Bössa och optik för grisjakt!

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Bössa och optik för grisjakt!

Inläggav Frasse87 » 13 sep 2019, 22:53

Hej, ny skribent men hängt och läst här länge!

Jag skall börja jaga gris, har hittills hållit mig till rådjur, älg hare. Kulvapen som finns är cg 308w med en Leupold 3-9 förstoring som gällt vid kuljakt. Har läst mängder med trådar men blir mest snurrig av vilken optik som gäller. Är främst vakjakt som kommer bedrivas på åkrar/åtel. Är inte främmande för köpa komplett nytt vapen med optik och därav viss undran av kaliber också.

Många som rekommenderat mig att gå upp till en kraftigare kaliber, fått erbjudande om 2 st 338 win mag. En med belyst scmidt bender 3-9 och en med termiskt atn thor 1,25-5 förstoring.

Eller skall jag börja med komplettera min befintliga 308w?
Priset styr, kan tänka mig lägga upp till 25000!
Alla tips välkomna!!
Frasse87

Re: Bössa och optik för grisjakt!

Inläggav greyling » 13 sep 2019, 23:04

Välkommen frasse

Kaliber i klass 1 funkar bra. Trams om vad i övrigt som är bäst.

Kikarsikte är ju ett belyst bra tycker jag. Gärna med minst 50 glugg fram och vettig kvalitet. Vad det sistnämnda är avgör din plånbok. Har du bra å belysta åtlar så duger grova riktmedel fint.

En viktig sak före allt annat är en bra handkikare. Frågar du här kommer många med mig säga delta Forrest 2.

Ska du jaga i säd mm rörligt är ett skjutstöd bra. Funkat med allt från pinne till mer avancerat.

Numera är ju även lampa tillåtet så en sån monterad på bössan är bra. Jag tycker grönt ljus är bra men en smaksak. Finns billigt och bra.

Lycka till
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav cmk » 14 sep 2019, 01:22

+1 på vad greyling skriver.

En 308 funkar utmärkt till grisjakt. Det viktiga är som bekant placeringen av första skottet. Det du kan vinna på att skaffa en ytterligare bössa i grövre kaliber är att du kan ta skott som du annars måst avstå.

Med en 338:a, 9,3:a, 375:a etc (eller större) kan du lättare (med framgång) ta skott ur dåliga vinklar - under förutsättning att du har en bra kula, och att kulbanan faktiskt passerar hjärta/lungor. Bukskjutet är bukskjutet oavsett kaliber.

De flesta av oss vill väl äta köttet och ha så rena slaktkroppar som möjligt, så det är lite akademiskt. I praktiken är det bättre att vänta på en ren bredsida, och där duger 308 fint.

För en renodlad eftersöksbössa kanske det är mer motiverat med något grövre.

Det kan dock vara bra att ha mer än en klass1-bössa i skåpet om något strular.
Användarvisningsbild
cmk

Inläggav Fritz Kraut » 14 sep 2019, 07:27

308 funkar fint om man ska jaga främst matgris. Välj bara en laddning med en bra kula.

Tänk på att kalibrar som 338 magnum kan ha rätt så otrevlig rekyl. Det handlar inte bara om att rekylen känns, utan om att det blir känsligare för hur man håller bössan för att den ska skjuta dit man vill. Annars är grövre kaliber inte fel, men då ska det vara med vettig hylsvolym. 338 Federal, 338-06, Blasers nya 8,5x55, 9,3x57, 9,3x62 är några vettiga patroner med bra verkan och måttlig rekyl.

En Schmdt&Bender 3-9x har troligen 42 mm objektiv och gränsen neråt går enligt min uppfattning vid 50 mm.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav Frasse87 » 14 sep 2019, 08:07

Jag har inte lärt känna marken ännu, markägaren själv är inte intresserad av gris då utan sover hellre om nätterna. Vet ej om det finns belysning/åtel. Detta får jag nog styra upp själv.

Främst matgris som lockar. Ska försöka precisera mig angående kalibern. Ponera att jag skjuter 20 grisar. 10 med 308 och 10 med en grövre kaliber. Samtliga står med bredsida, samma träff Lung hjärta. Ligger grisen oftare kvar på plats med en tyngre kaliber än försvinner tex 50-100m?

Jag har hund men ser helst att man slipper leta, pga tidbesparing. Går in på grannens etc.

Fitz, kan det varit 3-12? Tuben är iaf 50mm.
Frasse87

Inläggav turbo87 » 14 sep 2019, 08:16

Frasse87 skrev:Jag har inte lärt känna marken ännu, markägaren själv är inte intresserad av gris då utan sover hellre om nätterna. Vet ej om det finns belysning/åtel. Detta får jag nog styra upp själv.

