Hur går toppjakten???

Diskutera jakten på våra fåglar.

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Hur går toppjakten???

Inläggav Tommygun » 01 jan 2019, 23:17

Jag vet inte riktigt men tycker fåglarna är på helt andra ställen än dom brukar i år. Har varit ute 5 dagar och fått 2 tjädrar. Båda har varit på helt nya ställen för mig då alla mina safe cards har varit stendöda.. sen när man väll hittar tjäder är dom i ruggigt stora grupper!
Tidigare år har man oftast sett dom mer utspridda men färre fåglar i flockarna.
Östsibirisk Laika
Användarvisningsbild
Tommygun

Inläggav Hellrazor » 01 jan 2019, 23:32

Ja får väl börja leta på ställen jag inte alls kan tänka mig att det finns :-)

Hur tänker ni om ni tex ska skida ett nytt område? Vad kollar ni efter?

Tex ett område som har mycket myr, mycket skogsholmar med storskog på holmarna.

Åker ni korsåtvärs å letar genom alla myrholmar eller riktar ni mer in er på
Myrarna?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det är inte lätt att va ödmjuk, för den som är felfri som jag.
Användarvisningsbild
Hellrazor

Inläggav malx » 02 jan 2019, 08:11

Måste säga att även fast jag har läst och hört om att det är myrar, myrtallar och myrholmar som man ska kolla efter så har jag aldrig hittat en tjäder på en myr under mitt korta jägarliv och det handlar inte om att jag inte försökt... För mig har det bara varit hyggen (kanter och i frötallar) som gett något resultat. Ingen nackdel om hyggena är i närheten av ett skogsbeklätt berg eller nått liknande. Men det ska också sägas att "mina" marker har väldigt stor andel hyggen, när dessa inte finns så kanske det är myrarna som gäller.
malx

Inläggav Hellrazor » 02 jan 2019, 09:09

Jag har ju dess värre knappt några hyggen!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det är inte lätt att va ödmjuk, för den som är felfri som jag.
Användarvisningsbild
Hellrazor

Inläggav Axelenöga » 02 jan 2019, 09:37

Här på hemmamarken sitter tjädern oftast i berg/högt och svåråtkomliga, oftast stöter man fågel innan man ser dom . Har några tjädrar här intill huset som betar 30-50års tall, dom kan verkligen gå hårt åt skogen, väldigt lokalt iaf.
Vinterbetesplatsen och spelplatsen ligger i samma område här...

Skickat från min G3112 via Tapatalk
Är jag oförskämd så beror det på brist av koffein
kattjävlar
Användarvisningsbild
Axelenöga

Inläggav Ryggscott » 02 jan 2019, 12:08

Fick 6 jaktdagar hemma i Västerbottens inland nu på jul. Såg en 30-40 orrar varje dag, väldigt mycket hönor. Bra upplega på träden och lagom kallt. Första jaktdagen var det -20 så upplevde ett problem jag aldrig stött på förut. Bildades is mellan trycket och varbygel så när jag hade lagt mig ned och skulle skjuta på en orre på cirka 160 meter så gick det inte trycka av. Fick börja pilla bort isen med en tändsticka. När jag sedan la mig ned igen så gick skottet klart under. Tog väl 5 minuter från jag laddade geväret till jag tog skottet men kylan gjorde nog att det gick lågt.

De andra dagarna var det mycket mildare och såg bra med fågel. Hade skjutit in bössan på nytt och fick en orre den andra dagen. När jag sköt den blev det som ett svart moln av orrar som flög upp.
Var svårt smyga nära då vi hade en dag med 1 plusgrader så det sedan frös på under natten, så skidorna och stavarna lät väldigt mycket när man skulle försöka smyga sig närmare . Flera gånger jag såg orre på en 300 meter och började ansmygning men de lättade ungefär vid 200 meter ifrån en. Avstod ett antal skott då det var precis mot byn till i skjutrikning. Var väldigt många orrar som satt inne i björksly som böjdes ned av snömassor är, väldigt få som toppade. Klart mest fågel precis när det ljusnade. Såg bara en tjädertupp men över 100 orrar.
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ryggscott

Inläggav Dagl » 02 jan 2019, 12:48

Hei

Innlegget handler om 21 desember, da jeg ikke har vært innom forumet siden....

