Laddstege ttsx 120 gr 6,5x55

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: PerN, Trond Åsly

Re: Laddstege ttsx 120 gr 6,5x55

Inläggav Nutcase » 21 mar 2020, 08:33

Mätte max COL igen, läskstång samt sågad hylshalsmetod och får det till ca 77,7 mm. Så torde vara helt lugnt att lägga sig på 76,5 under förutsättning att det skjuter lika bra som 76. Som synes är halstäckningen 100%ig med 76,5 mm. Men jag måste också ta hänsyn till var hylshalsens topp hamnar på kulan så den inte hamnar i en fördjupning :idea:
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nutcase

Inläggav birk0323 » 23 mar 2020, 08:03

Anders Ö skrev:Birk .
Nu blev jag intresserad :idea:

Jag hängde inte riktigt med på det där med 9 skott...?

Menar du 9 skott per steg i laddvikt ..?
Tex
3x3st 44gr
3x3st 44.5
3x3st 45 gr

Om det är så så blir det ju en jäkla
massa skott ... :| , inte roligt med 10kr kulor ...

Hej, ursäkta sent svar...
Jo och som jag också skrev så är det en uppoffring jag har gjort i några fall för att få verkliga fakta från laddningen och en nyfikenhet om det går att få det att fungera, dyrt blir det förstås. Sedan finns där en liten jävla tjurighet hos mig blandat med nyfikenhet som kan driva på mig i sånt här. När man sa att mrp var ett ytterst dåligt val för scenar 123gr (man hade helt uppenbart rätt) så vandrade jag resan med den kulan och det krutet och nu har jag en som skjuter mycket bra. Samma med v-max som vägrade skjuta i min bössa är en riktig tätskjutare nu.

En billigare variant är ju att hålla sig till 3 skott per serie och laddning men då kan man få en ordentlig avvikning på kurvan om man gör bort sig i nån smäll. I det fallet går det förstås att göra om laddningen om man är osäker på den iafs men det innebär för de flesta fara hem till bänken ladda och tillbaka på banan och flödet störs och man blir osäker på vad som är vad.

När det gäller att ladda ammunition är resan lika stor som resultatet i mitt fall och jag erkänner det öppet trots att jag i de flesta fall enbart tänker på de praktiska resultaten så är det i fallet med att ladda ammunition till bössan är ett intresse i sig själv och få till en laddning som inte kanske fungerar i läge ett kan vara en intressantare och roligare resa än att hitta en snabbare väg genom att byta ut komponenter.
You should not use a cartridge that does the job when everything goes right, you need one that works when everything goes wrong.” citat Bob Hagel.
Användarvisningsbild
birk0323

Inläggav Nutcase » 26 mar 2020, 14:10

Nu får det räcka. Jag fick inte till träffbilden som på sista inlägget, måste varit en lyckträff. Provade därför med längre COL. Nu får det fara good enough.

78,2 mm COL. 42 gr N 203-B.
874,873, 874, 871
Med en träffbild på 10 mm om jag drar bort skottet jag tappade (20 mm inkl det, nere till vänster i bild).
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Nutcase 27 mar 2020, 07:52, redigerad totalt 1 gång.
Nutcase

Inläggav Anders Ö » 27 mar 2020, 07:07

Vilken patronlängd sa du...?

Hade du inte 77.7 till bommarna och nu har du 78.2 patronlängd ?

WhatEver... Säker nån felskrivning i nått av inläggen :wink:

Trevlig tråd iallafall :idea:, där man ser själva tänket och det slutliga resultatet , och att det finns flera vägar att gå .

Och en viktig sak :idea: Att förstå när det duger till det till det tilltänkta
användningsområdet :idea:
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Nutcase » 27 mar 2020, 07:48

Anders Ö skrev:Vilken patronlängd sa du...?

Hade du inte 77.7 till bommarna och nu har du 78.2 patronlängd ?

WhatEver... Säker nån felskrivning i nått av inläggen :wink:

Trevlig tråd iallafall :idea:, där man ser själva tänket och det slutliga resultatet , och att det finns flera vägar att gå .

Fått lite olika värden förstås beroende på hur jag hårt kulan trycks emot bommarna. När jag mätt med dummyround (har inget bra svenskt ord) där kulan går lite trögt i patronen, fick jag 78,47 vid upprepade mätningar.

Ja det blir lite löjligt att sitta och bli förbannad att kulan inte tar exakt i samma hål när träffytan på rådjur (som kulan ska användas till) är tillräckligt stor med ett cc på 1 MOA även på 200 m.

Däremot är det hopplöst med patronlängden i dessa kulor eftersom de har sådan spridning i totallängd. Jag mätt kulorna en och en och det kan skilja upp till 0.2 mm mellan dem. Ska göra en noggrann mätning och försöka dela in dem i kluster och försöka hitta en representativ längd.

Minutia kallas det i Amerika. Jag står för att jag gillar sånt :mrgreen:
Nutcase

Inläggav Anders Ö » 27 mar 2020, 09:59

Om du hittar på en rör-bit med ungefärligt 6-6.5mm innerdiameter så kan du mäta mot ogivalen istället :idea:
Är övertygad om att måtten blir mer lika då , och det oftast är spetsarna på kulorna som skiljer .

På hålspets-matchkulor kan det var flera tiondelar , men när man mäter "ogivalt" så är det oftast under 1/10mm skillnad :idea:

Håll inte på och grejja med "samma" spetsmått , då biter du dig nog i röven vad det gäller precisionen :wink:
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav birk0323 » 27 mar 2020, 10:15

Anders Ö skrev:

Håller med. Det här en en del av rs ljusa sidor helt klart, få ta del av andras erfarenheter. :)
You should not use a cartridge that does the job when everything goes right, you need one that works when everything goes wrong.” citat Bob Hagel.
Användarvisningsbild
birk0323

Inläggav Nutcase » 27 mar 2020, 10:39

Anders Ö skrev:Om du hittar på en rör-bit med ungefärligt 6-6.5mm innerdiameter så kan du mäta mot ogivalen istället :idea:
Är övertygad om att måtten blir mer lika då , och det oftast är spetsarna på kulorna som skiljer .

På hålspets-matchkulor kan det var flera tiondelar , men när man mäter "ogivalt" så är det oftast under 1/10mm skillnad :idea:

Håll inte på och grejja med "samma" spetsmått , då biter du dig nog i röven vad det gäller precisionen :wink:

ja det är spetsarna som skiljer om man fingranskar dem. Ska tillverka ett lite rör och borra hål för gängning så jag kan sätta fast den på skjutmåttet (som headspace-måttet). Gäller att få tid över :!:
Nutcase

Föregående

Återgå till Allmän diskussion om handladdning