Löparn lär sig... ladda

Här kan du skapa ett raportage om ditt pågående projekt. Det kan vara en ny stock eller kanske ombyggnation av ett helt vapen. Alla trådar skall dock innehålla bilder på ditt projekt.

Moderatorer: Fritz Kraut, PerN, taxen, Kari Lindström, potatiskastare, Trond Åsly, mecke, Stefan.K, Ulrik, Robban

Kategoriregler
Trådar som skapas här skall vara ett pågående projekt som man själv bedriver. Dvs. Inga trådar som innehåller en fråga osv. En projekttråd skall även innehålla en bild eller gärna fler. Trådar som inte uppfylller dessa enkla regler kommer raderas utan förvarning!.

Re: Löparn lär sig... ladda

Inläggav MatsN » 06 feb 2020, 18:22

Inte läst allt men har du provat dina v-max på nåt med motstånd? Om inte prova på en vattendunk . Sen tvivlar du aldrig mer på effekten

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
MatsN

Inläggav Löparn » 06 feb 2020, 21:12

MatsN skrev:Inte läst allt men har du provat dina v-max på nåt med motstånd? Om inte prova på en vattendunk . Sen tvivlar du aldrig mer på effekten

Nej, har inte provat än. Får bli en tur till frukt- och grönsaksdisken innan nästa besök på skjutbanan 8)
Löparn

Inläggav Anders Ö » 06 feb 2020, 21:48

Ett för högt skott på ca 70m med V-Max 308win 45gr Norma 200.

Bild

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav sevehem » 06 feb 2020, 22:04

Jag lät bli att fota de vilt jag fällt. Osnygga..
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav Anders Ö » 06 feb 2020, 22:05

sevehem skrev:Jag lät bli att fota de vilt jag fällt. Osnygga..

Ja ... det är bara i utbildnings-syfte...

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Löparn » 06 feb 2020, 23:16

Det var ingen vacker bild men den fyller sitt syfte genom att vara illustrativ. Anledningen till att jag laddar en varmintkula är för att jag vill hålla god jaktetik. Med det menar jag att kunna döda viltet i fråga så snabbt och smärtfritt som möjligt. Varmintkulan gör just det även om det inte blir vackert. För mig som håller på att lära mig är det värdefullt att få se och förstå vad kulan är kapabel till och inte. Tack för att du delar med dig Anders.
Löparn

Inläggav greyling » 06 feb 2020, 23:16

Löparn skrev:
greyling skrev:Intressant och bra inlägg.

Vinden ställer ju till det sidledes. Dina v Max sprider nästan bara sidledes så mycket kan nog skyllas på vinden i den serien och både och i de andra.

Vad är avståndet?

Kul att höra! :D

Skjuter på 91 m.

Prövade i StrelokPro att ställa vinden till 10 m/s och jämföra vind rakt framifrån mot rakt bakifrån och enligt appen skiljde det bara drygt ett klick (1/4 MOA) på 300 m. Det säger en hel del om att vinden inte har någon praktisk betydelse för spridning i höjdled på 91 m.

En annan sak som gör mig lite förbryllad är att Gamechangerkulan om 165 gr och drygt 800 m/s inte får en lägre träffpunkt än V-maxkulan om 110 gr och ca 1000 m/s.

Nja inte så konstigt alls. Hade avståndet varit lite kortare hade den tunga kulan träffat över v-maxen. De möts nog där någonstans helt enkelt eftersom kulan stiger till en viss punkt där den sedan sjunker. Den punkten är gissningsvis 20-30 m längre bort för v-maxen. Pipan sitter lägre än siktlinjen helt enkelt.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Löparn » 06 feb 2020, 23:20

turbo87 skrev:Angående hylsrengörning så köp vanlig kalkosan och tvätta med. Enkelt att få tag i och billigt.

Tack, ska försöka testa :-)
Löparn

Inläggav Löparn » 06 feb 2020, 23:55

Anders Ö skrev:Detta har inte med din spridning att göra ... , men försök att ha chronografen längre ifrån mynningen, krut gaser och tryckvågen kan ställa till det för mätningen på optiska chronografer , du vet säkert att tryckvågen böjer ljuset som en lins , tänk som tex värme-daller om man tittar i
närheten av en värmekälla :idea:

Krutgaser och eldsflammor är inte heller att leka med , det är många chronografer som har inbrända krutkorn i displayen :mrgreen:

https://youtu.be/ZDUL_1vrABI

5 meter tycker jag är gränsen ...

Det är iallafall bra att veta om man får stora variationer eller konstiga hastigheter , att det kan vara detta som spökar :!:

Spännande, har inte tänkt på att tryckvågen innebär skillnad i luftens densitet och således dess brytningsindex men det verkar logiskt när du säger det. Där jag skjuter kan jag tyvärr inte ställa koronografen längre bort än knappt två meter för marken sluttar brant neråt. Filmen du länkar till talar sitt tydliga språk. Man vill förstås att kulan ska ha kommit fri från störande krutgaser och tryckvåg innan den når kronografen. Jag tror dock att problemet kanske kan mildras något om man kör med dämpare. Hittade en annan videosnutt som visade skillnaden i utbredning av tryckvåg med och utan dämpare. Gjorde en skärmdump av den tydligaste bilden. Se nedan.

