Bondad kula eller inte i 8x57js

Allmäna frågor om kulor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Re: Bondad kula eller inte i 8x57js

Inläggav Fritz Kraut » 11 nov 2019, 01:11

birk0323 skrev:De missöden jag haft med oryx i 6,5 har varit rejält... inte 'lite mycket förstörelse' utan våldsamt värre än en varmintkula. Det har varit som hela kulan har kört ett flipperspel innan den rivit sig ur djuret fotbollsstort...

Vad du säger verkar att stämma. Jag har varit med om att ta hand om både dov och rå där Oryx 6,5x55 har vinklat och hamnat på fel ställe. Härförleden tog en kompis hand om ett rå där en steken var söndertrasad efter en ren sidträff i bogen. Kulan satt i lårsteken. Vid en annan sidträff har jag själv hittat kulan i en filéen.

I min 8x57IR laddar jag RWS' gamla RN 196 grs till c.a 725 m/s.Den har bra effekt utan påtaglig förstöring, och orkar genom en större helg. Samma kula fins i 8 mm S.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav locorod » 11 nov 2019, 13:17

Jag har under åren skjutit skjutit ca 100 rådjur och grisar med 8x57js. Samtliga lågt laddade Alaska med 202krut. Mycket lite köttförstöring.

Efter 9 grisar och 5 rå med oryx lade jag ned. Kunde likväl skjutit med fmj. Nålstick rätt igenom och långa flyktsträckor.

En enda älgkalv med ttsx. För litet underlag. Men den behövde 2 kulor i maskinrummet innan den fick avfångas med en i skallen.

Slutsats: allt handlar om hastigheten! Låg hastighet små skador och lite splitter. Hög hastighet stora....
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav birk0323 » 11 nov 2019, 13:23

locorod skrev:Jag har under åren skjutit skjutit ca 100 rådjur och grisar med 8x57js. Samtliga lågt laddade Alaska med 202krut. Mycket lite köttförstöring.

Efter 9 grisar och 5 rå med oryx lade jag ned. Kunde likväl skjutit med fmj. Nålstick rätt igenom och långa flyktsträckor.

En enda älgkalv med ttsx. För litet underlag. Men den behövde 2 kulor i maskinrummet innan den fick avfångas med en i skallen.

Slutsats: allt handlar om hastigheten! Låg hastighet små skador och lite splitter. Hög hastighet stora....

Det är väl ovan resonemang som gör mig en smula tvekande till att enbart utrusta mig med ttsx på älgjakt även om den enda älg jag skjutit med kulan la sig snällt. Det jag har ett "kli" runt är just om avståndet blir långt med en redan långsam patron och en hård kula. Det här må man nästa testa i blötpapper innan man testar skarpt, kan bli en onödigt lång dag det om man har otur.

Även Fritz i inlägget före ger ju goda erfarenheter av sin kula i långsam fart.
You should not use a cartridge that does the job when everything goes right, you need one that works when everything goes wrong.” citat Bob Hagel.
Användarvisningsbild
birk0323

Inläggav sneträff » 11 nov 2019, 16:48

Någon som provat naturalis i 8x57?

sneträff
sneträff

Inläggav Ante. » 11 nov 2019, 16:54

sneträff skrev:Någon som provat naturalis i 8x57?

sneträff

Ja. Fabriksladdad. Funkar väldigt bra.
Användarvisningsbild
Ante.

Inläggav turbo87 » 11 nov 2019, 19:20

sneträff skrev:Någon som provat naturalis i 8x57?

sneträff

Blev färdig idag med laddrecept. Hamnar runt 790-800m/s med 52 pipa. Återstår att testa men de jag pratat med håller naturalis som den blötaste av kopparkulorna så ska bli kul att testa den till helgen förhoppningsvis om turen är med mig. 160gr TTSX funka bra på kronhjort förra helgen iaf så ska bli kul att jämföra.

Angående bondade kulor så tänker jag så att ska man ha en hård kula (bondad) så är det bättre att köra koppar, nu finns det många bra alternativ och så slipper man bly i köttet även fast det "bara" är 10% så måste man ändå rensa ordentligt.
Däremot har jag som kula till drevjakt på gris 170gr SST där jag värdesätter att de blir på plats istället för lite extra kött, där kan inte kopparkulan konkurrera och därför tänker jag att ska man köra blykula så ska det vara en blöt sådan för att nyttja blyets mjuka egenskaper. Annars kan man lika gärna köra koppar.
Vänsterskytt!
Blaser R8 success 8x57js Delta hd 1-6x24
AZ 1900 lux 308W Delta hd 2,5-15x56
AZ kombi 12/6,5x55
Beretta 682 gold E adj
Anschutz 64r 22lr Leupold vx-II 4-12x40
turbo87

Inläggav johning » 13 nov 2019, 22:15

Jag skøt ett par rådjur med gammal stålmantlad Alaska (Tror jag det ær. Står i vart fall Norma på hylsorna) med 8x57an før några år sedan.
- Såg førjævligt ut och de kulorna var lika bra att blåsa ivæg på skjutbanan. Jag ærvde bøssan efter min morfar, och med tanke på hans næsa før ekonomi så var nog dessa askar båda gamla och billiga. Så precis som du sæger; priset ær egentligen rætt ovidkommande med tanke på hur få smællar det blir/sæsong.