Främst matgris som lockar. Ska försöka precisera mig angående kalibern. Ponera att jag skjuter 20 grisar. 10 med 308 och 10 med en grövre kaliber. Samtliga står med bredsida, samma träff Lung hjärta. Ligger grisen oftare kvar på plats med en tyngre kaliber än försvinner tex 50-100m?

Jag har hund men ser helst att man slipper leta, pga tidbesparing. Går in på grannens etc.
.

Skulle säga att kulan är mer viktig är kalibern när det gäller flyktsträcka, kör du fabriksladdat så köp SST eller annan blöt kula om du värdesätter att de lägger sig på plats.
Är ingen enorm skillnad direkt mellan diametern på en kula i kaliber ,30 mot ,338 så att säga att grövre alltid är bättre är en väldig förenkling. Jag vet av egen erfarenhet att man skjuter bättre med en snällare kaliber än en elak, och skottplacering är det viktigaste om du ska ha död på den så fort som möjligt.
Vänsterskytt!
AZ 1900 lux 308W Delta hd 2,5-15x56
Browning bar MK3 30-06 Delta hd 1-6x24
AZ kombi 12/6,5x55
Beretta 682 gold E adj
SKB 500
Anschutz 64r 22lr Leupold vx-II 4-12x40

Olympisk skeetskytt med junior SM brons
Tävlar just nu i A-klass skeet
turbo87

Inläggav SakohunterAV » 14 sep 2019, 08:29

Skulle säga att jag har större chans till kortare flyktsträcka med min dämpade 308w än vad jag hade med min 30-06 då jag skjuter bättre med lägre rekyl. Tipstrike och SST ska vara bra kulor om man önskar kortare flyktsträckor.
Sako 75 Varmint 308w + Helia 5 1,6-8x42
Valmet 212 12/222 & 12/12 + Pecar 3-7x35
BRNO 2-E 22lr
SakohunterAV

Inläggav Arve » 14 sep 2019, 08:30

Enig. Jag tror på mjuk kula, snarare än grov kaliber.

Har även hört (men ej provat själv) att vissa siktar på att skjuta sänder båda bogarna. Syftet är alltså att djuret bokstavligt talat inte kan komma på benen och springa ut i mörkret.

Angående optiken så instämmer jag i att Större är bättre. Men tänk även på att lägsta-förstoring ska vara så låg som möjligt. 50mm lins med 4x förstoring ger inte lika bra ljusförstärkning som om man kan gå ner till 2x. Ofta behövs inte mer förstoring än så på en åtel.
Sökes:
Cyl-/Skeet-choke Benelli
Bakkappa L till Comfortech-tolv (ev. byte mot M)
Användarvisningsbild
Arve

Inläggav Arctic » 14 sep 2019, 09:16

Ska du jaga med 2 ggr förstoring kan du lika gärna ha 24 mm objektiv. Det ger en teoretisk utgångspupill på 12 mm. Det är rejält mycket större än maxstorleken på ögats pupill som brukar vara kring 7 mm. 2 ggr med 50 mm objektiv ger 25 mm teoretisk utgångspupill. Det har inget kikarsikte, utan det kommer att vara maskat till kring 15mm, vilket fortfarande är avsevärt mycket större än ögats pupill. Allt ljus som hamnar utanför ögat är ”bortkastat”.

Vill du se så bra som möjligt väljer du en bra kikare med stort objektiv och väljer en förstoring som ger ca 7 mm utgångspupill. Det är därför 8x56 är så pass populära.

Vill du jaga med mindre förstoring kan du lika gärna ha ett mindre objektiv. Vid 4 ggr förstoring klarar du dig gott med 32 mm objektiv.

När du blir äldre minskar oftast maxstorleken på ögats pupill. För unga är den ofta kring 7 mm för äldre mindre än 5 — vilket även varierar mellan individer.

Därför får äldre vrida upp förstoringen för att kunna tillgodogöra sig allt ljus som kommer in i kikaren. Eller så kan de välja kikare med mindre objektiv.

När det är mörkt är det också viktigt att ha en kikare av god kvalitet.
Arctic

Inläggav greyling » 14 sep 2019, 09:19

Frasse87 skrev:Jag har inte lärt känna marken ännu, markägaren själv är inte intresserad av gris då utan sover hellre om nätterna. Vet ej om det finns belysning/åtel. Detta får jag nog styra upp själv.