Bild
https://youtu.be/IAR4yTYslkk?t=162

Dämparen verkar ge kulan ett bättre försprång och förhoppningsvis renare läsningar från kronografen än utan dämpare. Har också kollat av framsidan på kronografen och inga inbrända krutrester där, än... :-D
Löparn

Inläggav Anders Ö » 07 feb 2020, 00:03

Ja hsr du dämpare blir det ett helt annat scenario, då funkar det närmare :idea:

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav sneträff » 08 feb 2020, 12:43

Löparn skrev:Det var ingen vacker bild men den fyller sitt syfte genom att vara illustrativ. Anledningen till att jag laddar en varmintkula är för att jag vill hålla god jaktetik. Med det menar jag att kunna döda viltet i fråga så snabbt och smärtfritt som möjligt. Varmintkulan gör just det även om det inte blir vackert. För mig som håller på att lära mig är det värdefullt att få se och förstå vad kulan är kapabel till och inte. Tack för att du delar med dig Anders.

När du kommer upp i lite högre kulvikter kan du då även titta på flatnosade kulor avsedda för 30/30.
naturligtvis inget för långhåll, men laddade till maxfart eller lite till för 30/30, så blir det en snäll laddning i 308.
och den levererar budskapet som en slägga åtminstone upp till vilt i 100kg klassen.

själv tänker jag prova swift a-frame flatnos i kombin härnäst.
finns även kopparvarianter.

sneträff
sneträff

Inläggav Löparn » 12 feb 2020, 23:22

sneträff skrev:När du kommer upp i lite högre kulvikter kan du då även titta på flatnosade kulor avsedda för 30/30.
naturligtvis inget för långhåll, men laddade till maxfart eller lite till för 30/30, så blir det en snäll laddning i 308.
och den levererar budskapet som en slägga åtminstone upp till vilt i 100kg klassen.

- Värt att fundera på :idea:
Löparn

Inläggav Löparn » 12 feb 2020, 23:27

Idag dök det upp ett litet brev med ett ännu mindre innehåll. Nämligen en liten klen avtryckarfjäder från YoDaveproducts.com

Bild

Jag har verkligen inget att klaga på när det gäller trycket annat än att det är lite tungt. Ibland kramar jag avtryckaren hårdare och hårdare och undrar när skottet ska gå. Det är såklart en träningsfråga att lära sig sin bössa och dess trycke och att hålla på att ändra på det är säkert inte nödvändigt. Men det är roligt och jag kan, det är skäl tillräckligt. Så, ut med pipa och låda ur stocken. :D

Bild

Jag har tidigare justerat trycket så lätt som möjligt genom att skruva ut justerskruven tills den tog emot fästskruven för avtryckarmekanismen. Den skruvar jag nu in igen för att fästskruven ska gå att lossa.

Bild

Fästskruven satt ganska hårt men lossnade med ett tydligt knäpp.

Bild

Här är avtryckarmekanismen lossad. Justerskruven för hårdheten på trycket är losskruvad och orginalfjädern samt den lilla staven som fjädern sitter fast i ligger till vänster om fjädern. Ovanför orginalfjädern ligger den nya fjädern. Det är tydligt vilken skillnad i tjocklek det är på tråden.

Bild

Efter att ha monterat den nya klenare fjädern provade jag mig fram lite och tyckte att trycket var alldeles för lätt på det lättaste. Lite i taget skruvade jag in skruven tills trycket kändes lagom lätt.

Bild

Nu har jag ingen våg att pröva avtryckaren men jag har en tolerant hustru… :D I avtryckaren hängde jag en bytta i ett snöre. Därefter fyllde jag sakta byttan med vatten. Så fort slagstiftet utlöste slutade jag hälla och vägde byttan.

Bild

689 g stannade vågen på. Konstigt nog så hade jag gissat på knappt hälften. Det viktiga är nog inte det exakta värdet utan känslan.

Bild

Nu återstår bara att se hur det fungerar i praktiken. Om det har blivit en förbättring eller inte.
Löparn

Inläggav greyling » 13 feb 2020, 01:06

Testa med t ex en gummiklubba eller att tappa bössan i backen från någon dm så den inte tjuvavfyras då. Råkat ut för det på en bössa men då var trycket något lättare iofs, 0,5 kg.

Inte en tikka dock.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Anders Ö » 13 feb 2020, 06:58

Tror inye det är nån fara med en eftermarknadsfjäder som har rätt längd även fast den är lätt :idea:

Lättar man på orginalfjädern för mycket så tappar den till slut kontakten med upphaket , det är då det blir farligt :!:

Men Greylings test
är ändå fortfarande viktig :idea:

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav lasse-a » 13 feb 2020, 10:09

Löparn skrev:689 g stannade vågen på. Konstigt nog så hade jag gissat på knappt hälften. Det viktiga är nog inte det exakta värdet utan känslan.

