/7.
joco

Inläggav Il Cattivo » 31 jul 2018, 14:27

joco skrev:Ansökan hagel halvautomat, 4:e vapnet, ansökte online. Registrerad 15/5 licens utfärdad 27/7.

Ja, inte verkar dom ta ansökningarna i den ordning dom kommit in i alla fall. Med lite tur kanske man kan få licens på hagelbössan som jag betalde ansökningsavgiften på 30/5 i augusti.
Användarvisningsbild
Il Cattivo

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om vapen