Mitt val i handladdningsdjungeln!

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: PerN, Trond Åsly

Mitt val i handladdningsdjungeln!

Inläggav Robban » 04 jan 2007, 05:17

På AKI's begäran börjar jag väl på ett ämne om mitt val av handladdnings komponenter. http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?t=39618

Efter att ha läst Johan Nordströms artiklar om handladdning i Svensk Jakt under mitten av 1980 talet bestämde jag mig för att börja ladda min ammunition själv. Detta var nog 1990 ungefär.
På den tiden så fanns ju inte internet så det var ju bara att åka runt till diverse vapenhandlare och se vad som fanns hemma.

Valet blev ett RCBS Rock Chucker kit då det inte fanns så mycket annat att välja på. Efter ett litet förhandlande fick jag min far att betala hälften av dom 3500kr som paketet kostade. Till detta köpte jag 3 verktygssatser 308 Win, 30-06 och 222 Rem samt hylshållare till dessa.

Paketet innehöll:
    en laddpress, ett uniflow krutmått, en 5-0-5 kruvåg,en kruttratt, en hylssvarv, speers laddhandbok, en insex nyckel sats, ett laddbrätte, en hylsmyningsfräs och ett smörjset.

Alla delarna i detta paket använder jag fortfarande och har inte gått sönder än så länge.

Det som skiljer paketen då och nu är väl att RCBS bytt ut pressen samt tagit bort hylssvarven och ersatt den mot en tändhattsisättare, tändhatts isättaren var inbyggd i min press.

Detta var det som jag behövde för att börja handladda.

Omdömmen om prylarna i paketet!

Pressen: Inget att klaga på förutom tändhattsisättningen, troligtvis outslitlig bara man oljar in den i bland, hade önskat att den varit lika hög som en Supreme press då jag fick öka slaglängden på den när jag hade min 338RUM. Det gick inte att få ur patronerna efter kulisättningen.

Vågen: En stabil magnetämpad våg, inte lika nervös som Lees våg.

Krutmåttet: Fungerar utmärkt till finkornigare krutsorter dock ej med grövre sorter som 204 och MRP, Kastar väldigt jämna laddningar när man använder en baffel som man lägger i botten. (Brukar knacka två gånger i övre läget.)

Hylssvarven: Funkar hyffsat, hylsorna brukar fastna på styrningen i bland, antar att skäret inte är vasst.

Laddataboken: Tror knappt att jag öppnat den, läste nog kapitlena om handladdning när jag köpte paketet. Dåligt med laddata med norma och Vihtavourikrut.

Favorittillbehör som jag köpt i efterhand!

RCBS Kruttrickler: den inköptes ganska omgående då jag upptäckte att det var ganska svårt att få precisa laddvikter.

RCBS handtändhattsisättare: underlättade mycket.

RCBS Kulutslagningshammare: kan vara bra att ha för att få ur kulor ur hylsorna.

MTM universal Laddbrätte: insåg att jag behövde ett extra samt att jag inte gillade utformningen på RCBS brättet.

Mikrometer inställning till uniflow krutmåttet: impulsköp i en vapenaffär, har inte ångrat köpet än. :D

Baffel till krutmåttet: ger jämnare laddningar, Hemmagjort efter en ritning som dök upp här på forumet. http://www.es.lth.se/home/rsg/downloads.html

Lee handtändhattsisättare med en sats hylshållare: inköptes begagnad på tradera för att den andra handisättaren alltid låg bland bänkskytte laddverktygen.

Diverse tändhattsläges brotchar samt tändhåls brotch: för att få tändhattarna att sitta på rätt höjd samt att hålet inte ska ha några grader invändigt.

Valet av laddverktyg!

Till och börja med köpte jag enbart RCBS på grund av tillgängligheten men har gått över mer och mer till Hornady när det gäller "jaktladdnigar" detta beror mest på att Hornadyverktygen bara kostar 275kr på Torsbo handels.

Till tävlingsbössorna och då jag vill ha ut lite mer av verktygen använder jag Redding FL verktyg med lösa bussningar till halsen samt Wilsonverktyg till kulisättning. Dessutom har jag ett par Forster Ultra Micrometer kulisättarverktyg till 6mm PPC och 6mm BR.

Jag har ett Lee kalibreringsverktyg i 300WM, då jag inte har laddat något med dom än så jag kan inte uttala mig om kvaliten på dessa verktyg.

Dessutom har jag diverse Factory crimp verktyg samt tändhattsurtagningsverktyg av fabrikatet Lee som jag tycker fungerar bra.

Valet av hylsfett!

Jag har enbart testat RCBS vattenlösliga, Hornadys unique skofett och Reddings Imperial vax, imperialvaxet är nog det bästa men RCBS fettet vinner nog i längden på grund av att det är vattenlösligt. Hornady fettet tyckte jag inte alls om.

Min stökiga laddbänk!
[img]http://www.robsoft.nu/images_se/Laddbänk.jpg[/img]

Jag ska ta några mer bilder och berätta lite om laddverktygen till bänkskyttet i morgon.

OBS: eventuella frågor mm kan vi ta i denna tråd. http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?t=39623

Nu får någon annan ta vid där jag slutat :wink:
Robban
Administratör

Inläggav Honour » 04 jan 2007, 11:07

Själv började jag min jägarkarriär med at även bli handladdare 'på samma bräde'. Vapentidningen och deras outtröttliga informationskampanj om handladdning gjorde att jag valde den vägen.

Som ung och ny i branchen (detta var i mitten på 90 talet) så hade jag inte pengar till en stor press utan valde att köpa ett Lee Anneversay Kit för, vill jag minas, ca tusenlappen från dåvarande Nilsson Import.
Förutom paketet, medverktyg till 30-06 så köpte jag ett extra Hornady New Dimension verktyg i 308Win.

Kitet fungerar väl och har tjänstgjort flitigt sedan inköpet.
En del ar rapporterat att aluminiumdelarna i länkarmarna i pressen drabbas av utmattning och kan gå av. Jag har inte råkat ut för det, ännu i alla fall. Det jag är mindre nöjd med pressen är uppfångningen av utstötta tändhattar, dom vill gärna hoppa ner på golvet.

Det finns dock ett par detaljer som jag inte var fullt nöjd med.
- Jag kompletterade snabbt med en Horndy kruttrickler för att enklare få jämna laddningar
- Ett RCBS avgradningsverktyg till hylssvarven köptes också då Lees inte var roligt.
- Krutvågen, den har Lee fått lite väl nervös och är pillrig att jobba med. en ny köptes in i form av Hornadys magnetdämpade och den är mycket bra.
- Krutmåttet, detta har fungerat mycket bra under många år. Lite trögt att ställa in och kräven en hel den av användaren för att ge tillräkligt uniforma laddningar. Flera knackaningar i varje ändläge och lika hårda hjälpte till. Det fungerade dock tillräkligt bra för att jag körde vidare med den länge
Tillslut fick jag dock möjlighet att köpa mig ett Hornady krutmått billigt. Den är robustare byggd men har en hel del råa gjutytor på insidan, något som fixade med den dremel. Funktionen är bra och den ger rimligt jämna laddningar för övningsskytte med mindre arbete än Lee måttet.

I samband med att jag köpte en udda kaliber var jag också tvungen att köpa mig en ny hylssvarv. Fram till dess hade Lees funkat bra, men ett verktyg med utbytbara piloter är smidigare om man har udda kalibrar.
Forsters verktyg valdes och har fungerat bra, det jag dock ogillar är att det inte finns någon bra uppsamlare av hylsspånen.

Bertäffande verktygsfabrikaten har jag provat Lees, RCBS, Hornady och Redding och laddar eller har laddat 22Hornet, 308Win, 30-06, 8x57, 9x57, 7mmRM, 375HH. Kommer att ladda 7x57 och kanske 9,3x72R framöver.
Lees tycker jag inte om av tre skäl. Finishen på verktygen är dålig. Låsringen är ett skämt säkrat med en o-ring, och expandern har en aldeles för lång anliggningsyta. Lee kan jag dock tänka mig att köpa om det är väldigt stor prisskillnad mot bättre verktyg. Det laddar faktiskt jaktammunition och det fungerar, fast låsringen måste bytas mot en riktig.
RCBS är bra, och fungerar alltid.
Redding samma sak, men känns lite mer förfinade än RCBS.
Hornady fungerade också mycket bra och håller ungefär RCBS klass som jag ser det.
Av dessa tre väljer jag i fortsättningen den som är billigast för min kaliber.

Smörjor till hylskalibrering har jag provat Lees pasta som fungerade i börja av min karriär.
Numera använder jag Imperials Vax, även om det är ett lite tråkigt moment att torka av hylsorna efteråt.
För masskalibrering av t.ex. älgbanehylsor använder jag istället en vattenlöslig hudcreme, Propyderm, som är billig och fungerar bra. Lätt att rengöra hylsorna är det också.

