Skillnad på Norma och Winchesterhylsor?

Allmäna frågor om hylsor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Skillnad på Norma och Winchesterhylsor?

Inläggav LouisP » 03 nov 2019, 10:13

Patronen är 375H&H.
Nyligen köpt mig en Brno 602a.
Fick då med ett gäng tomhylsor, Norma- och Winchesterhylsor.
Någon som har nån input om hur hylsorna skiljer sig? Eller dom är väldigt snarlika?

Det följde med lite hemladdade skott också, där gubben blandat dessa hylsor. Han verkar har varit väldigt seriös och noggrann och skrivit upp laddrecept.
Jag kommer knacka ur kulorna och ladda om dom.
Men, ska jag hålla mig till en hylssort?

Gubben är bortgången, så honom kan jag inte fråga.

Mvh Louis
LouisP

Re: Skillnad på Norma och Winchesterhylsor?

Inläggav sevehem » 03 nov 2019, 10:19

Väg dem och kontrollera volymen genom att fylla dem med vatten och väga igen. Om båda fabrikat håller sig inom liknande vikter och viktvariationer är det lugnt. Sedan kanske kvaliteten skiljer sig men jag antar väl att du synar varje hylsa ändå innan du laddar om.
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav nygamla AKI » 03 nov 2019, 13:12

Egentligen räcker det att väga dem. Eftersom varje hylsa har en bestämd yttervolym, dvs patronläget i praktiken, så kommer allt in uti att vara antingen luft eller mässing. Både luft och mässing har ju sina specifika vikter. Följden blir att vikten direkt ger volymen. Om hylsorna väger lika mycket har de lika stort rum i magen för krutet! :D

Jag skulle ändå sortera dem enligt tillverkare. Som sevehem är inne på, kan det skilja i hur många gånger hylsan tål omladdning och också hur mycket tryck de tål. Men 375H&H är en rejäl patron, som inte brukar behöva laddas till absolut max. Det har betydligt större betydelse för livslängden hur hylsan kalibreras, om den bottnar mot bältet eller bröstet.

Normahylsor har ju med rätta gott rykte. De Winchesterhylsor jag använt har också varit helt ok för jakt och vardag.

Då man knackat ur kulor och laddar om brukar hylshalsen inte riktigt hålla om kulorna lika hårt som då man kalibrerat dem. Om man bara ska övningsskjuta spelar det inte nån roll. Men om man har skarpladdat för jakt så kan kulorna flytta sej i halsarna på de patroner som ligger i magasinet då man öppnar eld.

Om du tänker kalibrera hylsorna helt, anpassat eller hals, kom ihåg att skruva upp tändhattutstötarpinnen så att den inte rör tändhatten. Det funkar fint. Gjorde det själv igår senast. (Utom på första hylsan då jag inte tänk mej för... :oops: Som tur var small inte tändhatten!) Därför: använd alltid skyddsglasögon vid handladdning! 8)
nygamla AKI

Inläggav Gblenn » 04 nov 2019, 14:15

Jag gick igenom och sorterade upp en del hylsor jag hade i 308 för ett litet tag sedan. Passade på att göra lite stickprov för att jämföra jämnheten/rundheten på hylshalsen och Norma, Sako, Lapua och GGG hade alla väldigt bra rundhet. Däremot de Winchesterhylsor jag hade var riktigt dåliga i jämförelse, ända upp till 0.1 mm "vingel" på halsarna...
Gblenn

Återgå till Hylsor