Headspace hemladdad 6,5x55

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Headspace hemladdad 6,5x55

Inläggav Blackpowder » 09 apr 2006, 01:25

Jag har testskjutit lite med min Varberger i kal 6,5x55
Fick med vissa laddningar väldigt platta tändhattar, med andra låga tryck och tändhattar som stack ut från bakplanet på hylsan.
Detta var en varningssignal för mig detta måste kollas upp!

Jag gjorde så här, med hjälp av något som vilar på skuldran borde man kunna mäta ner till basen på hylsan, en 9x19-hylsa (k-pist) funkar utmärkt :D :

1. Mätte en hylsa som var skjuten i det aktuella vapnet
Bild

2. Mätte en hylsa som jag hade helkalibrerat enligt RCBS instruktion med +1/4 varv nedanför kontakt med hylshållaren.
(Helkalibrerade mest på grund av lathet och en alldeles för stor tillgång på tomhylsor... :oops: )
Bild

Nu var problemet genast mycket tydligare!
Mina laddade patroner hade haft ett glapp på 0,6mm :shock:
Är det någon som kan svara på hur mycket glappet kan vara innan det börjar bli farligt??? :?

Problemet löstes genom att verktyget skruvades upp nästan ett halvt varv, nu flyttas skuldran tillbaka ca 0,15mm är det fortfarande för mycket?
MVH/ Johan Karlsson
www.johankarlsson.webs.com
"Att inte beskriva sitt ämne i ämnesraden är som att skjuta utan att sikta..."
Användarvisningsbild
Blackpowder

Re: Headspace hemladdad 6,5x55

Inläggav Internationelle Mats » 09 apr 2006, 03:24

Jag använder också en 9 Para-hylsa... 8) En hylsa från .357 Maximum kan användas för att mäta laddade patroner, basåruvete. Med raksvarvade hylsor och en viss, kalibrerad, gradning kan du t.o.m. mäta absolut headspace (datumlinjen är 0,365" på de flesta ritningar, där hamnar man med nämnda mod).

0,15 skulle jag inte vara så orolig för, men 0,6 är rätt mycket - dock mindre än vad jag mätt på fabriksladdade patroner...

-- Mats
Det är patetiskt. Bara patetiskt.
Internationelle Mats

Inläggav Stefan.K » 09 apr 2006, 10:20

Om du tänker ladda om hylsorna många gånger skulle jag inte rekomendera att du pressar tillbaka bröstet mer än .05 mm. Håller man sig under 5 hundradelar går inte hylsorna av även om man laddar dom väldigt många gånger med hårda laddningar. Om du inte har ett laddverktyg som bara kalibrerar utsidan av halsarna kommer halsen att ge upp före.

Det är ju svårt att sia om det är patronläget som är för djupt eller verktyget som pressar tillbaka bröstet för mycket men mina pengar läggs nog på att patronläget är för djupt.......

Om man endast handladdar kan man ju enkelt hålla koll på att headspace inte blir för stort på patronerna. Nya hylsor brukar klara långt headspace hyggligt, mässingen är mjuk och följsam. När hylsorna är skjutna blir det mer kritiskt och det är lätt att råka ut för hylsbrott om man har långt headspace.
Stefan K

Den beska smaken av dålig kvalitet sitter i bra mycket längre än det låga prisets sötma!
Användarvisningsbild
Stefan.K
Moderator

Inläggav Internationelle Mats » 09 apr 2006, 10:49

Stefan.K skrev:Om du tänker ladda om hylsorna många gånger skulle jag inte rekomendera att du pressar tillbaka bröstet mer än .05 mm.

Låter klokt.

Det går ju också att pressa mindre om man vill, t.o.m. vanligen så att man faktiskt får negativ headspace (sidorna pressas först ihop och skjuter fram bröstet) och kan man bara leva med att det är ett visst motstånd då man stänger bulten är det problemfritt - då kommer man ifrån den potentiellt farliga sträckningen av hylsan vid basen.

Beroende på hur patronläget ser ut kontra laddverktyget kan man få lite kärvning med hylsor som kalibrerats nära noll i headspace, men inget som är problematiskt så länge man smörjer låsklackarna. Gängstigningen på verktygen är 14 TPI, ett varv ger alltså 1,8 mm (en halv hundradel per grad). Låsring av sexkantstyp hade här varit praktiskt: ifall du gjort ett märke där du haft en av spetsarna på muttern och vridit så att nästa flata låg mitt för hade du ändrat låsmåttet med 0,15 mm...