Var å hentet nye ski - Tegsnäs - på torsdag kveld ( 20 desember ) - har kjørt på forsvarets planker (type Vita Blixten) i mange år, men forbannet disse opp og ned sist...
Så det ble bestilt nye ski fra Tegsnäs (vallningsfria - bankiraywood - 240cm x 75mm).
La meg først si; det var en nytelse å gå på skikkelige ski.... :-)

Ved forrige toppjakt helgen før, satt skuddet litt feil, og jeg ble usikker.. Ny innskyting måtte til, og helt riktig, jeg var for høy.
Justerte inn kikkerten, men klundret og det gikk mye patroner. Men var innskutt tilslutt.

Men nok om det.
Jeg gled gjennom skogen, så ingen fugl. Men nøt de nye skiene.
På slutten av dagen kom jeg til ett område jeg vet det er tiur (tjäder), og gikk sakte. Klokka hadde rukket å bli vel mye, så egentlig burde jeg snu. Men jeg måtte bare.... litt til.
Plutselig - der satt den!
I topp så jeg en staselig tiur....
Bild

Jeg målte avstanden, 224 meter. Det er mulig, men enda bedre er det å komme nærmere. Jeg flyttet meg ut av syne og kom meg nærmere i skjul bak noen graner. Så en svart klump til.. Var det to?
Jaggu.... jeg speidet mer, og en tredje dukket opp. Men nummer to var nærmest, og jeg kom inn på 172 meter. Da tok jeg ikke sjansen på mer.
Den satt trygg og god litt nede i ei furu (tall) og beitet innimellom. Jeg fikk lagt meg til, stilte siktet. Siktepunkt fant fuglen, la seg til dønn i ro på fuglen. Jo - dette går fint!
Jeg avsikret, pustet rolig ut og presset skuddet perfekt av. Så at fuglen stupte, men så også vinger som slo.... Hmmmm. Håper den bare flakset idet den falt.
Fikk på meg sekk og gikk bort. Fant dun, men ingen fugl... Shit!
Lette rundt, var tilbake for å sikre at jeg så på rett tre - tilbake igjen - men ingen fugl fant jeg.
Lette lenger og lenger rundt området og i antatt skuddretning. Jeg så ikke mer enn disse dunfjærene som lå ved treet. Ikke blod. Kanskje jeg bare hadde vært borti den uten å skade?
Jeg så under graner, så på snøen på trærne (om noe hadde rast ned), om det var dumper, hull i snøen.. Ingenting.
Tilslutt måtte jeg innse; OK, den var ikke i området rundt treet - den har flydd! Jeg måtte utvide ettersøket.
Fuglene satt i trær ute på en øy på ei stor myr. Jeg må ihvertfall gå rundt øya og myra. OG det må jeg gjøre NÅ... Klokka var allerede nærmere tre, og det begynte å skumre.
Jeg fulgte kanten av myra, og gikk sakte for å få med meg alt. Så etter hull i snøen, dun, blodprikker... tida gikk og det skumret stadig mer. Da..fikk jeg se blodprikker i snøen...
Tiuren hadde svingt 90 grader fra opprinnelig fluktvei, og hadde fulgt kanten av myra. Sporet var lett å følge i starten, så minket blodflekkene. Men jeg klarte å følge det.
Fulgte blodsporet, det skjente inn på øya igjen lenger bak. Kravlet meg opp i løs-snøen, fikk se at her har den landet....
Bild

Jeg så den hadde gått først til venstre, forsøkt komme seg under snøen. Men der var bare stein, og den hadde gått til høyre under ei gran.
Jeg fikk av meg ski, staver og sekk. Så forsiktig rundt grana, så ikke spor ut igjen. Kom sakte rundt grana, der så jeg grop og der så jeg halefjær!
Siden skuddet, har det gått mer enn en halvtime, så den har ligget her en stund. Første innskytelse var å gripe tak i halefjærene, men jeg har vært borti lignende situasjon før... Slike fugler man tror er døde, kan svært gjerne være veldig så levende!
Så jeg går sakte rundt, kommer meg "foran". Står rolig en stund, legger meg over hele området og borer henda ned der jeg tror kropp og hals er på fuglen. Får tak i halsen, holder fast!
Det er helt stille. Så bra - da er den død allerede, tenkte jeg...
Men DA blir det liv.....! Den er alldeles ikke død, og tenker ikke å gi seg uten kamp. Den slår med vingene voldsomt, men det går jo ikke å slippe... Den får bare slå.
Omsider - etter en lang stund - slokner gnisten da jeg får vridd over nakken og kveler den.
Det blir en sen retur til bilen da jeg hadde en god times hard skigåing før jeg var framme.
Bild

