av Snärtar´n » 05 feb 2018, 14:35
Hej!
Tänkte summera årets toppjakt och kommit fram till att det varit den bästa än så länge i mitt jägarliv.
Jag har varit med om två toppår tidigare 98/99 och 07/08, 98/99 hade jag inte riktigt kunskapen för att lyckas bra, 07/08 var det tiden som satte stopp även om det blev en hel del tjäder.
I år har jag lyckats över förväntan. det jag menar med lyckas är att HITTA tjäder, lista ut var de finns och helst i den mängd att de flesta blir kvar i skogen samt att komma till skott och träffa när läget bjuds.
Jag har en egen moralisk regel, max två tjädrar per dag och den har jag hållit. Regeln har inget att göra med att jag tror att man skjuter sönder stammen etc utan att jag vill komma i håg känslan av en skjuten tupp ett tag. Skulle jag skjuta 5-10 per dag så faller de snabbt i glömska och blir bara till en siffra. Två per dag kan jag komma ihåg, ffa med stöd av bilder och anteckningar. Tjädertuppar är speciella för mig, första gången man fick lyfta i en tjäderhals tog några år av misslyckande....
I år har jag gjort några förändringar, bla inte använt snöcamokläder el dyl. Istället varit noga med att bara ha ull eller bommul( gråa vadmalskläder och bommulscanvas i ryggsäcken. Det har fungerat mkt bra, har inte märkt någon försämring hellre förbättring, däremot kan fåglarna vara olika trygga olika dagar.Har varit in på 80-100m många gånger med full säck och därmed ofarlig.
Jag skjuter de flesta fåglar mellan 100-250m och har i år använt 308an. Håller en snusdosa lågt på 100-150, och två dosor högt på 250m utan något klickande på kikaren. I år har jag fått göra två lyckade eftersök efter träffar långt bak(pg a vind), en bortskjuten fågel som jag spårade ca 500m utan att finna, resten har trillat i skottet. I år har jag inte heller använt avståndsmätaren men kikaren desto mer.
Har nya skidor och nya bindningar, Olskogen Galav samt Finngrip Easy. Rädslan för att trassla med långa skidor har jag övervunnit då dessa är 295cm, om det inte är för kuperat så går det mkt bra. Bärigheten går inte att jämföra med kortare skidor och bindningarna är super!! Otroligt bra när man skall ta av och ta på sig skidorna vid skott.
Använder inte någon hölstersäck då jag inte tycker om dessa. Har i stället en lätt gammal fjällrävensäck på ca 50l med aluminiumram, två remmar på bössan som hängs på respektive uppstigande "pigg" på säcken. Jag får med mig 2tjädrar och ett knippe orre utan att det blir obekvämt att bära.Har lyxsat till säcken med eftermonterat höftbälte och brösstramare.
Varför jag skjutit mer fågel i år än tidigare tror jag beror på kartstudier. Genom att titta på flygbilder så kan man räkna ut vilka områden som är totalt värdelösa för tjäder och vilka delar som är intressanta. Jagar man på bolagsmark så är myrområden med skog mellan 30-50år i anslutning till myrarna nästan värdelösa, pga att de inte lämnade kantzoner mot myrarna eller myrholmar på den tidens skogsbruk. Då är kantzoner mot röjskog(5-25år) eller bergimp mycket giftigare. Nya hyggen med kantzoner kan vara bra, öar i sjöar förvånansvärt bra, mm, mm. Jag uppskattar att jag sett ca 70-80 tjädertuppar i år, fördelat på 4 olika marker- kartstudier är nyckeln. Att åka 10mil eller mer utan att se fågel kan vara en bra motionsform, men jag är övertygad om att lite kartstudier skulle minska milen och ökan tyngden i säcken, för tjäder finns det.
Ang avskjutning så finns det i Jämtland och Västernorrland 10-tusentals och åter 10-tusentals hektar med skogsmark som aldrig får besök av toppjägare. Småviltstrycket är i stort sett 0. Många vägsystem plogas inte så åtkomsten är svår utan skoter. Om man vill så gör det inget att skjuta en full säck om man känner för det, jag gör det inte längre men har inga åsikter om andra skjuter ett knippe. Påverkar stammen gör det inte. Tidigare så fanns det tjuvgubbar som for och sköt vägfågel på vårarna men förhoppningsvis så har de flesta dött ut, detta mänsklighetens avskum. Dessa kunde nog skörda en del så det blev kännbart, ffa dåliga år.
Mina åsikter
Ser fram emot nästa säsong och tror nog att det finns fågel då också....
Anschutz 22wm
Blaser R93 308w
Varberger lyx 338wm
Brno 12/222
Miroku 5000 12/70
Benelli comfort 12/70