NATUREN HAR SIN GÅNG. HAVSÖRNAR DÖDAR SKARVAR I KVARKEN

Diskutera jakten på våra fåglar.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: NATUREN HAR SIN GÅNG. HAVSÖRNAR DÖDAR SKARVAR I KVARKEN

Inläggav greyling » 03 dec 2019, 00:07

micke w skrev:
greyling skrev:
börje skrev:Att örnar tar skarvar är bra, men att örnarna tagit död på skogsharen ute i yttre skärgården är mindre bra. Jag bor en bit från havet, vi såg aldrig havsörn hemma när jag var ung, och väldigt sällsynt även ute i havsbandet. Nu ser jag ofta örn när jag är ute på jaktmarken. Dom har blivit lite för många ifall ni frågar mej. Samma med sångsvan, änderna får inte häcka på sina vanliga ställen längre eftersom svanarna inte tolererar det.

Njä inte tar väl havsörn några mängder skogshare inte. På t ex Gotland är det nu mer hare än förr - så då föder alltså örnarna harar där. Men generellt mindre hare är det - är nog mer att förr jagade man räven hårt. Sen har ni väl numera mårdhunden att bekymra sig över.

Du kan ju fråga dom som bor i södra Västerbottens kustland, där finns ingen mårdhund. Å sen örnen ökade har dom nästan tomt på hare ute på öarna i havsbandet. Örn slår hararna i legan, framför allt när dom ha blivit vit och det är barmark. Förr kryllade det av hare på öarna som när isen sen lade sig sen fyllde på beståndet på fastlandet. Så nog tar Örn hare, det vet jag med säkerhet.

Ja det vet jag åxå med säkerhet men med lika stor säkerhet att de inte är någon huvudorsak till minskningen av skogsharen.

Som nån var inne på är en havsörn en tämligen oduglig jägare. Räven är duktig och har ökat.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav börje » 03 dec 2019, 00:12

Ute på Mickelsörarna på finska sidan av kvarken så finns inte mycket räv, bara nån enstaka, men skogsharen finns det väldigt lite av jämfört med på 80 o 90-talet. Havsörn såg man sporadiskt på 80-talet, nu finns den i massor.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav greyling » 03 dec 2019, 00:25

börje skrev:Ute på Mickelsörarna på finska sidan av kvarken så finns inte mycket räv, bara nån enstaka, men skogsharen finns det väldigt lite av jämfört med på 80 o 90-talet. Havsörn såg man sporadiskt på 80-talet, nu finns den i massor.

Får jag ändå påminna om att det på 80 och 90 talet var rävskabb.

Men visst kan det lokalt säkert vara som så att det inte finns räv och att havsörn blivit fantastiska jägare - låter bara lite sådär Knepigt
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav börje » 03 dec 2019, 00:27

Rävskabb har ingen inverkan när det gäller yttre havsbandet eftersom det egentligen inte finns räv där ute, bara nån enstaka när isen ligger. Då hittar räven skräpfisk på isen, för det finns folk som fiskar med nät där ute även på vintern.
Senast redigerad av börje 03 dec 2019, 22:18, redigerad totalt 1 gång.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Filfrasen » 03 dec 2019, 07:28

Man ska nog inte heller överdriva Havsörnens "oduglighet" som jägare, de är ett rovdjur inte en renodlad Gam, sen är den inte lika smidig som en Kungsörn...men ändå.
Fiska kan dom med.

-"Många av dom värsta handlingarna har utförts i dom godaste intentionerna".......Gammalt Kommunistordspråk.
Användarvisningsbild
Filfrasen

Inläggav Hemulen » 03 dec 2019, 15:45

Filfrasen skrev:
börje skrev:
Va, är korpen fridlyst :shock: :shock: :mrgreen:

Ja, på Julafton om den inträffar under skottår sägs det. :mrgreen:

Normalt är dom ju det, men tamdjursägare får väl skjuta dom för att skydda sina kräk vill jag minnas.

Korpen är inte fridlyst (Artskyddsförordningen) men den har ingen jakttid och är därför bara aktuell för skyddsjakt enligt bilaga 4 Jaktförordningen, dvs bl a för att skydda tamdjur, grödor och flygplatser.
Användarvisningsbild
Hemulen

Inläggav pezon » 03 dec 2019, 16:45

Hur var det nu igen varför är skarven skyddad egentligen?
pezon

Inläggav Vilse » 03 dec 2019, 17:34

Filfrasen skrev:Man ska nog inte heller överdriva Havsörnens "oduglighet" som jägare, de är ett rovdjur inte en renodlad Gam, sen är den inte lika smidig som en Kungsörn...men ändå.
Fiska kan dom med.

