Sightron SIII 10-50×60

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Re: Sightron SIII 10-50×60

Inläggav NickeF » 15 feb 2020, 10:33

arnold skrev:
NickeF skrev:
Peter1 skrev:Pratade med Astrosweden idag och dom höll Delta väldigt högt.
.

:shock: :roll:

Är du förvånad?

Inget ont om Delta, men att fråga just Astro vad de säger om den jämfört med Sightron är kanske inte rättvist.
Har inte jämfört dem själv men skulle bli förvånad om Sightronen skämmer ut sig.
Tävla är den bästa träningen

http://idrottonline.se/SundsvallsSkF-Skyttesport/
Användarvisningsbild
NickeF

Inläggav killerberra » 15 feb 2020, 10:49

Peter1 skrev:
megadeth skrev:Hade en sIII 10-50 som jag var dum nog och sålde. Ångrade det så pass att jag var tvungen att köpa ett nytt likadant. :roll:

Skärpan är extremt bra upp till 40ggrs förstoring, det brukar man klara sig bra med. Är det nåt man kan gnälla på är det paralaxjusteringen som är väldigt känslig att ställa in. Där skulle man kanske vilja ha ett lite större spel. Designen är kanske inte heller den snyggaste om man jämför med alla tacticoola sikten som görs i dag då dom är väldigt långa över tuben.

Snubblar jag över en beg s3 igen med riktmedel fine crosshair och 1/8 moa klick så slår jag till direkt. Den jag har nu är med Mildot riktmedel, vilket jag upplever blurrar ner bilden något jämfört med den föregående. Den här har istället halv mil justering och öppna rattar vilket gör det lite enklare och att man når lite längre utan att kladda med lutande montage. Den är också lite dyrare, närmare 18 lax.

Hade jag valt mellan dom båda i dag hade jag tagit den föregående.

Ja fast köper jag ett till 50 ggr så ska det vara klart vid 50 ggr. Inte 40 :wink:

Den jag tänker på är 10-50*60 med targetdot i så fall. Mildot är inget alternativ för mig då jag håller på med tävlingsskytte på bana och kulstigar på mål på max 80m. Så jag skruvar bara och använder aldrig mildot. Inget långhållsskytte mao :)

Fast det kommer du inte hitta. Jag har aldrig tittat i ett högförstorande sikte som är 100% på högsta förstoringen utan man får kompromissa. Hur bra och hur högt du hamnar det är det bara du som kommer veta och besluta om. Jag har testat den typen av skytte du beskriver att du ska bruka det för och du är helt rätt ute vid val av typ av sikte och riktmedel så mycket kan jag säga.
T3 6,5Creed Krieger/6XC Shilen McMillanAth Nightforce 15-55x52
Sako 75 358Win/ 6br Zeiss V6 3-18
Bat Machine DS Krieger Scarborough Bix N`Andy Nightforce 42x44
Benelli Nova
Tikka T1X Hawke Vantage 30 WA 6-24x50 SFP
Användarvisningsbild
killerberra

Inläggav Peter1 » 15 feb 2020, 11:39

killerberra skrev:
Peter1 skrev:
megadeth skrev:Hade en sIII 10-50 som jag var dum nog och sålde. Ångrade det så pass att jag var tvungen att köpa ett nytt likadant. :roll:

Skärpan är extremt bra upp till 40ggrs förstoring, det brukar man klara sig bra med. Är det nåt man kan gnälla på är det paralaxjusteringen som är väldigt känslig att ställa in. Där skulle man kanske vilja ha ett lite större spel. Designen är kanske inte heller den snyggaste om man jämför med alla tacticoola sikten som görs i dag då dom är väldigt långa över tuben.

Snubblar jag över en beg s3 igen med riktmedel fine crosshair och 1/8 moa klick så slår jag till direkt. Den jag har nu är med Mildot riktmedel, vilket jag upplever blurrar ner bilden något jämfört med den föregående. Den här har istället halv mil justering och öppna rattar vilket gör det lite enklare och att man når lite längre utan att kladda med lutande montage. Den är också lite dyrare, närmare 18 lax.

Hade jag valt mellan dom båda i dag hade jag tagit den föregående.