Ett tips om du vill det skall gå fortare nästa gång; så nolla vågen med hinken på med ett-två kilo vatten i eller så. Drag sedan med hinken på vågen, och läs direkt avtryckarvikten som -800g (eller vad det nu blir) när det klickar. De flesta vågar av den typ du har kan man göra så med.

Och tänk på friktionen med snöre som du använder. Jag har rätat ut en ståldtrådsgalge istället så att den kan dra avtryckaren rakt bak utan att skava mot stocken. Men som sagt, om det bara är ett närmevärde så är det inte hela världen.
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav Löparn » 17 feb 2020, 00:17

greyling skrev:Testa med t ex en gummiklubba eller att tappa bössan i backen från någon dm så den inte tjuvavfyras då. Råkat ut för det på en bössa men då var trycket något lättare iofs, 0,5 kg.

Tack för tipset, har testat nu och har inte fått några tjuvavfyrningar.

Anders Ö skrev:Tror inye det är nån fara med en eftermarknadsfjäder som har rätt längd även fast den är lätt :idea:

Lättar man på orginalfjädern för mycket så tappar den till slut kontakten med upphaket , det är då det blir farligt :!:

Tack, det hade jag inte koll på sedan tidigare.

lasse-a skrev:Ett tips om du vill det skall gå fortare nästa gång; så nolla vågen med hinken på med ett-två kilo vatten i eller så. Drag sedan med hinken på vågen, och läs direkt avtryckarvikten som -800g (eller vad det nu blir) när det klickar. De flesta vågar av den typ du har kan man göra så med.

Ja så funkar min våg också faktiskt men tänkte inte så långt... :-)

lasse-a skrev:Och tänk på friktionen med snöre som du använder. Jag har rätat ut en ståldtrådsgalge istället så att den kan dra avtryckaren rakt bak utan att skava mot stocken. Men som sagt, om det bara är ett närmevärde så är det inte hela världen.

Då blir det mer exakt, ska pröva.
Löparn

Inläggav Löparn » 17 feb 2020, 00:44

Mitt tidigare försök med att tvätta begagnade tomhylsor med varmt vatten och ättiklösning var kanske inte en direkt succé. Tomhylsorna blev rena och trevliga men inte blanka och snygga. Fåfängan har drivit mig att pröva nytt och nu har jag fått vantarna på en trumlare. Utan att orka vänta på rätt grejer körde jag ett försök med vad som fanns hemma. Stålull för att göra rent stekpannor (klippt i mindre tussar), diskmedel och vatten. Apparaten fick rulla runt burkarna i ca. 3 timmar. Därefter blåste jag ur dem med tryckluft och lät torka på en handduk över natten. Resultatet är kanske inte topp men betydligt bättre än vad ättikmetoden gav.

Bild Bild

Bild Bild

Resultatet är inte så tokigt ändå tycker jag.

Bild

De omärkta hylsorna är trumlade och hylsorna med rött streck är tvättade i ättickslösning.

Bild

Frågan är vilket tvätt- eller slipmedel som är lämpligt att använda. Tändhattshålet och insidan på hylsorna blir inte rena som jag nu har gjort. Kanske någon form av rostfria ståltrådar/stavar och lite medel kanske hade hjälpt?
Löparn

Inläggav darkness » 17 feb 2020, 08:28

Prova kör med hett vatten, lite citronsyra och några droppar yes platinum och kör 20 minuter och jag lovar att hylsorna blir renare än dom där. Så kör jag i en vanlig hink och dom bli blank som fen dom.
/Magnus
Beeing on a different path, doesn`t mean you`re lost.

Memento vivere.
Användarvisningsbild
darkness

Inläggav Anders Ö » 17 feb 2020, 08:50

En vanlig vibratortumlare med
valnötsskal-media ger fabriksblanka-delux hylsor på utsidan iallafall och man slipper hålla på att torka hylsorna :idea:

Har du en rulltumlare
så funkar nog det också :idea:

Hoppa över ris och liknande storlek på media då det lätt pluggar igen tändhattshålet .

Jag är skeptisk till att bada hylsorna ren i diverse anti-oxidations-bad då ytan bara blir grövre och grövre efter varje gång då hylsan aldrig poleras :idea:

Det samlas ju naturligtvis nåt på insidan på hylsan när man skjuter... men det är vad jag märkt inget att oroa sig för .... , jag har sågat itur otaliga hylsor för diverse inspektion och ingen hylsa har haft npgon sorts beläggning annat än den svarta missfärgning som mässing får när krut brinner på den .

Den VIKTIGA rengöringen enligt mig är tändhattsläget och hylshalsens insida , resten är endast kosmetisk :D

Så jag röstar på den som det är minst slabbande med och ger superblanka hylsor , dvs VibratorTumlare :idea:

Användarvisningsbild
Anders Ö

FöregåendeNästa

Återgå till Projekthörnan