Polering av hylsor gör jag inte längre. Jag köpte en ultraljudstvätt från Kjell&Co men antingen var det något fel på den eller är det fel någon annan stans för mina hylsor blev inte märkbart renare på 2 timmars bad.
Om jag vill ha rena hylsor nu användar jag Brasso polervadd.
Trublare är jag för snål för att köpa i dagsläget.

Som sammanfattning kan jag rekommendera Lees kit. Det fungerar för en jägare, även en ganska flitig jägare. Det håller dock inte samma klass som dyrare utrustning och det gör att man kanske vill byta delar efterhand.
Mvh. Honour
-----
Understeer is when you hit the wall with the front of the car.
Oversteer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall.
Torque is how far you take the wall with you.
Användarvisningsbild
Honour

Inläggav Kari Lindström » 04 jan 2007, 18:03

Jag har alltid varit en s.k. volymskytt och insåg tidigt under min nationella ban- och fältskyttekarriär den ekonomiska fördelen handladdning skulle ge. Sedermera har även insikten växt runt den andra stora fördelen, nämligen ökad precision. Jag har under min handladdarkarriär, sedan 80-talets mitt, laddat någonstans mellan 50000-60000 skott. Man kan gott påstå att all utrustning jag skaffat genom åren inkl. felköpen, har betalt sig flera gånger om.

RCBS-kit

Mitt första laddkit, egentligen också mitt enda som jag köpt som kit, eftersom resten av utrustningen handplockats, blev RCBS stora kit med Rock Chucker II pressen och tillbehören samt RCBS-laddverktygen. Inget av det som köptes då, har gått sönder eller har behövt repareras. Alla ingående komponenter har jag också varit tillfreds med både kvalitativt som funktionsmässigt. Enda undantaget är Uniflow-krutpåfyllaren som fick vandra vidare. Den var i det instabilaste laget, trots baffle och invändig putsning. Den gick inte att lita på, helt enkelt.

De RCBS-komponenter som jag gillar speciellt mycket, är deras 5-0-5 våg. Den är enkel och simpel både i inställning och i användning samt att den är magnetdämpad. Samtliga skruvar sitter också på sina rätta ställen och lättåtkomliga. RCBS-kulavdragare med klämkoppling är också värt och nämna. Inget dunkande, utan felisatta kulor dras ut med verktyget i pressen.

Bild

Annan RCBS-utrustning och tillbehör

Jag skaffade också tidigt RCBS Sidewinder, en roterande tumlare/trumlare. Efter att ha lagt ner hylstvättandet tillsammans med ban-/och fältskyttet, har trumlaren fått tjänstegöra som molypåläggningsanordning. Den går ständigt med ett tungt lass. P.g.a. att trumman roterar, låter det en hel del och därför har den hamnat på vinden, utom hörhåll… ja nästan.

Bild

När precision började komma in i mitt skytteliv, kompletterade jag RCBS-svarven med halssvarvningskitet. Tanken var god och konstruktionen i vanlig RCBS-anda, dvs. ok… men… men så randiga och ojämna halsarna blev. Svarvtillsatsen hamnade på hyllan för en gång använda prylar. Med tanke på att jag på den tiden massköt ammunition, behövde jag ständigt att trimma hylsor. Ständigt trimmande sliter också på skäret, framförallt när man kopplar på skruvdragaren. Många hylsor att trimma och bråttom är en dålig kombination. Därför har det gått åt många skär. Men drar man ner tempot med skruvdragaren förlänger man också skärets liv.

Jag har även varit ägare till en RCBS Junior-press. Den är lätt att ta med sig som bänkskytt, men ranglig och aningen instabil för de litet tyngre jobben. Men för PPC fungerade den perfekt. Dock var pressen relativt lång och fick lämna plats för en mer kompakt.

Lee hos mig

Jag har också ägt en och annan Lee handladdningskomponent och märket har lämnat ett oförglömligt minne kvar… generellt fyller märket inte mina krav för kvalitet. Det finns dock vissa ljusglimtar. Jag måste säga, att jag tyckt de flesta Lee-prylarna haft en så pass låg kvalitet att jag inte velat ta betalt för dem, när de sedan fått gå vidare från mig. Jag har skänkt bort dem istället. Jag har t.o.m. fått själv Lee-utrustning gratis av andra och just av samma anledning. Bl.a. Lee-vågen som jag sedan skänkte vidare efter 14-dagars innehav. Den var hemskt sned i bommen av plast och allmänt skakig. Nä… en våg ska vara magnetdämpad. Det är min åsikt.

Som grön bänkskytt, behövde jag skaffa mig utrustning som skulle kunna tas ut till banan. I grund och botten är jag mycket ekonomisk och ibland gränsen till snål. Snålheten slog till rejält och jag skaffade Lees ”tång” och Lee/RGB-verktyg.

Bild

Det första jag upptäckte var att halskalibreringsverktyget kvaddade min tunna svarvade hylshalsar. Det var egentligen först betydligt senare jag insåg att verktyget var ett s.k. Collet Die. Lee-tången fick jobba vidare med Hornadys verktyg, men när man sedan blev mer varse om hur små förändringar i mått t.ex. skapar oprecision, kom skjutmåttet fram och bekräftade vad det hela handlade om… flex, flex och åter flex.

Två olika modeller av Lee:s tändhattsisättare har dock fått godkänt hos mig. Inte p.g.a. kvaliteten som sådan, utan p.g.a. att priset är också lågt och båda begreppen motsvarar varandra. Istället för att köpa en dyr, har jag köpt två-tre billiga Lee åt gången. Rätt smort fungerar faktiskt handisättaren bra länge, innan den ger upp. Den andra modellen som jag äger, monteras på toppen av laddpressen. Jag tror den heter Lee II. Efter en smärre modifiering, har jag satt i tiotusentals av tändhattar med den.

Hornady

Deras verktyg har jag egentligen aldrig bedömt vara några speciella, torts en mördande reklam en massa år sedan. De är varken speciellt dåliga eller bra… lagom är kanske ett bättre ord. De hade tidigare en billig konstruktion med utstötarstången som ställde till rejält, men den lär vara ersatt nu med en räfflad/gängad stång. Mina kalibreringsverktyg används löpande vid hylspreparation, men kulisättaren med den mer eller mindre fungerande ”plungen” får vila.

Hornady tillverkar eller har tillverkat vissa tillbehör att användas med RCBS-utrustning. Hornadys hårdmetallexpander är ett sådant exempel som förlängt hylslivet hos mig samt minskat behovet med smörjning av hals invändigt. Hornadys bajonettfattning var en annan kanonuppfinning enligt min mening. Håller man på och formar hylsor till vildkattor, måste man byta verktyg stup i kvarten och då är det bättre att ha bajonettfattning istället för gänga.

Bild

Bonanza/Forster

De första mikrometerskruvarna hos mig anlände ihop med Bonanzas verktyg. I början tyckte jag att det var enkelt och ställa om t.ex. kulisättaren, men sedan när problemen började hopa sig och jag insåg viktigheten att mäta och åter kontrollmäta alla inställningar, har det inte blivit fler mikrometerskruvar på nya verktyg och de gamla har fått sitta som de ställdes in en gång i tiden.

Verktygen har fungerat klanderfritt och som tillbehör finns också bl.a. hårdmetalexpanders. Här är dock en varningens ord på plats. Både expander och stången är ställbara i höjd och det är väldigt enkelt att förbise denna faktor. Konsekvensen kan bli att man kvaddar hylshalsarna och det kan vara litet svårt att härleda problemet till expandern.

Bonanza lever på gamla meriter och kommer få problem om de inte fått det redan. Bänkskyttet fungerar annorlunda numera, än det gjorde 25 år sedan. Ingen köper längre bänkskytteverktyg utan bussning. Bonanza har också ett s.k. krutmått för bänkskytte. Jag höll på att spränga bössa, efter att ha laddat med den. Nu är det ju aldrig verktygets eller utrustningens fel om man om man råkar ut för incidenter, utan handladdarens egen klumpighet. Krutmåttet har nämligen en otydlig nonieskala i handtaget. Alltså, krutet rinner i en cylinder i handtaget som sedan töms när man fäller handtaget upp i det höga läget. Inställningsskruven till cylindern är en vanlig tumskruv som jag hade dragit åt för lätt. Eftersom jag knackade alltid för att fylla cylindern, lossnade skruven och cylindervolymen blev större och gav mig rejäla överladdningar. Som det small sedan! Flera meter lång mynningsflamma och hastighetsmätaren åkte ner i backen. Slutstycket fick jag slå upp med slägga, men bössan höll. Krutpåfyllaren såldes senare samma år.

Redding

Märket är numera min favorit. Samma direkta kvalitetskänsla som med RCBS när man tummar på utrustning. Men när du vänder på dem eller tittar inuti, ser de ännu bättre ut. Det handlar om mycket bra prylar rakt genom. Redding är också det företaget som lyssnat på skyttarna. De har tagit till sig kritiken och önskemålen och det går att skåda i deras sortiment. De är innovativa och har väldigt få bottennapp… om ens någon.