Etterspill:
Kula hadde gått for langt fram (til høyre). Inngang rett foran vingefestet, og utgang nesten i strupen...
Veldig godt å finne igjen slike fugler! De kan leve lenge, men går en tragisk død i vente. Så jeg var både glad og skuffet over meg sjøl. Jeg var jo innskutt... Hva hadde skjedd?
Innskyting dagen etter viste at jeg var for høy og til høyre. Nok en gang... Noe hadde skjedd!
Foreløpig har jeg ikke funnet ut av det. Ett kikkertfeste var litt løst (Leupold stålringer med hurtigfeste).
Jeg håper dette var årsaken, og når jeg prøveskjøt dagen etter syntes alt å stemme etter at den var skrudd til. Men det var ikke så mye..
Jeg skal teste mer nå på nyåret, og jakter selvsagt ikke med våpenet før dette er løst og jeg har testet godt.

Jeg var heldig denne gangen som fant fuglen igjen. Det er man kanskje ikke neste gang..
Men skiene var bra, tiuren fant jeg igjen og jeg skal ikke utsette fugler for fare igjen før jeg har løst problemet med rifla....

Mvh Dagl
Dagl

Inläggav r1no1 » 02 jan 2019, 12:58

Vad skjuter du med Dagl?
Enda gången jag kan säga att jag uppskattar "rivigheten" hos Scenar 105 L är vid träff som du beskriver.
Den fågeln hade inte tagit sig vidare.
Användarvisningsbild
r1no1

Inläggav Dagl » 02 jan 2019, 14:25

r1no1 skrev:Vad skjuter du med Dagl?
Enda gången jag kan säga att jag uppskattar "rivigheten" hos Scenar 105 L är vid träff som du beskriver.
Den fågeln hade inte tagit sig vidare.

Hei!

Jeg skyter med 6,5 - Lapua Scenar 8 grams.
Kula har ikke tatt i bein.
Den gikk inn rett foran vingefestet, gjennom framre del av brystmuskel og ut gjennom hals (stikkhål)...
Hadde kula vært borti bein hadde det nok sett annerledes ut.
Men dette ble bare kjøttskade, og skade på krås.

Mvh Dagl
Dagl

Inläggav börje » 02 jan 2019, 22:53

Jag har varit med om samma sak för några år sen, fasen vad skönt det känns efter att man hittat o avlivat fågeln. Grattis, o tack för bra läsning.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Rockenroll » 02 jan 2019, 23:02

Skärande skott kan man få vid relativt bra träffar tyvärr och jag upplevde scenar i 6,5 ge ganska många sådana de år jag använde den i olika vikter.
Tikka 690 6,5x55, Swarovski 6-24x50
Sauer 200 7mmRM, Zeiss v4 4-16x44
Remington 700 308w, Leupold vx-3 2,5-8x36
CZ527 7,62x39, Zeiss diavari 3-9x36
Krico 300 22lr, Meopta 6x42
Sauer&sohn m8, 12/70
Stalon w145, Hausken md45
Finnspets och jämte..
Rockenroll

Inläggav Tommygun » 05 jan 2019, 22:47

Bild
Vissa dagar är bättre än andra!
Igår såg jag inte en fågel och idag såg vi 4 tuppar i topp!
Östsibirisk Laika
Användarvisningsbild
Tommygun

Inläggav Katjing » 05 jan 2019, 23:05

Skidade hela dagen och såg inte en fjäder, tänkte att det var sjätte dagen utan framgång.

Men så genade jag genom ett parti gammskog på väg mot bilen och i ögonvrån fick jag så syn på den, tjädertuppen i topp.

