Frilägga pipan?

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Frilägga pipan?

Inläggav Stigen » 03 dec 2019, 22:39

Hej har lite funderingar kring om man bör gör ett ingrepp och frilägga pipan. Som det är nu så får jag inte in en A4 papper runt pipan utan den möter direkt motstånd, dock så kan man peta in sidan av A4 pappret längre in vid lådan på ena sidan. Har lekt med tanken att ta lite sandpapper och sandpappra bort lite material runt pip kanalen så pipan blir friliggande. Tänkte då att man ser till att pipan ligger fritt fram till lådan som jag har markerat på bilden. Hur är era åsikter om detta?
Att även plastbädda den vore nog optimalt men det blir nog en framtida projekt utan tänkte nu att man nästan utför första hjälpen med sandpapper. Vapnet i fråga är en Husqvarna 1600.

C6752B79-551C-4963-9A8C-458205CCDF23.jpeg
A70DA250-C3DC-45A4-B830-E319CA2B3281.jpeg
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Stigen

Re: Frilägga pipan?

Inläggav jimmy85 » 03 dec 2019, 22:57

Visst går det att sandpappra bort material. Men man kan behöva ta bort mycke material ifall systemet sjunkit i stocken. Plastbäddning är aldrig fel.
"Jesus turned the water into wine. I turned it into liquor."- Popcorn Sutton
Användarvisningsbild
jimmy85

Inläggav börje » 03 dec 2019, 23:21

Grovt sandpapper och en metallstav i rätt diameter, när du får ett dubbelvikt A4 mellan hela vägen till lådan så drar du lack i pipkanalen så du stänger porarna, båtlack är bäst.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Gblenn » 03 dec 2019, 23:29

Vet inte hur det ser ut exakt kring lådan på just den modellen men plastbäddar du kan ju se till att bädda så att pipan blir friliggande och du slipper slipa. Enklast lindar du tejp runt pipan så många varv som krävs för rätt avstånd från träet i framstocken.
Gblenn

Inläggav jimmy85 » 03 dec 2019, 23:31

Gblenn skrev:Vet inte hur det ser ut exakt kring lådan på just den modellen men plastbäddar du kan ju se till att bädda så att pipan blir friliggande och du slipper slipa. Enklast lindar du tejp runt pipan så många varv som krävs för rätt avstånd från träet i framstocken.

Ser ut som på m98 ungefär. Väldigt enkelt att bädda
"Jesus turned the water into wine. I turned it into liquor."- Popcorn Sutton
Användarvisningsbild
jimmy85

Inläggav Velcro Fly » 04 dec 2019, 00:29

börje skrev:Grovt sandpapper och en metallstav i rätt diameter, när du får ett dubbelvikt A4 mellan hela vägen till lådan så drar du lack i pipkanalen så du stänger porarna, båtlack är bäst.

Går ofta finfint med ett batteri i rätt storlek lindad i grovt sandpapper. Bra poäng det där med båtlack. ;)

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav pininhakan » 04 dec 2019, 01:03

Arbetsinsatsen att bädda upp systemet är mindre än att slipa skulle jag påstå..dessutom stabiliseras skjutegenskaperna mer av en bäddning.
Båda görs på 20min.
Användarvisningsbild
pininhakan

Inläggav Johan L. » 04 dec 2019, 07:00

Att frilägga pipan utan att bädda är ingen bra idé. Det är stor risk att det inte kommer att bli bra. Passningen kolv/låda är förmodligen kass och tar du då bort stödet under pipan blir belastningen på träet större och då sätter sig skiten. Plastbäddning och friläggning är det som gäller.
Sent by a click on the "Skicka" button.
--------------------------------------------------
Användarvisningsbild
Johan L.

Inläggav Fritz Kraut » 04 dec 2019, 09:30

Plastbädda helst. Linda pipan ett par varv med eltejp eller maskeringstejp vid kolvänden och någon tum framför lådan, så att pipan inte bottnar i rännan när du bäddar.

Man ska försöka undvika att slipa piprännan, för det blir sällan bra. Om man ska ta ur är en vanlig kurvsickel/ svanhals ett bättre verktyg än slippapper, såvida man inte har en riktig piprännerasp.

I regel ser man var pipan ligger mot, eftersom virket blir svart där. Man kan pröva att skava bort de svarta fläckarna med sickel, Men troligen räcker inte det, utan plastbäddning blir en bättre lösning, I regel är virket under lådan rätt så skadat av gammal vapenolja.

En svanhals:
Bild

Håller bössan ihop skotten? Om det är så, är det kanske inte större anledning till bekymmer.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav Gblenn » 04 dec 2019, 09:31

Johan L. skrev:Att frilägga pipan utan att bädda är ingen bra idé. Det är stor risk att det inte kommer att bli bra. Passningen kolv/låda är förmodligen kass och tar du då bort stödet under pipan blir belastningen på träet större och då sätter sig skiten. Plastbäddning och friläggning är det som gäller.

