Sjöfågeljakt Kalmar

Diskutera jakten på våra fåglar.

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Sjöfågeljakt Kalmar

Inläggav mackekung » 15 jan 2020, 21:00

Hejsan

Jag undrar varit i Kalmar län jag kan jaga sjöfågel. Står på länsstyrelsens hemsida att man får jaga på öar, kobbar och skär som inte hör någon hemma. Men hur vet man att det inte är någons?

MVH Markus
mackekung

Re: Sjöfågeljakt Kalmar

Inläggav Canta » 15 jan 2020, 21:19

Användarvisningsbild
Canta

Inläggav mackekung » 15 jan 2020, 21:36

Det är ju inga öar.

Så med andra ord finns det inga "allmänna" öar att jag på?
mackekung

Inläggav Canta » 15 jan 2020, 23:06

Tror inte det finns några öar att jaga på men kanske några kobbar el bodor långt ute. Är ju så att historiskt har byarna längs kusterna haft fiske på ytterskären o med detta jakträtt ut 300 m därifrån.
Kanske finns några fyrställen som är allmän mark. Annars bara att skicka en fråga till lst i Kalmar. Den där lst-kartan är rätt grov o om man går in på t.ex. Hitta.se / karta dyker det upp en del småkobbar som inte hör till nån. Men svår jakt det där för storma kan det göra ute i Kalmarsund, eller.
Läste nån artikel att SJF i Kalmar inte trodde det nya med jakt på allmän mark skulle innebära nån stor skillnad mot nu dvs nästan allt jakt är ju redan inmutad privat.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav Tetrix » 15 jan 2020, 23:54

mackekung skrev:Hejsan

Jag undrar varit i Kalmar län jag kan jaga sjöfågel. Står på länsstyrelsens hemsida att man får jaga på öar, kobbar och skär som inte hör någon hemma. Men hur vet man att det inte är någons?

MVH Markus

Vet inte om det gäller längre, men tidigare fick man jaga ute på Mannagrund i Mönsterås/Timmernabbens skärgård. Men det ligger en bra bit ut... Men som sagt, osäker på status nu har inte bott " hemma " på snart 8 år.

/J
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Användarvisningsbild
Tetrix

Inläggav mackekung » 19 jan 2020, 18:30

Okej okej. Tacksam för era svar
mackekung

Inläggav Canta » 19 jan 2020, 18:56

Jo, kom att tänka på en typ av sjöfågeljakt som verkar vara borta nu men vanlig förr dvs jakt från båt. Finns en hel del målningar o illustrationer om denna jaktform. Grejen är väl att lägga ett band av vettar ute till sjöss o sen ligga lågt i kamoflerade båtar. Flyttfågel sveper över o del tar en sväng tillbaka mot vettarna o båtarna. Går kanske att läsa på. Hur som, helt legalt där ute i t.ex. Kalmarsund dvs på statens allmänna mark.
Danskar o engelsmän har väl nåt liknande men tror de tar sig ut där dom ser dykänder hålla på. Vill minnas att Bruno Liljefors o hans jaktkompisar körde sån här havsjakt rätt ofta iaf så finns tavlor av honom med såna motiv men gällde kanske vårjakt på ejder ....
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav ghizzan » 22 jan 2020, 01:12

Jag var i kontakt med länsstyrelsen i Kalmar län för några år sedan. Ansvarig tjänsteman hänvisade till kartan i tråden, den är inte så jättedetaljerad. Var riktigt laddad på att åka ut en bit i sundet förra sommaren för att reka lämpliga platser men båten sjösattes aldrig och avståndsmätare inhandlades inte. Gäss har ju en förmåga att vilja vila/äta upp sig på fält. Känns rimligt att ställen längs med kusten som har odlingsmark kan räknas som hotspots om man är ute efter gäss.
Leupold VX-R 3-9x50, Blackhawk sportster bipod 6-9", Remington 700 308Win, Husqvarna 300 12 ,Ruger 10/22 STD, Beretta A300.
ghizzan

Ort: Huvudstaden men hjärtat i Småland på gränsen till Blekinge

Återgå till Fågeljakt