NATUREN HAR SIN GÅNG. HAVSÖRNAR DÖDAR SKARVAR I KVARKEN

Diskutera jakten på våra fåglar.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

NATUREN HAR SIN GÅNG. HAVSÖRNAR DÖDAR SKARVAR I KVARKEN

Inläggav lsjonsson » 29 nov 2019, 18:27

https://www.fiskejournalen.se/rapport-f ... ar-skarv/#
Nu får vi hoppas att beståndet av Skarv blir reducerat vad tiden lider och att det har någon positiv effekt på fiskbeståndet också. :D
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.
Användarvisningsbild
lsjonsson

Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Re: NATUREN HAR SIN GÅNG. HAVSÖRNAR DÖDAR SKARVAR I KVARKEN

Inläggav culot » 29 nov 2019, 21:12

EN fluga gör ingen sommar !

/P
culot

Inläggav lsjonsson » 29 nov 2019, 22:48

Jag vet inte hur många havsörnar som finns nere i kvarken el. i andra delar av Östersjön, men jag vet att det finns örnar i Bottenviken också.
Att det tar tid vet jag inte det blir något synbar effekt av det.
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
Användarvisningsbild
lsjonsson

Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inläggav hofboss » 29 nov 2019, 23:37

Ett litet steg i rätt riktning, nu får ni bara bevaka inomskärs och sötvattendragen så dom inte etablerar sig där, leta gamla texter/ lagar/ föreskrifter, Glöm inte texter från gamla experter som uttalade sig om att inlandet inte skulle få problem då ålakråkan är en saltvatten fågel (Gällde det då så gäller det nu, har "DET" har ändrat beteende och blivit ett "muterat" skadedjur i fel miljö så skall det bort), spara spara all info om dom för ev ansökan om jakt och framtida överklagan på avslag av städansökan.
hofboss

Inläggav lsjonsson » 30 nov 2019, 08:47

hofboss skrev:Ett litet steg i rätt riktning, nu får ni bara bevaka inomskärs och sötvattendragen så dom inte etablerar sig där, leta gamla texter/ lagar/ föreskrifter, Glöm inte texter från gamla experter som uttalade sig om att inlandet inte skulle få problem då ålakråkan är en saltvatten fågel (Gällde det då så gäller det nu, har "DET" har ändrat beteende och blivit ett "muterat" skadedjur i fel miljö så skall det bort), spara spara all info om dom för ev ansökan om jakt och framtida överklagan på avslag av städansökan.

Det kommer att ta tid innan skarvbeståndet är så pass reducerat så att det märks. Vi får verkligen hoppas att örnarna sprider detta mellan varandra. :wink: :mrgreen:
Vi har haft enstaka besök av skarv upp efter Kalix älv men samtidigt så har vi havsörn som även svävar över älven i Bondersbyn där jag jagar.
/Stefan

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
Användarvisningsbild
lsjonsson

Inläggav lsjonsson » 02 dec 2019, 20:13

EU öppnar för utökad jakt på skarv. :D
https://svenskjakt.se/start/nyhet/eu-op ... paign=feed

Det var på tiden! :D
/Stefan

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
Användarvisningsbild
lsjonsson

Inläggav greyling » 02 dec 2019, 20:32

Jag anar ugglor i mossen av citat

”efter att man undersökt andra lämpliga lösningar för att mildra problemen.”

Vafan ska det vara då? Deo på träcköarna - mata dem - flytta dem. Ersätta drabbade grannar till eländet.

Ja säger då det. Egentligen är ju skarvfrågan bra knepig. Havets vargfråga
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav r1no1 » 02 dec 2019, 22:01

Fantastiskt att dom lever frodas och ökar i antal trots att alla är blyförgiftade.....Örnarna alltså. :D
Användarvisningsbild
r1no1

Inläggav Filfrasen » 02 dec 2019, 22:08

r1no1 skrev:Fantastiskt att dom lever frodas och ökar i antal trots att alla är blyförgiftade.....Örnarna alltså. :D

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

-"Många av dom värsta handlingarna har utförts i dom godaste intentionerna".......Gammalt Kommunistordspråk.
Användarvisningsbild
Filfrasen

Inläggav pezon » 02 dec 2019, 22:17

r1no1 skrev:Fantastiskt att dom lever frodas och ökar i antal trots att alla är blyförgiftade.....Örnarna alltså. :D

Det har verkligen blivit många havsörnar. När jag var ung så var det mycket ovanligt att se en havsörn i bottenviken. Nu ser man de var och varannan dag.
Hejja örnarna, ta skarvarna bara!

Hur är det egentligen med Skarven?
Hur kommer det sig att den är på någon slags EU lista över djur som man inte får hålla kort och jaga?

De förökar ju sig som skadedjur och tränger undan massa djur, mumsar fisk och rubbar ballansen i ekosystemet än mer...

Även om man skulle införa fri jakt så skulle det nog vara svårt att få bukt på dem.

Som jag ser det så måste man ta till grövre metoder för att kontrollera dem.
pezon

Inläggav lsjonsson » 02 dec 2019, 22:23

Nu är det bara att regeringen och NVV släpper säljakten så att beståndet av säl blir desarmerat. :D
/Stefan

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
Användarvisningsbild
lsjonsson

Inläggav börje » 02 dec 2019, 22:39

Att örnar tar skarvar är bra, men att örnarna tagit död på skogsharen ute i yttre skärgården är mindre bra. Jag bor en bit från havet, vi såg aldrig havsörn hemma när jag var ung, och väldigt sällsynt även ute i havsbandet. Nu ser jag ofta örn när jag är ute på jaktmarken. Dom har blivit lite för många ifall ni frågar mej. Samma med sångsvan, änderna får inte häcka på sina vanliga ställen längre eftersom svanarna inte tolererar det.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Filfrasen » 02 dec 2019, 22:48

börje skrev:Dom har blivit lite för många ifall ni frågar mej. Samma med sångsvan, änderna får inte häcka på sina vanliga ställen längre eftersom svanarna inte tolererar det.