Bild

Köper jag ett verktyg med gänga för vanlig press i dag, blir det alltid av märket Redding. Kvalitet som enligt mitt tycke överstiger priset. På önskelistan finns en Redding Boss-press, men eftersom behovet av en sådan är noll och inget, lär den aldrig komma in i mitt laddrum.

Wilson, Harrell, Sinclair och andra bänkskytteprylar

Wilson är ett gammalt märke sedan årtionden. Det är faktiskt Wilson som mer eller mindre satt normen hur bänkskytteverktygen ser ut. Enkla, raka och det behövs inte heller press för att halskalibrera eller sätta i kulan. Beställer man ett set customverktyg från en bänkskyttesmed, får du ett gäng Wilson-kopior.

Bild

Jag äger en hel del Wilson utrustning. Allt från verktyg till trimmer och halsbrotchar. Alla bra grejor behöver draghjälp och jag vill påstå att en del Wilsons framgång ligger i att Sinclair förädlar deras produkter. Bra prylar blir ännu bättre när de kan monteras upp på anpassade stöd och plattor. Sinclair står också som leverantör för alla verktyg jag har till hylsprepraration.

På skjutbanor använder jag mig s.k. Arborpressar när det handlar om handverktygen. Jag har ett par stycken sådana stycken. En ligger i varje utrustningsväska. Krutpåfyllandet sköter En Bruno krutpåfyllare. Det speciella är egentligen inte noggrannheten, utan att de ”äkta” bänkmåtten har klicks, med skala som inställning. Eftersom det inte är laddningens vikt som är intressant för en bänkskytt, utan den bästa precisionen och sålunda vilka inställningar och mått som ger det, noterar man ner klicken i sina anteckningar. Det pratas också mycket klicks mellan bänkskyttar och här är det på plats med varningens ord. Olika krutmått behöver inte vara kompatibla med varandra.

Min fältpress för gängverktyg för långhållskalibrar heter Harrell. Pressen är anpassad för 308-verktygen och är av god bänkskyttekvalitet. Den gör jobbet utan problem med minsta svikt. För PPC använder jag en custompress av samma konstruktion som Harrell. Den är tillverkat i tio exemplar av en äldre bänkskytt i USA.

Bild

För övrigt ligger det på mina hyllor också en del udda verktyg från customtillverkare som t.ex. Neil Jones m.fl. Specialverktyg för speciella åtgärder. Halvhemligt för att skapa precisionsfördel.

Övrigt och annat

När man handlar handladdningsutrustning, anser jag det vara viktigt att tumma på utrustningen, innan jag går till verket med den fysiska affären. Egentligen handlar det om allt som jag köper. Man slipper oftast bli besviken, om man sett prylen live. Finns möjligheten, ska man också besöka sina skyttekamrater och tumma på deras laddutrustning. Det har jag också gjort i stor omfattning.

Mitt intresse för Co-Ax:en som press, blev efter ett sådant möte, relativt sval. Stor och otymplig och med lång slaglängd. Jag är ju ingen gorilla med hur långa armar som helst! Av någon anledning gillade jag inte heller konstruktionen med hylshållaren. Samma sak hände med Redding Turret. Positiva omdömen fick jag av Hornadys företrädare Pasific. Enkelt och robust i stil med RCBS. En annan väldigt positiv överraskning blev Lees Cast. Iofs. hade väntat på att en sådan skulle dyka upp för eller senare och när den sedan gjorde det, så kan jag bara säga att det är nog det bästa Lee någonsin tillverkat. Hornadys-07 däremot är jag aningen tveksam till. Iofs. lär man på Hornady fabriken ha laddat närmare en miljon skott med en sådan, men ändå. Jag är nämligen litet allergisk mot gjutaluminium.
/Kari
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Mina laddgrejor...

Inläggav taxen » 04 jan 2007, 20:47

Jag började min handladdnings bana med Lee kitet från Nilssons Import och .222 ,308 ,6,5x55 Lee verktyg... :wink:
2 Lee pressar har jag knäckt med magnum hylsorna...
Men har sedemara bytt ut nästan allt.... har en renoverad T-hatt sättare kvar och ngt verktyg ligger nog på hyllan!!

Dagens utrustning består av en mix...

RCBS RC samt en RCBS partner press ( ev karis old partner :wink: ) Arbor pressen har jag inte fått hem ännu men den är iaf i sverige... :D
Neil Jones BR mått clicks , Hornady krutmått med micro justering.
Hornady våg funkar bra för mig samt Hdy trickler används nästan alldrig nu för tiden...

Wilson,Redding,Hornady,RCBS laddverktyg används idag till en massa olika kalibrar.

Forster hylsvarv köpte jag tidigt o är nöjd med den iaf till jakt hylsorna men det kommer nog att bli annat till PPC hylsorna... :wink:

Imperial & RCBS kalibreings fett används fn.

RCBS T-hatt sättare funkar bra gäller att montera "STOPPER" till stången som lätt tappas annars... :shock:
Man blir alldrig fullärd......
Användarvisningsbild
taxen
Moderator

Inläggav potatiskastare » 04 jan 2007, 21:13

Då kanske det kan vara min tur. Jag började ladda relativt sent i livet. Det har funnits med i bilden länge och jag började spara alla hylsor redan från början så jag hade en bra start när jag väl började.

Basen i min utrustning är ett Rock-chucker supreme kit. Jag har alla delar kvar och använder de flesta men jag har köpt en del extra grejer och bytt en del på garanti.

De saker jag gillar bäst i RC kitet:

Pressen: (Numera nummer två eftersom den första var defekt.) Stabil och stark. Sannolikt outslitlig.

Krutvågen: (5-0-5) Fungerar kalas.

Tändhattsisättaren: (som jag valde till, Numera nummer två eftersom den första bara höll ca 5000 knallar.)

De saker jag gillar minst:

Krutmåttet: Trots micrometer och baffel är det svårt att få jämna laddningar

Svarven: Visst fungerar den men jag hade hellre haft en som snurrade på hylsan.

Bägge fyller sin funktion utmärkt men jag vet att det går att hitta bättre grejer för samma pengar. Smörjdyna, borstar, insex-sats och brotsch fungerar utan klagomål.

Sedan har jag kompletterat med en del grejer.

Lee reloader press. Duger endast till tändhattsutstötning eller som "nödpress"

Lee handpress. Fungerar men inte mer. Lätt att ta med vilket gör att jag ändå använder den en del. Tillsammans med Lee collet die set (obs! set) fungerar det bra att ladda på banan då "dead-lenght seatern" eliminerar glappet.

RCBS powder trickler: Fungera mkt bra. Har sparat mkt tid.

Kulurslagningshammare: Förr eller senare är det ett måste att kunna demontera patroner.

Fler laddbrätten: Föredrar Hornady framför RCBS.

Harrels krutmått: Bra men det är klart överkurs för andra än bänkskyttar som vill vara mobila.

Billig batteridriven våg från Frankford Arsenal. Billig och liten. Fungerar som nödvåg i fält. Lider av samma sjuka som alla batterivågar lider av mer eller mindre, dvs den "driver" och måste ofta kalibreras om.

Verktyg: Jag har Lee, RCBS, Hornady och Redding. Redding är klart bäst. Tvåa anser jag RCBS är. Lee har usla låsmuttrar men för övrigt helt OK.

Laddböcker: Norma, Lee, Ladeboken, McPherson, Nosler samt två utgåvor av Speer. Till nybörjaren rekommenderar jag alltid den manual som hör till den laddutrustning man tänkt sig. Sedan är Ladeboken väldigt bra som kompelent.

Smörja: Gillar RCBS. använder oftast det. Har även Imperial wax och Hornady one-shot spray. Sprayen är inte lika bra men när jag skall kalibrera 100+ patroner som inte går så tungt i pressen är det smidigt.

Övrigt: Diverse skjutmått, micrometrar, brotschar och annat smått. Använder en utsliten gamma hushållsassistent till att tumla och molybelägga.
Senast redigerad av potatiskastare 05 jan 2007, 01:21, redigerad totalt 1 gång.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav softlead » 04 jan 2007, 21:54

Jag började min handladdnings bana i början av 80talet med revolverpatroner, 44 mag.

Jag köpte en Lee press, Lee auto prime 2, RCBS 10-10 våg. Jag sköt sartkrut med TUNGA kulor (570 Gr), därav den stora vågen som klarar 1000 grain. (varje gjuten kula måste naturligtvis vägas och om den avviker mer än något 1/10 dels grain så kasserades den)

Jag har inga speciella/extrema precisionskrav, jag nöjer mig med att en jaktbössa skjuter 5 skott innom 3-4 cm@100m.
På grund av detta kanske, har jag ALLTID varit mycket nöjd med Lee verktyg, dock inte krytvåg och mått som jag inspekterat och dömt ut.
(arrogant, visst men mitt privilegium att välja utrustning)

Jag köpte ett Lyman krutmått med mässingcylinder = svartkrutskompatibelt. Har funkar MYCKET bra, mest använt till revolver och gevär röksvagt.

