Kråkfåglarnas påverkan

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Kråkfåglarnas påverkan

Inläggav Roz-104 » 21 sep 2019, 09:23

Jag har en konstant tanke i huvudet bakom varje skott, och det är att jag ska kunna motivera för mig själv varför jag skjuter djuret, annat än att jakten i sig är rolig.
För matvilt är det enkelt, och för en räv finns det flera anledningar med.

Något jag har svårare med är jakten på kråkfåglar. Stora flockar kajor på bondgårdar är lätta att motivera, men den ensamma skatan som plockar några majskorn på åteln, finns det någon större poäng med att skjuta den, sett ur ett viltvårdsperspektiv?
//Småfåglarnas beskyddare

Bild
Användarvisningsbild
Roz-104

Re: Kråkfåglarnas påverkan

Inläggav malx » 21 sep 2019, 09:43

Roz-104 skrev:Något jag har svårare med är jakten på kråkfåglar. Stora flockar kajor på bondgårdar är lätta att motivera, men den ensamma skatan som plockar några majskorn på åteln, finns det någon större poäng med att skjuta den, sett ur ett viltvårdsperspektiv?

Det är väl som med mer eller mindre det mesta. I lagom mängd så gör de säkert till och med nytta. Kråkfåglar, precis som räv, råttor o.s.v. gynnas dock av människans levene och klarar framförallt vinterhalvåret bättre än utan att människan hade funnits. Därför blir det större mängd av dessa som kan ställa till med problem på framförallt våren med ägg och annat. Du skjuter inte skatan för att utrota skatorna, inte ens för att den ensamma skatan riskerar att direkt ställa till med något. Du skjuter den för att hålla nere det totala antalet och därmed undvika att det blir större flockar som kan ställa till med problem.

(Lite som skyddsjakten på soptipparna som bedrivs där jag är. Utifrån fåglarna på just tippen så gör det i princip ingen skillnad då det fylls på konstant och man ser ingen skillnad. Däremot så tror jag att man skulle se skillnad på områdena runtomkring om skyddsjakten skulle avbrytas)
malx

Inläggav T-Grön » 22 sep 2019, 09:59

När man ser kråkfåglar hacka ut ögon på harar eller punktera lunga på en renkalv så går det mkt lättare.
Just skator har jag inte personligen sett så mkt negativt av.
A-Frame om jag själv får välja!
Min filosofi = Mycke, fort, å hela tiden!
Användarvisningsbild
T-Grön

Inläggav potatiskastare » 22 sep 2019, 10:13

Svartfågel, inkl. skator, är stygga mot allt de kommer åt. Som tidigare skribenter sagt handlar det lite om balansen. Blir det mycket skator kan det gå hårt åt annat.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav lasse-a » 22 sep 2019, 10:27

potatiskastare skrev:Svartfågel, inkl. skator, är stygga mot allt de kommer åt. Som tidigare skribenter sagt handlar det lite om balansen. Blir det mycket skator kan det gå hårt åt annat.

Mina grannar tröttnade för några år sedan på att inte ens kunna ha ett värmeljus stående på altanen utan att det blev skräp och skrot av det. (Bor i villaområde.)

Så jag började en fällfångstkampanj mot skatan och har tagit bort tjogtals. Redan efter något år så kommenterade en annan granne "Vad mycket småfåglar det har blivit vid fågelbordet, i år!? Och vad många olika arter!"

Det märks på bara något år. Håller man inte efter skatorna så syns bara blåmesen (den enda som är tuff nog att samexistera). Men tar man bort lite skator, så börjar genast de mera ovanliga arterna dyka upp. (Och att utrota skatan är det ju inte i närheten av tal om, det blir bara inte flockar och knötrångt mellan reviren).

Enligt forskningen så skall skatan inte vara någon stor predator på just småfågel, men enligt mina egna erfarenheter f-n trot.

Så varför skjuta skator? Tja, det ökar den biologiska mångfalden, och jämnar som sagt ut oddsen lite till fördel för arter som inte drar lika stor nytta av människan.
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav nygamla AKI » 28 sep 2019, 21:55

Hade svårt för kråkor för de är ett litet gissel på fågelskär. Speciellt på sådana som får besök av mänskor ( :roll: ) eftersom kråkorna är flinka på att stjäla ägg ur andfågelbon som besökaren inte täckt över med dun&bomaterial då de skrämt bort honan (okunniga jävlar! :evil: ).

Nåväl. Hemma kring var skatorna onödigt intresserade av diverse småholkar som det pittrade i - ledde till småfarligt stenkastande osv. Tills för något år sedan då det lokala kråkparet byggde i en gran vid tomtgränsen. Och se! De höll bort skatorna! Inte en skatjävel på tomten på hela sommarn. Kråkjävlarna låg i ständig fejd med fiskmåsjävlarna som skiter på båtar och bryggor. Livet, det ges och tas efter behov. Skatorna är kul då de retar grannens katter! Bättre älska hett än hata blint!

Mink och mårdhund däremot... Fy fan! :evil: :evil:
nygamla AKI

Inläggav M-98 » 28 sep 2019, 22:57

Skator, kajor, kråkor är boplundrare och äggtjuvar av rang. De ger sig på småfågel, Kråkor och krop ger sig på harpaltar, kaninungar, hackar ögon på lamm, rådjurkid etc. Jag har inga problem med att skjuta dem. Får man en kråkkoloni på marken så har man mycket rolig jakt men andra viltstammar kommer att minska. Jag älskar jakt på kråkfåglar. Räv, mink, grävling och mårdhund.. Bra att skjuta så fort tillfälle bjuds. Råttor avskyr jag.

Roligaste jakten på räv jag provat var i Englad. Lamping fox...
"Je suis Charlie"
Användarvisningsbild
M-98

Inläggav J f n Fjollträsk » 01 okt 2019, 11:54

https://www.riistanvuoksijulkaisu.fi/sv ... drare.html

Här en rätt intressant studie från Finland. Helt ovetenskapligt efter att ha haft åtelkamera uppe vid slaktgrop några gånger, så är skatan den som är mest uppmärksam orädd, den är alltid först på plats då det fyllts på där. Om man ser till skillnaden i storlek också, så skulle jag säga att för småfåglarna så är skatan mycket värre än kråkan, kråkan behöver ju lite större byte för att de t"ska vara värt det".
The land belongs to an enormous number of people and it does not, thank God, belong to THE people. If the people wish to claim it they will have to start a revolution and see who wins.
Auberon Waugh, 1994
Användarvisningsbild
J f n Fjollträsk

Återgå till Viltvård