Ja fast köper jag ett till 50 ggr så ska det vara klart vid 50 ggr. Inte 40 :wink:

Den jag tänker på är 10-50*60 med targetdot i så fall. Mildot är inget alternativ för mig då jag håller på med tävlingsskytte på bana och kulstigar på mål på max 80m. Så jag skruvar bara och använder aldrig mildot. Inget långhållsskytte mao :)

Fast det kommer du inte hitta. Jag har aldrig tittat i ett högförstorande sikte som är 100% på högsta förstoringen utan man får kompromissa. Hur bra och hur högt du hamnar det är det bara du som kommer veta och besluta om. Jag har testat den typen av skytte du beskriver att du ska bruka det för och du är helt rätt ute vid val av typ av sikte och riktmedel så mycket kan jag säga.

Jodå det finns men summan på dom jag tittat i är det dubbla minst mot Sightron. Därför jag är skeptisk till ett sikte på 50 i förstoring och 15 tusen i pris. Jag lägger hellre samma pengar på ett som går till 35-40 gånger där jag vet jag har klart hela vägen utan tvekan än att köpa ett som inte håller måttet. Blir det mjölkigt efter 40 upp till 50 så har jag inget bruk för dom sista 10 helt enkelt och därmed onödigt att köpa det tyvärr.
Peter1

Inläggav Peter1 » 15 feb 2020, 11:43

NickeF skrev:Inget ont om Delta, men att fråga just Astro vad de säger om den jämfört med Sightron är kanske inte rättvist.
Har inte jämfört dem själv men skulle bli förvånad om Sightronen skämmer ut sig.

Nej Sightron hade dom inga åsikter om eftersom dom inte säljer det eller hade tittat i något sådant. Vi diskuterade optik i allmänhet. Nej klarar den optiken klart till 50 är det helt klart prisvärt. Men har inte möjlighet att kika i ett så är bra att höra erfarenheter :)
Peter1

Inläggav Peter1 » 15 feb 2020, 11:53

arnold skrev:Jag använder deltan på tävling, 200-600m ,det är dagsljuset som avgör hur mycket av förstoringen jag använder men ligger alltid mellan 40-50x, går att se kulhålen på 600m under bra förhållande. Med tanke på att dom andra har Moa och deltan har mil och låsbara torn med 30mil höjdsjustering och belyst punkt så är valet för mig jättelätt men för dina ändamål upp till 100m har jag inte så mycket att tillägga då jag inte har någon kunskap om tävlingsformen

Vi skjuter på viltmål från 20 meter upp till 80-100 meter. Så på korta håll krävs inte sån brutal förstoring egentligen. Men tex grisfiguren kan stå på 60-70 meter med en innerring på 3 cm så då är det fint att kunna ha en hög förstoring som är klar.
Många är nöjda med 20 gånger men jag vill kunna ha valmöjligheten att få hög förstoring med klar bild utan mjölkighet och att det gråa kryper från sidorna.
Peter1

Inläggav killerberra » 15 feb 2020, 11:56

Den jag tänker på är 10-50*60 med targetdot i så fall. Mildot är inget alternativ för mig då jag håller på med tävlingsskytte på bana och kulstigar på mål på max 80m. Så jag skruvar bara och använder aldrig mildot. Inget långhållsskytte mao :)[/quote]

Fast det kommer du inte hitta. Jag har aldrig tittat i ett högförstorande sikte som är 100% på högsta förstoringen utan man får kompromissa. Hur bra och hur högt du hamnar det är det bara du som kommer veta och besluta om. Jag har testat den typen av skytte du beskriver att du ska bruka det för och du är helt rätt ute vid val av typ av sikte och riktmedel så mycket kan jag säga.[/quote]

Jodå det finns men summan på dom jag tittat i är det dubbla minst mot Sightron. Därför jag är skeptisk till ett sikte på 50 i förstoring och 15 tusen i pris. Jag lägger hellre samma pengar på ett som går till 35-40 gånger där jag vet jag har klart hela vägen utan tvekan än att köpa ett som inte håller måttet. Blir det mjölkigt efter 40 upp till 50 så har jag inget bruk för dom sista 10 helt enkelt och därmed onödigt att köpa det tyvärr.[/quote]

