Hur går toppjakten???

Diskutera jakten på våra fåglar.

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Hur går toppjakten???

Inläggav Hellrazor » 04 feb 2018, 22:07

Jag är själv en väldigt dålig toppfågeljägare.. dels jagar jag i väldigt tomma fågelmarker(iaf iår).. och skyttet på längre håll är inte heller spec bra !

1 bom på en tupp vart det iår.. och ändå närmare 10 mil på skidorna. Härligt att vara ute iaf!

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Det är inte lätt att va ödmjuk, för den som är felfri som jag.
Användarvisningsbild
Hellrazor

Inläggav k-Hornet » 05 feb 2018, 10:45

Hellrazor skrev:Jag är själv en väldigt dålig toppfågeljägare.. dels jagar jag i väldigt tomma fågelmarker(iaf iår).. och skyttet på längre håll är inte heller spec bra !

1 bom på en tupp vart det iår.. och ändå närmare 10 mil på skidorna. Härligt att vara ute iaf!

Välkommen i klubben. :-)
A Smith&Wesson beats four aces

I think you're a good person and a good debater. But I -still- think you have a stupid opinion.
Användarvisningsbild
k-Hornet

Inläggav Tommygun » 05 feb 2018, 14:34

Hellrazor skrev:
Anders Ö skrev:Ok :D
Blev lite fundersam över reationen från 3 st direkt efter mitt inlägg , som igentigen handlade om frågan om hur man kan lura fåglar att sitta kvar även fast man är fullt synlig under minskandet av avståndet till skjutbart .

40-50 tuppar på en säsong .... :shock: ja då är det snett.... :!: :!: :arrow:
Hade inte heller dig i tankarna.. syftade mest det man sett hela vintern på instagram/facebook!

Det jag stört mig mest på är att man kan plocka ner brutala mängder fågel utan alls bry sig om predatorer osv. Alla har inte möjlihet att jaga predatorer på alla områden.. eller kanske inte alls! Men att bidra med kanske 1-2 fällor eller pengar till bensin osv för dem som satsar på predatorjakten tror jag alla har möjlighet till!

Räven är väl den största predatorn på fågel? Tar man 1 räv har man gjort nått väldigt bra för fågelstammen.. spec om de är en tik!

största problemet på slagna tjädrar jag hittar kring pajala där jag jagar är örn.. Eller stora rovfåglar.
hittade senast för 1 vecka sedan en varm tjäder som hade hela halsen bort tuggad men resten lämnat intakt. Inga spår från rovdjur utan bara en massa flaxande i snön.
hittar flera varje år slagna på detta vis.
Sen mård har jag och kompisen ute ca 20-30 fällor för men det är ganska glest med mård. Vi fick 5 ifjol och i år har vi inte fått en enda..
Räv finns det dock men har inte möjlighet att hålla på med snaror då jag inte bor där.
Sen tycker jag det är ovanligt i byn att dom går i samma spår ? Tycker ofta dom passerar på olika ställen och går inte tillbaka i sina egna spår.
Östsibirisk Laika
Användarvisningsbild
Tommygun

Inläggav Snärtar´n » 05 feb 2018, 14:35

Hej!
Tänkte summera årets toppjakt och kommit fram till att det varit den bästa än så länge i mitt jägarliv.
Jag har varit med om två toppår tidigare 98/99 och 07/08, 98/99 hade jag inte riktigt kunskapen för att lyckas bra, 07/08 var det tiden som satte stopp även om det blev en hel del tjäder.

I år har jag lyckats över förväntan. det jag menar med lyckas är att HITTA tjäder, lista ut var de finns och helst i den mängd att de flesta blir kvar i skogen samt att komma till skott och träffa när läget bjuds.
Jag har en egen moralisk regel, max två tjädrar per dag och den har jag hållit. Regeln har inget att göra med att jag tror att man skjuter sönder stammen etc utan att jag vill komma i håg känslan av en skjuten tupp ett tag. Skulle jag skjuta 5-10 per dag så faller de snabbt i glömska och blir bara till en siffra. Två per dag kan jag komma ihåg, ffa med stöd av bilder och anteckningar. Tjädertuppar är speciella för mig, första gången man fick lyfta i en tjäderhals tog några år av misslyckande....

