Säsong för stående fågelhund?

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Säsong för stående fågelhund?

Inläggav ric » 04 jan 2007, 23:22

Jag funderar på att köpa en stående fågelhund som komplement till min TJT. Stå för fågel är en av de saker hon faktiskt inte kan. Hon har väl häftig avance för det :)

Jag undrar hur jakten under ett år ser ut för en stående hund, och då menar jag endast fågeljakten. Är det bara de där veckorna innan lövfällningen som man egentligen kan jaga skogsfågel och ripa eller...?
Hur ser jaktsäsongen ut med din stående hund?
ric

Inläggav Torvtjuven » 04 jan 2007, 23:28

Vi brukar jaga tills det blir för mycket snö eller jaktiden går ut, vilket som kommer först. Det är alltid svårare under lövfällningen men när den är avklarad går det bra igen.
Sen när man inte jagar är det dressyr som gäller. Ibland tycker jag det är 85% dressyr och 15% jakt med fågelhundar. Det beror ju på ambition. Ska man ta ettor på jaktprov så är det nog så, om man nöjer sig med en jakthund som det går att jaga säkert över blir det nog lite mindre. :)
Medlem i N.T.K - NioTreKlubben

" Efterklokhet är den mest exakta vetenskap som finns"
-Torvtjuven
Användarvisningsbild
Torvtjuven

Inläggav ric » 04 jan 2007, 23:33

Torvtjuven skrev:Vi brukar jaga tills det blir för mycket snö eller jaktiden går ut, vilket som kommer först. Det är alltid svårare under lövfällningen men när den är avklarad går det bra igen.
Sen när man inte jagar är det dressyr som gäller. Ibland tycker jag det är 85% dressyr och 15% jakt med fågelhundar. Det beror ju på ambition. Ska man ta ettor på jaktprov så är det nog så, om man nöjer sig med en jakthund som det går att jaga säkert över blir det nog lite mindre. :)

Det låter ju bra att säsongen är längre än jag trodde. Behövs det mycket dressyr även efter att grunddressyren och injagningen av unghunden är avklarad?
ric

Inläggav Torvtjuven » 04 jan 2007, 23:37

Min erfarenhet är att man bör hålla igång med dressyren, annars faller de lätt in i olater. Kan räcka med en situation som får dem att gå efter eller knallapportera och sen får man jobba bort det igen. Men som sagt, att en hund exempelvis knallapporterar kan man ju leva med, så länge den står still innan man skjutit. Ska man gå på prov får den ju aspelut inte knalla. Kan fö rekomendera att ge provsvängen ett försök. Rätt skoj om man inte gör det till blodigt allvar och om man tar alla som gjort det till blodigt allvar med en nypa salt :wink:

Vad fundrar du på för någon ras?
Medlem i N.T.K - NioTreKlubben

" Efterklokhet är den mest exakta vetenskap som finns"
-Torvtjuven
Användarvisningsbild
Torvtjuven

Inläggav ric » 04 jan 2007, 23:49

Jo, jag kommer defintivt att prova hunden. Det blir bra motivation för jaktträningen.

Munster och Breton har jag funderat på. Det lutar åt Breton, om jag kan finna en tuff individ med mycket motor och som jagar i alla väder. Egentligen borde jag nog ha en vorsteh, men den är helt enkelt för stor.

Skogsfågeljakt och apportering blir den huvudsakliga sysselsättningen för hunden. Bonus är förstås om den kan spåra och stöta klöv när den blir äldre, men det är inte ett måste.
ric

Inläggav börje » 19 jan 2007, 05:35

Angående mycket motor, så är åtminstone jag av den åsikten att det är svårt att hitta nåt som slår en breton på fingrarna. Tack vare att den är rätt lätt så sjunker den inte så djupt på myrarna i skog o på fjäll, se bara till att du själv har kondition så det räcker :wink: Kompisens breton höll på att knäcka oss vid foten av gitsfjället på gränsen mellan dorotea o vilhelmina 8)

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?t ... ght=breton
Börje
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Vähäsalon Penni, Körttilakian Ella och Karpaasin Marta
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Användarvisningsbild
börje

Inläggav ric » 21 jan 2007, 00:26

börje skrev:Angående mycket motor, så är åtminstone jag av den åsikten att det är svårt att hitta nåt som slår en breton på fingrarna. Tack vare att den är rätt lätt så sjunker den inte så djupt på myrarna i skog o på fjäll, se bara till att du själv har kondition så det räcker :wink: Kompisens breton höll på att knäcka oss vid foten av gitsfjället på gränsen mellan dorotea o vilhelmina 8)

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?t ... ght=breton
Börje

Ja, Breton låter som en väldigt spännande ras: liten hund med mycket jakt och motor - that's my dog. Tyvär måste jag dock skrinlägga mina planer tills vidare pga brist på tid. Men en dag så... Synd för jag har hittat några riktigt spännande kullar. :cry:
ric

Inläggav torre » 26 jan 2007, 17:49

Sesongen räcker från 25aug till 15mar. Så nog finns det tid att jaga.

Åker själv upp med 4st hundar nu i helgen för ripjakt. Då följer både 22`an och bocken med. Brukar oftas vara ganska hoppackad snö upp mot fjällkanten så hundarna kan springa.
7mm
torre

Återgå till Hundar