Nja tyvärr. Nya Z8an 3,5-28 tex försvinner helt efter 22ggr. Zeiss v8 4,5-35 tappar helt efter 28ggr. Min nightforce måste jag allafall stanna på ca 45+ sen tappar den skärpan. Jag kan fortsätta rabbla upp alla högförstorande jag tittat i det spelar ingen roll om dom kostar 50 tusen heller så är det dessvärre likadant.
T3 6,5Creed Krieger/6XC Shilen McMillanAth Nightforce 15-55x52
Sako 75 358Win/ 6br Zeiss V6 3-18
Bat Machine DS Krieger Scarborough Bix N`Andy Nightforce 42x44
Benelli Nova
Tikka T1X Hawke Vantage 30 WA 6-24x50 SFP
Användarvisningsbild
killerberra

Inläggav arnold » 15 feb 2020, 12:38

arnold skrev:
NickeF skrev:
Peter1 skrev:Pratade med Astrosweden idag och dom höll Delta väldigt högt.
.

Inget ont om Delta, men att fråga just Astro vad de säger om den jämfört med Sightron är kanske inte rättvist.
mycket har hänt på optik marknaden sedan s3an kom ..3st delta 5-50 topp 10 på 600unl i sommras. Christer bytte ut sin march 6-60 mot deltan efter att ha jämfört dom båda å då kostar marchen mer än det dubbla
Blaser+swarovski när endast det bästa är gott nog
Användarvisningsbild
arnold

Inläggav arnold » 15 feb 2020, 12:41

Peter1 skrev:
arnold skrev:Jag använder deltan på tävling, 200-600m ,det är dagsljuset som avgör hur mycket av förstoringen jag använder men ligger alltid mellan 40-50x, går att se kulhålen på 600m under bra förhållande. Med tanke på att dom andra har Moa och deltan har mil och låsbara torn med 30mil höjdsjustering och belyst punkt så är valet för mig jättelätt men för dina ändamål upp till 100m har jag inte så mycket att tillägga då jag inte har någon kunskap om tävlingsformen

Vi skjuter på viltmål från 20 meter upp till 80-100 meter. Så på korta håll krävs inte sån brutal förstoring egentligen. Men tex grisfiguren kan stå på 60-70 meter med en innerring på 3 cm så då är det fint att kunna ha en hög förstoring som är klar.
Många är nöjda med 20 gånger men jag vill kunna ha valmöjligheten att få hög förstoring med klar bild utan mjölkighet och att det gråa kryper från sidorna.

Jag tror deltan skulle passa dina behov perfekt, punkten på dls1 är 3mm ,parralaxen fungerar perfekt till korthåll och optiken är grym
Användarvisningsbild
arnold

Inläggav arnold » 15 feb 2020, 12:46

Här har du en liten genomgång som jag har gjort av deltan

https://m.youtube.com/watch?v=pFF4nh5_SrY
Användarvisningsbild
arnold

Inläggav Peter1 » 15 feb 2020, 13:01

arnold skrev:Här har du en liten genomgång som jag har gjort av deltan

https://m.youtube.com/watch?v=pFF4nh5_SrY

Ja det kanske vore ett alternativ iom parallax och riktmedel men med vikten på 1100g så är det ett tungt sikte också tyvärr. Ca 3-400g mer än sina konkurrenter
Peter1

Inläggav arnold » 15 feb 2020, 14:07

Vilka tänker du på då som väger 700gram? Helt klart är det ett stort och klumpigt sikte, beror ju på vad man ska ha det till som sagt ,en z6i 5-30 kanske skulle vara ett vettigare alternativ för dig ?
Användarvisningsbild
arnold

Inläggav Peter1 » 15 feb 2020, 15:11

arnold skrev:Vilka tänker du på då som väger 700gram? Helt klart är det ett stort och klumpigt sikte, beror ju på vad man ska ha det till som sagt ,en z6i 5-30 kanske skulle vara ett vettigare alternativ för dig ?

Sightron sIII, Vortex, zeiss ligger på 750-850 gram ungefär.
Ska byta gevär för att komma ner lite i vikt och samtidigt helst ligga kvar i ungefär samma vikt som siktet jag har, vilket väger ca 740 gram.