+1 på den.
H-örn är utomordentligt duktig på att dessimera ejder te.x, dels så stressar de ejdern tills deras ork att dyka tar slut och då nyper örnen dem samt att när ejdern ruvar så går de och formligen vräker i sig allt de kommer åt på ejderkobbarna.
De tar även rå-kid om de hittar på några, vilket fall här hos mig och en del skarv ryker den med.

Sen tjatas det lite väl mycket på skarvarna tycker jag, jag skulle nog rikta mina ögon även på den ökande hägern som står i alla vassar och äter/skadar yngel i massor!

Det är ju oxå så att det finns tilldelning på både skarv och säl men ytterst få jägare som bedriver någon jakt på dessa arter, skulle alla jägare gå ut och skjuta sin andel så skulle det nog märkas i fiskbestånden.
Likaså skjuts det för lite mås å kråkfågel.

så tycker ja i vart fall
Vilse

Inläggav malx » 03 dec 2019, 18:45

Vilse skrev:Det är ju oxå så att det finns tilldelning på både skarv och säl men ytterst få jägare som bedriver någon jakt på dessa arter, skulle alla jägare gå ut och skjuta sin andel så skulle det nog märkas i fiskbestånden.

så tycker ja i vart fall

Nej, det finns skyddsjakt på dessa arter under väldigt hårda regler. (Gissar jag så tror jag att en hel del av de som skjuts faktiskt bryter mot dessa regler eller åtminstonde jobbar i gråzon). Om man faktiskt fick jaga dem så tror jag att sådan tilldelning skulle fyllas betydligt snabbare. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig skjuta säl, men med dagens skyddsjaktsregler kommer det inte på fråga. (Helt enkelt alldeles för dyrt och krångligt)

När det gäller havsörn så kan det väl mycket väl vara så att de jagar ibland. Det är dock den rovfågel jag ser absolut mest av, i kustbandet och i fjällen. Däremot har jag aldrig sett den göra ett enda jaktförsök vilket jag ofta ser andra rovfåglar göra. Men visst, längst ute i skärgården kanske det ser annorlunda ut, där är jag i princip aldrig. När man är ute och fiskar i Norge är de iallafall duktiga på att stjäla byten av trutarna.
malx

Inläggav börje » 03 dec 2019, 22:21

Vilse skrev:
Filfrasen skrev:
Sen tjatas det lite väl mycket på skarvarna tycker jag, jag skulle nog rikta mina ögon även på den ökande hägern som står i alla vassar och äter/skadar yngel i massor!

Hägern käkar bl.a fisk, men dom häckarinte i tusental på en liten holme, så jämförselsen haltar. När skarven jagar fisk i grunda havsvikar så blir himlen svart. Hälften "går i drevet" medan andra hälften jagar, sen byter dom om.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav finnjägarn » 03 dec 2019, 22:25

greyling skrev:
börje skrev:Ute på Mickelsörarna på finska sidan av kvarken så finns inte mycket räv, bara nån enstaka, men skogsharen finns det väldigt lite av jämfört med på 80 o 90-talet. Havsörn såg man sporadiskt på 80-talet, nu finns den i massor.

Får jag ändå påminna om att det på 80 och 90 talet var rävskabb.

Men visst kan det lokalt säkert vara som så att det inte finns räv och att havsörn blivit fantastiska jägare - låter bara lite sådär Knepigt

rävskabb fanns inte i samma utsträckning här som den gjorde på den svenska sidan. och Mårdhund fanns också då redan men inte fullt lika mycket som nu för tiden.
Jakt är inte något jag gör
Det är en del av den jag är.
Min livstil
finnjägarn

Inläggav Filfrasen » 03 dec 2019, 22:25

Börje@

Nog för att jag har guldfiskminne men har jag verkligen skrivit det ? :shock:
:wink:

-"Många av dom värsta handlingarna har utförts i dom godaste intentionerna".......Gammalt Kommunistordspråk.
Användarvisningsbild
Filfrasen

Inläggav finnjägarn » 03 dec 2019, 22:28

Vilse skrev:
Filfrasen skrev:Man ska nog inte heller överdriva Havsörnens "oduglighet" som jägare, de är ett rovdjur inte en renodlad Gam, sen är den inte lika smidig som en Kungsörn...men ändå.
Fiska kan dom med.

