Worksharp knivslip

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Worksharp knivslip

Inläggav cutekid » 03 dec 2019, 11:33

Köpte mig en worksharp knivslip och fick hem den igår och tänkte nu jäklar ska knivarna bli vassa, följde anvisningarna som medföljde men likt förbannat tycker jag inte att de blir tillräckligt vassa. Vad gör jag för fel?

Med vänlig hälsning, Carl
Carl
Användarvisningsbild
cutekid

Re: Worksharp knivslip

Inläggav sjoegren » 03 dec 2019, 14:51

Fel vinkel. Ta bort plastskyddet med vinklarna på och frihanda så blir den bättre.
"Friskt kopplat -hälften brunnet"
Användarvisningsbild
sjoegren

Inläggav cutekid » 03 dec 2019, 14:53

sjoegren skrev:Fel vinkel. Ta bort plastskyddet med vinklarna på och frihanda så blir den bättre.

Ok, är det inte svårt att få till det på frihand? Funderar på om man inte kan köpa till kittet så man kan ställa lite fler vinklar? Tyckte eggen blev väldigt rund.
Carl
Användarvisningsbild
cutekid

Inläggav Canta » 03 dec 2019, 16:11

Worksharp är en slip som ger bra o stabila vinklar men till finskärpa vill man ha nåt bryne dvs nåt som rakar skägget ... Rakar sig bör man varje dag, eller
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav cutekid » 03 dec 2019, 16:15

Canta skrev:Worksharp är en slip som ger bra o stabila vinklar men till finskärpa vill man ha nåt bryne dvs nåt som rakar skägget ... Rakar sig bör man varje dag, eller

Har du ngt bryne att rekommendera?
Carl
Användarvisningsbild
cutekid

Inläggav Canta » 03 dec 2019, 16:21

Tja .. tycker att vanlig brynstav är bäst. Såna där som man kan köpa överallt till billig penning. Är väl olika men mina knivar blir bäst med stående vertikal stav. Kolla på Knivbrevs videosnutt för sånt här. Man ska visst byta brynstav rätt ofta för även de blir slitna men aldrig gjort så. Går ändå.

https://www.youtube.com/watch?v=u-u_IJ0U4zE
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav Helle » 05 dec 2019, 01:10

Har bara testat Worksharp och alltså inte använt den någon längre tid men har uppfattningen att den som alla andra ”mirakelslipar” är helt OK men inte tillräckligt bra om man är noga (läs: petig) med sina knivar.
Mitt standardtips är att köpa några bra wetstones och lära sig använda dem - du kommer aldrig ta i en kniv du inte handslipat på sten efter det. Dessutom mycket enklare än du tror, kolla in någon stenförsäljares instruktionsfilmer (cleancut t e x) och öva lite. Är dina knivar i gott skick räcker det med en dubbelsidig Sten med 1000 grit på ena sidan och 3000 på den andra för att underhålla dem. Om du lånat ut dem (gör inte det...) och fått tillbaka dem tokslöa eller behöver grundslipa eggen efter ett hack i den kompletterar du med en sten med 220 respektive 600 grit. Grova stenar är lite svårare eftersom de avverkar metall effektivt (alltså även när man slinter...) men behärskar man sina finare stenar brukar det gå fint. Ta hand om stenarna och håll dem helt plana så kommer de hålla en livstid och ge dig vassa och hållbara eggar lika länge.
Jag slipar alla mina olika knivar på det viset och ändrar bara vinkeln mellan ca 10 - 25 grader/sida beroende på modell och användningsområde. Och som sagt, det är mycket enklare än du förmodligen tror. Lycka till,
Helle

Inläggav cutekid » 05 dec 2019, 08:58

Helle skrev:Har bara testat Worksharp och alltså inte använt den någon längre tid men har uppfattningen att den som alla andra ”mirakelslipar” är helt OK men inte tillräckligt bra om man är noga (läs: petig) med sina knivar.
Mitt standardtips är att köpa några bra wetstones och lära sig använda dem - du kommer aldrig ta i en kniv du inte handslipat på sten efter det. Dessutom mycket enklare än du tror, kolla in någon stenförsäljares instruktionsfilmer (cleancut t e x) och öva lite. Är dina knivar i gott skick räcker det med en dubbelsidig Sten med 1000 grit på ena sidan och 3000 på den andra för att underhålla dem. Om du lånat ut dem (gör inte det...) och fått tillbaka dem tokslöa eller behöver grundslipa eggen efter ett hack i den kompletterar du med en sten med 220 respektive 600 grit. Grova stenar är lite svårare eftersom de avverkar metall effektivt (alltså även när man slinter...) men behärskar man sina finare stenar brukar det gå fint. Ta hand om stenarna och håll dem helt plana så kommer de hålla en livstid och ge dig vassa och hållbara eggar lika länge.
Jag slipar alla mina olika knivar på det viset och ändrar bara vinkeln mellan ca 10 - 25 grader/sida beroende på modell och användningsområde. Och som sagt, det är mycket enklare än du förmodligen tror. Lycka till,

Låter bra det, har kikat på stenar tidigare samt hur man slipar. får kanske ta tag i det.
Carl
Användarvisningsbild
cutekid

Återgå till Jaktutrustning och tillbehör