9,3x57 hemgjord 190gr, behöver tips på startladdning

Här kan du ställa frågor om laddvikter.

Moderatorer: PerN, Trond Åsly

9,3x57 hemgjord 190gr, behöver tips på startladdning

Inläggav ten22 » 24 mar 2020, 15:42

Har pressat ihop ett gäng kulor som jag hade tänkt provskjuta... 190gr blyspets, mantel av 9mm-hylsa.
Behöver nu tips på lämplig startladdning. Jag tänker att man kanske kan använda sig av data för S&b 193gr. Alla tips mottages tacksamt!
BildBildBild

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
ten22
 
Inlägg: 226
Blev medlem: 23 feb 2006, 22:23
Ort: Eskilstuna

Re: 9,3x57 hemgjord 190gr, behöver tips på startladdning

Inläggav Sigge » 24 mar 2020, 17:52

Intressant kula men nu har du mässingsmantel med en annan hårdhet än kopparmantel!
Vilka effekter kan detta tänkas medföra i vapnet?
Säkerheten i främsta rummet menar jag!!
Sigge, fundersam
"A mans best friend is his rifle"!
Sigge
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 12 dec 2002, 14:16
Ort: Sweden

Re: 9,3x57 hemgjord 190gr, behöver tips på startladdning

Inläggav ten22 » 24 mar 2020, 20:37

Absolut! Jag har inga som helst planer på att bli av med fingrar eller ögon!!

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
ten22
 
Inlägg: 226
Blev medlem: 23 feb 2006, 22:23
Ort: Eskilstuna

Re: 9,3x57 hemgjord 190gr, behöver tips på startladdning

Inläggav ten22 » 26 mar 2020, 15:30

Efter att sovit på saken, backade jag 10% på vad som angivits som nominell laddn för S&b 193gr. Väl medveten om att man inte kan jämföra päron och äpplen...
Hursomhelst, laddade med 42,5grain N201. Snäll rekyl, normal känsla i spaken, inga tryckmärken i botten på hylsa. Ingen avvikande expansion av case head. Tändhattar såg bra ut, men ngr av dem hade backat ut lite. Inget sot runt hylshals.
Vid noggrann koll noterade jag ngr korn av oförbränt krut i hylsan (5-6 korn..), och såg även samma sak i pipan. Sköt ngr skott med Norma fmj 232 som jag laddar med 46gr N201, och även då kunde jag se ngr korn oförbränt, om än ngt mindre.
När jag fyller hylsan med 42,5grain har jag 15mm till hylsmynning, när kulan är satt har jag 5mm luft mellan kula och laddning - kan det vara orsak till ökad mängd oförbränt krut? Har försökt läsa in mig på tänkbara effekter av reducerade laddningar, men tycker infon spretar. Kan reducerade laddningar med N201 anses säkra? Tänker då i storleksordningen 10%.
Kan 5mm "luft i hylsan" föranleda användande av filler? Avser alltså inte använda snabba pistolkrut, utan hålla mig till N201.
Många frågor det där... Tacksam för all tänkbar input kring detta!
BildBildBildBildBildBild

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
ten22
 
Inlägg: 226
Blev medlem: 23 feb 2006, 22:23
Ort: Eskilstuna

Re: 9,3x57 hemgjord 190gr, behöver tips på startladdning

Inläggav robban.jagaren » 26 mar 2020, 16:30

Provat att lägga lite toapapper mellan kula och krut för att minska ned tomrummet?
Magnumhatt eller standard?
robban.jagaren
 
Inlägg: 447
Blev medlem: 19 feb 2018, 00:20

Re: 9,3x57 hemgjord 190gr, behöver tips på startladdning

Inläggav börje » 26 mar 2020, 16:44

Skaminte behövas nån filler med den krutmängden.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara

Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje
 
Inlägg: 58602
Blev medlem: 16 aug 2004, 02:04
Ort: Finland, West Coast

Re: 9,3x57 hemgjord 190gr, behöver tips på startladdning

Inläggav cmk » 26 mar 2020, 17:12

Kollade lite i GRT, och det verkar som om det kan bli lite låg förbränningsgrad. OBS, nedanvarande siffror är teoretiska. Dessutom har jag personligen inte erfarenhet av kalibern. Ta det för vad det är.

