Vildsvinsjakten 2020

Diskutera jakten på Älg, Björn, Varg och Lo mm.

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Vildsvinsjakten 2020

Inläggav Canta » 09 jan 2020, 09:01

Nytt gott grisår :D
Användarvisningsbild
Canta

Re: Vildsvinsjakten 2020

Inläggav Giobbi » 09 jan 2020, 09:40

:) hoppas.
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr. Har småvilt och vildsvinsjakt.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav TekDr » 09 jan 2020, 10:17

Börjar de bara gå på åteln lite mer frekvent så skall det grisas rejält. Frysen skriker efter påfyllning....

Skickat från min iPhone med Tapatalk
AVANCEZ
Användarvisningsbild
TekDr

Inläggav ZeZ » 09 jan 2020, 10:36

Jag får väl bidra med de första två grisarna för 2020 i denna tråd då så vi kommer igång! :)

Började med ett åtelpass den 2a januari och då kom en galt, sugga och 7 st smågrisar fram. En av de små fick följa med hem. 27kg
Vildsvin 27kg.JPG

Sen fick jag följa med som gäst hos en bekant och fick efter ett bra jobb av hunden (ej hunden på bild)( ståndskall 100m bort och sen bröt det loss förbi mig) avsluta denna Gylta på ca 60-80kg. :D
Vildsvin 80 kg.JPG

/ZeZ
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ZeZ

Inläggav Canta » 09 jan 2020, 11:05

Fint.
Jo, eftersom det är öppna portar för alla slags onödiga/vill ha prylar o grisjakt rekommenderas detta för test:
Finns numera många s.k. åtellarm i handeln för rätt ok slantar (500-600 kr).
Skaffade såklart ett sånt kit o satte upp på viltväxel ner mot åkervallen i går. Avstånd ska visst inte vara mer än 100 m men min gav nog på 120 m iom ute i det fria.
Man har en detektor på ett träd o mottagaren i fickan. Från mottagaren en enkel hörlursladd till ett öra el fritt.

Tog inte lång tid igår kväll förrän det började låta i örat. Nya ljud i jaktskogen :? Bössan upp o beredd. Så kommer ett stort ensamt hondjur ut men absolut en sugga o kanske redan lagt i skogen. Fick gå iväg så klart.
Rätt snart surrade det igen men då rådjur o sen rådjur om o om igen. En räv också gav surr men tassade åt fel håll när den kom ut.
Rätt kul pryl o kanske allra bäst vid åteln. Allltid triggande när man får nån slags förvarning att nåt är på G.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav Giobbi » 09 jan 2020, 11:59

Ilsket har du? Kollade på ett men det hade en it lampa som lös upp.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav SakohunterAV » 09 jan 2020, 12:12

Canta skrev:Fint.
Jo, eftersom det är öppna portar för alla slags onödiga/vill ha prylar o grisjakt rekommenderas detta för test:
Finns numera många s.k. åtellarm i handeln för rätt ok slantar (500-600 kr).
Skaffade såklart ett sånt kit o satte upp på viltväxel ner mot åkervallen i går. Avstånd ska visst inte vara mer än 100 m men min gav nog på 120 m iom ute i det fria.
Man har en detektor på ett träd o mottagaren i fickan. Från mottagaren en enkel hörlursladd till ett öra el fritt.

Tog inte lång tid igår kväll förrän det började låta i örat. Nya ljud i jaktskogen :? Bössan upp o beredd. Så kommer ett stort ensamt hondjur ut men absolut en sugga o kanske redan lagt i skogen. Fick gå iväg så klart.
Rätt snart surrade det igen men då rådjur o sen rådjur om o om igen. En räv också gav surr men tassade åt fel håll när den kom ut.
Rätt kul pryl o kanske allra bäst vid åteln. Allltid triggande när man får nån slags förvarning att nåt är på G.

Spännande. Har du någon länk till prylen?
”Missa inte ett tillfälle dag ett som du skulle bli glad att få på sista dagen”
Användarvisningsbild
SakohunterAV

Inläggav Canta » 09 jan 2020, 12:31

Heter visst Wireless Hunting Alarm/ CaliberHuntng.com. Ska, enligt vad som står, vara gjorda i Sverige/Solna.
Finns visst kit med både 1 o 2 detektorer.
Köpte min via BOLE.SE men ochså sett i nån Interjaktaffär nyligen.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav Canta » 09 jan 2020, 13:58

Fint.
Jo, var nyss ute o kollade kameran o som man kunde gissa så var det flera grisar inne i skogen. Suggan gick för sig själv o långt före de andra i tid men dom var i närheten. Ut kom dom/några så nån timme sen efter att jag packat ihop :evil:
Bild
https://forumbilder.com/images/2020/01/ ... 0002-4.jpg
Nya tag i kväll men grejen med gris är bara för att kom ut 22:36 igår kväll kan det betyda 18:00 ikväll eller så inte alls …. :shock:
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav Kindbo » 09 jan 2020, 18:34

Under gårdagens skyddsjakt stötte jag på tre små ensamma årsgrisar.
De hade uppenbarligen varit med om något för de var väldigt nervösa men efter en försiktig ansmygning lyckades jag plocka en i sista sekund.

