Alpenländische dachsbracke

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Alpenländische dachsbracke

Inläggav Gbg-1 » 02 sep 2018, 19:33

honken skrev:Har någon varit taskig mot henne?

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Inte vad jag vet. Haft henne på diet senaste månaden, funderar på om det kan ha med det att göra.
Du kan ta en Skåning ur Skåne men aldrig Skåne ur Skåningen
Gbg-1

Inläggav greyling » 03 sep 2018, 12:49

Gbg-1 skrev:
honken skrev:Har någon varit taskig mot henne?

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Inte vad jag vet. Haft henne på diet senaste månaden, funderar på om det kan ha med det att göra.

Ja tikar av alla slag som går på diet blir eteret.

Kruxet är ju att det är skitsvårt att bli av med dåliga vanor även för hundar.

Kanske läge att kidsen får göra det som hunden gillar bäst - tex ge mat, ben mm - bara en tanke
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav VÄSTILA » 15 sep 2018, 18:02

Då kan ytterligare ett vilt läggas till min ADP's intresse. I nuläget är det skjutet hare, räv, rådjur, gris för henne. Idag fann hon ko och kalv. Då de stod i upptaget så började hon mata på med skall. Älgarna stod i ca 25 min innan jag gick in och gav dem lite vittring. De travade iväg och hon efter i fullt drevskall tills det stod fast igen efter ca 200 m. Matade på igen tills en annan hund anslut och då vart det toksken rakt i ingenstans. Detta blev lite för mycket för henne och hon kom tillbaka till mig för att sedan som alltid fortsätta leta upp ett nytt vilt. Otrolig jaktlust i denna lille hund! :D
Jämthund & Alpenländische Dachsbracke
VÄSTILA

Inläggav WestCoast » 16 sep 2018, 10:00

VÄSTILA skrev:Då kan ytterligare ett vilt läggas till min ADP's intresse. I nuläget är det skjutet hare, räv, rådjur, gris för henne. Idag fann hon ko och kalv. Då de stod i upptaget så började hon mata på med skall. Älgarna stod i ca 25 min innan jag gick in och gav dem lite vittring. De travade iväg och hon efter i fullt drevskall tills det stod fast igen efter ca 200 m. Matade på igen tills en annan hund anslut och då vart det toksken rakt i ingenstans. Detta blev lite för mycket för henne och hon kom tillbaka till mig för att sedan som alltid fortsätta leta upp ett nytt vilt. Otrolig jaktlust i denna lille hund! :D

Släpper du en hund som går på rådjur nu?!!
Användarvisningsbild
WestCoast

Inläggav Pebe » 16 sep 2018, 19:05

WestCoast skrev:
VÄSTILA skrev:Då kan ytterligare ett vilt läggas till min ADP's intresse. I nuläget är det skjutet hare, räv, rådjur, gris för henne. Idag fann hon ko och kalv. Då de stod i upptaget så började hon mata på med skall. Älgarna stod i ca 25 min innan jag gick in och gav dem lite vittring. De travade iväg och hon efter i fullt drevskall tills det stod fast igen efter ca 200 m. Matade på igen tills en annan hund anslut och då vart det toksken rakt i ingenstans. Detta blev lite för mycket för henne och hon kom tillbaka till mig för att sedan som alltid fortsätta leta upp ett nytt vilt. Otrolig jaktlust i denna lille hund! :D

Jag hade samma tanke, men det kanske är älgtäta marker?
CG3000 .308 Win
Tikka 338WM
S&S 16/16-7x65R
Merkel 12
PBGV Hugo.
BFDB Molly.
Pebe

Inläggav WestCoast » 16 sep 2018, 19:11

Pebe skrev:
WestCoast skrev:

Spelar det någon roll? Fredat vilt är fredat vilt. Finns många hundar som ändrar drevdjur enligt jakttabellen nu för tiden, ett beteende som slår fötterna av jakt med hund.
Användarvisningsbild
WestCoast

Inläggav Pebe » 16 sep 2018, 23:15

WestCoast skrev:
Pebe skrev:
WestCoast skrev:[quote="VÄSTILA"]Då kan ytterligare ett vilt läggas till min ADP's intresse. I nuläget är det skjutet hare, räv, rådjur, gris för henne. Idag fann hon ko och kalv. Då de stod i upptaget så började hon mata på med skall. Älgarna stod i ca 25 min innan jag gick in och gav dem lite vittring. De travade iväg och hon efter i fullt drevskall tills det stod fast igen efter ca 200 m. Matade på igen tills en annan hund anslut och då vart det toksken rakt i ingenstans. Detta blev lite för mycket för henne och hon kom tillbaka till mig för att sedan som alltid fortsätta leta upp ett nytt vilt. Otrolig jaktlust i denna lille hund! :D

