Stövardagbok...

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Stövardagbok...

Inläggav Telgetok » 15 aug 2006, 13:33

Vet att jag är nån vecka tidig,men jag börjar bli otålig :D
Tänkte checka av om vi som gillar stövarjakt har ett intresse att här på denna tråd,skriva o dagens händelser :D

Alla har vi väl fantomstövare som driver dagarna i ända utan att tappa.. :lol:

Tanken är inte långa berättelser,utan mer lite info om hur dagen varit,vi kan kalla det för skvaller om sin egen hund eller andras :lol:

Vad säjer ni jaktbröder o systrar,kan det vara nåt :wink:

mvh Björn,ägare till en jaktidiot :wink:

ps.hundar som jagas in är det alltid skoj att läsa om :D
Användarvisningsbild
Telgetok

Inläggav CD » 15 aug 2006, 17:43

Kan alltid delta med någon rad ifall det hänt nå under dagen i skogen.
Och fantomhundar är det tyvärr inte frågan om :cry: , men i alla fall :wink:
Användarvisningsbild
CD

Inläggav Telgetok » 15 aug 2006, 17:47

CD skrev:Kan alltid delta med någon rad ifall det hänt nå under dagen i skogen.
Och fantomhundar är det tyvärr inte frågan om :cry: , men i alla fall :wink:

Låter trevligt :D Vi ses här 21/8... :wink:
Användarvisningsbild
Telgetok

Inläggav jimbo! » 15 aug 2006, 20:59

:D det låter kanon kul! det finns nog ganska många stövarjägare på forumet. jag ska gladeligen skriva om injagningen av min hamilton valp.
skjut det kan ta bättre än vad du tror!!
jimbo!

Inläggav Telgetok » 15 aug 2006, 21:03

:D
Användarvisningsbild
Telgetok

Inläggav 9,3x57 » 15 aug 2006, 23:11

Kul !! Kommer också att skriva lite.

Micke
9,3x57

Inläggav CD » 20 aug 2006, 07:54

Så var första morgonen för denna säsong med stövaren avklarad. Vi som bor i Finland får tjuvstarta med släpp redan den 20:e. Föret har varit fruktansvärt varmt o torrt så gott som hela sommaren och även nu. Nåjaa, inget upptag idag. Hunden lös i tre timmar och när solen stiger är det bara att koppla för hemfärd. Lite förvånad är jag dock att inget hände för jag var mycket tidigt igång så viltet borde nästan ha varit igång då än. Nästa gång får vi hoppas på lite ljud i skogen !
Användarvisningsbild
CD

Inläggav Telgetok » 20 aug 2006, 12:19

CD skrev:Så var första morgonen för denna säsong med stövaren avklarad. Vi som bor i Finland får tjuvstarta med släpp redan den 20:e. Föret har varit fruktansvärt varmt o torrt så gott som hela sommaren och även nu. Nåjaa, inget upptag idag. Hunden lös i tre timmar och när solen stiger är det bara att koppla för hemfärd. Lite förvånad är jag dock att inget hände för jag var mycket tidigt igång så viltet borde nästan ha varit igång då än. Nästa gång får vi hoppas på lite ljud i skogen !

Skall ut i morgon bitti,lämnar rapport :wink:
Användarvisningsbild
Telgetok

Inläggav Telgetok » 21 aug 2006, 10:57

Kom ut sent i skogen,inte förän 07.00 :oops:
Kom upp på ett hygge som Gudrun efterlämnat sej,såg en grupp rådjur ute på hygget. Stövaren går åt samma håll som rådjuren...kul att se att dom kan samsas där ute på hygget,både hund o rådjur tittar på varann,hunden kommer nu emellan gruppen o avståndet kan inte vara mer än 20-30 meter mellan hund o rådjur,dom totalt nonchalerar varann :D

Kl.7.30 ser jag att tiken har slag,7.45 kommer upptaget precis där jag trodde haren skulle sitta :D ..drevet tar slut,helt slut efter 10 minuter :cry:

Tiken söker på,under tiden blir det en kopp kaffe o vandrar sedan bort mot en stor sten,där inte för så länge sen den absolut bästa hund jag ägt ligger o drömmer om harar,blir lite sorgsen o inser att jag aldrig kommer få en liknande hund igen.

Tiken reser nu om haren 8.55 tror jag,kan aldrig vara säker på att det är samma hare :? Två minuter kommer en hare skuttande på en grusad travslinga o stannar på 2 meter från mej,hej på dej säjer jag o haren drar som en avlöning :wink:

Väntar vid platsen i hopp om att tiken skall komma,men i stället kommer två hästar skrittande med 2 förskräckta unga ryttarinnor.