Jag laddade ca 5000+ patroner i Lee pressen, funkade bra.
Jag gav bort Lee pressen pga att jag köpte en Lyman orange cruscher, den har en stor öppning som tar långa patroner, samt är i gjutgärn.

I övrigt har jag köpt dom verktyg/kalibrar jag behöver av det fabrikat som var billigast.
Undantaget var Forster Bench rest dies till min fd 25-06a.
Mycket trevigt verktyg, om det gav bättre patroner än ett Lee verktyg tvivlar jag dock på.

Ett nedköp map kvalitet och service var mitt 470 NE verktyg från CH4D i USA. Kan inte rekomenderas om det finns allternativ.

Det bästa verktyget jag har är tändhattsisättaren från Lee, den som sitter i pressen.
Den har hängt med i snart 25 år nu, jag skulle köpa en till om den pajjar.

MVH//
Softlead
softlead

Inläggav rydberg » 04 jan 2007, 23:13

Tänkte skriva några rader jag också, min bana som handladdare är inte å lång (några år) men jag tänkte dela med mig av min erfarenheter så här långt.

Jag började med ett Lee anniversary kit och Lee verktyg i .222rem. Idag är det dock, av olika anledningar, endast tändhatts sättare som används. Nedan följer en genomgång av vad jag använder och lite om varför jag bytt ut grejerna från Lee's kit:

Laddpresen i kittet är helt OK för de patroner jag laddar, .222rem, .308win och 6mm BR. Idag är den dock utbytt mot en kraftigre Lee challenger press hemma vid laddbordet men den ursprungliga används fortfarande ute på banan.

Vågen i kittet, är som andra skrivit, ren skit och jag använde den aldrig utan köpte en digital RCBS-våg billigt och den har fungerat klander fritt (och väger faktiskt förvånansvärt jämt trots det relativt låga priset) det som ärlite irriterande är att displayen endast är ner till 0.1gr vilket gör vägningarna tidskrävande.

Krutmåttet verkade inte heller speciellt förtroendeingivande, samt att jag inte riktigt förstod vad jag skulle ha det till eftersom jag i början vägde alla laddningar och det användes därför aldrig. Idag har jag dock köpt mig ett Harrells krutmått med clicks främst för att ha möjlighet att ladda ute på banan.

Längdtrimverktyget har funkat mycket bra, framförallt tillsammans med en liten skruvdragare. Dock funkar den inte alls när man använder verktyg med lösa bussningar och utan halsexpander (och relativt små bussningar) eftersom piloten inte går ner i hylsan. Den funkar inte heller på 6 BR hylsor p.g.a. det lilla tändhålet och av dessa anledningar används den inte alls för tillfället. Här kan det också nämnas att Lee's verktyg för att ta bort grader på hylshalsen inte funkar lika bra som längdtrimmen och det bytte omgående ut till ett hornady.

När det gäller verktyg tycker jag Lee's verktyg är helt OK för jaktladdningar (om man byter ut låsringen). Jag har dock lagt mina åt sidan och bytt ut dem mot Redding FL verktyg med lösa bussningar (som jag plockat bort halsexpandern ur) eftersom jag tycker att dessa vektyg ger mig bättre kontroll på vad om händer vid kalibreringen samt att det ger hylsorna längre liv. Som kulsättare använder jag Wilson straight line seater tillsammans med en hemmabyggd arborpress vilket gör livet mycket enklare eftersom det gör att jag inte behöver skifta mellan kalibreringsverktyg och kulsättare i pressen.

Andra verktyg jag skaffat mig är:

Tändhattläges brotch,
En massa ammunitionsboxar för att hålla ordning på olika hylsuppsättningar och laddningar
Normas laddmanual (VV:s finns på nätet)
Mikrometer och skjutmått, att mäta är A och O i handladdning
En svart anteckningsbok att anteckna laddningar m.m. i
En kronograf
Kulutslagningshammare, nödvändig när man laddar fel ch vil göra om.

Sedan är det ett par saker till jag skaffat som inte riktigt hör till laddutrustningen men som jag ändå anser underlätta laddnings arbetet enormt. Det ena är ordentliga läskstänger från Dewey, Boreshine-solvent samt boreguides till samtliga bössor och det andra ett stabilt skjutstöd från Varide Cicognani. Innan jag skaffade dessa grejer tyckte jag att utvecklingen av laddningar var kunde vara mycket svår eftersom jag aldrig visste (eller litade på) att stora träffbilder inte berodde på att bössan var skitig eller på att skjutstödet inte var stabilt. Nu vet jag att rengörningen blir bra samt att jag har exakt samma förutsättningar vad gäller skjutstöd för varje skott.

/johan.
rydberg

Min gamla utrustning

Inläggav bevada » 04 jan 2007, 23:45

Köpte mitt första kit 1981 i samband med att jag skaffade en 357-magnum revolver. Blev genast förskräckt över ammo-kostnaden.

Som totalnovis (förutom ivrig läsare av Guns & Ammo) och ingen att fråga tog jag vad som fanns i affären (Östlunds i Örebro). Ett Pacific-kit innehållande en 007-press (tillverkningsnr 7112), krutmått, våg (modell M), Hornadys laddhandbok, smörjbrätte, halsbrotch, tändhattslägesrengörare samt borste och smörja.
Kompletterade med RCBS-verktyg (38 special och 357 magnum).
Förtroendeingivande var att allt var tillverkat i gjutjärn!

Till pressen hörde även en tändhattsisättningsanordning.

Under revolvertiden laddade jag 1000-tals patroner.

1989 skaffade jag en m/96 och omgående ett Lee verktygskit i 6.5*55. Ett tag senare skaffade jag ett halskalibreringsverktyg (också detta ett Lee).

Då jag slarvat bort tändhattsmagasinet till pressen skaffade jag Lee's enkla tändhattsverktyg.

I och med att jag började ladda med MRP-krut skaffade jag en LEE- perfect powder measure. Mer om det nedan.

Några år senare införskaffades en Husqvarna 146 i 9.3*57 samt en Husqvarna 1640 i 30-06. Till dessa skaffade jag Hornady laddverktyg (9.3) samt ytterligare ett Lee-verktygskit (30-06).
Då jag senare skaffade en Marlin i 45-70 blev det också till den ett Lee-verktygsset vilket kompletterades med ett krympverktyg.

Körde länge med LEE's enkla hylstrimutrustning, men eftersom den inte fanns till 9.3*57 och 45-70 skaffade jag en RCBS hylstrimmare (Trim Pro) med pilot och hylshållare för mina gevärskalibrar.

Not: Pacific heter numera Hornady och i stort sett samma utrustning finns fortfarande, pressen är lite moddad, men vågen ser lika dan ut.

Nåväl, erfarenheter och synpunkter:

I senaste vapentidningen stod det om mobil laddbänk, så har jag haft det sedan 1981 - en 45*190 bräda som sätts fast med tvingar i bordet. Det funkar toppenbra! Rekommenderas (om man inte kan ha en fast bänk naturligtvis). Har en separat bräda för hylstrimmern. Även denna tvingas fast i bordet.

Pressen: Funkar klockrent, gör ren "pistongen" då och då och smörjer den med silikonsmörja (torr smörjspray).
Använder numera den inbyggda tändhattsisättaren då jag skaffat nytt tändhattsmagasin.

Jag har även testat Forsters Co-ax som en kompis skaffade, men jag byter inte min press!

Vågen: Magnetdämpad, stadig, svänger in snabbt. Kollar den då och då mot en apoteksvåg med kalibreringsvikter. Har hitintills (25 år) inte sett något som skulle tyda på att den är sliten. (Väger varje gevärsladdning och var 10 revolverladdning, så det har blivit några vägningar under åren). Maxvikt är 509.9 grains.

Upplevde ett tag att resultatet varierade, efter mycket felsökande kom jag fram till att min lysrörslampas magnetfält påverkade vågen (jag hade den väldigt nära). Inga problem med lampan en bit ifrån!

Krutmåttet: När jag började ladda med MRP-krut upplevde jag tröghet och kapade korn i pacificmåttet. Därför skaffade jag ett LEE-krutmått som jag, trots plastighet, tycker fungerar bättre. Tyvärr är krutmagasinet för litet, så jag måste fixa en baffel! Upplevde aldrig att pacificmåttet varierade så mycket som LEE-måttet med finkorniga krut (R-1 och 200).

Lee tändhattsisättningsverktyg: Först nöjd, men sen efter flera ej fullständigt ipressade tändhattar (vilket jag nu såg kan vara en smörjningsfråga) så böjdes handtaget. Akut avsmak - tillbaka till
pressens verktyg - blir mer och mer nöjd med den!

RCBS-verktygen:Hade jag haft mer pengar hade det blivit de smörjfria verktygen, men men... Körde av utstötarnålen en gång, men det var inga problem att få tag i en ny.
Sålde ganska snabbt 38-specialverktyget.

Hornadyverktyget: Kändes gediget, gillade kulisättaren med glidande bussning.

