micke w skrev:greyling skrev:börje skrev:Att örnar tar skarvar är bra, men att örnarna tagit död på skogsharen ute i yttre skärgården är mindre bra. Jag bor en bit från havet, vi såg aldrig havsörn hemma när jag var ung, och väldigt sällsynt även ute i havsbandet. Nu ser jag ofta örn när jag är ute på jaktmarken. Dom har blivit lite för många ifall ni frågar mej. Samma med sångsvan, änderna får inte häcka på sina vanliga ställen längre eftersom svanarna inte tolererar det.
Njä inte tar väl havsörn några mängder skogshare inte. På t ex Gotland är det nu mer hare än förr - så då föder alltså örnarna harar där. Men generellt mindre hare är det - är nog mer att förr jagade man räven hårt. Sen har ni väl numera mårdhunden att bekymra sig över.
Du kan ju fråga dom som bor i södra Västerbottens kustland, där finns ingen mårdhund. Å sen örnen ökade har dom nästan tomt på hare ute på öarna i havsbandet. Örn slår hararna i legan, framför allt när dom ha blivit vit och det är barmark. Förr kryllade det av hare på öarna som när isen sen lade sig sen fyllde på beståndet på fastlandet. Så nog tar Örn hare, det vet jag med säkerhet.
Ja det vet jag åxå med säkerhet men med lika stor säkerhet att de inte är någon huvudorsak till minskningen av skogsharen.
Som nån var inne på är en havsörn en tämligen oduglig jägare. Räven är duktig och har ökat.