Jag upprepar mitt förslag att bädda med friliggande pipa, utan att hålla på och slipa.
Gblenn

Inläggav Stigen » 04 dec 2019, 09:36

Okej det får nog bli att plastbädda den då :) Ska köra på principen att tejpa runt pipan innan så den kommer i rätt höjd direkt. något mer tips för att underlätta plastbäddningen? Är det bara att ta bort lite material runt och vid rekylklacken och vid tangen och början sedan processen med att plastbädda? Första gången jag ger mig in i något liknande så 8)
Stigen

Inläggav Fritz Kraut » 04 dec 2019, 09:47

Stigen skrev:Okej det får nog bli att plastbädda den då :) Ska köra på principen att tejpa runt pipan innan så den kommer i rätt höjd direkt. något mer tips för att underlätta plastbäddningen? Är det bara att ta bort lite material runt och vid rekylklacken och vid tangen och början sedan processen med att plastbädda? Första gången jag ger mig in i något liknande så 8)

Skaffa långa bultar som passar i gängorna och såga av skallarna. Använd dem som styrning i stället för bössans egna bultar.

Placera bössan vågrätt och helst med kolven fixerad, så att allt är stadigt under härdningen.

Var noga med att ha tillräckligt med släppmedel på all metall som kan tänkas komma i kontakt med bäddmassan.

Skydda virket på yttersidan med el- eller maskeringstejp.

Använd cykelslang som klippts av vid ventilen, och linda den runt system och stock när bäddmassan är på plats för att fixera allt med lämpligt tryck. Börja linda mellan bultarna, så att allt blir rakt.

Lossa systemet efter härdningen genom att knacka på bultarna.

Använd inte något snabbhärdande, för då hinner du nog inte justera till ordentligt.

F.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav Stigen » 04 dec 2019, 09:53

Fritz Kraut skrev:
Stigen skrev:Håller bössan ihop skotten? Om det är så, är det kanske inte större anledning till bekymmer.

F.

Var och test sköt tidigare i veckan och tyckte då att den kastade kulorna lite hur som helst men kan ju även vara skytten som det är fel på :D Har tittat in nu i kolven och den såg ganska tragisk ut där inne med mörka fläckar och man kunde se på vissa ställen att trät hade sjunkit så det är nog bara att plastbädda den.
Stigen

Inläggav Fritz Kraut » 04 dec 2019, 10:43

Stigen skrev:
Fritz Kraut skrev:
Stigen skrev:Håller bössan ihop skotten? Om det är så, är det kanske inte större anledning till bekymmer.

F.

Var och test sköt tidigare i veckan och tyckte då att den kastade kulorna lite hur som helst men kan ju även vara skytten som det är fel på :D Har tittat in nu i kolven och den såg ganska tragisk ut där inne med mörka fläckar och man kunde se på vissa ställen att trät hade sjunkit så det är nog bara att plastbädda den.

Är det så, ska du plastbädda.

F.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav johning » 04 dec 2019, 12:24

Lite beroende på hur du ska bædda (bædda hela lådan, rekylklack och tang eller t ex endast rekylklacken etc) så finns det rætt mycket tid och arbete att spara med att vara noga med før- och efterarbetet samt att se till att få bort så mycket bæddmassa som møjligt som kommer trænga ut hær och dær då du sænker ned systemet i kolven.

Jag bæddade min 1900 i helgen. Køp lite modellera før barn och proppa igen øverallt du inte vill ha bæddmassa (Både i lådan och kolven) En førsvarlig mængd bomullstops och maskeringstejp ær också att rekommendera. Och var som sagt noga med slæppmedlet.
johning

Inläggav Gblenn » 04 dec 2019, 12:47

Rekommenderar att titta igenom AndersÖ's eminenta trådar om plastbäddning. Väldigt pedagogiska med massor med bra bilder.
Principerna är i grunden mer eller mindre samma oavsett märke...
http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=32&t=229970
http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=32&t=233749
Gblenn

Inläggav Stigen » 05 dec 2019, 07:32

Tackar för tipsen! Ska kolla igenom Anders guider såg bra ut. Har ni någon erfarenhet med plast bäddningen från Clas Ohlson Marine epoxy? https://www.clasohlson.com/se/Marine-Ep ... r341995000
Stigen

Inläggav Gblenn » 05 dec 2019, 11:39

Gjorde mina första bäddningar med den epoxy'n. Funkade finfint och mekaniskt är den helt klart godkänd men den härdar ganska snabbt har jag för mig. Det är ju bra om du har rätt gott om tid på dig att blanda, fylla, peta och justera så det blir bra. Och är man petig kanske man vill ha ngn färg som passar bättre till bössan... :)
Gblenn

Inläggav Stigen » 05 dec 2019, 18:13

Gblenn skrev:Gjorde mina första bäddningar med den epoxy'n. Funkade finfint och mekaniskt är den helt klart godkänd men den härdar ganska snabbt har jag för mig. Det är ju bra om du har rätt gott om tid på dig att blanda, fylla, peta och justera så det blir bra. Och är man petig kanske man vill ha ngn färg som passar bättre till bössan... :)

Skönt o höra det :D kan vara bra med att inte ha så mycket tidsbrist på sig men om jag gör en ordentlig förberedelse ska det nog bra, plus att ganska behändigt att kunna svänga förbi o plocka upp den från affären utan att behöva vänta på nån beställning. Blir nog att fortsätta läsa in sig mer om ämnet och samla mod men man börjar känna hur de kliar i fingrarna att sätta igång :)
Stigen

Inläggav LGH » 06 dec 2019, 09:27

Om du laddar själv och har en burk Redding Imperial vax är det ett utmärkt släppmedel!

Själv har jag bara bäddat tre bössor, alla med Marine Epoxi från Biltema, och med utmärkta resultat på tavlan.
LGH

Nästa

Återgå till Vapensmide