LEE-verktygen: Hade lite problem med sneda kulor till 6.5an, men det visade sig vara sbs :oops:. Annars helt nöjd och upplever inga problem, precisionen i ammon överstiger min och mina vapens förmåga. Halskalibreringsverktyget använder jag överhuvudtaget inte längre.

Trimmer: Fick mecka en hel del med .458-piloten för att den överhuvudtaget skulle passa i hylsorna. Fin smärgelduk osv. Har även fått mecka med hylshållaren för 45-70 eftersom det inte gick att spänna upp så att jag fick ner hylsorna (hylsflänsen för tjock).
Har monterat trimmern på en träbit med fäste för en plastburk så att inte spånorna trillar på golvet.

Smörja: Använde länge LEE's vita fett, men använder numera RCBS Case lube-2. Har en flaska ricinolja stående och ska prova med detta också. Tycker dock att RCBS-smörjan är vida överlägsen LEE's vita.

Övrig parafenalia: Använder fortfarande den hylshalsgradare samt tändhattsverktyg som levererades med kitet 1981. Likaså tändhattsvändare.
Har kompletterat med mikrometer och skjutmått av god kvalitet.
Har även skaffat nya laddhandböcker allt eftersom.

På önskelistan: Är sugen att skaffa en digital våg med tillhörande krutmått.
En tumlare - det är alltid trevligt med rena och snygga patroner.

Slutsats: De, för mig, stora pengar kitet kostade 1981 var väl investerade! Har för mig att jag redan 1983 räknade hem kostnaden i sparad ammokostnad.

Bra laddhandböcker (och numera bra internetlänkar) får man aldrig för många av!

Gjutjärn är gjutjärn - förmedlar en helt annan känsla än gjutna aluminiumlegeringar! Misstänker att pressen kommer att överleva mig - kanske ska testamentera den till min brorson (om han blir intresserad av handladdning nån gång)!
Användarvisningsbild
bevada

Inläggav Diddas » 05 jan 2007, 01:05

Jag började min handladdningbana med ett begagnat set RCBS grejjer för 2500:-

En RockChucker press som troligen gått ca 15000 patroner nu, men som är tät som ett kassavalv och otroligt förtroendeingivande i kvaliten.

En balansvåg som fungerade för ändamålet, men som byttes mot en digital av samma fabrikat... tycker det är smidigare.

Krutmåttet funkar klockrent för att ladda övningspatroner och till att ta fram "ungefär" portioner som sedan vägs på digitalvågen när jaktplugg laddas.

Svarven funkar när man lärt sig dra den lika hårt varje gång...

Jag kör med RCBS fett i den runda flaskan, det gamla som var i tub tyckte jag var svårarbetat men det kanske var åldern. :wink:

Jag har varit supernöjd med det så jag har inte sett någon anledning att prova något annat.

Alla verktyg jag köpt med tiden har varit av samma märke de med, varför gå ifrån något man är nöjd med?

Summa sumarum, jag är skitnöjd med de grejjerna och ångrar inte att jag satsade på RCBS.

/Andreas
Värdesätt dina dagar i skogen, i slutet har de varit för få.
Användarvisningsbild
Diddas

Inläggav Micke-71 » 05 jan 2007, 02:40

Jag började ladda själv för 2år sedan och har hunnit ladda strax under 1500patroner. Har inte haft så mycket grejor att jämföra med. Dock så har jag alltid arbetat med händerna och har en god känsla för mekaniska saker som är till stor hjälp. Jobbet inom mekanisk verkstad är till hjälp med att kunna mäta upp allt och ibland göra små egna verkktyg.

Jag köpte ett Lee kit med Challenger pressen som jag fick billigt. Kostnaden var hög prioritering eftersom jag även stod i begrepp att investera pengar ytterligare vapen, båten, byta bil samtidigt som ungarna skulle ha nya cyklar, skidor, skridskor mm.

Jag är till stor del nöjd med vad jag fått för pengarna. Jag lärde mig snabbt att känsla för det man gör kan kompensera för vissa brister i utrustningen. Eftersom jag även besitter egenskaper som att vara envis som en gris och experimentsugen så har jag testat en hel del.

Pressen: Lee Challenger. Är en gjuten aluminiumpress. Den är allra lägst i skalan över O rams pressar. Den har frikostiga toleranser, särskilt i länkaget. Gängan för verktyget på min är gjord direkt i ett gjutet hål. Länkaget är nog den allra svagaste länken för att vara lite fyndig. Länkagets glapp o rangel ger faktiskt pressen ett sämre rykte än vad den egentligen klarar. Rätt använd och med lite känsla så har den faktiskt gjort sitt jobb utan något att anmärka på och har lämnat ifrån sig hylsor som håller måttet med god marginal. När man lärt sig den så har den faktiskt visat vara snabb att jobba med.

Vågen:Har Lee Safety scale som följde med kitet. Den har en vågbom i plast som hänger på en vass ingjuten kniv. Den kräver att användaren har förståelse för konstruktionen och dess svagheter. Vågbommen har inget som säkrar den i sida samtidigt som den är lätt. Det är då väldigt lätt att stöta till den så att den ligger an mot sidan vilket ger felvisning. Viktjusteringen från 0.1-10gr stegen är ingen höjdare då 0.1gr är en nonie som kräver en del ögonmått och den rubbas lätt, densamma måste då låsas och flyttar sig gärna ur läge när man gör det. De stora stegen i 10gr är en kula som man skjuter på. Lite pilligt för den med feta fingrar men ändå smidigt. Vågens användande förutsätter att man inte är klumpig, snarare tvärtom. Den väger från 0-100gr vilket gör att den lämpar sig till största delen för krut, men kan även väga lätta kulor i mindre kalibrar. Magnetdämpningen stör sig många på och som Robban skriver så kan man nog kalla den för lite nervös. Jag har dock inga större problem med det. Istället ser jag en fördel med vågens beteende istället för att reta mig på det. Den har hög känslighet. Trots att skåran i stativet inte är förtroende ingivande så repeterar den bra. Jag packar ner den i kartongen mellan gångerna och har en vikt jag kontrollerar mot varje gång den kommer fram. Det stämmer alltid. Jag använder den till att justera krutmåttets inställning och kontrollera vikten var 5-10 patron.

KrutmåttetLee perfect powder measure. Där har vi mått som kan bli ganska bra för de pengar som det kostar med en riktig usel fastsättning och en volymskala som funkar bättre än vad det ger intryck av. Det är gjort nästan helt i plast vilket känns lite billigt. Det kräver att man tillverkar en enkel baffel. I början hade jag bekymmer med att vikten slog 0.5gr från fullt till tomt mått och man fick försöka hålla nivån på konstant låg nivå. Med hög krutpelare som trycker på så är det inte bra. Det är faktiskt ganska förvånande att Lee inte skickar med en baffel eftersom prestandan bli så mycket bättre. Mitt mått slår nu +-0.1gr efter att jag tränat in en bra spakrörelse. Men måttet har en fastsättning och ett stativ som är riktigt uselt. Det svajar fint och kräver att man har en väl inövad och genomtänkt rörelse för att inte krutet ska packa ihop sig olika o ge variationer. Dessa variationer är hur som helst inte större än hos många andra mått. Jag kör så att jag släpper spaken o byter hylsa med mätcylindern vänd nedåt. Sätter en hylsa under och vänder upp så det får fylla på och vänder ner igen så det fyller hylsan. Då skakar man inte olika på det när man har cylindern för påfyllning. Det tar 1-2 sek längre tid per hylsa men man har det tillbaka eftersom vikten inte slår något. Fastspänningen i stativet är inte bra och inte stativet i sig själv. Det finns utrymme för förbättringar att ägna sig åt. Har tänkt på att göra något åt det men inte funnit rätt engagemang för det ännu.

TändhattsisättarenLee's handhållna modell. En många gånger bespottad grej från Lee. Många har knäckt sina. Den kräver särskilda hylshållare. I kitet så medföljer dock en ask med samtliga storlekar vilket är bra. Den har med grejor för att ställa om till stora o små hattar. Jag var väldigt öm i tummen från början då jag fick ta i något ordentligt för att hattarna skulle gå i botten. Jag hade hela tiden en känsla av att den riskerade gå sönder. Men efter en tid så började en känsla av kärvande infinna sig och det gick ännu tyngre. Jag plockade isär o fann en del slitage i länkagets ledytor som pågått ett tag. Fett är inte bra för tändhattar så jag smorde väldigt sparsamt. OJ!!! Vilken skillnad det blev. :D Jag är inte längre orolig att den ska gå sönder.

TändhattslägesrengörareLee. Den funkade halvtaskigt de första 10 hylsorna ytterligare 10 hylsor senare så filade jag den skarp igen och det funkade några hylsor. Sedan så slängde jag skiten i soptunnan. Den är riktigt usel!!! Sen så gjorde jag 2st utav bakändan av gamla 5.3mm borr på jobbet. Jag filade till 4 skäriga verktyg då bakre änden på borren är ganska mjuk. Jag gjorde 2 kopior av Lee's i hårdmetall. De mjuka bakändarna från borren har jag kört kanske 700 hylsor med utan att behöva skärpa. Jag kommer o köpa mig något bra verktyg med HM skär när jag har annat som ska beställas eller kommer i rätt affär.