I år har jag gjort några förändringar, bla inte använt snöcamokläder el dyl. Istället varit noga med att bara ha ull eller bommul( gråa vadmalskläder och bommulscanvas i ryggsäcken. Det har fungerat mkt bra, har inte märkt någon försämring hellre förbättring, däremot kan fåglarna vara olika trygga olika dagar.Har varit in på 80-100m många gånger med full säck och därmed ofarlig.
Jag skjuter de flesta fåglar mellan 100-250m och har i år använt 308an. Håller en snusdosa lågt på 100-150, och två dosor högt på 250m utan något klickande på kikaren. I år har jag fått göra två lyckade eftersök efter träffar långt bak(pg a vind), en bortskjuten fågel som jag spårade ca 500m utan att finna, resten har trillat i skottet. I år har jag inte heller använt avståndsmätaren men kikaren desto mer.
Har nya skidor och nya bindningar, Olskogen Galav samt Finngrip Easy. Rädslan för att trassla med långa skidor har jag övervunnit då dessa är 295cm, om det inte är för kuperat så går det mkt bra. Bärigheten går inte att jämföra med kortare skidor och bindningarna är super!! Otroligt bra när man skall ta av och ta på sig skidorna vid skott.
Använder inte någon hölstersäck då jag inte tycker om dessa. Har i stället en lätt gammal fjällrävensäck på ca 50l med aluminiumram, två remmar på bössan som hängs på respektive uppstigande "pigg" på säcken. Jag får med mig 2tjädrar och ett knippe orre utan att det blir obekvämt att bära.Har lyxsat till säcken med eftermonterat höftbälte och brösstramare.

Varför jag skjutit mer fågel i år än tidigare tror jag beror på kartstudier. Genom att titta på flygbilder så kan man räkna ut vilka områden som är totalt värdelösa för tjäder och vilka delar som är intressanta. Jagar man på bolagsmark så är myrområden med skog mellan 30-50år i anslutning till myrarna nästan värdelösa, pga att de inte lämnade kantzoner mot myrarna eller myrholmar på den tidens skogsbruk. Då är kantzoner mot röjskog(5-25år) eller bergimp mycket giftigare. Nya hyggen med kantzoner kan vara bra, öar i sjöar förvånansvärt bra, mm, mm. Jag uppskattar att jag sett ca 70-80 tjädertuppar i år, fördelat på 4 olika marker- kartstudier är nyckeln. Att åka 10mil eller mer utan att se fågel kan vara en bra motionsform, men jag är övertygad om att lite kartstudier skulle minska milen och ökan tyngden i säcken, för tjäder finns det.

Ang avskjutning så finns det i Jämtland och Västernorrland 10-tusentals och åter 10-tusentals hektar med skogsmark som aldrig får besök av toppjägare. Småviltstrycket är i stort sett 0. Många vägsystem plogas inte så åtkomsten är svår utan skoter. Om man vill så gör det inget att skjuta en full säck om man känner för det, jag gör det inte längre men har inga åsikter om andra skjuter ett knippe. Påverkar stammen gör det inte. Tidigare så fanns det tjuvgubbar som for och sköt vägfågel på vårarna men förhoppningsvis så har de flesta dött ut, detta mänsklighetens avskum. Dessa kunde nog skörda en del så det blev kännbart, ffa dåliga år.

Mina åsikter
Ser fram emot nästa säsong och tror nog att det finns fågel då också....
Anschutz 22wm
Blaser R93 308w
Varberger lyx 338wm
Brno 12/222
Miroku 5000 12/70
Benelli comfort 12/70
Snärtar´n

Inläggav börje » 06 sep 2018, 16:05

Nån som skjutit toppfågel ännu, nätterna börjar ju bli kalla på sina ställen så fåglarna kanske sitter uppe tidiga morgnar fastän det är tidigt på säsongen?
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella, Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Myran1 » 06 sep 2018, 16:57

Här har då orrarna börjat spela men har fullt upp med annan jakt men det skulle helt klart gå skjuta en och annan orrtupp här nu i topp på myrarna!
Men nu är det finnen som får all tid jag tillbringar i skogen så när som en tredagars älgjakt med början i morgonbitti!
Länge sedan det var så bra med fågel här på Mörön. Kom hem från västerbottens inland nyss och det ser bra ut där också men det ser lite ojämnt ut med kullarna där jag jagar vissa tjäderkullar är stora och vissa är bara tre fyra stycken kycklingar i samt en hel del gammhönor helt utan. Hur ser det ut för er?
Myran1

