HÄMMERLI X-ESSE SPORT

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

HÄMMERLI X-ESSE SPORT

Inläggav Gunandsafe » 17 sep 2019, 21:49

Då jag är i stadiet att klicka och beställa så undrar jag hur erfarenheten här är av HÄMMERLI X-ESSE SPORT

Jag har kollat i 6 månader på olika 22or men begagnad är nästan uteslutet då allt mer eller mindre är högerkolv plus att jag vill ha möjligheten att kunna byta till en Liksidig kolv med

10700 för en helt ny pistol är inte jätte farligt kan jag tycka men den ska funka till att användas flera gånger i veckan utan massa klick och trams.

Tips på annat mottages gärna med men det ska finnas nya delar att få tag i även en längre tid framöver :)
Och gärna redo ur lådan inte som ruger där man sk behöva lägga några tusen till på trycket
Gunandsafe

Re: HÄMMERLI X-ESSE SPORT

Inläggav Gunandsafe » 17 sep 2019, 21:58

Hur är den jämfört med s&w 41? Bättre eller sämre? En sådan kan jag nämligen köpa för 4000 men det känns ändå dyrt för en så gammal pistol?

Och hur avgör man skicket på en begagnad pistol som nybörjare :roll: den ser bra ut på utsidan men det är väl där min kunskap tar stopp :shock:
Gunandsafe

Inläggav mr45acp » 17 sep 2019, 22:28

Ser den bra ut utanpå så är den nog bra innuti också. Det är svårt att slita ut en .22a. Priset verkar inte så farligt heller. Jag har svårt att tro att du kan hitta en modern pistol i samma kvalitet till det priset.
mr45acp

Inläggav htguy » 17 sep 2019, 22:36

Jag skulle välja en fungerande 41:a varje dag i veckan (vilket jag också har). Om det är viktigt för dig att kunna tävla externt så kolla så att den håller 1000g.

En del tycker att det år svårt med avsaknaden av tvåstegstryck på 41:an.

4000 (om den är i bra skick funktionsmässigt) är ett bra pris.
htguy

Inläggav Gunandsafe » 17 sep 2019, 22:59

Hur skulle ni bedöma skicket på denna?

Dock fel kolv för mig men det bör väl finnas antingen V rak att köpa ny eller anatomisk kolv?

Priset säger lätt m41an men sen ska som sagt inte kolv och annat kosta flera tusen för då kan jag lika bra köpa ny

Men m41 har funnits den 50-60talet med fortfarande tillverkning så slitdelar bör man väl kunna hitta inom rimlig tid utan massa import?

Massa frågor :roll: men jag är i som sagt stadiet där licensen ska skickas in
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gunandsafe

Inläggav htguy » 18 sep 2019, 08:02

Svårt att säga från en bild. Men ser fin ut.

Anledningen till det jag sade om avtryckarvikten är att om den är för låg så är det lite meckigt att fixa det.

Delar går att få tag i. Tex via Brownells.
htguy

Inläggav Gunandsafe » 19 sep 2019, 18:17

htguy skrev:Svårt att säga från en bild. Men ser fin ut.

Anledningen till det jag sade om avtryckarvikten är att om den är för låg så är det lite meckigt att fixa det.

Delar går att få tag i. Tex via Brownells.

Hur är trycket jämfört med en med ställbart?
För eller nackdelar
Gunandsafe

Inläggav htguy » 19 sep 2019, 18:31

Jag gillar det. För precision så är ju ett tydligt förtryck kanske lite bättre. Det har de flesta moderna tävlingsvapen.

Man kan ställa in längden av pre-travel på 41:an.

Men vill du ha något som är mer tjänstevapenliknande så är 41:an bästa valet enligt min åsikt.
htguy

Inläggav Gunandsafe » 24 sep 2019, 23:08

Då blev inköpstillstånd in lämnat på en x-esse :)
Det var väl mest utbudet på reservdelar för kaffepengar som gjorde valet :roll: s&w m41 är fortfarande en tanke men då dom verkar svåra för en amatör att avgöra skicket samt ålder på med tanke på att dom har varit med sen 50talet så är jag lite tvivlande :|
Gunandsafe

Inläggav denstore » 25 sep 2019, 10:14

Gunandsafe skrev:Då blev inköpstillstånd in lämnat på en x-esse :)
Det var väl mest utbudet på reservdelar för kaffepengar som gjorde valet :roll: s&w m41 är fortfarande en tanke men då dom verkar svåra för en amatör att avgöra skicket samt ålder på med tanke på att dom har varit med sen 50talet så är jag lite tvivlande :|

Ålder borde man kunna kolla upp via serienumret.
Skicket är oftast (inte alltid) ganska lätt att se. Om saker ser ut att vara väl omhändertagna, utan repor och uppenbart slitage, så brukar insidan inte se sämre ut.
22:or brukar väl sällan slitas ut i loppen, så om alla mekaniska saker ser OK ut, så borde det inte vara några större problem.
denstore

Inläggav Storhanen » 28 sep 2019, 13:56

Har själv en x-esse sport! Riktig behaglig pistol att skjuta med, dock en smula för lätt så jag skulle rekommendera den tyngre pipvikten.
Efter ca 500skott så började trycket att strula, skottet gick vid flertal tillfällen redan vid förtrycket, riktigt obehagligt! Så just nu är den inne på Sportec så dom får kolla upp det.
Storhanen

Återgå till Pistolskytte