GradverktygetLee. Det är inget man skriver hem o berättar om direkt. Det fungerar sådär och det i sig själv är lite förvånande. Måste hållas rakt när man gradar utvändigt annars kan det ge en lite kosmetisk irriterande repa på hylsan. Kommer att bytas ut när tillfälle ges.

VerktygHar Lee's pacesetter. Gillar finishen på dom. Misstänkte kulisättaren för skevt isatta kulor men spårade det till skeva halsar som jag i sin tur spårade till usel smörja och att expandern drar med sig bröstet lite ojämnt. Tror inte detta är något märkesspecifikt utan har mera att göra med arbetssättet där man drar expandern inifrån. Kan iofs minska med mindre grad av kalibrering i halsen innan expander. Har ändrat på arbetsordningen så hattarna tas först med en dorn och sedan kalibrerar jag utan expander och sedan kör jag ner expandern o vänder direkt när den släpper halsen. Halsarna blir raka inom någon hundradel. Kulorna går numera i rakt med väldigt lite i kast. Resultatet på tavlan blev lite bättre, värt den extra tiden tycker jag. Låsringarna gnäller många på. Jag tycker de är ok och stör mig inte, å andra sidan har jag aldrig provat några andra heller. Har provat crimpverktyget men precis som förväntat så fann jag inget positivt med att crimpa halsarna till en 30-06 cylinderrepeater, kör utan så man kan spara pengarna på det. Bössor med rörmagasin eller halvautomater kan jag förstå behovet.

SmörjaLee hylskärv i tub. Tänk inte ens på det!!!!!När jag testade mina första hylsor så hade jag svårt att få det stora feta bordet att stå kvar. Det knakar, knarrar o smäller när det kärvar. Man fick dra fast expandern riktigt hårt för att den skulle sitta kvar. Inte konstigt att folk har sönder pressarna och drar halsar krokiga. Testade en vanlig olja till BSA's luftvapen jag hade liggandes skillnaden är ljusår. Funderar ibland på om jag ens har en hylsa i pressen. :wink: Jag sticker ut hakan här o säger att Lee's dåliga rykte står den usla smörjan ensam för 2/3 utav då den har sönder pressar, gör hylsor skeva och förtar hela nöjet med att ladda själv. Släng skiten omelbart i soptunnan!!!

Hylstrimmer Lee genialiskt enkel och nästan helt omöjlig att misslyckas med. Det är väl bara ifall man inte får in styrningen i botten av någon anledning det kan gå fel. Kör med lågt varv i borrmaskin/skruvdragare (~200rpm) o bra skärtryck så sliter det inte så farligt.

HylssvarvGjorde mig en på jobbet för att svarva halsar utvändigt. En enkel modell utav finesser i bra material och tajta toleranser. Det kan vara en trist historia att mäta godstjockleken på hylshalsar och se att de sämsta hylsonra tar kulorna skevt trots att halsen är rak utvändigt. Jag är övertygad om att jag kommer för eller senare att kunna påvisa positiva effekter av det. Men än så länge har jag inte kunnat se några vinster på de skott jag provat för jaktbössan. Men det är trevligare att se nålen på indikatorklockan stå helt stilla när man mäter tjockleken mot en dorn. :wink: Slutsats> Man bör ha allt annat perfekt och väldigt fina grupper innan man kan förvänta sig några skillnader och det är ändå inte säkert att man får det med normala patronlägen i normala pipor.

Lee loaderKöpte en för hundra kronor innan jag började. Har den till att knacka ur tändhattar med. Ska testa någon gång på skoj. Tror egentligen inte att det är till någon större glädje än för den som vill komma riktigt billigt undan för att prova på några få smällar. Provade att kalibrera några hylsor på skoj och de blev ordentligt repiga i halsen.

Jag är inte på något sätt missnöjd med anniversary kitet, tvärtom så finner jag det som ett bra startpaket när man inte är beredd på att lägga ut flera tusen med undantag för smörja och verktyget för rengöring av tändhattsläget. Det har räckt gott åt mig till snart 1500skott. Jag kommer sannolikt att byta ut en del grejor allt eftersom nu när jag vet att jag kommer o fortsätta. Man kan få grejorna från smartreloader för ca 1000kr + frakt idag. Men är man beredd att betala de 2000 man får ge inom landet så hade jag satsat på att köpa lösa grejor med en Lee classic cast press, hornadys hylskit och rcbs tändhattspressare från smartreloader för ca 2100kr+frakt.

Jag har laddat för övning och mestadels älgbana. Hade tur och den första halvan med 80öres kulor (hirtenberg) sköt omkring 0.75moa så de gick kalas på 300m banan också. Jag har sparat ca 5000kr på de skotten jag laddat själv så utrustningen har betalat sig gott o väl. Dvs om man bortser från det faktum att man skjuter mer när man har råd till det.... :roll:

Mikael
Senast redigerad av Micke-71 05 jan 2007, 20:39, redigerad totalt 2 gånger.
Never argue with an idiot. They drag you down to their level then beat you with experience.
Användarvisningsbild
Micke-71

Inläggav Carl Gustaf » 05 jan 2007, 10:03

Hej
Jag började med att ladda själv i mitten av nittiotalet efter att mina skyttekompisar övertygat mig inte genom argumentation men genom bättre ammo än köpt (...jag vet att det är generellt sagt men trots allt så var det så).
Köpte en begagnad Lyman press för 200 spänn, killen som sålde den tyckte den var skräp men nu har den gjort dryga 50 000 skott sen dess och det har hittils fungerat bra.
Laddade bara för tävlingskytte (6.5) till en början men började också för jakt och då har det blivit 270 Win, 9.3x62 och 7x57R i nämnd ordning.
Har ett Forster (6.5x55 Skandinavian) verktyg för tävlingskyttet och sen Hornady och RCBS för resten.
Tills för ett år sedan så har jag användt Hornadys krutmått och magnetvåg som väl har fungerat ganska bra även om krutmåttet inte har trivts så särsilt bra med grövre krut typ Vihtavouri N160. Har alltid haft som ambition att få mina laddningar inom +- 0.1 grain så när krutmåttet kärvar när man har grövre krut så blir det rätt mycket att "ta om, fylla på, hälla ur" och det blir i längden rätt tjatigt. Därför skaffade jag mig en RCBS Charge master combo förra året och jag måste säga att den är rätt häftig. I med krut ställ in rätt laddning och sen sköter den sig själv, tänk om man hade haft den hela tiden vad tid jag hade sparat. Den har för mig tagit bort det enda tråkiga momentet nämligen att fylla på krut, kanske beroende på mina erfarenheter att ladda tusentals patroner enligt ovan.
Tändhattsisättning gjorde jag först med ett LEE verktyg som jag skruvade i pressen och sen fick man stoppa i en och en, fungerade iofs helt OK men det tog lite tid. Skaffade ett RCBS handverktyg som jobbar helt utan pressen så jag kan sitta framför TV'n om jag vill med den, rekommenderas.
Hylsfettet är fortfarande samma burk efter alla år från Hornady, helt otroligt drygt, måste vara rätt dålig affär för Hornady men jag är iaf nöjd.
Pressen är monterad på en 6 cm tjock limträskiva som i sin tur sitter på stålben på garagegolvet samt i väggen. Den är väl så stabil som jag kan begära. När jag bodde i lägenhet så hade jag laddutrustningen i sovrummet och pressen monterad på ett för ändamålet specialbyggt bord som finns kvar ifall någon är intresserad.
Min laddbänk kommer att göras om lite grann den behöver få lite bättre lyse och hyllor, återkommer med bilder när det är klart.

Mina erfarenheter är att handladdning för det första är otroligt roligt och kreativt, man måste lösa problem man ställs inför och även se till att man är förberedd och påläst. Desstuom är det inte fel att ta hjälp av någon som redan håller på, själv fick jag bra hjälp av en av Sveriges absolut bästa tävlingsskyttar och det har gett mig en bra grund att stå på.
Desstuom så tycker jag om att "labba" lite och testa mig fram även om jag håller hårt på att när det gäller skarp tillämpning så ändrar jag inte ett vinnande lag i första taget, jag vill veta att det jag stoppar i verkligen fungerar först. När det gäller utrustning så är min erfarenhet att det mesta fungerar bra eller mycket bra av det som finns på marknaden, det handlar om tycke och smak mest. Det man kan påverka är både noggrannhet och då gäller det främst verktygen (och en själv naturligtvis) och även produktivitet tex automatisk dosering av krut. Dom grejjorna kostar en slant men ger trots allt ytterligare en dimension till handladdning som företelese.

Ha det!

