Kompisens ljuddämpare exploderade

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Re: Kompisens ljuddämpare exploderade

Inläggav Anders_Gevär » 16 jan 2020, 09:08

jdrotz skrev:
Blaser338 skrev:Den satt väl på en Blaser R93 :roll:

Hur som så är det ju en otäck händelse även om det gick bra.

Jag som har en R93:a med Aimsport på 8), det kan ju bli rätt spektakulärt om man har otur! En rejäl smäll i båda ändarna :twisted:

Skämt åsido så kanske man skall rengöra sin dämpare emellanåt. Hur ofta bör man göra det och vad skall man använda? Skall man dränka den typ i bromsolja, avfettning eller liknande?

Borde nog fungera med vad som, bara det löser krutrester. Egentligen är ju svaret tämligen självklart vad som hänt om dämparen exploderat. En plåtburk exploderar inte av sig självt om den inte fyllts med något som kan explodera. Materialfel som en del gissat på leder möjligen till att den spricker, men inte med någon dramatisk effekt...
Anders_Gevär

Inläggav malx » 16 jan 2020, 09:33

Cazorp skrev:Intressant, låter mer och mer som en felkonstruktion onekligen. Jag stod några meter vid sidan till höger om skytten och det vart en jävla smäll, för mig som är väldigt rädd om den hörseln jag fortfande har kvar (hör ca. 30% på höger öra) så var det en ytterst obehaglig upplevelse när det skjuts odämpat helt plötsligt..

Står man utan hörselskydd bredvid en bössa som smäller oavsett ljuddämpare eller inte så kan man inte hävda att man är det minsta rädd om sin hörsel. Även en dämpad 222:a är över skadlig nivå, speciellt om man redan har en hörselskada.

jdrotz skrev:Skämt åsido så kanske man skall rengöra sin dämpare emellanåt. Hur ofta bör man göra det och vad skall man använda? Skall man dränka den typ i bromsolja, avfettning eller liknande?

Sett att det finns att köpa "speciell" ljuddämparregngöringsvätska man ska dränka den i ett antal timmar. Ingen aning vad det är för krutlösande blandning i denna.
malx

Inläggav Paccus » 16 jan 2020, 10:11

Borde väl gå att köra dämparen i en ultraljudstvätt?
Själv delar jag på min och blåser rent med tryckluft.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
———————————————————————————
Mauser M12 Max .308 + Hawke Frontier 30 1-6x24 Tac.dot
Tikka T3 .308 + Aimpoint H2 + Stalon Compact
Ruger .17Hmr Hawke Endurance 30WA 4-16x50
Winchester SX4
Användarvisningsbild
Paccus

Inläggav Cazorp » 16 jan 2020, 10:13

malx skrev:
Cazorp skrev:Intressant, låter mer och mer som en felkonstruktion onekligen. Jag stod några meter vid sidan till höger om skytten och det vart en jävla smäll, för mig som är väldigt rädd om den hörseln jag fortfande har kvar (hör ca. 30% på höger öra) så var det en ytterst obehaglig upplevelse när det skjuts odämpat helt plötsligt..

Står man utan hörselskydd bredvid en bössa som smäller oavsett ljuddämpare eller inte så kan man inte hävda att man är det minsta rädd om sin hörsel. Även en dämpad 222:a är över skadlig nivå, speciellt om man redan har en hörselskada.

Odämpat ger runt 160 dB, en ljuddämpare eller ett par vanliga hörselkåpor minskar detta med ~30 dB, jag har landat i att enstaka jaktskott med ljuddämpare utan kåpor är ok för egen del, även om jag helst kör både kåpor och ljuddämpat.

Man brukar generellt ange 140 dB som gränsen för skadligt impulsljud, vilket jag blev exponerad för med tillhörande ringning i öronen..
Blaser R93 Prof.308 + 6,5x55 Z6i 1-6, Zeiss V8 2.8-20x56, Thermion XP50
Accuracy International AW .308+6XC S&B PMII 5-25x56
Blaser D99 Luxus 7x57R 20/76 Varipoint 1,1-4x24
Husqvarna 310 Eckermann .12/65
Beretta 686 Silver Pigeon S.12
VQ 10/22
+ resten
Användarvisningsbild
Cazorp

Inläggav Gblenn » 16 jan 2020, 10:24

Fält skrev:
Gblenn skrev:
Fält skrev:Ventilfunktionen i Aimsport ljuddämparna skapas av att kulan passerar genom det tunna röret i den främre delen av ljuddämparen. Så det är inget som kan sätta igen sig.

Det skulle vara intressant att se brottytorna.

Men till skillnad från tex Stalon tar ju bakdelen på Aimsport emot krutgaserna direkt (före fronten) och mer eller mindre obromsat via den stora öppningen som syns på bilden. Det som direkt går vidare till fronten är bara det som kommer igenom det lilla hålet som är anpassat efter kalibern. Och så klart när bakdelen är fylld så trycks även resten av gaserna vidare över till fronten.

Jag tycker att expansionsdelen av ljuddämparfunktionen verkar vara likadan på båda ljuddämparna. Mynningen är direkt kopplad till bakre delen i båda fallen.

I Stalons dämpare så ser det ut som om de låter gastrycket läcka ut in successivt i den främre delen allt eftersom kulan passerar bafflarna i den främre delen. I Aimsport dämparen så försöker de hålla inne gaserna i några tiotal miljondels sekunder till innan de släpper ut dem i den främre delen precis innan det blir fritt flöde ut genom mynningen. Skillnaden tror jag blir minimal.

Det är nog bara ett materialfel, men det är intressant att tänka på vad som händer om man lyckas få mycket krut i ljuddämparen eller om man laddar med helt fel krut och därför får väldigt högt mynningstryck.

Jag var tvungen att kolla igen, och du har nog rätt om likheterna, eller till del i alla fall.
I Aimsport går krutgaserna, som jag skrev, tämligen obromsat rätt in i den bakre delen och först därefter in i fronten. På min egen Aimsport Predator ser det inte ut att finnas några bafflar eller annat som vare sig förstärker konstruktionen eller påverkar krutgaserna i den bakre delen. Det är bara det kaliberspecifika hålet som släpper vidare gaserna in till fronten.

I Stalon X däremot (vet inte hur W ser ut), är öppningen istället ett hål rakt framåt som en förlängning av gängan. Detta hål mynnar en liten bit in i fronten i ett öppet utrymme som delas av fronten och bakdelen. Framför hålet sitter det lilla kaliberspecifika hålet vidare framåt via bafflarna genom fronten. Men det finns också ytterligare en port på sidan av första baffeln som även den leder vidare in i fronten. Den stora skillnaden är dock att det sitter en baffel även i den bakre delen som stryper flödet bakåt.

Skillnaden i konstruktion gör att jag tror att bakdelen får ta emot en överdrivet stor del av krutgaserna i Aimsports fall. Men med Stalons konstruktion borde det bli mer balanserat tryck mellan fram och bakdelen då det är styrt av bafflar/portar både framåt och bakåt.
Gblenn

Inläggav malx » 16 jan 2020, 10:49

Cazorp skrev:
malx skrev:

Odämpat ger runt 160 dB, en ljuddämpare eller ett par vanliga hörselkåpor minskar detta med ~30 dB, jag har landat i att enstaka jaktskott med ljuddämpare utan kåpor är ok för egen del, även om jag helst kör både kåpor och ljuddämpat.

Man brukar generellt ange 140 dB som gränsen för skadligt impulsljud, vilket jag blev exponerad för med tillhörande ringning i öronen..

Har man redan en hörselskada så kan den skadliga nivån vara betydligt lägre. Jag vänder mig främst inte emot att du vill ta chansning med din hörsel för enstaka jaktskott men du kan samtidigt inte skriva att du är väldigt rädd om hörseln.
malx

Inläggav jdrotz » 16 jan 2020, 16:37

En sak jag funderade på här. Om en exploderande ljuddämpare beror på att det hamnat en massa oförbränt krut i ljuddämparen, vad beror detta i sin tur på?

Betyder detta att man bör vara extra försiktig om man har dålig förbränning av krutet i sina laddningar? Dvs laddar med alldeles för långsamt krut i förhållande till piplängd?

Har man bra (tillräcklig) förbränning kanske det inte är nåt att oroa sig för?

Vad säger ni andra?
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav locorod » 16 jan 2020, 16:46

Finns det några belägg för att det skulle handla om oförbränt krut? Det skulle ju i så fall drabba all märken och i synnerhet de dämpare som sitter på skjutbiografers vapen...
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav börje » 16 jan 2020, 17:05

locorod skrev:Finns det några belägg för att det skulle handla om oförbränt krut? Det skulle ju i så fall drabba all märken och i synnerhet de dämpare som sitter på skjutbiografers vapen...

Exakt min tanke också.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara

Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Ylitjorvas » 16 jan 2020, 17:26

Tror mer på korrosion.
Tunnväggig aluminium i korrosiv miljö och med värme och tryck. Lätt att få korrosion i små radier och när det sen brister så blir det ju en rejäl ljudbang.
De jagar väl vikt och vacker yta och får betala med korrosionsproblem. När det väl börjar i alu så kan det gå fort.
Ylitjorvas

Inläggav Jisse » 16 jan 2020, 18:51

"Findamm eller oförbrännt krut" brinner bra, litegrann som fjuntet man lekte med då man var liten.