Bild
Användarvisningsbild
Kindbo

Inläggav Canta » 10 jan 2020, 16:15

Tja, satt igår kväll för var rätt säker på att grisarna skulle ut igen. Jodå, vid 20:00 kom storsuggan ut men inga andra. Idag på f.m. körde vi en minijakt i området mest för älgkalv men också för ev. gris. Jämten sprängde såklart en grisgrupp o säkert den som varit ute på vallen i närheten de senaste dagarna. Två 35 kilos nassar for över väg o då det blev bom förstås :D o 3 andra åt annat håll såklart. Så kan det gå med grisjakt dvs som så det så ofta går dvs 0 ...
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav Hjortolle » 11 jan 2020, 19:14

Grattis grisskyttar!
I går kväll blev det en årsgylta på 47 kg. Bra med späck på denna men de har väl haft en gynnsam vinter också.
Blev på plats med 180 gr partition som vanligt. Bild
Användarvisningsbild
Hjortolle

Inläggav honken » 12 jan 2020, 02:00

På det imorgon igen. Kul att träffa @sevehem på jakt igen. Hoppas vi får något annat än blöta kalla fötter att rapportera.
Har själv haft en bra sista månad med fyra fällda grisar. Därför känns det konstigt om jag skulle skjuta igen.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
honken

Inläggav Canta » 12 jan 2020, 15:37

Avskjutningsrapporter länsvis är värda att begrunda. I Uppsala län minskar nu avskjutning av gris o även jordbruksskador anses avta. När Lrf o media basunerar ut att vildsvinsstammen ökar katastrofalt i landet så är detta bara delvis sant. Helt klart att vildsvinen ökar totalt sett iom att så många lämpliga biotoper ännu ligger öppna för bök o grymt men "Antalet fällda vildsvin minskar i länet. Detta trots att stammen ökar sitt utbredningsområde" SJF
Gässen tycks också minska men kan väl vara tillfälligt.
Är väl så det fungerar i naturen. Först kurva pekande upp mot himlen men sen utplaning el ner. Predatorer på vildsvin dvs människan lär sig tricket att reglera o med detta får man korrigerad stam. Rapporten gällde jaktåret 2018-19 men känns som att trenden fortsatt även i höstas dvs in på nya jaktåret 2019-20.
https://jaktrapport.se/bifogadefiler/av ... ppsala.pdf
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav Giobbi » 12 jan 2020, 18:27

Intressant, tack. Vad hände med rådjuren? Är det vårkanten på bock som ställt till det sen tjernobyl? :)
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav Canta » 12 jan 2020, 19:13

Visst finns det sån där sammanställning i varje län, eller. Vår är bifogad älgjaktens data dvs. i jaktrapport.se.

Vad gäller rådjuren är det nog så att folk inte jagar rådjur som förr. Finns inte många aktiva med rådjurshundar längre i bygderna. Så tillgång el storlek på viltstam kan vara svår att beräkna o jämföra med t.ex. 1990-talet då grisar inte fanns men rådjur i varje buske. Räven slickade då sina sår också.

Tror inte alls att vårbockjakt påverkar stammen det minsta iaf inte där biotopen år riktig. Grejen är ju att tänka till 'hur många rådjur kan vi skjuta i år o av vilken typ'. Skjuter man så pinnbocken på våren el hösten då rätt egalt.

Men visst, där det står VVO då annat dvs Norrland. Inte så jättetät stam där av rådjur men finns väl ok i vissa trakter. Men folk har så lite annat att jaga där förutom älgen så om 30 man parkerar sig på dalgångens klövervallar i maj då skjuts bockarna ner till botten för särskilt svårt är det ju inte dvs gott om tid har man inför skott.

Här i Uppland absolut ökande rådjursstammar men mindre avskjutning som synes. Alla ska ju efter grisen, typ.
Var en rådjursjakt i trakten för nån vecka sen o grisförbud gällde. Rätt stort jaktlag el snarare mark (1500 ha, typ) o 19 man i laget var tillfrågade. Endast 9 man dök upp o 0 rådjurshund i jaktlaget. Fick kalla in nåt externt taxproffs som inte ens kände marken. Hur som, blev några taxrådjur efter fina drev o folk som var med var visst rätt lyriska över äkta jakt :mrgreen:
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav Giobbi » 12 jan 2020, 20:39

Haha!
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav sevehem » 12 jan 2020, 22:09

honken skrev:På det imorgon igen. Kul att träffa @sevehem på jakt igen. Hoppas vi får något annat än blöta kalla fötter att rapportera.
Har själv haft en bra sista månad med fyra fällda grisar. Därför känns det konstigt om jag skulle skjuta igen.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Jodå, det var trevligt men har bara kalla fötter att rapportera... :lol:
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav sneträff » 13 jan 2020, 00:33

Giobbi skrev:Intressant, tack. Vad hände med rådjuren? Är det vårkanten på bock som ställt till det sen tjernobyl? :)

dom har lodjuren ätit upp.

sneträff
sneträff

Inläggav tjuröga » 16 jan 2020, 03:15

Sköt en 100kilos galt ikväll, sköt den ståendes på 60m framför bogen och den la sig direkt, lite riskfyllt skott då jag hade lite frossa men men :D
Körde microvågsprovet för att se om den stinker, och det gjorde den inte som tur är..........

Nu till frågan... Alla galtar har luktat lite för mig i köttet, hur är det för er?? (jag snackar inte om brunstlukt nu, det går inte äta alls)
Användarvisningsbild
tjuröga

Nästa

Återgå till Högviltsjakt