CG
/ Carl Gustaf

"De som har dumbommarna emot sig förlänar förtroende."
Jean-Paul Sartre

VVV
Användarvisningsbild
Carl Gustaf

Inläggav PerN » 05 jan 2007, 18:26

Min Utrustning är framför är baserad på Lee Anniversary Reloading Kit som jag skaffade Våren 1994 (Nilsson imp. och som jag väntade :? ). Jag började ladda därför att jag hade problem med rekyl i min 7mmRM och så var mina 6,5x57R skott dyra att köpa.
Det fanns en på jobbet som var erfaren handladdare och villig att ta sig an en stapplande nybörjare. Jag laddar några hundra skott per år då jag även undervisar i Jakt och skytte så går det några hundra extra skott fort om en grupp vill/måste testa bössan (då är det oftast 222Rem som gäller)
Bild
På bilden är de grejor som jag använder, jag har kvar press våg och krutmått men har kompleterat med en extra hylssvarv (RCBS) och ett Hornady Krutmått.
Jag använder ingen trickler utan kör med en dessertsked (lågskaftad) om jag vill hålla på att pilla ner de sista kornen, syns i Lee's Krutmått. Var även ganska snabbt tvungen att skaffa en långskaftad tratt för de laddningar som är lite komprimerade, I Hornadys Krutmått, och en kulutdragare, samma som Kari.
Verktyg har jag från RCBS, Lee, Hornady, Forrester, Redding och har väl bara haft lite strul med Hornadys (new dimension) som var lite för stort och där utstötarpinnen fastnade och drogs ut.

Uppe till vänster finns även lite från kulgjutningen med

FörVadDetÄrVärt
"slåss med troll, befria prinsessor, döda varulvar, det är att leva" (Strindberg, Till Damaskus)
Användarvisningsbild
PerN
Moderator

Inläggav Stefan.K » 05 jan 2007, 19:10

Mina första handladdade patroner såg dagen ljus någon gång på den senare delen av 80-talet. Jag använde då mej av pappas ladd-kit från Pasiffic, nuvarande Hornady. Pappa hade i slutet av 70-talet köpt ett ladd-kit för att ladda fågelpatroner till sin Remington 700 Varmint Spec. i 222 Rem. Pressen var av lättmetall och fungerade trots allt ganska bra. Jag laddade ett antal tusen patroner till 6,5x55, 7-08 och 416 Taylor i den pressen. Pappa hade även bitits av precisions bacillen så det fanns även halssvarv från Forster och lite andra gobitar i gömmorna.

Numera är mängden laddutrustning betydligt större och det finns allt i från egenhändigt tillverkade laddverktyg till enkla Leeprylar. Jag kompletterade för något tiotal år sedan Pasiffics lättmetallpress med en RCBS Rock Chucker, en mycket bra press som jag varit ortoligt nöjd med. I sommras köpte jag en Lee stålpress på rea från Smartleloader som jag har laddat ca. 1500 skott i. WEn mycket fin press som enligt mej är den absolut mest prisvärda av alla laddpressar!

När det gäller balansvågar sätter jag Hornadys främst. Ganska billig och snabb samt exakt. Likadand är det bland krutmåtten, Hornays ger mest för pengarna!

Precis som Kari har jag Reddins laddverktg som favorit. Finns i dom flesta kalibrar och med många olika konfigurationer. Vill man komma så billigt undan som det går är Hornadys verktyg mitt förstaval.

Jag har planer på att bygga upp en helt ny laddbänk i mitt nyinköpta hus så det dröjer ett tag innan det kommer bilder därifrån ;)
Stefan K

Den beska smaken av dålig kvalitet sitter i bra mycket längre än det låga prisets sötma!
Användarvisningsbild
Stefan.K
Moderator

Inläggav mikebike » 05 jan 2007, 23:27

Så här ser min laddutrustning ut:
Bild

Eftersom jag inte har möjlighet att ha pressen fast monterad måste det gå att stuva undan prylarna när de inte används. Pressen sätter jag sedan fast med två tvingar, inte helt optimalt...

Jag laddar följande kalibrar:
45-70
9,3x62
6,5x55
45ACP
44 Special & 44 Magnum

Varje kaliber har en egen "turret" med verktygen fast monterade och en egen låda med kulor, hylsor mm.
Dessutom har jag en separat turret med en Universal Decapper som gör att man kan stöta ut tändhatten ur valfri hylsa utan att den kalibreras.

45-70 + pistolkalibrarna laddar jag med automatiskt krutmått, Lee disk.
Jag har märkt upp diskarna med Dymo så att det är lättare att se vilken volym som är vald:
Bild

Till 6,5x55 & 9,3x62 väger jag upp krutet, dels är volymerna för stora för krutmåttet, dels laddar jag inte speciellt många patroner åt gången.
Vågen är en Lee Safety Scale och jag håller med Micke-71 om hans erfarenheter.

Nästan samtliga verktyg är av Lee's fabrikat som jag tycker ger bra valuta för pengarna. Undantaget är laddverktyget för 9,3x62 som är Hornady.
Jämförelsevis har Hornady sämre finish, men bättre låsringar och en fiffig styrning av kulan i kulisättningsverktyget som saknas på Lee.

44 Special och 44 Magnum är nästan identiska, enda skillnaden är att Specialhylsan är ungefär 3mm kortare.
Eftersom en stor del av finessen med turrets går förlorad om man måste flytta verktygen i höjdled varje gång man skall byta hylslängd så har jag tillverkat en speciell hylshållare som är lika mycket förlängd som 44 Special är kortare än 44 Magnum:
Bild

Efter att ha testat Lee's "kailbreringskräm" så använder jag numera Rhinos hylsfett på spray, troligen inte speciellt drygt men himla bekvämt.
Airgunners have more fun
Användarvisningsbild
mikebike

Inläggav ruben » 18 jan 2007, 23:52

Bild
Som emigrerad Dalmas till Göteborg har jag fått förnedra laddutrustningen till en träskiva som göms på garderoben och spänns fast på köksbordet då det är dags för en omgång :wink:

Skaffade i begynnelsen ett Rcbs kit med Rockchucker II som gjorde sitt jobb helt ok antar jag. Började ladda ett stort antal udda kalibrar och det tog inte lång tid innan jag började se mig om efter lite i mitt tycke lite smartare grejor.

Rcbs

Press
Bra press som är gedigen och outslitlig. Hade gärna haft den kvar som extrapress. Dock vissa detaljer som stör:
Tändhattsuppsamlingen, kass plastbehållare som funkar dåligt och går sönder.
Verktygsgänga som dessutom stoppar mot en gummiring gör att verktyget måste ställas in gång till gång.
Tändhattsisättaren dålig men snabb då det inte krånglar.

Krutmått
Fullkomligt uselt även med finkorniga krut.
Bra fininställning om resten funkat.

Svarv
Snabb laddning med snabbspännararmen dock obra att behöva separata hylshållare.

Våg 505
Helt ok.

Tändhattsisättare med universalchuck
Precis skaffat den men den fungerar klockrent än så länge! Skönare än Lee och mycket bättre än Bonanza.
Magasinet sitter dock riktigt dåligt med en ~2cm läpp som bara sticks in. Man måste hålla isättaren lutande för att magasinet inte ska ramla ur.

Bytte större delen av Rcbs efter att ha tröttnat på alla små tillbehör som krävs. De fick lämna plats åt mestadels Bonanzagrejor

Bonanza

Press
Efter att ha testat Co-ax:en var jag fast på ett ögonblick! Har nu haft pressen i ca 5 år och är lika imponerad varje gång jag använder den. Det som gör den outstanding är verktygsinfästningen som är blixtsnabb och håller inställningarna gång till gång samt chucken som också är blixtsnabb att ladda med en hylsa, lättåtkomlig och tar alla kalibrar. Förövrigt så gillar jag även rörelsen på handtaget som ger en mindre brytning i skivan vid portabel laddbänk. Rörelsen är riktigt bekväm sittandes om man gör rätt, tekniken går ut på att ta längre ned på handtaget tills hylsan börjar formas i verktyget, då släpper man och trycker till längst ut på handtaget och hylsan är klar. Ljusår snabbare än RCII och billigare i längden.

Krutmått benchrest
Inte direkt harrel kan jag tro men doserningen fungerar ypperligt till allt utom MRP
Dålig krutinställning. Minnesfunktion samt fininställning hade höjt betyget till max.

Svarv
Långsammare uppspänning än Rcbs men resultatet blir rakt oavsett kalibrar med medföljande chuck (nästan alla passar).
Billig & bra, men hade satsat på Redding med roterande hylsa om jag skulle skaffa ny.

Tändhattsisättare bänkmonterad
Usel, köp ej!
Samlar numera damm

Verktyg
Bra, dock haft lite problem med en necksizer där det blir något sneda hylsor.

Lee

Tändhattsisättare Autoprime
Bra uppfinning som fungerar oklanderligt. Oskön om man har stora händer.

Verktyg
Njee, ett skämt enligt mig.

Redding

Verktyg
Klockrena för priset

Pacific

Verktyg
ingen höjdare men gör sitt jobb.