Med Norma FMJ och 46g 201: Burnt propellant 80.7%

Med egendesignad kula (solid copper/solid mid-section, 190gr, 25mm lång, sättdjup 9mm, starttryck 500BAR)
42.5g 201: Burnt propellant 75.7 %
43g 201: Burnt propellant 76.1 %
43.5g 201: Burnt propellant 76.5 %
44g 201: Burnt propellant 77.0 %
44.5g 201: Burnt propellant 77.4 %
45g 201: Burnt propellant 77.7 %
45.5g 201: Burnt propellant 78.1 %
46g 201: Burnt propellant 78.5 %

Verkar som om N200 skulle kunna vara bättre. Med 38-39gr laddning så blir det OK maxtryck (ca 2650 BAR), och hastighet. Förbränningsgrad på ~89%
Saker som jag kan tänka mig att byta bort/sälja:

* MRP-2 - flera oöppnade burkar ur samma batch
* Nosler Accubond LR 190gr cal .30 - 100st

PM:a
Användarvisningsbild
cmk
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 02 sep 2008, 16:31
Ort: Stockholm

Re: 9,3x57 hemgjord 190gr, behöver tips på startladdning

Inläggav ten22 » 26 mar 2020, 18:01

cmk skrev:Kollade lite i GRT, och det verkar som om det kan bli lite låg förbränningsgrad. OBS, nedanvarande siffror är teoretiska. Dessutom har jag personligen inte erfarenhet av kalibern. Ta det för vad det är.

Med Norma FMJ och 46g 201: Burnt propellant 80.7%

Med egendesignad kula (solid copper/solid mid-section, 190gr, 25mm lång, sättdjup 9mm, starttryck 500BAR)
42.5g 201: Burnt propellant 75.7 %
43g 201: Burnt propellant 76.1 %
43.5g 201: Burnt propellant 76.5 %
44g 201: Burnt propellant 77.0 %
44.5g 201: Burnt propellant 77.4 %
45g 201: Burnt propellant 77.7 %
45.5g 201: Burnt propellant 78.1 %
46g 201: Burnt propellant 78.5 %

Verkar som om N200 skulle kunna vara bättre. Med 38-39gr laddning så blir det OK maxtryck (ca 2650 BAR), och hastighet. Förbränningsgrad på ~89%
Brilliant! Jag är tyvärr inte riktigt bekant med procentsatser avseende "burnt propellant"; vad är att anse som ok/bra/dåligt?
Tack!!

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
ten22
 
Inlägg: 226
Blev medlem: 23 feb 2006, 22:23
Ort: Eskilstuna

Re: 9,3x57 hemgjord 190gr, behöver tips på startladdning

Inläggav ten22 » 26 mar 2020, 18:01

cmk skrev:Kollade lite i GRT, och det verkar som om det kan bli lite låg förbränningsgrad. OBS, nedanvarande siffror är teoretiska. Dessutom har jag personligen inte erfarenhet av kalibern. Ta det för vad det är.

Med Norma FMJ och 46g 201: Burnt propellant 80.7%

Med egendesignad kula (solid copper/solid mid-section, 190gr, 25mm lång, sättdjup 9mm, starttryck 500BAR)
42.5g 201: Burnt propellant 75.7 %
43g 201: Burnt propellant 76.1 %
43.5g 201: Burnt propellant 76.5 %
44g 201: Burnt propellant 77.0 %
44.5g 201: Burnt propellant 77.4 %
45g 201: Burnt propellant 77.7 %
45.5g 201: Burnt propellant 78.1 %
46g 201: Burnt propellant 78.5 %

Verkar som om N200 skulle kunna vara bättre. Med 38-39gr laddning så blir det OK maxtryck (ca 2650 BAR), och hastighet. Förbränningsgrad på ~89%
Brilliant! Jag är tyvärr inte riktigt bekant med procentsatser avseende "burnt propellant"; vad är att anse som ok/bra/dåligt?
Tack!!

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
ten22
 
Inlägg: 226
Blev medlem: 23 feb 2006, 22:23
Ort: Eskilstuna

Re: 9,3x57 hemgjord 190gr, behöver tips på startladdning

Inläggav cmk » 26 mar 2020, 18:24

Ärligt talat vet jag inte var gränserna "i verkligheten" går, men programmet är 'nöjt' vid 84% förbränning.
Under det så klagar den på "Low burn rate! Inconsitent combustion and increased error rate in the simulation is very likely."
Gå man för lågt i laddning så säger det bara "Propellant charge is too small".

Tyvärr, det är endast en teoretisk övning. Men jag kan rekommendera att ladda ner och leka med den. Kostar inget. Tror det finns en egen tråd eller två om Gordons Reloading Tool.

https://grtools.de
Saker som jag kan tänka mig att byta bort/sälja:

* MRP-2 - flera oöppnade burkar ur samma batch
* Nosler Accubond LR 190gr cal .30 - 100st

PM:a
Användarvisningsbild
cmk
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 02 sep 2008, 16:31
Ort: Stockholm


Återgå till Laddvikter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster