Triple 7 vs svartkrut

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Triple 7 vs svartkrut

Inläggav nybörjare2 » 23 nov 2019, 12:08

Hej,
Jag hör fram och tillbaka om triple 7 och det finns någon artikel att det inte ska användas (eller är inte gjort för) orginalare.
Är det risk att man tar sönder sina original om man laddar med Triple 7 med minskad laddning?
Det viktiga är att jag inte "förstör" min investering så därav frågan.
Hoppas på tips!
nybörjare2

Re: Triple 7 vs svartkrut

Inläggav Racing » 24 nov 2019, 22:07

I motsats till många andra svarar jag,nej.
Jag använder T7 i mina originalare,men det förutsätter givetvis att vapnen är inspekterat iordning.
När jag kör T7 gör jag alltid detta konservativt.
Racing

Inläggav Ryden » 25 nov 2019, 09:43

Jag använder också T7 och det är viktigt att komma ihåg att ladda med samma VOLYM som svartkrut, inte VIKT!
T7 är lättare och väger man laddningen blir det för mycket krut, detta är grunden till alla varningar.
Användarvisningsbild
Ryden

Inläggav Racing » 25 nov 2019, 15:57

Ja,och vad vidare är hålla isär granuleringen.
Jag har både 2F och 3F stående av T7 och det kan skilja påtagligt i kastad vikt från horn eller liknande mellan de två.
Förutsätt INTE att det ena är mera rätt än det andra.

Den primära anledningen till att jag har T7 stående är för uppgiften kortpipiga vapen. Dess karaktär ger ett mkt snabbare förlopp/brinner renare vilket medför att jag tex i min 3" 1858 snub...
Om jag använder vanlig Wasag 3F så har jag utgångshastigheter som är drygt hälften av vad jag har i en fullängd 8" (ca 450-480fps). Med T7 i samma volym är jag tillbaka kring 900 ung.
Så,finns stor praktisk anledning. Mao kan T7 vara ett sätt att få "gevärsliknande" prestanda ur en karbin ur DET perspektivet.

Wesson karbinen fn tex. Där körs både och. Även om precisionen man får ur det,oavsett kruttyp,givetvis skall vara det rådande.
Racing

Återgå till Svartkrut