Övrigt

Kronograf Crony M1
Billig och robust. Lite kinkig med läsningarna ibland
Helt ok för priset

Ultraljudstvätt Kjell&co
Värdelös pryl som jag skaffade efter fler fina recensioner.
Zg47 338-06A-square
CG 1900 308W
Sako s491 6ppc
Krieghoff ultra 12-222R
Merkel std 12/12-5.6x52R
Browning Ultra sporter 12
ruben

Inläggav kynoch » 14 feb 2007, 12:19

Ger en lista på vad jag använder, ta prisangivelser med en nypa salt:

Laddning

Presspaket lyman crusher(gjutjärn+smörjdyna, laddbok, våg, brätte och hylshalsborstar) 2100kr
Norma laddbok 450kr
Hylshållare press lyman( i rätt kaliber) 100kr
Verktyg RCBS i aktuell kaliber 450kr
Smörjmedel vattenlösligt RCBS 80kr
Tändhattsisättare Lee handhållen 279kr
Hylshållare till Lee insättare (i rätt kaliber) 90kr
Lee improved powder measure set 160kr
Bomullstopps för smörjning insida hylshals 20kr

Hylsunderhåll

Hylstrimmer lyman 1100kr
Deburringtool RCBS 100kr
Tändhattslägesborste RCBS 150kr
Tändhattslägesuniformer lyman 250kr
Skjutmått digitalt 150kr

Summa 5479kr, av ovan utrustning vill jag inte avvara någonting pga antingen slöhet eller noggranhet.

Pricken över i:et utrustning

Tumlare hornady 895kr
Tumlarmedia 150kr
Lee universell decapping die 187kr
Halskalibreringsverktyg Redding aktuell kaliber 450kr

Tot summa 7161kr
"först när det sista trädet huggits och den sista floden förgiftats, först då kommer den vite mannen att inse att pengar inte kan ätas"..... Creeindianerna
--------------------------------------------------------------------------------
kynoch

Re: Mitt val i handladdningsdjungeln!

Inläggav 16-40 » 01 apr 2008, 21:36

Mitt laddpaket köpte jag 1976, Pacific ( nu Hornady),har hållit åt mig alla år det enda jag bytt ut är ett skärhuvud till hylstrimmen laddverktygen är av märket Hornady 4 st 1 st RCBS (7x33) detta tillverkade inte Hornady.

MVH: 16-40
Husqvarna SBS 310 AS (70-pipa).
Husqvarna SBS 310 AS.(76-pipa).
Husqvarna FFV 1900 222 Rem
Husqvarna 1900 6,5x55.
Husqvarna 16-44 270 W.
Husqvarna 16-40 9,3x62.
2 st Norsk Älghund Grå.
Volvo v70
Envälldig ordförande i Husqvarnas vapenklubb.
Användarvisningsbild
16-40

Inläggav asm » 09 feb 2011, 10:20

När jag började ladda - det var inte så längesen - så köpte jag ett Lee 50'th annevercery kit från vapex då det var billigt och jag trodde det skulle klara mina behov då jag enbart skulle ladda 22 hornet, 300 wm och 6,5x55

Ganska snabbt såldes den pressen och en Redding Big Boss införskaffades - skillnaden var total

Min "setup" för gevärskalibrar ser ut enligt följande

Press: Redding Big Boss
Hylstrimmer: redding's svarvmodell + Lee's grunka man sätter i borrmaskinen
Våg: Redding, men har även en digital grunka som jag köpt på tradera - förvånansvärd bra och repeterbar, använder den mest för att väga hylsor och kulor
Krutmått: Lee
Verktyg: Forster benchrest för 222 & 6,5xx55, RCBS för Hornet & 300 wm och Lee för 9x19
Har även ett Universial DeCap tool för att kunna peta tändhattar utan att kalibrera hylsan, perfekt då jag UL-tvättar gevärshylsorna och på så sätt får rena tändhattslägen
Smörjmedel: Inperial vax och grafitpulver för halsen

Min "setup" för pistol

Lee Pro 1000
Ranglig, svårjobbad och tändhattsisättaren krånglar ibland - Lee kvalité rakt igenom men den går att ladda med och det går hyfsat snabbt när allt flyter men det är lite "pill" för att den ska flyta på. Det som stör mig mest är tändhattsgrejjen, missar den en tändhatt och man fyller på med krut rinner det igenom hylsan och man får plocka bort alla hylsor och rengöra rännan tändhattarna åker på annars kommer det att fortsätta strula tills du blir less och slår sönder pressen. Kan man leva med detta fungerar pressen.

Har nu beställt en Dillon istället

Övrigt: Hylstumlare från frankford och en UL-tvätt från kjell & co

Andreas
FÖRBJUD ALLT SOM ÄR FARLIGT!
"Underskatta aldrig makten hos dumma människor i grupp"
"Arbete befordrar hälsa och välstånd och förhindrar många tillfällen till synd"

Björnhundsklubben - Karelare
http://www.faltskytte.se/
Användarvisningsbild
asm

Inläggav Mohikanen » 17 feb 2012, 23:58

Köpte min utrustning efter att ha läst en hel del råd/åsikter här på robsoft och en del utländska forum. Laddar jakt- och övningsammo och håller inte på med någon tävlingsskjutning.

Press: Lee Classic Cast. En användarvänlig, stabil och rejäl press. När jag köpte den så hade den ganska nyligen kommit ut på markanden och hade ett riktigt bra pris. Ser att priset idag är kring det dubbla mot då.

Våg: Redding No 2. Har fungerat bra. Ända jag stört mig på med den är att det är ganska smalt intervall från det att vågen börjar röra sig tills den tippar över, vilket gjort att man ibland fått tömma bort krut från vågen för att få den i balans. Ser att Lyman nu har en våg som ser tämligen lika ut som reddings (och om jag förstått rätt så är de även tillverkade av samma vågtillverkare) och är lite billigare. Så skulle jag köpt våg idag så skulle det bli Lymans 500 våg eller en RCBS (som jag ofta har hört gott om).

Krutmått: Lee Powder measure. Efter att ha läst här på forumet så verkade det som att detta krutmått var det som funkade bäst för de långsammare kruten som MRP. Det ända jag har att klaga på är att inställningen av krutmängd inte är den smidigaste. Men det kan man ju leva med med tanke på det låga priset. Oftast använder jag krutmåttet tillsammans med vågen på så vis att jag ställer krutmåttet så att det bara är några korn kvar att trickla till i vågen. På det viset går det ganska fort att ladda samtidigt som man har full kontroll.

Verktyg: Alla mina verktyg är Redding FL. Hade läst på många ställen att Reddings verktyg skulle vara av bäst kvalitet och när priset inte just är något mycket högre så fick det bli dessa. Har även läst att Forster har verktyg av bra kvalitet så skulle vara intressant att testa dessa i någon kaliber också.

Småprylar fördelat på tillverkare:

Redding:
Case lube, case lube pad, borstar, kruttratt, pocket cleaner, trickler, hylsgradare kom i ett paket tillsammans med vågen. Inte mycket att säga om de har fungerat bra.

RCBS Kulutdragare modell hammare. Fungerar bra. Rekommenderas.
RCBS Hand priming tool. Tändhattsisättare modell handtag. Bra känsla, bra att slippa använda pressen så att man kan sätta sig vart som helst och sätta i tändhattarna. Nackdel verkar bara fungera bra ihop med RCBS egna hylshållare.

Lee Decapping die. Fungerar bra. Fint att kunna ta ur tändhattarna innan rengöring och kalibrering av hylsorna. Även de andra tillverkarna har decapping dies men Lees var billigast ch jag har svårt att se att de andra skulle kunna ge något mervärde för pengarna.
Lee hylstrimmer. Prisvärd och enkel.

Hornady:
Kulutdragare att sätta i pressen. Bra när det är många patroner man ska ta ut kulor ur. Men jag tycker man klarar sig långt med hammaren så den här prylen kan man lugna sig med tills behovet verkligen uppstår.

Sinclair brotsch till tändhattsficka (Pocket uniformer). Fungerar mycket bra. Använder den jämnt på alla hylsor som ska laddas om.
Sinclair brotsch till tändhålet (Uniformer). Kanske är lite overkill eftersom tändhålen på Norma, Lapua och RWS hylsor vad jag kunnat se hittils varit fina.

Forster/Bonanza Blue ribbon drop tube. Extra lång kruttratt. Är bra när hylsan börjar bli full.

Kronograf: Chrony (minns ej modell men en av de billigare). Fungerat bra. Skulle inte vilja vara utan kronograf.

Övrigt: Har ett billigt skjutmått för att mäta patronlängd och en nyligen inköpt CEJ micrometer för att bland annat kunna mäta hylsexpansion...
alias Jamt
Användarvisningsbild
Mohikanen

Inläggav Fjodor » 27 aug 2013, 10:07

Vilken absolut fantastisk tråd! En guldgruva för någon som mig som försöker planera mina först verktygsinköp! Tack!
Fjodor

Nästa

Återgå till Allmän diskussion om handladdning