Inläggav magnum force » 06 sep 2018, 20:28

Sambon nöp en fin orrtupp i går morse i topp, dom har börjat spela lite grann i norra Dalarna
Brno m21 8x57js
Tikka t3 lite fluted 308, leupold vx6 3-18x44
Ruger t/d 10/22, vortex diamondback 4-12x40
T/C encore pro hunter 22hornet, 223, 45-70
Classic 2000 12/76
Luger p08 1937
magnum force

Inläggav Anders Ö » 09 sep 2018, 06:14

I väntan på att årets första Orrar skall komma inflygande :D
Bild
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier.
Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM
A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav börje » 09 sep 2018, 06:49

Ser ut att var samma väder som här. Alltid härligt att vara ute en still morron.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Anders Ö » 09 sep 2018, 07:22

Jaha ja .... :D
Det gick ju bra det här :mrgreen:

När solen tog sig igenom dimman så kom dom :arrow:
Ett lätt skott på 85m .

Väntade ca 20 min om de skulle komma tillbaka, sen gick jag fram ....
Hann bara hitta tuppen så kom en tlll och slog ca 10m ifrpn mig bakom ryggen.. :D
Den flög naturligtvis , men själva flocken kom 10sek senare så det var bara att slänga sig ned å krångla i hörselpropoarna och ta första bästa :lol: , ca 70m

Så nu blir det brasa , kaffe å Chorizo .

Provade nu Barnes MatchBurner 155gr och de betedde sig lungt i Orrarna , änven på dessa korta håll :idea:

Bild

A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav börje » 09 sep 2018, 07:38

Grattis, härlig morgon du haft!
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Anders Ö » 09 sep 2018, 07:44

När jag står och hugger ved så kommer de tillbaka....
Dumma kycklingar...
Struntar dom nu och ängnar mig åt korv istället :mrgreen:
Bild

A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Klasse » 13 sep 2018, 23:20

Återvinning av en gammal madrass
Har aldrig provat jaga orrar med bulvan men läst en del och det verkar helt klart värt att pröva några tidiga mornar Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
30-06, 357Mag, 22lr, 12x76
Klasse

Inläggav Anders Ö » 16 sep 2018, 05:58

Jaha ... :D
Nu ligger man å väntar igen ...
Är på ett annat ställe än förra Söndagen, har hört kutter från fåglar i närheten :mrgreen:
-1 grad , vindstilla och dimma som förhoppningsvis lyfter när solen tittar upp .
Bild

A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Giobbi » 16 sep 2018, 06:29

FridykningsVM 2017 Silver
2017 svensk rekord - 72m. Så här såg det ut - https://www.youtube.com/watch?v=TVF04LDovOQ
Söker grisjakt! Har rådjursjakt.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav Anders Ö » 16 sep 2018, 08:07

Jag låg på fel ställe.... :D

De spelade på nästa myr ...men jag trodde de skulle komma till mig...., men det blev jag som till slut fick ge mig och smyga dit :wink:

213m

Bild

A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav jdrotz » 16 sep 2018, 08:40

Jag har sett extremt mycket tjäder i år på våra marker, i Jämtland och Västerbotten. Har nästan kunnat plocka dem efter vägkanten.

Skickat från min iPhone X med Tapatalk
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav jdrotz » 16 sep 2018, 08:40

Anders Ö skrev:Jag låg på fel ställe.... :D

De spelade på nästa myr ...men jag trodde de skulle komma till mig...., men det blev jag som till slut fick ge mig och smyga dit :wink:

213m

Bild

Snyggt!

Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav Klasse » 16 sep 2018, 08:54

Bild
Lyckades få 2 på första försöket med mina hemgjorda madrassbulvaner
Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
30-06, 357Mag, 22lr, 12x76
Klasse

Inläggav osteeergren » 17 sep 2018, 21:24

jdrotz skrev:Jag har sett extremt mycket tjäder i år på våra marker, i Jämtland och Västerbotten. Har nästan kunnat plocka dem efter vägkanten.

Lika på min mark i Hälsingland, verkar som att det kryllar av tjäder!
En dålig skytt skyller på bössan.
osteeergren

FöregåendeNästa

Återgå till Fågeljakt