Om man liksom jag har dåligt förstånd om vad man ska använda sin tid till kan man markera var tionde grad på låsringen så att man har ett hjäpmedel vid inställningen.

-- Mats, som tycker att tillverkarna gärna fått ha dylika markeringar på sina verktyg
Internationelle Mats

Inläggav Kari Lindström » 09 apr 2006, 15:57

Stefan.K skrev:Nya hylsor brukar klara långt headspace hyggligt, mässingen är mjuk och följsam. När hylsorna är skjutna blir det mer kritiskt och det är lätt att råka ut för hylsbrott om man har långt headspace.

Jag upptäckte i vintras att pipan på min 308Win satt lös. Pipan hade också gängat upp sig något. Alltså, var headspacet käpp rätt åt skogen och mina gamla hårda hylsor pallade inte heller för det, utan ca. hälften av hylsorna i asken fick kastas p.g.a brottanvisning nertill. Ett skott räckte att förstöra hylsan.
/Kari
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inläggav Blackpowder » 10 apr 2006, 08:40

Tackar för alla svar!! :D
Jag skall nog skruva upp verktyget lite till, siktar på 0,05 som Stefan.K skrev.
Den skall ju användas även för älgbanan, så jag vill helst inte att den kärvar vid repetering.
Det blir ett synbart spel mellan verktyget och hylshållaren nu, frågan är hur smörjningen av hylsan påverkar detta, det känns som en välsmord hylsa slinker in lättare och djupare???
Pressen är en RCBS JR, kan den svikta olika mycket beroende på motståndet?
MVH/ Johan Karlsson
Användarvisningsbild
Blackpowder

Inläggav Internationelle Mats » 10 apr 2006, 16:49

Blackpowder skrev:Pressen är en RCBS JR, kan den svikta olika mycket beroende på motståndet?

O ja.

-- Mats
Internationelle Mats

Inläggav Blackpowder » 10 apr 2006, 17:11

Jo, det har jag ju förstått :wink: därav frågan... kan det ha någon betydelse då?
Känns säkrare när hyslhållaren bottnar mot verktyget, då lär man ju få noll i variation.
Eller måste jag skaffa en stabilare press?
MVH/ Johan Karlsson
Användarvisningsbild
Blackpowder

Inläggav Kari Lindström » 10 apr 2006, 17:21

Du kommer troligen märka sviktet om du kalibrerar så litet som 0,05 mm. Likadant som med ojämna hylsor. Ökar du headspacet något t.ex till 0,08-0,10 mm försvinner sviktet in i hylsornas ojämnhet och du behöver bara ställa om verktyg efter att hylsorna hårdnat något. Du kommer inte heller märka någon skillnad i precision. Hylsorna kommer dock förlängas mer och ta slut något snabbare.
/Kari
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inläggav 308w » 11 apr 2006, 07:41

Redding har et hylseholdersett med 5 forskjellige dimensjoner på hylseholderene (passer rcbs) Jeg slet med ujevne hylser etter delkalibrering, merket ulik motstand når jeg låste slutstykket. Årsaken er (bl.a.) åpning mellom hylseholder og die. Satte i hylseholder med "riktig" dimensjon, slik at det ble god kontakt mellom hylseholder og die. Nå merker jeg ved låsning av sluttstykket at patronen "passer". Og ALLE patronene yter SAMME motstand ved låsing av sluttstykket.
308w

Inläggav Cazorp » 21 dec 2008, 01:00

Finns det någon hylsa som passar till .223 Rem när man försöker klura ut headspace?
Blaser R93 Prof. .308W + 6,5x55 Z6i 1-6, Zeiss V8 2.8-20x56, Trail XP50
Accuracy International AW .308+6XC S&B PMII 5-25x56
Blaser D99 Luxus 7x57R 20/76 Varipoint 1,1-4x24
Husqvarna 310 Eckermann .12/65
Beretta 686 Silver Pigeon S.12
VQ 10/22
+ resten
Användarvisningsbild
Cazorp

Inläggav Internationelle Mats » 21 dec 2008, 09:45

Cazorp skrev:Finns det någon hylsa som passar till .223 Rem när man försöker klura ut headspace?

Ta en .308 med utpetad tändhatt.

-- Mats
Internationelle Mats

Inläggav Cazorp » 21 dec 2008, 14:33

Internationelle Mats skrev:
Cazorp skrev:Finns det någon hylsa som passar till .223 Rem när man försöker klura ut headspace?