Om du nu ändå har egen (då dugligt tränad får man anta) hund blir det hela väldigt akademiskt. Särskilt som du anger tidsbesparing som skäl. Det blir många timmars vak mellan skotten. Som sagt har kulan större betydelse än kalibern. Personligen gillar jag hårda kulor som ger genomskott bättre. Även om grisarna springer oftare och längre blir det blodspår snabbare. Men även det lite av akademisk betydelse.

En större fråga är kopparkula eller inte. Jag kör numera koppar på åteljakt men inte annars pga ökad rikoshettrisk.
Senast redigerad av greyling 14 sep 2019, 09:21, redigerad totalt 1 gång.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav börje » 14 sep 2019, 09:20

308win o naturalis. Snåla inte nör det gäller siktet. Belyst ör en fördel o 50mm frontlins räcker gott ifall du tycker 56 blir klumpigt. Kolla Delta ifall du köper nytt, dom kostar inte skjortan i likhet med swarovski, zeiss m.fl.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Tomps » 14 sep 2019, 10:25

Vill man att grisen garanterat ska lägga sig direkt är det CNS-skott som gäller, men skjuter man genom båda bogarna är chansen också stor att den lägger sig direkt. Kaliber har mindre betydelse i detta avseende, dvs skott på lugna djur som står stilla med bredsidan på korta avstånd utan att vara stressade (tex åtel, spannmål). Men...som vid all annan jakt får man alltid räkna med att djuret kan gå iväg och det där med "tidsbesparing" låter som ett konstigt resonemang. Att gå 50-100 m efter en gris tar inte särskilt lång tid jämfört med jaktutövandet i stort.
På åtel använder jag uteslutande 7mm kaliber och har aldrig sett något behov av grövre don. Vågar nog påstå att kulvalet inte heller behöver bli särskilt akademiskt.
Användarvisningsbild
Tomps

Inläggav Sako Finnbear » 14 sep 2019, 11:43

Din 308 duger utmärkt till gris! Vill man gå upp i kaliberval tycker jag nog att 9,3x62 är vettigaste
vägen att gå från en 308.

Angående optik så anser jag att en vettig 50mm glugg duger utmärkt. Själv kör jag med en Leupold
3-9x50.
Sako Finnfire varmint .22lr - Leupold European 30 3-9x40
Sako 75 Deluxe 30-06 - Leupold European 30 3-9x50
Sako Finnbear L61R .375H&H - Leupold Scandinavian 3-9x40
Husqvarna 300 12/76
Användarvisningsbild
Sako Finnbear

Re: Bössa och optik för grisjakt

Inläggav sverob2010 » 14 sep 2019, 11:46

Inte för att jag vill pissa på allas parad........
Men det ända du behöver köpa är ett lampfäste och en lampa med grönt sken.

https://netjakt.se/jakt/belysning/tillb ... gK4J_D_BwE

https://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=hu ... d4ffe9ecec

Typ dessa.

Jag har skjutit över 50 grisar med 308w med olika kulor det är ingen skillnad på kulorna bara skottet sitter där det ska ligger grisen kvar.

Så lägg inte en jävla massa pengar på saker du inte behöver.
Lägg tid och pengar på att öva ditt skytte
sverob2010

Inläggav Frasse87 » 14 sep 2019, 13:35

greyling skrev:

Om du nu ändå har egen (då dugligt tränad får man anta) hund blir det hela väldigt akademiskt. Särskilt som du anger tidsbesparing som skäl. Det blir många timmars vak mellan skotten. Som sagt har kulan större betydelse än kalibern. Personligen gillar jag hårda kulor som ger genomskott bättre. Även om grisarna springer oftare och längre blir det blodspår snabbare. Men även det lite av akademisk betydelse.

En större fråga är kopparkula eller inte. Jag kör numera koppar på åteljakt men inte annars pga ökad rikoshettrisk.

Fel uttryck av mig, bespara djuret sårlega, avsaknad av erfarenhet på vildsvinseftersök.

Men jag lyssnar och tar till mig era åsikter. Min 308 blir bra att fortsätta med. Då kan jag testa inom snar framtid utan vänta på licens etc. Komplettera med en lampa som sverob föreslår?

Är det någon som har passande optik till salu får ni gärna pma.
Frasse87

Inläggav johning » 14 sep 2019, 14:28

De enda kalibrarna jag personligen skjutit tillræckligt med vilt før att faktiskt kunna gøra en hygglig jæmførelse ær 223, 6.5 och 9,3 (Med de två sistnæmnda æven några grisar). Børjar bli ett gæng rådjur nu och de flesta har fallit før 223an. Och jag kan ærligt sæga att jag upplevt generellt kortare flyktstræckor med 223an. Och førklaringen ær som flera redan næmt; kulvalet. Den dær extra milimetern i area saknar praktiskt betydelse. Jag har skjutit några grisar med 9,3an också; och de har utan undantag kutat ivæg en bit då jag skjutit strax bakom bogen. Kort sagt; jag tror också betydligt mer på kulvalet och skottplacering æn kalibern.
Annars brukar hemligheten med bra god skottverkan vara en bløt kula i høg fart.

Vad gæller kikare så skulle jag också satsa på någon 50 eller 56glugg. Med din budget så ligger væl någon fin tysk eller østerrikare næra till hands. En 308 med t ex en Z6 eller Z8 i læmplig førstoring ær ju bland det mest allsidiga man kan ha.
johning

Inläggav Sako Finnbear » 14 sep 2019, 14:54

sverob2010 skrev:...Så lägg inte en jävla massa pengar på saker du inte behöver.

Instämmer i detta!

I stället för att köpa en massa "specialgrejer" som man "måste" ha vid vildsvinsjakt lade jag lite
pengar på att gå en vildsvinskurs, vilken innefattade både praktiskt och teoretiskt vad man behöver
veta. Dessutom ingick praktisk skyttekurs.
Sako Finnfire varmint .22lr - Leupold European 30 3-9x40
Sako 75 Deluxe 30-06 - Leupold European 30 3-9x50
Sako Finnbear L61R .375H&H - Leupold Scandinavian 3-9x40
Husqvarna 300 12/76
Användarvisningsbild
Sako Finnbear

Inläggav Frasse87 » 14 sep 2019, 16:04

sverob2010 skrev:Inte för att jag vill pissa på allas parad........
Men det ända du behöver köpa är ett lampfäste och en lampa med grönt sken.

https://netjakt.se/jakt/belysning/tillb ... gK4J_D_BwE

https://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=hu ... d4ffe9ecec

Typ dessa.

Jag har skjutit över 50 grisar med 308w med olika kulor det är ingen skillnad på kulorna bara skottet sitter där det ska ligger grisen kvar.

Så lägg inte en jävla massa pengar på saker du inte behöver.

Fråga, har en vanlig gammal rysk handmörkerkikare för span. Om det blir skottläge, tänder man lampan då eller har man den tänd under hela vaket?
Frasse87

Inläggav YoYo » 14 sep 2019, 17:59

Du tänder lampan när det väl är dags för skott. Helst skall det vara grönt ljus och bössan skall vara riktad uppåt när du trycker på knappen. Sedan riktar du lampan neråt sakta och för det mesta brukar grisarna stå kvar, iaf en stund.

Jag skjuter mina med 308 som nyligen kompletterades med en Pulsar n450. Mycket nöjd med det köpet. Så mycket lättare att skjuta rätt gris nu när man kan sitta å kolla på dem i evighet. Typ tills vinden vänder eller du har dem i knät... :)

Så mitt tips är att du kompletterar din 308 med ett bra mörkersikte. Företrädesvis ett digitalt av bra kvalitet. För de ca 10-12000 du har kvar köper du en studsare till i lite grövre kaliber för drevjakterna/eftersöken. Man bör ha 2 klass 1 vapen i garderoben om ifall ett skulle strula...
/// YoYo
Användarvisningsbild
YoYo

Inläggav Frasse87 » 14 sep 2019, 22:19

YoYo skrev:Du tänder lampan när det väl är dags för skott. Helst skall det vara grönt ljus och bössan skall vara riktad uppåt när du trycker på knappen. Sedan riktar du lampan neråt sakta och för det mesta brukar grisarna stå kvar, iaf en stund.

Jag skjuter mina med 308 som nyligen kompletterades med en Pulsar n450. Mycket nöjd med det köpet. Så mycket lättare att skjuta rätt gris nu när man kan sitta å kolla på dem i evighet. Typ tills vinden vänder eller du har dem i knät... :)

Så mitt tips är att du kompletterar din 308 med ett bra mörkersikte. Företrädesvis ett digitalt av bra kvalitet. För de ca 10-12000 du har kvar köper du en studsare till i lite grövre kaliber för drevjakterna/eftersöken. Man bör ha 2 klass 1 vapen i garderoben om ifall ett skulle strula...

Ge gärna länkar till motsvarande sikten ni tycker är prisvärda.

Har för övrigt en Hdf 3006 som min sambo ärvt efter far sin som jag får använda.
Frasse87

Nästa

Återgå till Kikarsikten / Optik