+1 på den.
H-örn är utomordentligt duktig på att dessimera ejder te.x, dels så stressar de ejdern tills deras ork att dyka tar slut och då nyper örnen dem samt att när ejdern ruvar så går de och formligen vräker i sig allt de kommer åt på ejderkobbarna.
De tar även rå-kid om de hittar på några, vilket fall här hos mig och en del skarv ryker den med.

Det är ju oxå så att det finns tilldelning på både skarv och säl men ytterst få jägare som bedriver någon jakt på dessa arter, skulle alla jägare gå ut och skjuta sin andel så skulle det nog märkas i fiskbestånden.

så tycker ja i vart fall

det är inte ända problemet med skarven att den tar mycket fisk utan att den också fullkomligt skiter ner vattnet samt förstör öar. jag hade gärna jagat dom 1000tal som jag har här utanför i skärgården som tar all fisk men tyvärr får vi inga licenser :wink: :roll:
Jakt är inte något jag gör
Det är en del av den jag är.
Min livstil
finnjägarn

Inläggav börje » 03 dec 2019, 22:29

Det blev nåt konstigt när jag citerade, fattar inte varför :roll: Det var nog "vilse" som skrev om hägern. Hursom så haltar jämförelsen mellan häger o skarv nåt otroligt.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Vilse » 03 dec 2019, 22:39

malx skrev:
Vilse skrev:Det är ju oxå så att det finns tilldelning på både skarv och säl men ytterst få jägare som bedriver någon jakt på dessa arter, skulle alla jägare gå ut och skjuta sin andel så skulle det nog märkas i fiskbestånden.

så tycker ja i vart fall

Nej, det finns skyddsjakt på dessa arter under väldigt hårda regler. (Gissar jag så tror jag att en hel del av de som skjuts faktiskt bryter mot dessa regler eller åtminstonde jobbar i gråzon). Om man faktiskt fick jaga dem så tror jag att sådan tilldelning skulle fyllas betydligt snabbare. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig skjuta säl, men med dagens skyddsjaktsregler kommer det inte på fråga. (Helt enkelt alldeles för dyrt och krångligt)

När det gäller havsörn så kan det väl mycket väl vara så att de jagar ibland. Det är dock den rovfågel jag ser absolut mest av, i kustbandet och i fjällen. Däremot har jag aldrig sett den göra ett enda jaktförsök vilket jag ofta ser andra rovfåglar göra. Men visst, längst ute i skärgården kanske det ser annorlunda ut, där är jag i princip aldrig. När man är ute och fiskar i Norge är de iallafall duktiga på att stjäla byten av trutarna.

Mmmm, jag va lite otydlig där och utvecklade inte ämnet helt.
Men att denna skyddsjakt skulle va så krånglig håller jag inte riktigt med om, vill man så kan man(åtminstone på sälen).

Och jo örnen är nog en aningens slö och väljer det minst arbetssamma sättet att skaffa sig föda.
Har sett hela bosättningar med både ejder och även sillgrisslor och tordmular blivit länsade av örn, de bara vaggar runt vräker i sig av gobitarna.
Har dock aldrig sett hur de beter sig när de tar skarv, i luften eller stressar de dem i vattnet?

Kan ju bara hålla med om Norge, har fiskat vid nått som heter Baröy och där har ju örnen anpassat sig så pass att det går att handmata dem :shock:
Detta beteende kanske inte ska främjas men måste ju påstå att det är coolt när en havsörn fångar fisk i luften nästan precis över huvudet på sig!
Vilse

Inläggav Vilse » 03 dec 2019, 22:49

börje skrev:Det blev nåt konstigt när jag citerade, fattar inte varför :roll: Det var nog "vilse" som skrev om hägern. Hursom så haltar jämförelsen mellan häger o skarv nåt otroligt.

Ja jädrar va det ”laggar” och har sig när man försöker svara.

Men angående skarv vs häger så skiljer det sig nog från område till område.
Men härikring så har vi ju ett antal skyddade lekområden som har blivit totalt översållade med häger, ornitologer bekräftar även detta att hägern ökar ordentligt.
Men och andra sidan har jag aldrig sett att det är så mycket skarv att det blir solförmörkelse :?
Vilse

Inläggav börje » 03 dec 2019, 23:25

Det är inte ovanligt med 1500 häckande par på en liten holme, sen kan dom dra iväg 3-4mil för att "fiska". Lekbottnarna töms effektivt, så att sätta ut sikyngel o göryngel är att kasta pengarna i sjön.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Föregående

Återgå till Fågeljakt