Ta en .308 med utpetad tändhatt.

-- Mats

Tack för tipset! Provade faktiskt med både 7x57R och .30-06, men tyckte det blev lite långt och vingligt, med risk för avvikelser i mätningen iom. att det är svårt att få det helt hela linjärt?

Ultimat borde ju vara en 7,65 mm pistolhylsa men några sådana har jag inte tyvärr..
Blaser R93 Prof. .308W + 6,5x55 Z6i 1-6, Zeiss V8 2.8-20x56, Trail XP50
Accuracy International AW .308+6XC S&B PMII 5-25x56
Blaser D99 Luxus 7x57R 20/76 Varipoint 1,1-4x24
Husqvarna 310 Eckermann .12/65
Beretta 686 Silver Pigeon S.12
VQ 10/22
+ resten
Användarvisningsbild
Cazorp

Inläggav nisseB » 15 sep 2009, 11:58

Jag har nu följt både denna guide och I-mats "kalibering för dummies" men tänkte då fråga en sak,

När jag mäter en skjuten hylsa kommer jag till måttet 68.68 och när jag mäter en kaliberad kommer jag till måttet 68.71. Om jag förstått allt rätt borde jag då justera den kaliberade hylsan ner till 68.53 ? Har just nu en glipa mellan verktyg och hylshållare på 0.6mm

Det märkliga är att den kaliberade som ligger på 68.71 kamrar och repeterar utan problem.
nisseB

Inläggav Kari Lindström » 15 sep 2009, 13:00

När man ställer in verktyg för minimal helkalibrering, skall den skjutna hylsan vara så hårt skjuten/expanderad att det uppstår ett sug/lätt motstånd när man försöker kamra hylsan. Då har hylsan expanderat till patronlägets maximala mått. Har man några sådana hylsor som visar samma headspacemått, kan verktyget ställas in för minimal helkalibrering. För att erhålla kalibering under 0,05 mm krävs också hylsor som tillhär samma lot, skjutits lika många gånger och de bör även vara viktsorterade för att de ska bete sig så lika varandra som möjligt. Pressen skall helst också vara en press utan nedre dödpunkt som kan passeras. Dvs en press som har en spakrörelse ner till ett nedre stopp som motsvarar absolut maxkaliberiering. Då kan man erhålla en jämn och fin kalibrering av några hundradelsmillimetrar, förusatt att mängden kalibreringfett regleras noga.

Har man inte förutsättningarna ovan, bör kaliberingsgraden ökas uppe mot 0,10 mm för att kunna använda även hylsor som kalibreras mindra, utan att de kärvar vid laddning. Att använda sig av skjutna hylsor som mallar som ej nått patronlädets maxlängd är förkastligt, ty kalibreringsgraden blir betydligt mer än vad man tänkt sig.
/Kari
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inläggav nisseB » 15 sep 2009, 14:24

Tack, nog för att jag är noga med sorteringen av hylsor men väger dom gör jag inte.

Då får jag fundera om. Jag vet att den skjutna hylsan är skjuten 3 gånger så den borde ha sträckt ut sig till max.
nisseB

Inläggav Kari Lindström » 15 sep 2009, 17:49

Det är inte säkert... 3 gånger avlossat hylsa behöver inte ha nått patronlägets maximun om laddningarna varit låga. Kamra och testa med hylsan innan kalibrering.... känner du ett litet sugande mostånd vid stägning av bulten, så har du en hylsa att utgå ifrån. Annars inte...
/Kari
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inläggav nisseB » 15 sep 2009, 18:17

OK, skall se om jag kan känna nåt sug. Nu är det visserligen en rakrepeterare så lite svårt är det att känna suget.

Vad kan man göra annars? Gjuta av patronläget och mäta?

Om jag ställer verktyget såsom tillverkaren tycker hamnar jag på 68.50 för en kalibrerad hylsa och om jag struntar i det extra varvet utan bara har kontakt mellan hylshållare och verktyg så hamnar jag på 68.58 för en kalibrerad hylsa.
nisseB

Inläggav Kari Lindström » 15 sep 2009, 18:22

Du kan göra ett par maxladdade skott....
/Kari
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inläggav nisseB » 15 sep 2009, 18:53

Det var en bra idé. Borde ju lösa problemet, min laddning idag ligger c:a en grain under max enl. tabellen.
nisseB

Nästa

Återgå till Allmän diskussion om handladdning