Hur går toppjakten???

Diskutera jakten på våra fåglar.

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Hur går toppjakten???

Inläggav capercaillie » 07 jan 2020, 00:26

JockeJ skrev:Vi verkar ha lika mycket tjäder i år som föregående säsong, Alltså helt överjävligt mycket.

Ifjol var det glest mellan flockarna av orrtuppar, där verkar det blivit ett rejält uppsving, dem sitter i 50tal på vägen ibland, och vissa gånger närmare hundratalet kring de mindre myrområden med mycket björk.

Har ännu inte börjat jaga ännu, snön kom plötsligt (30cm) och det blev då för mycket för att handgå, och för snålt för skidorna.

Nu har vi haft blidväder så det är numera bortåt 15cm och stenhårt. Ingen upplega.

Skall eventuellt prova smyga ut på orre under fredagen med korthållsbössan

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Hej, hur har det gått med orrarna, lyckats få ned några ur flockarna? Och hur är det med vintern där du jagar? Det är lite dystert med det i Norra Värmland för närvarande.
capercaillie

Inläggav r1no1 » 07 jan 2020, 08:50

Jaha, ja det är ett nytt fenomen för mig.
Men lär vara något man för vänja sig vid som det verkar.

pow skrev:Jag vet inte säkert, men jag tror orrarna får problem när det är isbarka på björkarna. Har för mig att jag läst någonstans att magen på dom får tuppjuck när dom äter knopp med is på.
Användarvisningsbild
r1no1

Inläggav bax » 16 jan 2020, 14:25

Var ut en sväng i söndags.
Såg efter bara en halvtimma plötsligt en tjädertupp i en grantopp bara 80m bort, med lång hals, "detta går aldrig tänkte jag".
Lyckades dock lägga mig bakom en liten gran och skjuta, tuppen vek ihop sig och föll rakt ner. Härligt!
När jag kom fram såg jag den djupa gropen i snön....men också blod och språngspår bort därifrån.
Hittade tuppen död under en gran 100m bort :shock:
"här skjuts inget mer idag" tänkte jag och skidade mot bilen, då såg jag först två tuppar till när jag lastade min tupp och sedan tre andra under skidfärden.

Väl hemma blev det provskjutning, träffpunkten låg någon centimeter till vänster bara, på 180m håll, jag måste alltså ha klantat mig vid skottet men vet inte hur :(

Nya tag i helgen om vädret tillåter, är plusgrader just nu :evil:
Användarvisningsbild
bax

Inläggav PerN » 17 jan 2020, 15:26

Hunden och jag hade olika uppfattningar om hur dagens jakt skulle bedrivas.
Medans jag var på väg till ett ställe där vi sett orre förut så stack Bilbo iväg en dryg km åt ett annat håll.
Där sprang han omkring och hörde inte husses rop eller visselpipa.
Så småningom blev han i alla fall kvar på ett ställe och jag skidade dit.
När jag orolig kom fram 15min efter att han stannat för att se vad som hade hänt satt han lugnt och tittade på mig när jag tog mig över sista diket.
Inga skador och inga spår efter något annat djur i löpan.
Vete sjutton vad han hittat på :?
Bilb200118.jpg

FörVadDetÄRVärt/
PerN
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"slåss med troll, befria prinsessor, döda varulvar, det är att leva" (Strindberg, Till Damaskus)
Användarvisningsbild
PerN
Moderator

Inläggav wande » 17 jan 2020, 16:30

Händ mig liknande 2018. Hunden stod å jag gick på för att hitta honom sitta i en myrkant å dumglo. Vilket aldrig hänt att han är still i onödan. Gick sedan stel runt fötterna på mig ca 30 min innan hsn fick fågel i näsan å jag sköt. Sen gick det som tusan 2-3 timmar till å ville inte ge upp. När vi kom hem var han ännu stelare och hittade ett djupt jack i bakbenet så skelettet blottades. Vila 2 v så d läkte ihop sen var d som vanligt igen

Skickat från min iPhone med Tapatalk
wande

Inläggav malx » 17 jan 2020, 16:40

Min unga Breton har gjort liknande. Han har ända från början gått (för) stort men medan det var barmark spårade han stensäkert upp husse efter ett tag. Men sen det blev snö så har han flera gånger haft betydligt större problem. Två gånger har han sprungit helt fel när han tänkt sig söka upp mig och jag har fått hämta honom. Förstår inte alls, borde ju vara lättare på snö. (Inga skador inblandade).

Det positiva är ju att han iallafall inte är och stör fåglarna man själv får syn på...
malx

Inläggav PerN » 17 jan 2020, 17:54

malx skrev:Min unga Breton har gjort liknande. Han har ända från början gått (för) stort men medan det var barmark spårade han stensäkert upp husse efter ett tag. Men sen det blev snö så har han flera gånger haft betydligt större problem. Två gånger har han sprungit helt fel när han tänkt sig söka upp mig och jag har fått hämta honom. Förstår inte alls, borde ju vara lättare på snö. (Inga skador inblandade).

Det positiva är ju att han iallafall inte är och stör fåglarna man själv får syn på...

Misstänker faktiskt att det var något sådant idag. Då han drog iväg till det stället där vi var förra gången och var även fram på vägen där jag ställt bilen förra gången och snurra några varv innan han sprang in på området igen. Vi hade kring nollan i skogen idag vilket jag har för mig stövarjägarna brukar kalla svårspårat.
Såg för mitt inre hur en timmerbilarna m.m skadat honom när han var ute på vägen (lite trafikerad) eller att han låg åt på en självtagen orre, eller att han hittat några renar eller.. och så sitter han bara där som "kommer du inte förrän nu :? "
I alla fall jäkligt skönt att man har en pejl när något sådant här händer så man kan gå in och hämta honom vilket inte har behövts de tidigare 6 åren.
FörVadDetÄRVärt
"slåss med troll, befria prinsessor, döda varulvar, det är att leva" (Strindberg, Till Damaskus)
Användarvisningsbild
PerN
Moderator

Inläggav PerN » 24 jan 2020, 16:06

Men ibland funkar allt :) :shock:
Tjäd200124.jpg

Lätt chockad :mrgreen:
/PerN
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PerN
Moderator

Föregående

Återgå till Fågeljakt