Ett enkelt skott på 130 m, knall och fall.

Såg sedan ytterligare en tjädertupp från bilen på väg ut från marken.
Katjing

Inläggav malx » 06 jan 2019, 02:01

Man får gratulera till lyckade jakter!
Själv ägnade jag dagen åt att guida en nybörjare på den marken som är kraftigast belastad av jägare av de jag har tillgång till. (såg 4 bilar till med jägare på marken idag!). Då typ samtliga tjädertuppar åkt i backen där vid det här laget så tänkte jag att vi iallafall skulle kunna få nått läge på nån orre. Ett femtiotal orrar kom flygande efter ett tag och de närmsta landade inom 70-80m men vi stod helt öppet på skidorna och fick inte iväg något skott innan de skrämdes.

Påbörjade förföljning av dessa orrar men de gick under snön innan vi kom fram (hur kan orrarna klara sig på att äta bara en halvtimme-timme på morgonen så här fina dagar?) Så vi ställde oss och diskuterade huruvida det finns nån taktik man kan använda för att bara skrämma upp dem "litegrann" då vi hade bra koll på var de troligtvis gått ner.

Men medan vi står där och funderar så ser jag något svart halvdolt en bit ner i en grön tall utan snö. Där satt en liten tjäder som undkommit alla jägare hittills. Då spara en tjädertupp på en "allmän" mark med det jakttrycket känns omöjligt (Intilliggande marker lär inte ha i närheten av lika högt tryck) så fick min vän skjuta sin allra första! Nog en av de mindre ungtupparna jag sett i år.

En lyckad dag!

(Orrarna åkte vi sen fram och tryckte upp, det är läckert när det ploppar upp fågel i den mängden från snötäcket. Något skottläge bjöds det dock inte på)
malx

Inläggav Husqvarna30-06 » 13 jan 2019, 17:22

Ute på en ny mark idag. Inte ett spår efter fågel på 4h men hittade en tupp sista timmen.

Och igår blev det en orre.
20190113_150745.jpeg
Snapchat-1359176497.jpeg

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bevara vargen!
-Ta den till en konservator.
Användarvisningsbild
Husqvarna30-06

Inläggav Husqvarna30-06 » 13 jan 2019, 17:23

Ute på en ny mark idag. Inte ett spår efter fågel på 4h men hittade en tupp sista timmen.

Och igår blev det en orre.
20190113_150745.jpeg

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Bevara vargen!
-Ta den till en konservator.
Användarvisningsbild
Husqvarna30-06

Inläggav Jägar'n » 20 jan 2019, 04:02

rsz_1rsz_20190120_030928.gif
Drog en repa i kylan denna lördag. -25 vid hemmet, men bara -15 på jaktmarken. Mycket lokala temperaturer. Skadade först ett från ungdomen säkert myrkomplex utan annat än hönor. Generellt lite bet. Skidar vidare till nästa myrsystem och hittar bet i en ungskog där frugan varit ute och fått två tuppar under julen. Mycket bet men bara hönor. Börjar bli frustrerad och drar vidare till nästa klassiska isälvsåsar och hittar gammal bet. Följer trajen och går på färsk bet. Jag anar fågel och mycket riktigt sitter två tuppar på nästa ås. Hållet är drygt. 240m i det skrapiga föret och sparsamma vegetationen. Känner mig dock trygg med 6.5x47an och nightforce. Har god tid på mig och låter pulsen gå ner. 6click upp och hårkorset i knogen. Skottet klatchar till och Golden target-kulan gör ett bra jobb. Tuppen dråsar handlöst i backen. Noterar tupp nr2s flyktväg och tar mig direkt än nästa område efter att ha hängt tuppen i ett träd för senare hämtning. Mina olskogens galav bär mig snabbt genom området som verkar tomt på fågel. Visserligen några färska beten, men jag anar hönor då det är för tät vegetation och för liten dynga. Efter upphämtning av skjuten fågel följer jag i riktning av tupp nr2. Mycket riktigt upptäcker jag den i topp 800m från skottplatsen. Låter den vara och rekat ett sista område där två ytterligare tuppar siktas betandes i 50-årig tall mellan myr och plantering. Med mycket strävt och djupt före är tvekar jag om att ta skott. Valet blir att ta mig hem på lättaste sättet. Min rutt mot bilen går efter en huggeskant till en plogad skogsväg. I en liten tall vid skogsbilvägenupptäcker jag i det falnande dagsljuset ännu en betande tupp i topp. Med 1km kvar till bil efter skoterspår tar jag chansen. Även detta håll blir långt 280m och varje försök att avancera resulterar till en hals som sträcks just under flyktgränsen. Men jag litar på bössan och mig själv från alla fältskyttetävlingar och min blueprintade Rem700 i 6.5x47 laddad med Norma Golden target klarar tjäderns träffområde konsekvent ut till 300m. Tar det lugnt och drar försiktigt bössan ur gunnrunner-säcken. Lägger bössan över säcken och borrar ner mig själv i snön - perfekt stöd. Fågeln betar fortfarande snet mot mig. Siktar mot bröstet, håller andan och kramar avtryckaren till 500gr och a-tec dämparen dämpar effektivt smällen. Fågeln skjuter rakt upp och dyker sen handlöst längst efter vägen. Väl framme syns tydliga spår av träff och 50m bort i kanten å vägen ligger fågeln. Skottet hade tagit ytligt fram och gått dödande genom bakdelen. Den extra bördan vägde lätt i säcken den sista biten tillbaks till bilen.
Jägar'n