I den fart som ofta ær aktuell med åtminstone en lite tyngre kula i 8.57 så skulle jag inte bekymra mig næmnvært øver om de tær bondat eller inte... jag skulle i vart fall ge kulan jag før stunden tror på några førsøk innan jag avfærdar den på enbart hørsægen.
Utan att sjælv ha testat så skulle jag rent spontant kunna tænka mig att en 220gr GK funkar ypperligt i en 8.57 i omkr 700-750ms. Men då ær ju dock jag odelat positiv till GK i låg hastighet från andra kalibrar...
johning

Inläggav turbo87 » 13 nov 2019, 22:30

johning skrev:Jag skøt ett par rådjur med gammal stålmantlad Alaska (Tror jag det ær. Står i vart fall Norma på hylsorna) med 8x57an før några år sedan.
- Såg førjævligt ut och de kulorna var lika bra att blåsa ivæg på skjutbanan. Jag ærvde bøssan efter min morfar, och med tanke på hans næsa før ekonomi så var nog dessa askar båda gamla och billiga. Så precis som du sæger; priset ær egentligen rætt ovidkommande med tanke på hur få smællar det blir/sæsong.

I den fart som ofta ær aktuell med åtminstone en lite tyngre kula i 8.57 så skulle jag inte bekymra mig næmnvært øver om de tær bondat eller inte... jag skulle i vart fall ge kulan jag før stunden tror på några førsøk innan jag avfærdar den på enbart hørsægen.
Utan att sjælv ha testat så skulle jag rent spontant kunna tænka mig att en 220gr GK funkar ypperligt i en 8.57 i omkr 700-750ms. Men då ær ju dock jag odelat positiv till GK i låg hastighet från andra kalibrar...

För att förtydliga:
Sierra 220gr gk ska inte användas i lägre hastigheter då den är gjord för högre farter.

This 220 Grain Spitzer was designed for use in the 8mm Remington Magnum. It is excellent for big game in North America and thin-skinned African plains game. This bullet is considered too hard for the 8x57mm Mauser and is not recommended with any cartridge delivering less than magnum velocities.
Vänsterskytt!
AZ kombi 12/6,5x55
Beretta 682 gold E adj
turbo87

Inläggav Magnus M » 13 nov 2019, 22:35

turbo87 skrev:
johning skrev:Jag skøt ett par rådjur med gammal stålmantlad Alaska (Tror jag det ær. Står i vart fall Norma på hylsorna) med 8x57an før några år sedan.

För att förtydliga:
Sierra 220gr gk ska inte användas i lägre hastigheter då den är gjord för högre farter.

This 220 Grain Spitzer was designed for use in the 8mm Remington Magnum. It is excellent for big game in North America and thin-skinned African plains game. This bullet is considered too hard for the 8x57mm Mauser and is not recommended with any cartridge delivering less than magnum velocities.

Det är värt att nämna att amerikanare tycker om när det ser ut som en telefonstolpe gått genom djuret, så jag skulle inte döma ut kulan pga texten från Sierra utan snarare gå på erfarenheter från nordiska skyttar.
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav turbo87 » 13 nov 2019, 22:39

Magnus M skrev:
turbo87 skrev:

För att förtydliga:

Det är värt att nämna att amerikanare tycker om när det ser ut som en telefonstolpe gått genom djuret, så jag skulle inte döma ut kulan pga texten från Sierra utan snarare gå på erfarenheter från nordiska skyttar.

Här finns lite erfarenheter, jag skulle inte chansa iaf, djuren är värda mer än att vara försöksdjur när infon redan finns från sierra viewtopic.php?f=7&t=244860
Vänsterskytt!
AZ kombi 12/6,5x55
Beretta 682 gold E adj
turbo87

Inläggav Arve » 13 nov 2019, 22:41

...men ÄR DEN BRA?
//Robsoft-trollet
Sökes:
Cyl-/Skeet-choke Benelli
Bakkappa L till Comfortech-tolv (ev. byte mot M)
Användarvisningsbild
Arve

Föregående

Återgå till Kulor