Materialutmattning tror jag inte på som enda anledning, men kan mkt väl vara en bidragande faktor vid vissa tillfällen.

Kulan i dämparen har hunnit ut och dessutom varit riktningsstabil innan dämparen gick åt "pipsvängen" :mrgreen: .

Findamm är explosivt, lägg till en eldkvast som kommer ut i mynningen.
"För att veta måste man se"

.22 lr
Användarvisningsbild
Jisse

Inläggav Blaser338 » 16 jan 2020, 19:09

jdrotz skrev:
Blaser338 skrev:Den satt väl på en Blaser R93 :roll:

Hur som så är det ju en otäck händelse även om det gick bra.

Jag som har en R93:a med Aimsport på 8), det kan ju bli rätt spektakulärt om man har otur! En rejäl smäll i båda ändarna :twisted:

Skämt åsido så kanske man skall rengöra sin dämpare emellanåt. Hur ofta bör man göra det och vad skall man använda? Skall man dränka den typ i bromsolja, avfettning eller liknande?

Lägg den i "Ed´s Red" i ett dygn, sedan är den garanterat ren. Sedan lite avfettning och rejält rejält med varmt vatten och torkning.
5 Blaser R93
1 Blaser BBF 95 12/76 och 30-06
1 SbS
1 Bock 12/76
Pipor: 22 lr, 222 Rem, 6,5x55, 30-06, 338 WM, 416 Rem och 458 WM
Samt en kaliber 28 hagel/slug till blasrarna.
Blaser338

Inläggav jdrotz » 16 jan 2020, 19:25

.
Senast redigerad av jdrotz 16 jan 2020, 20:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav jdrotz » 16 jan 2020, 19:25

.
Senast redigerad av jdrotz 16 jan 2020, 20:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav börje » 16 jan 2020, 19:42

Det kan bero på utmattning, det blir rejält tryck i dämparna. Det samlas inte obrunnet krut i dämparna i såna mängder att dämpen skulle explodera därav, blir det kvar lite oförbränt krut efter ett skott så brinner det vid nästa skott.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara

Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav jimmy85 » 16 jan 2020, 19:47

Oförbränt krut låter långsökt tycker jag.
"Jesus turned the water into wine. I turned it into liquor."- Popcorn Sutton
Användarvisningsbild
jimmy85

Inläggav Fält » 16 jan 2020, 20:01

Gblenn skrev:Skillnaden i konstruktion gör att jag tror att bakdelen får ta emot en överdrivet stor del av krutgaserna i Aimsports fall. Men med Stalons konstruktion borde det bli mer balanserat tryck mellan fram och bakdelen då det är styrt av bafflar/portar både framåt och bakåt.

Ja, det blir ganska stor skillnad då. Aimsport dämparens hela funktion består i att stänga av fronten från gaserna så mycket som möjligt. Den normala funktionen är att gaser med 500-1000 bars tryck i pipan evakueras in i den bakre kammaren under tiden som kulan så gott som möjligt skall förhindra den från att slippa ut framåt. Hur högt trycket blir i den bakre kammaren har jag väldigt svårt att gissa mig till. Om manbortser från läckaget förbi kulan så kan gaserna passera in i den främre kammaren först precis innan kulan lämnar dämparen.

Jag tror nog hellre på att det är något konstigt med förbränningen i pipan och att det blir mycket högre tryck än det skall vara vid mynningen. Det blir givetvis en Aimsport mer känslig för då den försöker stänga inne trycket. Med det inferno som jag tror att det är i ljuddämparen vid normal funktion så har jag svårt att tro att det blir mycket brännbart kvar.
Fält

Inläggav Filfrasen » 16 jan 2020, 20:33

jdrotz skrev:

:shock: :shock: :shock:

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Känslan av att skicka en Svensk Norma Vulkan 6.5x55 genom en Svensk Älg på ett Svensk hygge med hälp av en Svensktillverkad kvalitetsstudsare från Husqvarna är svårslagen...
....bössknallen blir till en salut åt våra förfäder.
Användarvisningsbild
Filfrasen

Inläggav hidendahl » 16 jan 2020, 21:06

Bild

Här kommer en till ifrån i sommras. Jag och kusinen sköt och hans dämpare exploderade.
Gick bra med oss. Skjuten med en 30-06 i ca 56cm pipa med jaktmatch. Kontaktade tillverkaren som skötte allt exemplariskt.
hidendahl

Inläggav Mogge-se » 16 jan 2020, 21:17

Ser också ut som en triton, jag har tre och är inte ett skit orolig för att använda dom men det vore intressant med input från aimsport i frågan.
HELIX, för näsbenets skull..
Användarvisningsbild
Mogge-se

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om vapen