Spelar det någon roll? Fredat vilt är fredat vilt. Finns många hundar som ändrar drevdjur enligt jakttabellen nu för tiden, ett beteende som slår fötterna av jakt med hund.[/quote]Det behöver du inte upplysa mej om, mina hundar är kopplade till 1/10...
CG3000 .308 Win
Tikka 338WM
S&S 16/16-7x65R
Merkel 12
PBGV Hugo.
BFDB Molly.
Pebe

Inläggav WestCoast » 17 sep 2018, 08:27

Pebe skrev:
WestCoast skrev:
Pebe skrev:[quote="WestCoast"][quote="VÄSTILA"]Då kan ytterligare ett vilt läggas till min ADP's intresse. I nuläget är det skjutet hare, räv, rådjur, gris för henne. Idag fann hon ko och kalv. Då de stod i upptaget så började hon mata på med skall. Älgarna stod i ca 25 min innan jag gick in och gav dem lite vittring. De travade iväg och hon efter i fullt drevskall tills det stod fast igen efter ca 200 m. Matade på igen tills en annan hund anslut och då vart det toksken rakt i ingenstans. Detta blev lite för mycket för henne och hon kom tillbaka till mig för att sedan som alltid fortsätta leta upp ett nytt vilt. Otrolig jaktlust i denna lille hund! :D

Spelar det någon roll? Fredat vilt är fredat vilt. Finns många hundar som ändrar drevdjur enligt jakttabellen nu för tiden, ett beteende som slår fötterna av jakt med hund.[/quote]Det behöver du inte upplysa mej om, mina hundar är kopplade till 1/10...[/quote]
Perfekt!
Användarvisningsbild
WestCoast

Inläggav LarsB » 18 sep 2018, 15:00

ADB.jpg

Om en vecka så flyttar hon till Alingsås :D
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
LarsB

Inläggav greyling » 19 sep 2018, 17:13

[/quote]

Släpper du en hund som går på rådjur nu?!![/quote]Jag hade samma tanke, men det kanske är älgtäta marker?[/quote]
Spelar det någon roll? Fredat vilt är fredat vilt. Finns många hundar som ändrar drevdjur enligt jakttabellen nu för tiden, ett beteende som slår fötterna av jakt med hund.[/quote]

Det där är en vanlig (miss)uppfattning - men enligt gällande lag är det helt ok att i september (eller t o m i augusti) släppa en hund som även kan driva rå eller hjort. Den ska dock kopplas snarast om så sker. Tar vi t ex februari så är det direkt förbjudet att släppa en hund som visar sig driva rå eller hjort.

Läs exempelvis: https://svenskjakt.se/hund/jakthundsras ... nvandning/

Samt : https://jagareforbundet.se/jakt/hund/hu ... -februari/

Det är jaktförordningen 18e som gäller: "18 § En hund som vid jakt eller jaktträning under tiden den 21 augusti–30 september driver eller förföljer hjort eller rådjur eller annars jagar på ett olämpligt sätt ska snarast kopplas."

Personligen jagar jag med mina hundar under september på rådjurs"rena" marker alt släpper dem på räv eller hare där jag är säker på att det är det de tar upp, och inte rådjur eller hjort. Och det både med gott samvete och enligt lag. Men släpper dem såklart inte där det finns rådjur eller hjort. Även av den enkla anledningen att de lär sig att inte jaga dem om de upprepat blir kopplade. Det har dock olyckligtvis hänt att det blivit drev på rå och då funkar det ju tidigt på säsongen bra att få koppel på hunden rätt kvickt.

Sedan kan man som OW på sjf tycka en annan sak men lagen är faktiskt kristallklar och det är glädjande att bl a Daniel Ligné gått ut med hur det förhåller sig.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav VÄSTILA » 19 sep 2018, 19:02

WestCoast skrev:

Ja! Precis det gör jag. Släppte henne på färska älgsspår som gick mot ett hygge samtidigt som min jämte jagade gris. Hon får jaga älg, räv, hare och vildsvin men jagar hon rådjur eller hjort innan den 1 oktober så kallas hon in. Släpper även unghundar av älghund på älg och gris den 21 augusti. En unghund kan utan tvekan dra iväg iväg efter rådjur korta sträckor men det är där ägaransvaret kommer in och då skall hunden få veta att den ICKE får jaga rådjur! Det är just därför man väljer mark som håller mycket av det vilt man vill presentera för hunden och lite av det vilt de inte går jaga. Just i denna mark innehållet mycket älg och gris och mindre av rådjur.