Men det tåls att tänka på.

Nja då blir prisklassen i högsta laget tyvärr.
Peter1

Inläggav megadeth » 15 feb 2020, 15:22

Jag vet inte vart du bor men en bra grej kan ju vara att åka och besöka nån lokal tävling och be att få titta i dom två. Tex toppcuppen mellersta Norrland vet jag det finns åtminstone två deltor och två sightron s3 av dom modellerna du funderar över.
Användarvisningsbild
megadeth

Inläggav Peter1 » 15 feb 2020, 15:51

megadeth skrev:Jag vet inte vart du bor men en bra grej kan ju vara att åka och besöka nån lokal tävling och be att få titta i dom två. Tex toppcuppen mellersta Norrland vet jag det finns åtminstone två deltor och två sightron s3 av dom modellerna du funderar över.

Bor i Värmland och träffar en del folk på tävlingarna på vårkanten men vet ingen som har något av dessa som nämns i tråden tyvärr. Ett Delta upp till 30 vet jag men det hjälper mig inte mycket.
Peter1

Inläggav Peter1 » 18 feb 2020, 21:48

Nu blir det en tur till Astrosweden nästa vecka. Ska ta en kik på sortimentet av högförstorande sikten.

Pratade med dom idag och George rekommenderade Delta stryker hd 5-50*56 starkt precis som arnold här.

Så det blir att kolla optik, skärpa, och kvalité på Torsdag eller Fredag :)

Deltan och Vortex golden eagle 15-60*52 är dom jag ska kika på i första hand iaf, men har ni fler förslag på liknande runt samma prislapp så skriv gärna. Synd dom inte har Sightron i sortimentet när man ändå ska ta en tur.
Peter1

Inläggav Robert.M » 21 feb 2020, 09:07

Jag har ingen 10-50 men väl en 6-24. Sightron verkar inte ha fått något genomslag här i Sverige som jag inte riktigt förstår då den har riktigt bra glas & mekanik. Antagligen handlar det om bristande marknadsföring & att det inte riktigt finns någon som pushar fram dom. Jag har haft min i 5-6år varav 3 sista säsongerna på toppjakt med allt vad det medför. Rattarna är lite för lösa i mitt tycke men det har funkat då jag är medveten om det. Glasen håller dock väääldigt bra kvalitet & det med div PM2, V8, Z8, Golden Eagle som referenser. Just my thoughts.
Robert.M

Inläggav Peter1 » 21 feb 2020, 14:14

Robert.M skrev:Jag har ingen 10-50 men väl en 6-24. Sightron verkar inte ha fått något genomslag här i Sverige som jag inte riktigt förstår då den har riktigt bra glas & mekanik. Antagligen handlar det om bristande marknadsföring & att det inte riktigt finns någon som pushar fram dom. Jag har haft min i 5-6år varav 3 sista säsongerna på toppjakt med allt vad det medför. Rattarna är lite för lösa i mitt tycke men det har funkat då jag är medveten om det. Glasen håller dock väääldigt bra kvalitet & det med div PM2, V8, Z8, Golden Eagle som referenser. Just my thoughts.

Nej sen finns det nästan inga återförsäljare så det är svårt att få chansen att kika i ett.
Okej det låter ju bra :)
Kruxet är väl dock att det är just vid dessa höga förstoringar som optiken visar sin kvalité.
Peter1

Inläggav 6mm Rem » 21 feb 2020, 14:15

Jag har megadeth förra 10-50.
Mycket nöjd med kikarn.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
6mm Rem

Inläggav Peter1 » 21 feb 2020, 15:38

6mm Rem skrev:Jag har megadeth förra 10-50.
Mycket nöjd med kikarn.

Hur upplever du kikaren vid 50x förstorning?
Peter1

Inläggav 6mm Rem » 21 feb 2020, 16:06

Peter1 skrev:
6mm Rem skrev:Jag har megadeth förra 10-50.
Mycket nöjd med kikarn.

Hur upplever du kikaren vid 50x förstorning?

Den är ganska ok , paralaxen är dock känslig som tusan .

Användarvisningsbild
6mm Rem

FöregåendeNästa

Återgå till Kikarsikten / Optik