Samma med Korpen, vad ska dom vara fridlysta för....är nog det vilt man ser oftast på vår jaktmark.

-"Många av dom värsta handlingarna har utförts i dom godaste intentionerna".......Gammalt Kommunistordspråk.
Användarvisningsbild
Filfrasen

Inläggav greyling » 02 dec 2019, 22:56

börje skrev:Att örnar tar skarvar är bra, men att örnarna tagit död på skogsharen ute i yttre skärgården är mindre bra. Jag bor en bit från havet, vi såg aldrig havsörn hemma när jag var ung, och väldigt sällsynt även ute i havsbandet. Nu ser jag ofta örn när jag är ute på jaktmarken. Dom har blivit lite för många ifall ni frågar mej. Samma med sångsvan, änderna får inte häcka på sina vanliga ställen längre eftersom svanarna inte tolererar det.

Njä inte tar väl havsörn några mängder skogshare inte. På t ex Gotland är det nu mer hare än förr - så då föder alltså örnarna harar där. Men generellt mindre hare är det - är nog mer att förr jagade man räven hårt. Sen har ni väl numera mårdhunden att bekymra sig över.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav börje » 02 dec 2019, 23:03

Filfrasen skrev:
börje skrev:Dom har blivit lite för många ifall ni frågar mej. Samma med sångsvan, änderna får inte häcka på sina vanliga ställen längre eftersom svanarna inte tolererar det.

Samma med Korpen, vad ska dom vara fridlysta för....är nog det vilt man ser oftast på vår jaktmark.

Va, är korpen fridlyst :shock: :shock: :mrgreen:
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Filfrasen » 02 dec 2019, 23:06

börje skrev:

Ja, på Julafton om den inträffar under skottår sägs det. :mrgreen:

Normalt är dom ju det, men tamdjursägare får väl skjuta dom för att skydda sina kräk vill jag minnas.

Användarvisningsbild
Filfrasen

Inläggav malx » 02 dec 2019, 23:12

börje skrev:Att örnar tar skarvar är bra, men att örnarna tagit död på skogsharen ute i yttre skärgården är mindre bra. Jag bor en bit från havet, vi såg aldrig havsörn hemma när jag var ung, och väldigt sällsynt även ute i havsbandet. Nu ser jag ofta örn när jag är ute på jaktmarken. Dom har blivit lite för många ifall ni frågar mej. Samma med sångsvan, änderna får inte häcka på sina vanliga ställen längre eftersom svanarna inte tolererar det.

Har svårt att tro att havsörnarna tagit död på alla skogsharar. Till skillnad från kungsörnen så är det inga smidiga jägare direkt. Betydligt troligare att pest, mink, räv eller kanske mårdhund är din orsak om haren försvunnit. Självklart tar de ett och annat vilt, om de kommit på hur man attackerar enkla byten i skarvkolonier så är det ju kanon, men annars så är de ju främst as- och fiskätare där de oftast stjäl av andra.

De har ju ökat väldigt mycket sen de nästan var utrotade. Ser dem dock inte direkt som något problem annat än att de alltid kommer seglande och skrämmer mina ripor när jag lagt mig ner för att skjuta på vinterjakten... (dock aldrig sett dem försöka ta en ripa vilket jag sett mindre rovfåglar göra)

När det gäller svan och änder så kan man ju se att trenderna hyfsat korrelerar uppe i Norr. Det svåra är dock att veta om det ena är orsak till det andra, om något tredje påverkar båda eller om det är två orelaterade händelser. Men jag håller med om att viss misstanke finns.
malx

Inläggav börje » 02 dec 2019, 23:39

Filfrasen skrev:
börje skrev:

Ja, på Julafton om den inträffar under skottår sägs det. :mrgreen:

Normalt är dom ju det, men tamdjursägare får väl skjuta dom för att skydda sina kräk vill jag minnas.

I norr är korpen lovlig på renskötselområdena, vi har ju nästan ren här hos mej :wink:
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav micke w » 02 dec 2019, 23:45

greyling skrev:

Njä inte tar väl havsörn några mängder skogshare inte. På t ex Gotland är det nu mer hare än förr - så då föder alltså örnarna harar där. Men generellt mindre hare är det - är nog mer att förr jagade man räven hårt. Sen har ni väl numera mårdhunden att bekymra sig över.

Du kan ju fråga dom som bor i södra Västerbottens kustland, där finns ingen mårdhund. Å sen örnen ökade har dom nästan tomt på hare ute på öarna i havsbandet. Örn slår hararna i legan, framför allt när dom ha blivit vit och det är barmark. Förr kryllade det av hare på öarna som när isen sen lade sig sen fyllde på beståndet på fastlandet. Så nog tar Örn hare, det vet jag med säkerhet.
Användarvisningsbild
micke w

Inläggav malx » 02 dec 2019, 23:59

micke w skrev:Du kan ju fråga dom som bor i södra Västerbottens kustland, där finns ingen mårdhund. Å sen örnen ökade har dom nästan tomt på hare ute på öarna i havsbandet. Örn slår hararna i legan, framför allt när dom ha blivit vit och det är barmark. Förr kryllade det av hare på öarna som när isen sen lade sig sen fyllde på beståndet på fastlandet. Så nog tar Örn hare, det vet jag med säkerhet.

Att alla skogsharar har fått det svårare sen snön börja komma senare är helt klart. Men det är långt ifrån bara havsörn som ökat i antal, all rovfågel har ökat rejält.
malx

Nästa

Återgå till Fågeljakt