Inläggav liwen » 20 jan 2019, 12:15

Snyggt jägarn! Vad har du för piplängd på 47an?

Skickat från min ATU-L21 via Tapatalk
-Mattias
Användarvisningsbild
liwen

Inläggav Anders Ö » 20 jan 2019, 16:40

Snyggt Jägar'n :D
Trevlig läsning :idea:
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier.
Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)
Stöd/Swish'aTobias-TikkaTac1-Lindgren +46730677860

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Dagl » 21 jan 2019, 11:52

Takk for fin lesning, Jägarn!

Her kommer min historie, som ikke er så utbyttesfull....
Man får nyte av bildene istedet.

Lørdagen - minus 10 grader overskyet (mulet) og ingen vind. Vi gikk på ny mark, opp først på en høyde. Fant gammel beit furu men ikke noe spor av nylig aktivitet. Slapp oss lavere i terrenget til ett myr-system. Speidet av alle myrer og myrkanter, tok oss god tid. Så ingen fugl, heller ingen nylig beiting eller spor. To dokk - groper av orre var hele dagens "observasjoner".

Bild
Bild
Bild

En siste kontroll når vi kom tilbake til hytta i det siste lyset.
Bild

Søndagen - samme temperatur men nå med sol og klart vær. Litt vind midt på dagen, men ellers veldig bra dag. Vi hadde knapt gått mer enn 5 minutter, da sa kameraten - "Der - fugl i lufta". Og jammen.... Fra lang avstand så vi en tiur som kom flygende. Rett mot oss, faktisk! Den vinklet litt, passerte oss på drøyt 100 meter og satte seg i topp på en liten furu 320 meter unna. Satt og strakk hals... Vi stod åpent, og den så oss naturligvis. Kameraten hadde vunnet trekningen om første skudd, så han begynte å sakte gå mot fuglen mens jeg stod igjen så vi ikke skulle forsvinne. De har lett for å dra når de ikke lenger ser jegeren... Han kom 50 meter nærmere, da kom en topp mellom ham og fuglen - og da dro den...
Bild

Man må forstørre mye, og den synes dårlig. Men mellom furuene til venstre for jegeren er det to grantopper. Litt til venstre for disse er det en mindre topp lenger bak. Her sitter fuglen.
Jegeren er på vei fram:
Bild

Etter det kom en flokk orrhaner over oss, men de satte seg ikke inn. Fine områder å gå i, store myrer å speide på. Men vi så ikke mere fugl.
Bild

Generelt skuffende, må jeg si. Ikke spor av beiting nylig heller. Dokk av orre fant vi, men ingen mengder av det heller.
Koselig helg, men skuffende jaktmessig.

Det ble slutten på toppjakta iår for min del - tror jeg.....

Mvh Dagl
Dagl

FöregåendeNästa

Återgå till Fågeljakt