En hund som vid jakt eller jaktträning driver eller förföljer hjort eller rådjur under tiden den 21 augusti–30 september ska till exempel snarast kopplas.

Jag förutsätter att folk ägnar lika stor tid åt dressyr som konditionsträning, eller folk ingen pli på sina hundar? Det om något är ett hot mot löshundsjakten än att en hund som normalt under jaktsäsong driver rådjur/hjort skäller älg i september!
VÄSTILA

Inläggav VÄSTILA » 19 sep 2018, 22:17

LarsB skrev:
ADB.jpg

Om en vecka så flyttar hon till Alingsås :D

Mycket fin valp! :D
VÄSTILA

Inläggav joco » 27 sep 2018, 12:39

VÄSTILA skrev:
WestCoast skrev:

Ja! Precis det gör jag. Släppte henne på färska älgsspår som gick mot ett hygge samtidigt som min jämte jagade gris. Hon får jaga älg, räv, hare och vildsvin men jagar hon rådjur eller hjort innan den 1 oktober så kallas hon in. Släpper även unghundar av älghund på älg och gris den 21 augusti. En unghund kan utan tvekan dra iväg iväg efter rådjur korta sträckor men det är där ägaransvaret kommer in och då skall hunden få veta att den ICKE får jaga rådjur! Det är just därför man väljer mark som håller mycket av det vilt man vill presentera för hunden och lite av det vilt de inte går jaga. Just i denna mark innehållet mycket älg och gris och mindre av rådjur.

En hund som vid jakt eller jaktträning driver eller förföljer hjort eller rådjur under tiden den 21 augusti–30 september ska till exempel snarast kopplas.

Jag förutsätter att folk ägnar lika stor tid åt dressyr som konditionsträning, eller folk ingen pli på sina hundar? Det om något är ett hot mot löshundsjakten än att en hund som normalt under jaktsäsong driver rådjur/hjort skäller älg i september!

Jo, detta funkar ju oftast i teorin...men har hunden ett vettigt sök så kan det ju bli upptag ett antal hundra meter bort, så då är ju frågan:

1. Hur vet du vad den driver?
2. Hur kallar du in hunden när den är nån kilometer bort under pågående drev?

Jag vet vad som står i lagen, men jägarförbundet är rätt tydlig gällande detta...slarvas det så kommer dessa rättigheter att försvinna på sikt.

Kolla jägarförbundets youtube-serie "etik vid jakt med hund"

https://www.youtube.com/watch?v=pQLRS4RQq5s
joco

Inläggav LarsB » 27 sep 2018, 17:23

Jag förstår att det blir diskussion ang hundar och fredat vilt men nu kanske vi kan lämna det och hålla oss till alpländare i denna tråden.
LarsB

Inläggav greyling » 27 sep 2018, 21:18

LarsB skrev:Jag förstår att det blir diskussion ang hundar och fredat vilt men nu kanske vi kan lämna det och hålla oss till alpländare i denna tråden.

Ja du har möjligen rätt (utöver att tråden handlar om ADB som är en drivande hund och det var ju lite det som det handlade om - släppa ex vis ADB i sept) men det går ju heller inte att avstå att säga emot när det gång efter annan kommer rena felaktigheter om det här med vår rätt att släppa hund.

Att hävda som i förra inlägget att sjf hävdar att det inte är ok är ju rent trams och felaktigt. (se mitt tidigare inlägg med länkar till just sjf där det står svart på vitt vad som gäller). Videon som det hänvisas till med den utmärkte Ligne tar heller inte upp ett skvatt om detta utöver generellt väldigt bra saker om jaktetik. (däremot gör ligne det och uttryckligen i mina webblänkar - att det är lagligt att släppa ex vis sin adb i september).

Att säga gång efter annan (felaktigt) att det inte är lagligt eller påskina det felaktiga - ja det är väl om något att be om inskränkningar.

Varför inte bara erkänna - hoppsan jag har haft fel i alla år. OW på sjf har ju tvingats inse det nu till och med. Oerhört glädjande.

Nä - istället för att göra det ska det fortsätta ältas att det borde vara si eller så och att det minsann inte går därför jag tycker ditt och datt.

