Polisens nya regler om skjutbanor?

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Polisens nya regler om skjutbanor?

Inläggav 700LTR » 14 feb 2020, 19:03

Har inte hängt med i hur det blev med polisens nya idéer om "tillfälliga skjutbanor" som det var mycket snack om för ungefär ett år sedan. Hur gick det med saken backade polisen på det med skytte på egen mark så det ska förbli som nu/tidigare eller kommer det förbjudas?
700LTR

Re: Polisens nya regler om skjutbanor?

Inläggav sos » 14 feb 2020, 20:04

Det har varit tyst ett bra tag, men de har knappast backat... vissa har redan drabbats av nitisk besiktning som verkar ha börjat tillämpa dessa om man kikar lite på FB inlägg.
Läggs väl fram lagom till sommaren då uteaktiviteterna tar fart och ingen tid finns att klaga.
HW97K, Zoraki-HP01 + 10 krutpangare
Användarvisningsbild
sos

Inläggav Thjona » 14 feb 2020, 20:38

det blir ingen ny SäkB detta år enligt ett möte jag var på i söndags
Thjona

Inläggav 700LTR » 14 feb 2020, 23:05

Thjona skrev:det blir ingen ny SäkB detta år enligt ett möte jag var på i söndags

Låter ju bra det isåfall men kommer väl nästa år istället då som lite omarbetat förslag :roll:

----

sos

Ja det skulle inte förvåna är väl så de "jobbar" :evil:
700LTR

Inläggav Thjona » 15 feb 2020, 01:32

Jo det kommer en ny utgåva men enligt besiktningsmannen som höll genomgången så har det blivit senarelagt och vad det innebär visste han inte vid denna genomgång.
Vi har en nybesiktigad bana men har planer på att göra lite förändringar så därför var jag med på denna genomgång. Så mitt råd till de föreningar som behöver besiktiga sina banor. Gör det så fort som möjligt.
Thjona

Inläggav sos » 15 feb 2020, 11:37

Thjona skrev:Så mitt råd till de föreningar som behöver besiktiga sina banor. Gör det så fort som möjligt.

Det är väl PM som bestämmer när det är dags, dvs när som helst -finns det ens någon tidsgräns -likt bilbesiktning?
Så i princip kan de komma igen efter en månad om de känner för det?
HW97K, Zoraki-HP01 + 10 krutpangare
Användarvisningsbild
sos

Inläggav Fält » 15 feb 2020, 13:53

Det är väl inte SäkB som är problemet? Det är väl den nya FAPen?

Nu är utkastet för den nya SäkB en ganska rejäl bunt papper, men av det jag läst av den så var det mycket positivt. Bland annat att de har dokumenterat saker som tidigare tycktes vara hemligt. Tex så var det skrivet hur terräng skall se ut för att begränsa säkerhetsavståndet och lite mer.

Att SäkB INTE kommer i år kommer antagligen resultera i att vår klubb behöver bygga ett splitterplank trots att vi har en mycket brant slänt bakom vallen. Men en brant slänt räknas tydligen inte enligt nuvarande SäkB.

Förtydliganden om vad som gäller för en barriär för enhandsvapen var också trevligt.

Andra saker som stod upptaget i förslaget på ny SäkB var hur det plötsligt är möjligt att skjuta på tolv (12) gångers så långt avstånd som idag mot samma vall i vissa pistoldiscipliner. Det är kanske inget som är ändrat, men förut så var det upp till besiktningsmannen att upplysa om det...då det i så fall var lite hemligt.

Jag har alltså bara hittat fördelar med den nya SäkB jämfört med den vi har idag. Det måste givetvis finnas försämringar också, kan någon peka ut dem?
Fält

Återgå till Gevärsskytte