Ser på pejlen att hunden driver bortåt åt ett helt annat håll,samtidigt som det börjar åska o blixtra. I snabb marsch hänger jag på det hackiga drevet o lyckas koppla på en tappt kl.10.00

Var väl som vanligt en premiärdag,dvs,bara skit 8)
Användarvisningsbild
Telgetok

Inläggav CD » 23 aug 2006, 17:51

Man kan väl knappast vänta sig nåt extra av premiärmorgonen. Roligt väl dock att kunna se hunden o rådjuren smasas på hygget !!
Användarvisningsbild
CD

Inläggav harpiskan milla's husse » 24 aug 2006, 20:21

Jag blir gärna med och fyller i den här "dagboken" när jag å hunden drar ut till skogs, men de lär inte bli förrens 2 september, inte ledig förens då. Ska i varje fall få bli kul å se nosen i backen och förhoppningsvis höra skallen eka igen :)
//
Längtar
harpiskan milla's husse

Inläggav Telgetok » 24 aug 2006, 21:30

Trevligt,du är mer än välkommen :D
Användarvisningsbild
Telgetok

Tidiga släpp

Inläggav Harjägar`n » 25 aug 2006, 13:06

Har varit ute två svängar. Eftersom jag jobbar har det blivit otäckt tidiga släpp.

I måndags blev det ett kortare drev på ca 10 minuter sedan dödtappt på väg. Tiken blir lite för ivrig sä här i början. Drevet gick i 180 km i timmen så var i gentligen otroligt att hon höll i så pass länge som hon gjorde.

Nytt släpp i torsdags. Hade regnat ganska rejält under natten så några större förhoppningar att finna slag hade jag inte (men man måste ju släppa så här i början :D

Mycket riktigt blev det ingenting under dagen. Nu får vi hoppas på lite kallare väder.

Skall åka i väg till Jämtland på riktigt träningsläger för tiken om två veckor.
Harjägar`n

Inläggav harpiskan milla's husse » 25 aug 2006, 17:38

Idag var jag ut med tiken åkte ut kl 12.00 solen stod som högst och temperaturen var omkring 20 grader, jag ville vara säker på att inget upptag skulle bli att konstatera under dagen.

Tog med mig 22:an tänkte ta mig någon järpe med lockpipan, stötte upp en kulle lyckades få två st av de fem som flög, ganska lyckat. Jag tänkte koppla hunden ca 14,21 men tiken ville då inte fara hem då inte. Så hon sprang iväg, som ett spjut in i ett tjockt gran parti.
När kl blivit 14,43 så började jag leta upp hon men till min fasa började hon väcka, mitt på dagen i snustorrt före å solen stekte på. Jag undrar vad hon har för nos egentligen, så fort som fasen börja jag söka upp henne, men försent kl 14,47 yla det i skogen, tikens jaktlust skrek ut över berget.
Och jösse var på benen, jag stod där och vänta tills första bukten var gjord så att jag skulle kunna ställa mig i en löpa och koppla hunden, jag stod där och vänta, en tappt kom 15,12 men skallen eka snart igen, han stå i löpan i 3 min sen tassade jösse fram mot mig, stannade ca 2 meter framför lyssnade efter hunden, vände och hoppa sakta tillbaka, så jag tror inte den såg mig :D härlig känsla att skåda den lilla års haren skutta så nära och så försiktigt. 2 min senare kom Milla å jag kunde koppla henne.
Men ville då gärna fortsätta i jösses spår, men men det blir ju fler dagar och jakt säsongen har ju inte ens börjat försökte jag lugna henne med.

Härligt med första släppet, härligt med första upptaget och härligt med det klingande drevet som varade i 31 min. Så åkte Tiken och Husse hem i bilen med två järpar och en nöjd liten harpiska.(tror jag iaf) :)

// Jakt <3
harpiskan milla's husse

Inläggav Telgetok » 25 aug 2006, 17:53

Låter härligt :D Kan tyvärr inte släppa hund i helgen,då jag är bortrest :?
Har nu givit lite X-spot till hunden,då det kryllade av fästingar sen senast på jycken
Användarvisningsbild
Telgetok

Inläggav CD » 25 aug 2006, 19:47

Det var väl en bra prestation av Milla att i den värmen och den tiden på dygnet ta upp och även driva !
Ska ut imorn, men med små förhoppningar. Varit fruktansvärt varmt idag igen !!
Användarvisningsbild
CD

hamilton

Inläggav jimbo! » 26 aug 2006, 08:30

:D detta är min nya hamilton
Bild
jimbo!

Inläggav lapua » 27 aug 2006, 09:44

jäklar vad söt :oops: :D Grattis !
Användarvisningsbild
lapua

Inläggav jimbo! » 31 aug 2006, 10:08

:? halloy ni som har injagade stövare, har ni slutat att släppa!!!!

jag kan berätta om min 6mån hamilton valp. var ute på kvälls rundan och rastade av hundarna, jag har ett rullkoppel till stövarn. lämnar stigen som går bakom mitt hus och går uppåt, då ser jag på drevern att det har paserat någonting! rätt var det är så börjar stövaren att vråla och upp går det en hare, han driver den i koppel så länge som jag kan springa med. och det som var kul var att han släppte skallet ordentligt!! nu säger inte detta så mycket men det verkar vara gott gry i lillen!!

jag har för övrigt inte tänkt att släppa honon än, mycket o mogen och lydnaden ska sitta innan jag släpper!!
jimbo!

Inläggav Telgetok » 31 aug 2006, 12:24

Skall släppa lördag morgon.... :D
Användarvisningsbild
Telgetok

Nästa

Återgå till Hundar