Trams som förstör för andra jägare.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav joco » 28 sep 2018, 11:02

Vet inte riktigt vart du vill komma...jag har aldrig påstått att det är olagligt att släppa en rådjursdrivande hund i september, men skulle nog vilja påstå att det i de flesta fall är direkt olämpligt. Den ska ju kopplas snarast om den driver rå eller hjort och då kvarstår ju mina frågor:

Om du inte kan koppla snarast, DÅ uppfyller man inte lagen. Men det är klart...har du en hund som bara söker runt dina fötter och upptaget blir när rådjuret/hjorten är inom synhåll och inkallningen sitter, då är det fritt fram. Så kanske en ADB jobbar, vad vet jag.... Min drivande hund som jagar allt klöv, arbetar iallafall inte på det viset.

greyling skrev:Att hävda som i förra inlägget att sjf hävdar att det inte är ok är ju rent trams och felaktigt. (se mitt tidigare inlägg med länkar till just sjf där det står svart på vitt vad som gäller). Videon som det hänvisas till med den utmärkte Ligne tar heller inte upp ett skvatt om detta utöver generellt väldigt bra saker om jaktetik. (däremot gör ligne det och uttryckligen i mina webblänkar - att det är lagligt att släppa ex vis sin adb i september).
.

Vet inte hur du läser och tolkar "dina" länkar, men så här står det när jag läser dem.

Men det finns undantag från lagen. Det handlar bland annat om hundar som enbart jagar grävling och/eller vildsvin. De får komma loss redan den 1 augusti.
Men hund som också förföljer annat vilt än grävling och vildsvin får alltså inte släppas loss före den 21 augusti, eller ännu senare om de jagar rådjur eller hjort.

Fortsätter den otillåtna hundanvändningen kommer vi snart bara få släppa jakthundarna under en betydligt kortare tid av året. Kanske från 1 oktober till den 31 januari, säger Ola Wälimaa.
joco

Inläggav greyling » 28 sep 2018, 12:03

joco skrev:Vet inte riktigt vart du vill komma...jag har aldrig påstått att det är olagligt att släppa en rådjursdrivande hund i september, men skulle nog vilja påstå att det i de flesta fall är direkt olämpligt. Den ska ju kopplas snarast om den driver rå eller hjort och då kvarstår ju mina frågor:

Om du inte kan koppla snarast, DÅ uppfyller man inte lagen. Men det är klart...har du en hund som bara söker runt dina fötter och upptaget blir när rådjuret/hjorten är inom synhåll och inkallningen sitter, då är det fritt fram. Så kanske en ADB jobbar, vad vet jag.... Min drivande hund som jagar allt klöv, arbetar iallafall inte på det viset.

greyling skrev:Att hävda som i förra inlägget att sjf hävdar att det inte är ok är ju rent trams och felaktigt. (se mitt tidigare inlägg med länkar till just sjf där det står svart på vitt vad som gäller). Videon som det hänvisas till med den utmärkte Ligne tar heller inte upp ett skvatt om detta utöver generellt väldigt bra saker om jaktetik. (däremot gör ligne det och uttryckligen i mina webblänkar - att det är lagligt att släppa ex vis sin adb i september).
.

Vet inte hur du läser och tolkar "dina" länkar, men så här står det när jag läser dem.

Men det finns undantag från lagen. Det handlar bland annat om hundar som enbart jagar grävling och/eller vildsvin. De får komma loss redan den 1 augusti.
Men hund som också förföljer annat vilt än grävling och vildsvin får alltså inte släppas loss före den 21 augusti, eller ännu senare om de jagar rådjur eller hjort.

Fortsätter den otillåtna hundanvändningen kommer vi snart bara få släppa jakthundarna under en betydligt kortare tid av året. Kanske från 1 oktober till den 31 januari, säger Ola Wälimaa.

Vart vill jag komma - jo att det är onödigt hyckleri som sedan ger onödiga begränsningar om tramset fortsätter, vilket det gör. Det är lagligt att släppa en hund som kan driva rådjur under september. Allt annat är bara rundsnack och att ta upp ett citat från OW som låta påskina något annat gör ju bara att det blir ännu tramsigare. Ditt val av OW är intressant. Han har av sjf tvingats in i att tänka medlemsnytta och har propagerat och hävdat det du och andra hävdat kring "rådjurshundar". Men om du nu läser och lyssnar till hela bilden som presenteras är den en annan. Han har tvingats sväng i frågan. Ett annat exempel är "vapenpolicyn" där han tvingats tänka om en smula.

Det är bra att du verkar förstå att lagen säger en sak. Jag ville säga att ditt inlägg gav sken av att det var olagligt att släppa hunden om du inte har full koll på den och om den söker ut och tar upp rådjur. Som tidigare inlägg försöker visa har det en hel del med hur pass tränad din hund är i det som kallas lydnad. Det har även att göra med hur pass tränad du själv är att veta om hunden tar upp t ex hare eller rådjur. Sedan ligger det i sakens natur att ingen är oklok nog att släppa en hund som är injagad på rådjur på rådjurstäta marker i september. Den hunden ser det som en bestraffning att bli kopplad och man riskerar en rådjursren hund. Personligen anser jag det även är oetiskt men förvisso inte olagligt. Jag har exempelvis själv en drivande hund som är lite väl jaktintresserad och gillar rådjur (men inkallningsbar nu på äldre dar). Han skulle jag inte drömma om att släppa på en rådjurstät mark då han kan vara svår att få stopp på. Men att släppa en sådan hund på en mark i norrland där det normalt sett inte finns rådjur är både lagligt och helt klart etiskt försvarbart. Det är dock faktiskt olagligt i februari vilket många förbiser vilket är klart dåligt.

Det som riskerar vår hundanvändning och som är mycket värre är att det släpps stövarlika (oftast fågelhundar) snabba hundraser när det är helt olämpligt. Men det är en helt annan tråd än för tex ADB.

Jag sätter punkt där och hoppas att en och annan kanske får en mer nyanserad bild samt rätt fakta på bordet.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav VÄSTILA » 28 sep 2018, 12:30

[/quote]

Jo, detta funkar ju oftast i teorin...men har hunden ett vettigt sök så kan det ju bli upptag ett antal hundra meter bort, så då är ju frågan:

. Jag släpper endast ADB på synbart vilt, eller färska spår gällande Alpländaren innan 1 oktober. Hon har samma skall på allt vilt när hon driver men aningen tyngre när de stannar. Spetsar av unghund i min ägo kan sätta efter rådjur men släpper efter några hundra meter. Brukar bli några glesa gläfsanden och då kallar jag in dem. Visst har man släppt någon med för mycket kvar i sig av stövare och då får det vänta tills 1 oktober. När och om de gör det så får de Vera hut! Således ett icke problem.

Släpper inte Alpländaren på frisök när rådjur inte är o, se ovan. Spetsar driver inte, de ställer och släpper vilt som drar rätt ut. Håller mig till rastypiska hundar!

Jag vet vad som står i lagen, men jägarförbundet är rätt tydlig gällande detta...slarvas det så kommer dessa rättigheter att försvinna på sikt.

Absolut, men konflikten ligger inte i att släppa unghundar som jagar älg/gris och kan dra efter rådjur, eller alljagande hundar som ADP som tar upp rå trots att man släpper dem på färska spår eller synobs av lovligt vikt. Den stora konflikten ligger i att folk saknar bli över sina hundar och släpper vad som helst i skogen. Tex icke rådjurrena Stövare under förbudstiden efter rådjur och sedan inte kan kalla in dem. Ett annat problem ör att en stor del jägare verkar ha svårt att se att vissa hundraser, framfört korsningar påverkar viltet mer än andra hundar. Även hundägare är olika. Istället för att isolera problemet till dem som det egentligen handlar om så väljer man ”bestraffa” alla!

Det är fritt fram för alla att släppa när de vill så länge de lyder lagen. Vill man vänta tills hela skogen är fyllde av vittring så får man väl göra det. Jag kommer jaga in och släppa mina hundar inom ramen för lagen oavsett och vad vissa inom jägsrförbundet tycker om det bekommer mig inte. De borde lägga sin energi på att få bort allt olämpligt olydigt skräp som folk släpper i skogen istället. . !

Kolla jägarförbundets youtube-serie "etik vid jakt med hund"

https://www.youtube.com/watch?v=pQLRS4RQq5

Mycket bra, och men inte relevant gällande det jag lyfte. Handlar mer om att inte släppa olämpliga hundar efter X Vilt och det viktigaste av allt. Det strikta ägaransvaret! Ibland får man faktiskt bara ta och acceptera att visa ha en jävla pli på sina hundar. Har man inte det och ändå släpper dem så skall VEDERBÖRANDE ta konsekvenserna av sitt agerande!
[/quote]
VÄSTILA

Inläggav VÄSTILA » 28 sep 2018, 19:09

För att återgå till tråden. Hur ser det ut för ADB idag? Hur mår rasen sett till hälsa och jaktliga prestationer, jaktprov mm. När jag letade efter valp en så fick jag till mig att det är mycket ojämnt överlag. Att man bör importera osv för att få tillräcklig skärpa för gris mm. Min är import så jag har dålig koll på Svenska uppfödare men funderar på en valp framöver.
VÄSTILA

Inläggav LarsB » 02 okt 2018, 13:34

baileys..jpg
Nu har Baileys varit hos oss en vecka och verkar trivas. Även dom andra hundarna tycker det är ok. :lol:
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
LarsB

FöregåendeNästa

Återgå till Hundar